پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: درحالیکه مذاکرات پیرامون پرونده هسته ای ایران به اوج خود رسیده و ساعات ودقایق پایانی زمان باقی مانده از مهلت تمدید شده برای رسیدن به توافق جامع را پشت سر میگذاریم ؛ امروز مجلس جلسه ای غیر علنی داشت تا دراین خصوص میان نمایندگان مجلس تبادل نظر شده و رییس مجلس نیز مسایلی را دراین خصوص با نمایندگان درمیان بگذارد.

نظر مجلس درباره مذاکرات و تیم مذاکره کننده/ظریف به ایران بازگردد باید درمجلس حاضر شده وجواب دهد/ رییس مجلس نمایندگان رادلگرم کرد

درعین حال انچه از مطالب درز کرده حاصل از مذاکرات سخت ونفس گیر این روزهای کادر دیپلماتیک ایران و طرفهای غربی برداشت میشود اینکه مساله تمدید مجدد زمان مذاکرات کمتر مورد توجه بوده و قرار بر رسیدن به توافقی کلی و ادامه بحث پیرامون جزییات ان یا به کل نرسیدن به توافقی است که نیاز به تمرکز بر جزییات ان باشد ،هرچند که هیچ طرفی از بن بست یا نرسیدن به توافق سخنی به میان نمیاورد و قرار هم نیست این همه تلاش ومذاکره برای نرسیدن به توافق وتفاهم باشد اما درصورتی که دو طرف نتوانند خواست های خودرا تامین کنند به طور قطع مذاکره منجر به توافق نخواهد شد .

اما از انجا که طی ماههای گذشته وبویژه روزهای گذشته مجلس شورای اسلامی محل بحثهای داغی پیرامون شیوه رسیدن به توافق یا مواد مذاکرات یا حتی مسایل مطرح شده در مذاکرات بود از این رو دانستن نظر نمایندگان درباره مذاکرات و مذاکره کنندگان اهمیت میابد که میتوان از لابلای اظهاراتشان به این مهم دست یافت.

***بررسی مذاکرات درجلسه غیرعلنی

دراین حال نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی روند مذاکرات و توافقات هسته‌ای در جلسه غیرعلنی شد.

در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در تذکری خواستار بررسی مذاکرات و توافقات هسته‌ای در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی شد.

وی گفت: نمایندگان در جریان مذاکرات و توافقات قرار ندارند و باید در جلسه غیرعلنی این موضوع در مجلس بررسی شود زیرا نمایندگان حق اظهارنظر در همه موارد را دارند.

درعین حال نمایندگان مجلس در جلسه غیرعلنی امروز گزارش رئیس مجلس از روند مذاکرات وین را استماع کردند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی از برگزاری نشست غیرعلنی پیش از برگزاری جلسه علنی نوبت عصر امروز خبر داد و گفت: در جلسه غیرعلنی امروز مذاکرات هسته‌ای در وین مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: آقای لاریجانی رئیس مجلس نیز گزارشی از روند مذاکرات که در وین در حال برگزاری است، به نمایندگان مجلس ارائه داد.

نماینده مردم اردبیل گفت: گزارش رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص پرونده هسته‌ای کشور در جلسه غیرعلنی امروز بسیار خوشبینانه و دلگرم کننده بود.

کمال‌الدین پیرموذن هم دراین خصوص ، گفت : آقای لاریجانی در خصوص توافقات نسبی در وین صحبت کرد و ابراز امیدواری کرد که اهداف جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات به بار خواهد نشست.

وی افزود: رئیس مجلس در این جلسه مطرح کرد که اگر امشب اکثر قریب به اتفاق اهداف ایرانی در مذاکرات محقق شود معجزه‌ای رخ داده است.

پیرموذن گفت: گزارش ایشان با این که بسیار کوتاه بود ولی امید زیادی را در خصوص به ثمر نشستن مذاکرات تا فردا صبح به وجودآورد.

وی همچنین گفت: رئیس مجلس در این جلسه همچنین نسبت به نطق تند یکی از نمایندگان در جلسه صبح امروز نیز انتقاداتی بیان کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: فعلا اطلاعاتی درباره جزئیات مذاکرات ایران و ۱+۵ در دست نداریم و به محض اینکه اطلاعاتی بدست آوریم مجلس را در جریان آن قرار خواهیم داد.

علی لاریجانی که ریاست جلسه غیررسمی عصر امروز مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت؛ همچنین به نمایندگان تاکیدکرد: به محض بازگشت وزیر امور خارجه به ایران، ظریف را برای در جریان گذاشتن نمایندگان به مجلس دعوت خواهیم کرد.

اسماعیل جلیلی گفت: آقای لاریجانی در جلسه غیرعلنی به نمایندگان گفت که اگر خبری از مذاکرات هسته‌ای وین برسد و نتیجه‌ای حاصل شود این موضوع در جلسه علنی مجلس به اطلاع نمایندگان می‌رسد.

وی اضافه کرد: رییس مجلس همچنین گفت که بعد از پایان مذاکرات ژنو از محمدجواد ظریف دعوت می‌شود تا با حضور در مجلس نمایندگان را در جریان مذاکرات قرار دهد.

***زمینه‌ تفاهم در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد

دراین راستا رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای با بیان اینکه در زمینه مسائل کلی امکان تفاهم وجود دارد، درخصوص دور نهایی مذاکرات گفت: در شرایط فعلی مجال خوبی برای تفاهم وجود دارد، به شرط این که نگاه‌های عادلانه و عاقلانه وجود داشته باشد.

دکتر علی لاریجانی گفت: طرفین اگر در چارچوب کلی زمینه‌های را مرور کنند، جای رسیدن به تفاهم وجود دارد البته در برخی زمینه‌ها اختلاف‌نظرها حل شده و برخی اختلافات برای حل شدن نیاز به زمان دارد.

درهمین خصوص معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، با بیان اینکه نمایندگان مجلس در جزئیات مذاکرات هسته‌ای هستند، گفت: تاکنون هفت ساعت جلسه مشترک با اعضای کمیسیون امنیت و مسئولان وزارت خارجه برای تشریح مذاکرات برگزار شده است.

حسن قشقاوی ، با اشاره به اعتراض تعداد معدودی از نمایندگان مجلس مبنی بر ارائه نشدن اطلاعات مربوط به مذاکرات هسته‌ای از سوی تیم مذاکره‌کننده به مجلس، گفت: این موضوع به هیچ وجه درست نیست، زیرا قبل از برگزاری مذاکرات مسقط، یک جلسه چهار ساعته کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با حضور ظریف وزیر امور خارجه به این موضوعات اختصاص داده شد.

درهمین حال رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد نحوه تصمیم گیری تیم مذاکره کننده در مذاکرات با طرف غربی گفت: طبیعی است که هیچ تصمیمی بدون هماهنگی با شورای عالی امنیت ملی در خط مقدم مذاکره اتخاذ نخواهد شد.

علاءالدین بروجردی در واکنش به اظهارات اخیر رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در مورد تعطیلی زیرساخت‌های هسته‌ای،گفت: با زیاده‌خواهی‌های آمریکا مذاکرات به نتیجه مطلوبی نخواهد رسید.

 وی افزود: تا زمانی که آمریکا با فشار صهیونیست‌ها از یک طرف و برخی از کشورهای منطقه از طرف دیگر توان تصمیمات متناسب با حفظ منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را نداشته باشد، طبیعی است مذاکرات به سرانجام مطلوبی نرسد.

 رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: آمریکا برای رسیدن به توافق باید بتواند مستقل از فشارهای بیرونی تصمیم‌گیری کند و از خر شیطان پایین بیاید.

 نماینده بروجرد در خصوص اینکه آیا مذاکره‌کنندگان ایرانی راسا اقدام به تصمیم‌گیری می‌کنند یا با تهران در تماس هستند، گفت: طبیعی است که هیچ تصمیمی بدون هماهنگی با شورای عالی امنیت ملی در خط مقدم مذاکره اتخاذ نخواهد شد.

بروجردی همچنین در مورد هم فکری تیم مذاکره کننده با مجلس نیز گفت: موضوع هسته‌ای در چارچوب تصمیمات نظام برعهده شورای عالی امنیت ملی است و مجلس صرفا دغدغه‌های خودش را در ارتباط با منافع ملی در عرصه هسته‌ای اعلام می‌کند و از وظیفه نظارتی خودش برای اطمینان از حفظ منافع تعریف شده هسته‌ای استفاده می‌کند.

*** مجلس تصمیم نهایی را می‌گیرد

نماینده مردم کهگیلویه در مجلس با بیان اینکه مذاکرات هم‌اکنون در فضای سر در گم قرار دارد، گفت: هر توافقی که میان مذاکره‌کنندگان صورت گیرد باید از زیر نظر مجلس نیز بگذرد، چراکه مجلس جایگاه تصمیم‌گیر نهایی در موارد حساس را دارد.

حجت‌‌الاسلام محمد علی بزرگواری نماینده مردم کهکیلویه در مجلس شورای با اشاره به نظر مجلس نسبت به محمد فرهادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت: همانگونه که در مورد وزرای پیشنهادی قبلی مشخص بود که مجلس به آنها رأی اعتماد نخواهد داد، در مورد این گزینه نیز جو مجلس از هم‌اکنون مشخص است که فرهادی رأی می‌آورد، بنابراین وی وزیر علوم خواهد شد.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 خاطرنشان کرد: این مذاکرات هم‌اکنون در یک فضای سر در گم قرار دارد و هر توافقی که میان مذاکره‌کنندگان صورت می‌گیرد باید از زیر نظر مجلس نیز بگذرد، چراکه مجلس جایگاه تصمیم‌گیر نهایی در موارد حساس را دارد.

*** مذاکرات هسته ای با نتیجه برد-برد

دراین زمینه همچنین رییس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه برنامه هسته ای ایران همواره از یک ماهیت کاملا صلح آمیز برخوردار بوده است ابراز امیدواری نمود که مذاکرات هسته ای جاری میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 با نتیجه برد-برد به پایان برسد.

کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر حقوق هسته‌ای ایران در چارچوب ان.پی.تی و قواعد بین‌المللی تاکید کرد: ایران در مذاکرات جاری هسته‌ای نهایت تلاش خود را برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب به عمل آورده است و کشورهای غربی باید حقوق هسته ای ایران را به رسمیت به شناسد.

وی افزود: برنامه هسته‌ای ایران همواره از یک ماهیت کاملا صلح‌آمیز برخوردار بوده و جمهوری‌ اسلامی ایران در چارچوب دکترین هسته‌ای خود هرگز در مسیر تلاش برای دستیابی به بمب اتمی گام برنداشته است.

*** طرف مذاکرات هسته‌ای همه چیز ما را می‌خواهد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: طرف ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای همه چیز ما را یک جا می‌خواهد و در قبال آن فقط حاضر به لغو بخشی از تحریم‌هاست نه همه آنها.

علیرضا زاکانی در جمع دانشجویان دانشگاه تبریز اظهار کرد: یکی از دعواهای اصلی در ژنو، بحث تحریم‌هاست، طرف‌های مذاکره می‌خواهند تحریم‌ها پابرجا بماند و تنها بخشی از آنها در قبال تعهدات ایران لغو شود.

وی گفت: تولید انرژی صلح آمیز هسته‌ای مطابق با نیاز واقعی کشور، عدم تعطیلی تحقیق و توسعه در داخل کشور، عدم تعطیلی تاسیسات فردو، عدم تغییر ماهیت آب سنگین اراک و برداشته شدن تحریم‌ها به صورت یک جا، خطوط قرمزی هستند که نمی توانیم از آنها تخطی کنیم .

زاکانی در تشریح این خطوط قرمز گفت: سایت فردو 40 متر زیر زمین قرار دارد و روی آن 90 متر کوه وجود دارد، بنابراین هیچ یک از سلاح‌های کنونی قادر به زدن این سایت نیستند و در واقع تلاش دشمن برای تعطیلی این سایت به همین دلیل است که آنها هرگز نمی‌توانند این سایت را هدف حمله خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه حوزه پزشکی هسته‌ای کشور به آب سنگین اراک نیاز دارد، گفت: در سال 1387 اروپایی ها ارائه مولیبدن را که در پزشکی کاربرد زیادی دارد، متوقف کردند و در پی آن 140 مرکز پزشکی هسته ای کشور تعطیل شد و به همین دلیل حفظ ماهیت آب سنگین اراک برای ما خط قرمز است.

وی تاکید کرد: آرزوی ما انجام توافقی است که با خطوط قرمز که منافع ملی را تضمین می‌کند، مطابقت داشته باشد، چرا که حفظ استقلال و آزادی ما در گرو این خطوط قرمز است.

وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران در شرایطی که شرق و غرب در صدد محدود کردن دین به حوزه فردی و یا از بین بردن دین بودند، گوهر دین را معرفی کرد و به رهبری امام خمینی(ره) آن را فراروی بشر قرار داد و معنویت را که گم شده بشر بود به جهان برگرداند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از ابتدای انقلاب تلاش ابرقدرت ها بر جلوگیری از پیروزی انقلاب بود و پس از آن نیز تلاش خود را برای جلوگیری از استمرار انقلاب به کار بستند ولی هرگز به اهداف خود نرسیده اند.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف انقلاب اسلامی تولید و رشد علمی است، گفت: خود علم قدرت‌زا و قدرت‌آفرین است، و به همین دلیل است که ایران اکنون به ابرقدرتی تبدیل شده که می‌تواند حرف خود را در جهان به کرسی بنشاند.

***نتیجه مذاکرات باید برد - برد باشد

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: در مذاکرات هسته‌ای مواضع نظام و خط قرمزهای آن مشخص است و تیم مذاکره کننده ما از خط قرمزها عبور نمی‌کند.

سیدحسین ذوالانوار یکشنبه 2 آذر در جمع خبرنگاران افزود: تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران از عزت ملت که حاصل 35 سال ایستادگی و مقاومت شجاعانه است دفاع کرده و خواهد کرد.

وی با تصریح اینکه مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 مختص دولت یا مجلس خاصی نبوده و نیست، تاکید کرد: همه باید نگاه مسئولانه‌ای در قبال این رویداد داشته باشیم، نه اینکه با طرح مسائلی بهانه به دست بدخواهان منافع ملی بدهیم.

ذوالانوار با اشاره به بیانیه صادر شده از سوی اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: ملت ایران به هیچ عنوان از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای در همه ابعاد، تنزل نخواهد کرد و پایداری این امر در قوانین مجلس شورای اسلامی مشخص شده است.

او گفت: هیات مذاکره کننده باید در مذاکرات تمامی حقوق هسته‌ای ملت ایران بر اساس معاهده ان‌پی‌تی شامل تحقیق و توسعه در ابعاد مختلف را صیانت کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نتیجه مذاکرات باید برد - برد باشد، گفت: حفظ عزت اسلامی ملت ایران بسیار جدی است و همواه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در عین‌حال گفت: تیم مذاکره کننده ایران نیز باید به توکل به خدا و توان ملت، اسیر زیاده خواهی‌های آمریکا نشود، اگرچه آمریکا از یک‌سو توسط برخی کشورهای عربی و از سویی از طرف اسرائیل غاصب، تحت فشار است و زیاده‌خواهی‌های آمریکا هم باعث به نتیجه نرسیدن مذاکرات شده است.

ذوالانوار با بیان اینکه تیم مذاکره کننده ذره‌ای از حق و حقوق ملت ایران کوتاه نمی‌آید، گفت: ملت ایران ملت توانمندی است که در سال‌های گذشته نیز به رغم اعمال تحریم‌ها توانسته به مرز خودکفایی برسد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: غرب نباید فراموش کند ملت ایران ملتی است که 8 سال مقتدرانه در مقابل یک نبرد نابرابر ایستادگی کرد و در شرایط سخت نیز توانست مملکت را به بهترین نحو اداره کند و آن را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهد.

***عزم جدی مجلس در حمایت از تیم مذاکره کننده

درعین حال یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امکان ندارد توافقی انجام گیرد که حقوق ملت در آن نباشد، گفت: دولت، مجلس، ملت و رهبر معظم انقلاب هیچ گاه بر نمی تابند که بدون در نظر گرفتن حقوق ملت توافقی صورت گیرد.

عبدالرضا مصری در گفت وگو با خانه ملت، با بیان اینکه بنا به  فرمان رهبر انقلاب اسلامی همگی برای حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای عزم جدی داریم، گفت: تیم مذاکره کننده هسته ای برخلاف کشورهای غربی بدون هیچگونه مانع و حاشیه داخلی توانسته به روند خود ادامه دهد و این امر نقطه قوتی برای مذاکره کنندگان هسته ای است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بی اعتمادی به طرف غربی یک اصل پذیرفته شده برای ملت ایران است،‌ افزود: بی اعتمادی به غرب هیچ گاه حل نخواهد شد مگر اینکه آنها برای پاک کردن قسمتی از لکه های سیاه ایجاد شده تلاش کرده و یکبار هم که شده صادقانه در مذاکرات شرکت کنند که این امر را بعید می دانم.

وی با بیان اینکه مجلس و ملت هیچ گاه از اصول و خطوط قرمز ایران کوتاه نمی آیند،‌ ادامه داد: اولویت اول ملت ایران دفاع از حقوق مسلم مطرح شده در قوانین بین المللی مبنی بر حق غنی سازی و حق برخورداری از انرژی هسته ای  است که ملت غیرتمند ما با دادن خون و صرف هزینه های بسیاری برای آن را پرداخت کردند.

مصری با بیان اینکه ملت ایران ترسی از گفت و گو و مذاکره ندارد، تصریح کرد: ملت ایران دارای تمدنی 3 هزار ساله است اما سابقه غرب نشان داده که آنها به هیچ اصل و مذاکره ای پایبند نیستند.

***تیم مذاکره کننده در خط مقدم

دراین راستا سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه تمام جریانات باید از تیم مذاکره کننده تا حد توان حمایت کنند، تصریح کرد: همه ملت ایران تمایل دارند تیم مذاکره کننده به یک توافق عزتمند، مبتنی بر حفظ منافع ملی کشور و خطوط قرمز هسته ای دست پیدا کنند.

سید حسین نقوی حسینی با اشاره به دور نهایی مذاکرات ایران و 1+5 در وین گفت: مقام معظم رهبری به این نکته اشاره داشته اند که دیپلماسی یک جنگ تمام عیار است و بنابراین تیم مذاکره کننده کشور در خط مقدم جبهه در حال جنگ است؛ لذا تمام نهادها و جریانات باید از نیروهای خط مقدم جبهه تا حد توان حمایت کنند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی افزود: نیروهای خط مقدمجبهه نیز باید هدف را دنبال و در چارچوب و خطوط قرمز نظام حرکت کنند که البته تاکنون نیز اینگونه بوده است و ما نیز باید از تیم مذاکره کننده حمایت کنیم تا بتواند منافع ملی کشور را در عرصه بین المللی تضمین کند.

وی درباره انتقادهای کارشناسانه بین المللی برخی گروهها و اشخاص در داخل کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه مذاکره کنندگان در توافقات ممکن است برخی نقاط ضعف هم داشته باشند، اتفاقا انتقادات داخلی به آنها کمک می کند تا بتوانند نقاط ضعف خود را مرتفع سازند؛ زیرا قصد ما براین است که نتیجه حاصله از مذاکرات مورد اجماع تمام کشور باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه انتقادات خصومتی نیست و برای اصلاح کار است، ‌ادامه داد: همه ملت ایران تمایل دارند تیم مذاکره کننده به یک توافق عزتمند، مبتنی بر حفظ منافع ملی کشور و خطوط قرمز هسته ای دست پیدا کنند.

*** تمدید مذاکرات یعنی پذیرش شکست

دراین حال نماینده ادوار مجلس و کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه عزم طرفین برای رسیدن به توافق مشخص است و اگر خواسته‌های نامعقول مذاکرات را بر هم نزند، می‌توان انتظار توافق داشت؛ فضای مثبت مذاکرات را بیش از فضای منفی آن ارزیابی کرد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به روند مذاکرات ایران و 1+5 گفت: اگرچه مذاکرات بارها به علت دشوار بودن و وجود خطوط قرمز متعدد از سوی طرفین با بن‌بست مواجه شده ولی نقطه مثبت مذاکرات اینجاست که اگر بن‌بستی هم صورت می‌گیرد، بلافاصله طرفین سعی می‌کنند در قالب طرح‌های ابتکاری تازه بن‌بست را بشکنند.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه روند کلی مذاکرات مثبت است، افزود: عزمی برای رسیدن به توافق شکل گرفته؛ نوع آمدوشدها و حضور وزرای خارجه کشورها در کنار انتظار دیپلماتیک ایجاد شده، نشانه‌های مثبتی است مبنی بر عزم طرفین برای توافق.

وی با اشاره به توافق بر سر کلیات، ‌ادامه داد: در حال حاضر، موارد اختلافی جدی بر طرف شده و مسائلی همچون زمان و برخی جزئیات وجود دارد که نشان می‌دهد کلیت شرایط مثبت است و به طور مشخص طرفهای ایرانی و امریکایی سعی دارند این مذاکرات را از بین دو گزینه "تمدید" و "توافق"، به سمت توافق پیش ببرند.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: تمدید مذاکرات، پذیرش محترمانه شکست مذاکرات است؛ لذا طرفین سعی دارند توافقات کلی صورت بگیرد و حتی تمدید آن نیز به معنای تمدید "همه" یا "هیچ" نباشد.

وی با اشاره به توافقنامه ژنو توضیح داد: طرفین سال گذشته مرزی مقرر کردند تحت عنوان توافق بر سر همه موضوعات یا توافق بر سر هیچ موضوعی. شرایطی که اکنون شکل گرفته نیز حتی اگر به تمدید منجر شود ولی بنیاد توافقی را شکل میدهد که بر اساس آن، بخشی از مسائل حل‌شده، کنار گذاشته می‌شود و مذاکرات فقط بر سر مسائل باقی مانده ادامه می‌یابد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه فضای مثبت مذاکرات بیش از فضای منفی آن است، گفت: عزم طرفین برای رسیدن به توافق مشخص است و اگر خواسته‌های نامعقول مذاکرات را بر هم نزند، می‌توان انتظار توافق داشت.

وی با اشاره به اخباری که پیرامون سفر ظریف به تهران برای مشورت با مقامات ارشد ایرانی شکل گرفت، افزود: این سفر صورت نگرفت و علتش این بود که عملا در طرف‌های غربی انسجامی حتی در ارائه راهکارهای پیشنهادی وجود نداشت و به همین دلیل نیز هنوز یک طرح توافقی جدی شکل نگرفته است.

فلاحت‌پیشه در پاسخ به این سوال که تفاوت کلیات کنونی با توافق‌نامه ژنو چه خواهد بود، ‌توضیح داد: در نقشه راه توافق‌نامه ژنو، سه موضوع اصلی مشخص شد که عبارتند از: روشنگری در برنامه هسته‌ای ایران، پایان دادن به تحریمها و پذیرش حق هسته‌ای. مساله موضوع‌بندی و زمان‌بندی نیز در مراحل بعدی مطرح شد.

وی با بیان اینکه به دلیل حسن نیت ایران عملا گام روشنگری انجام شد، گفت: در حوزه دیگر دو شکاف عمده به وجود آمد که در زمینه میزان سوخت و تعداد سانتریفیوژ بود؛ طرف غربی معتقد است ایران دارای هشت و نیم تن (8500 کیلو) سوخت زیر 5 درصد است که باید به حدود یک هشتم کاهش پیدا کند؛ ضمن آنکه تعداد دستگاه‌های سانتریفیوژ از حدود 19 هزار و 500 دستگاه به کمتر از 4 هزار کاهش پیدا کند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به اینکه طرح های مختلفی برای حل این موضوع اختلافی داده شده است، ‌ادامه داد: این امر یک مورد اختلافی تازه بود و بحث دیگر، زمان‌بندی تحریم‌ها.

وی توضیح داد: ایران زمان‌بندی حداکثر تا 3 سال آینده را مدنظر دارد ولی در طرف غربی این زمان‌بندی را تا 15 سال نیز مطرح کرده‌اند؛ یعنی به گونه‌ای تردیدآمیز و شک‌برانگیز، می‌خواهند آن را تا پایان چشم‌انداز 20 ساله ایران ادامه دهند تا بتوانند توسعه در ایران را مدیریت کنند و مانع اول شدن ایران در منطقه شوند.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه مسائل مطروحه بعدی در مذاکرات حول همین دو شکاف اصلی است، افزود: به میزانی که این دو شکاف به هم نزدیک شود، امکان توافق وجود دارد و البته در چند روز اخیر نیز طرفین تا حدی توانسته‌اند این شکاف را ترمیم کنند؛ یعنی مثلا میزان سوخت جایگزین تعداد سانتریفیوژها می‌شود و اینکه ایرانی‌ها می‌توانند 19 هزار سو سوخت و به میزان نیاز سوخت صنعتی را داشته باشند و مابقی را نیز هدر ندهند بلکه به میله تبدیل کنند تا در حوزه‌های مختلف استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه ایرانی‌ها به هیچ وجه زیر بار تحریم ده ساله نخواهند رفت، تصریح کرد: برای طرف ایرانی مهم است که شاکله اصلی  تحریم در همین سالهای ابتدایی شکسته شود.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره گزینه محتمل برای نتیجه مذاکرات کنونی توضیح داد: اگر سه گزینه "توافق"، "عدم توافق" و "تمدید مذکرات" را کنار هم قرار دهیم، در روزهای گذشته زمینه برای توافق از همه بیشتر بوده است و طرفین بر آن تمرکز جدی داشته‌اند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جعفر IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 1
    بيچاره ظريف