کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام امروز و فردا با حضور علمایی از ۸۰ کشور جهان در قم برگزار می شود.

چهار کمیسیون در کنگره جهانی جریان‌های تکفیری تشکیل شد/ حضور ۳۱۵ تن از علمای اسلام در کنگره

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح یکشنبه در کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام که در موسسه امام کاظم(ع) در حال برگزاری است، اظهار کرد: این روز را بهترین روزهای عمر خودم می‌دانم که در کنار علمای بزرگی از بیش از ۸۰ کشور جهان و جمع زیادی از علمای برجسته داخل کشورمان قرار دارم.

وی گفت: می‌خواهیم درباره یکی از مهم‌ترین مشکلات جهان اسلام به مشورت بپردازیم و انشاء الله راه حلی برای مشکل شوم تکفیری‌ها بیابیم.

به گفته این مرجع تقلید تکفیری‌ها و افراطی‌ها در آن واحد هم ضربه به اسلام می زنند هم به مسلمین و جهان بشریت ضربه می‌زنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد: وظبقه همه ما این است که انگیزه‌های این گروه منحرف را به دقت بررسی کنیم و ریشه‌های افکار این گروه که به طرف جهنم می‌روند بشناسیم و بخشکانیم.

وی با بیان اینکه تا کی بنشینیم و شاهد جنایت‌های این گروه باشیم اظهار کرد: اینها آبروی اسلام را برده‌اند؛ اسلامی که دین محبت و رأفت حتی به غیر مسلمانان است را آئین خشونت معرفی کرده‌اند.

استاد برجسته حوزه  علمیه افزود: ما باید جوانان فریب خورده‌ای که جذب آنان شده‌اند را از آنها جدا کنیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه مبارزه نظامی با این گروه لازم است ولی کافی نیست گفت: باید ریشه‌های فکری این گروه توسط علمای اسلام خشکانده شود.

وی ادامه صحبت‌های خود را به زبان عربی بیان کرد و با اشاره به اینکه ما در این کنگره برای خود سه خط قرمز ترسیم کرده‌ایم گفت: اول، دوری از مسائل سیاسی مورد اختلاف و بحث در مسئله تکفیر و غلو از دید فقهی و اسلامی، دوم، عدم طرح هر گونه بحثی در مورد مسائل اختلاف‌انگیز مذهبی حتی در یک کلمه بلکه باید همه ما دست در دست هم قرار دهیم و تبادل افکار در مورد خطر تندروی و تکفیر داشته باشیم و سوم، احترام به مقدسات همه مذاهب اسلامی از جمله این خطوط قرمز است.

وی با بیان اینکه جهان اسلام در دوره اخیر شاهد حمله وحشیانه‌ای سرشار از خشونت بوده که بی‌سابقه است گفت: این مسئله سبب برافروختن جنگ‌های خونین می‌شد که شهرهای آباد مسلمانان ویران و آثار اسلامی تخریب شده است و از جمله مساجد و قبور اولیای الهی و هزاران نفر از مسلمانان از خانه و کاشانه خود آواره شدند که در میان آنها کودکان و زنان بسیاری بودند و به ناموس بسیاری از مسلمان‌ها و غیرمسلمان‌ها تجاوزاتی صورت گرفت.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: این گروه‌ها به حق تجسم آیه شریفه‌ای هستند که می‌فرماید؛ اگر قدرت بیابند تلاش می‌کنند که در زمین فساد ایجاد کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: اسف‌بار آن است که این مساله بهانه‌ای در دست دشمنان اسلام شده است برای آنکه اسلام را به دین بربریت و خشونت متصف کنند. تصادفی نیست که مخالفان اسلام اصرار دارند نام دولت اسلامی را بر روی داعش بگذارند.

وی داعش را تشکیلاتی انحرافی دانست که نه دولت است و نه اسلامی بلکه نامی از پیش خود درآوردن است که دشمنان اسلام با هدف حمله به اسلام بر آن گذاشته‌اند

استاد برجسته حوزه علمیه اضافه کرد: بعد از این هجمه، از بین بردن آن با وسایل و ابزارهای نظامی و سیاسی ممکن نیست بلکه باید همه تلاش کنیم علمای دینی کنار هم جمع شود و مسائل اعتقادی و اندیشه‌ای که اینها مطرح می‌کنند و سبب جذب جوانان می‌شود مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: ما می‌بینیم که پیامبر (ص) در جامعه جاهلی مبعوث شد و دارای مظاهر خشونت و تندروی بود در جامعه‌ای که شاهد قتل‌ها و غارت‌ها بین مردم آن زمان بودیم جامعه‌ای که زن را ننگ و شر می‌دانست و زنده به گور کردن دختران در آن تبدیل به عادت شده بود و فرزندان خود را از بیم فقر می‌کشتند و جنایت‌های دیگری که مرتکب شدند.

 فتنه‌گری تکفیری‌ها به دلیل غفلت مسلمانان

 آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: در چنین جامعه‌ای پیامبر اکرم (ص) به عنوان رحمة للعالمین مبعوث شد و جامعه‌ای که در لبه پرتگاه آتش بود را نجات داد. خداوند قرآن را بر قلب پیامبر نازل کرد و امروز این کتاب آسمانی بدون هیچ‌گونه تحریف و تغییری در دست ماست و مانند نور مبینی آن جامعه جاهلی را روشن کرد و آنها را به راه‌های صلح‌آمیز رهنمون ساخت و با ظهور این نعمت همه مسلمان‌ها با یکدیگر برادر شدند.

وی افزود: اسلام غیرمسلمانانی را مخاطب قرار می‌دهد که هرچند به احکام اسلام ایمان ندارند اما در جنگ با مسلمان‌ها نیز نیستند و می‌فرماید با کسانی که با شما نبرد کرده و شما را از دیار خود خارج نمی‌کنند با عدالت رفتار کنید و قرآن کریم در جای دیگری مسلمانان را از دوستی با کسانی که با ما نبرد کرده و از دیارشان خارج می‌کند نهی می‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه قرآن کریم ارتباط بین مسلمانان و غیرمسلمانان را مشخص کرده است افزود: اسلام می‌گوید سیاه و سفید و مسلمانان از هر زبان و نژادی زیر پرچم اسلام قرار می‌گیرند و همه مسلمان‌ها نسبت به یکدیگر احساس برادری ایمانی می‌کنند.

 وی با اشاره به آغاز عصر جاهلیت جدید به دلیل غفلت مسلمانان اظهار کرد: غفلت مسلمانان سبب شده است که جماعتی از گمراهان به نام تکفیری‌ها شروع به نابودی نعمت‌ها و فتنه در زمین کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد: آنها هر کسی غیر از خود را کافر حربی دانسته و مرتد اعلام می‌کنند و زن و ناموس و عرض او را مباح می‌دانند و دست به جنایاتی زدند که به ذهن کسی خطور نمی‌کند. آنها نام اسلام را بر جاهلیت شوم خود قرار داده و برای مشوح کردن چهره اسلام هر کاری که توانستند انجام دادند.

محکومیت خشونت داعش توسط بسیاری از اتباع عقاید سلفی

وی بر لزوم بررسی منابع اصلی این پدیده تأکید کرد و گفت: براساس آیاتی از قرآن سخنرانی من شکی نیست که خطاب به افراد افراطی ایراد می‌شود.

این مرجع تقلید با اشاره به محکومیت خشونت این افراد تندرو توسط بسیاری از اتباع عقاید سلفی گفت: مفتی اعظم پادشاه عربستان دو فتوای مهم در این زمینه صادر کرد که در فتوای اول می‌گوید، اندیشه‌های تروریستی که به فساد در زمین منجر می‌شود ربطی به اسلام ندارد و تصریح کرده است که اینها اهل جهنم هستند و در فتوای دوم اعمال تروریستی را به شدت محکوم کرده و خواستار قصاص مرتکبان این جنایت‌ها شده‌اند که این رفتار قابل تقدیر است و امید می‌رود آغازی برای اجماع علمای مسلمانان بر ضد تکفیری‌ها شود چراکه ما باید از شر افراد تندروی غیرمسلمان نسبت به افرادی که در صلح به سر می‌برند جلوگیری کنیم.

واکنش به اظهارات پاپ

 آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اظهارنظر پاپ در مورد وجوب واکنش مراجع اسلامی نسبت به حملات تکفیری‌ها بر ضد غیرمسلمان‌ها گفت: من در نامه‌ای که به وی نوشتم تأکید کرده‌ام که این اعمال حرام است و شما هم نباید به تحریم حملات علیه غیرمسلمان‌ها اکتفا کنید بلکه باید به طور یکسان از مسلمان‌ها و غیرمسلمان‌ها دفاع کنیم که او هم نامه‌ای فرستاد و ضمن تشکر حملات انجام‌شده علیه بشر را محکوم کرد.

 این مرجع تقلید به سه دسته از دلایل انحراف تکفیری‌ها از حق اشاره کرد و گفت: اولین بحث استبداد رأی است به این معنا که تکفیری‌ها عملا درک کتاب و سنت را به انحصار خود درآوردند و می‌گویند مفهوم شرک و ایمان و توسل و بدعت همان چیزی است که ما اعلام می‌کنیم و همه مسلمان‌ها باید مطیع ما باشند و هر کسی که تمرد کند مستحق قتل خواهد بود. آنها مخالفان نظر خود، حتی علمای سلف را کافر می‌پندارند.

وی تصریح کرد: یکی از علل اصلی فعالیت‌های جنایتکارانه تکفیریان همین استبداد رأی است اگر آنها به آیه قرآن کریم در مورد مشورت با علمای بزرگ عمل می‌کردند خود را از این راه پرسنگلاخ نجات می‌دادند و به راه مستقیم برمی‌گشتند.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: دومین دلیل خطای آنها در به کارگیری روش ایمانی به برخی آیات قرآن و کفران برخی آیات دیگر است. ما اعتقاد داریم این منشأ بسیاری از مشکلات کنونی است و جهان اسلام را دچار صدمات زیادی کرده است.

 وی ادامه داد: آنها تنها بخشی از آیات قرآن کریم که موافق نظرات خودشان است را انتخاب کرده و آیات دیگر را که مخالف نظر آنهاست را توجهی نمی‌کنند. به طور مثال آنها استدلال می‌کنند که قرآن از زبان پیامبر می‌گوید، من برای خود نفع و ضرری نمی‌بینم مگر آنچه خداوند می‌داند و اگر از غیب خبری داشتم برای خود خیر کثیر جمع می‌کردم. این در حالی است که آنها به بخش دیگری از آیات قرآن کریم که ناظر به همین آیه است توجهی نمی‌کنند.

 استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: آنها هرچه با نظرشان در توافق است به آن عمل می‌کنند و مستند گفته‌های خود قرار می‌دهند و این مصیبت بزرگی است برای اینکه ما باید به همه آیات الهی ایمان بیاوریم و به آنها عمل کنیم.

خطای تکفیری‌ها در تفسیر شرکت و ایمان

وی سومین دلیل انحراف تکفیری‌ها را خطای بزرگ در تفسیر شرک و ایمان دانست و ادامه داد: آنها برخی آیات را برای تکفیر همه مسلمانان مورد استناد قرار می‌دهند و می‌گویند هر کسی که یا علی و یا رسول‌الله می‌گوید و شفاعت می‌خواهد مشرک است، بنابراین خون و عرض و ناموس او مباح است و هیچ تفاوتی بین افراد کنونی و جاهلیت صدر اسلام قرار نمی‌دهند، بلکه افرادی که امروز هستند را بدتر از مشرکان زمان جاهلیت می‌دانند و این در حالی است که مفهوم شرک و ایمان در آیات قرآنی واضح است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در شش آیه از قرآن کریم از کلمه انداد استفاده شده است، گفت: انداد به معنای کسانی هستند که مثل و مساوی خداوندند و برخی لغویان می‌گویند که «ند» چیزی است که در جوهر و ذات خود شبیه دیگری است. یعنی کسی را همان ذات و جوهر خداوند قرار ندهید.

 وی تصریح کرد: آیا از مسلمانان کسی هست که اولیای الهی را مساوی خداوند قرار دهد. آیا مسلمانان معتقد نیستند که اولیای الهی به اذن او هر کاری را انجام می‌دهند.

 این مرجع تقلید با بیان چند معجزه‌ای که خداوند به حضرت عیسی (ع) نسبت داده است، ابراز داشت: شفای کور مادرزاد، زنده کردن مردگان، آفریدن شبیه پرندگان و نفس روح در آنها و خبر دادن در مورد غیب به اذن خداوند انجام می‌گیرد. آیا اینها شرک است و مسیح مشرک بود.

وی ادامه داد: آنچه مورد تأکید است، اینکه کسانی که هم‌عصر عیسی بودند وقتی پیام مسیح را شنیدند خواستار معجزه شدند و مسیح همه معجزات را انجام داد. اگر تکفیری‌ها در عصر مسیح بودند شاید می‌گفتند مسیح چطور این حرف‌ها را می‌زند آنها نمی‌دانند که همه اینها به اذن خداوند است ما بر این باوریم که در اذن خداوند مفهوم کامل توحید به خداوند نهفته است.

 آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: ما با درد بسیار اعلام می‌کنیم آنها از کتاب و سنت جز اندکی را درک نکردند به دلیل آنکه نزد علمای راستین اسلام درس نیاموختند و قرآن و سنت نبوی را به نحو خطا تفسیر می‌کنند و آنها هرگز نخواهند توانست همه علوم اسلامی را داشته باشند، زیرا دریای وسیعی است و شما می‌دانید.

این مرجع تقلید تنها بیان مشکلات و دردها را کافی ندانست، بلکه جست‌وجوی راه‌حل‌ها و درمان‌های مناسب برای ریشه‌کنی این اندیشه‌های افراطی را ضروری دانست و گفت: اندیشه‌ این تکفیری ها چهره اسلام را مشوح ساخته، در حالی که جهان امروز تشنه پذیرش اسلام است و همه مومنان و مسلمانان که شهادتین را می‌گویند باید در کنار هم زندگی کنند و دست در دست هم وحدت میان خود را تحقق بخشند و تنها در این صورت است که هیچ بیگانه‌ای نمی‌تواند بر آنها سلطه‌گری کند.

 وی ادامه داد: مایه تعجب است که قرآن در مورد «انطاکیه» می‌گوید ما آنها را با افزودن فرد صالحی پشتیبانی کردیم. اگر اضافه کردن یک نفر سبب پشت‌ گرمی و عزت شود و اگر همه مسلمان‌ها متحد شوند خواهید دید که چه عزتی می‌یابند و لذا نباید فراموش کرد که قرآن ایجاد تفرقه و اختلاف را یکی از شعبه‌های شرک تلقی می‌کند

 دبیرخانه دائمی کنگره جریان‌های تکفیری در شهرهای مهم جهان تشکیل شود

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مجامع جهانی به نام سال عاری از خشونت و تندروی گفت: این در حالی است که خون‌هایی ریخته شده و اموال و ناموس مردم مباح شمرده شده و شهرها ویران می‌شود. اما از سوی کشورهای عربی و غربی به راه‌حل نظامی می‌پردازند اگر در آن صادق باشند.

 وی تصریح کرد: راه‌حل نظامی گرچه لازم است اما ناکافی است و در کنار آن باید ریشه‌های فکری این گروه‌ها را از بنیان درآوریم و گروهی از جوامع غافل و فریب‌خورده را نجات دهیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی پیشنهاد کرد که دبیرخانه دائمی این کنگره در یکی از شهرهای مهم جهان اسلام با هدف مبارزه فکری و فرهنگی با جریان تکفیر تشکیل شده و اعضای آن نیز علمایی از موسسات فکری و فرهنگی جهان اسلام باشند. که برای ایجاد راه‌حل‌هایی به منظور ریشه‌کن کردن اندیشه‌های افراطی با یکدیگر مشورت کنند.

این مرجع تقلید گفت: مطمئن هستم که علمای اسلام نسبت به آنچه رخ می‌دهد سکوت نخواهند کرد و وظیفه دینی خود را در قبال این جنایات انجام خواهند داد.

اسامی شخصیت‌های خارجی و داخلی کنگره جهانی جریان‌های افراطی در قم

شخصیت‌های خارجی و داخلی حضور گسترده‌ای در کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام دارند.

در همایش کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام شخصیت‌های خارجی همچون محمدصادق محمد یوسف مفتی اعظم ازبکستان، آیت‌الله حجت عضو شورای علمای شیعه افغانستان، شیخ عبدالرزاق قسوم رئیس جمعیت علمای مسلمین الجزایر، عارف‌الدین احمد عضو مجلس ملی و رئیس مجلس العلما اندونزی، عبدالقادر گیسینگ رئیس دانشگاه اسلامی مولاویس اندونزی، عباس دیپالما مسئول موسسه اسلامی امام مهدی(عج) از ایتالیا، الله شکور پاشازاده مفتی اعظم آذربایجان و فیصل مرهل مسئول مرکز الغدیر شهر توکمان آرژانتین حضور دارند.

همچنین عیسی گونش مسئول موسسه اسلامی ندای اهل بیت از آلمان، عبدالعلیم موسی امام جماعت واشنگتن از آمریکا، جعفر العلوی رهبر جنبش عمل اسلامی در بحرین، شیخ محمد المغربی امام جمعه از کشور برزیل، عبدالحی بکالی دبیر کل حزب اسلامی بلژیک، دکتر‌ای کی بدرالدجی وکیل دادگاه عالی بنگلادش، مدحث چلیچ رئیس دراویش بوسنی، علامه راجه ناصر عباس جعفری جعفری دبیر کل مجلس وحدت پاکستان، محی الدین کبیری رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، شیخ یاصالح رئیس ائمه جماعات غیر دولتی تانزانیا، محمد تاساپورت استاد دانشگاه پراتوم تانی از تایلند از دیگر علمای مذاهب مختلف اسلامی هستند که در این کنگره حضور دارند.

علمای دیگری همچون حسن بیدمز معاون حزب سعادت ترکیه، حسن کارالوت رئیس علمای جعفری ترکیه، شیخ عبدالقادر قا‌ها استاد دانشگاه و از علمای برجسته اهل سنت تونس، شهادب الدین کریم اف مفتی اهل سنت روسیه، دکتر تومیتا و دکتر شیمامت از کشور ژاپن، احمد لبی از کشور سریلانکا، حاج هاشم علی السراج از رهبران طریقت صوفیه سودان، عبدالقادر شیخ محمد سخنگوی اهل سنه و الجماعه سومالی، محمد یوسف اسپاهیج مفتی اعظم صربستان، فواد المقدادی مشاور رئیس جمهور عراق، سید صالح حیدری، رئیس وقف شیعی عراق، شیخ محی الدین بهائالدین عضو لجنه فتوای علمای کردستان و مرشد طریقت نقشبندی در این کنگره شرکت کردند.

از بین علمای داخلی نیز آیات عظام ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی در این کنگره حضور دارند.

همچنین حضرات آیات محمد یزدی، ابراهیم امینی، محمدعلی تسخیری، اعرافی، حسینی بوشهری، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، احمد بهشتی، حسن ممدوحی، ری شهری، علوی بروجردی و محسن اراکی در این کنگره شرکت دارند.

حجج اسلام سعیدی تولیت آستانه کریمه اهل بیت(ع)، محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، جمشیدی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و قاضی عسگر نیز در این کنگره شرکت کردند.

مولوی عبدالحمید و مولوی عبدالرحمان سربازی از دیگر مهمانان داخلی این کنگره جهانی هستند.

کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام

برنامه سخنرانی علمای جهان اسلام در کنگره جهانی تکفیری

برنامه‌های سخنرانی علمای جهان اسلام در کنگره جهانی تکفیری‌ها اعلام شد.

در روز اول این کنگره حجت‌الاسلام حمیدی به قرائت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام موسوی علیزاده رئیس ستاد اجرایی کنگره گزارشی از برنامه‌های این کنگره ارائه  کرد.

سخنرانی آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی رئیس کنگره جهانی تکفیر‌ی‌ها از دیگر برنامه‌های این کنگره بود که این مرجع تقلید بخشی از سخنانش را به زبان فارسی و بیشتر صحبت‌های خود را به زبان عربی بیان کرد.

در ادامه این همایش هیئت رئیسه متشکل از تاج‌الدین هلالی از مصر، شیخ خالد ملا از عراق، شیخ السید حسین برکه از فلسطین، شیخ شرف الدین  شمس الدین از یمن، شیخ علاء الدین زعتری از سوریه، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان و مولوی قذیر احمد سلامی از ایران که عضو مجلس خبرگان رهبری است به جایگاه سخنرانی می‌روند.

اولین سخنرانی این کنگره ابراهیم جعفری از کشور عراق خواهد بود.

در ادامه از سخنرانان و نویسندگان مقالات خارجی و ایرانی از جمله مولوی عبدالرحمن سربازی امام جمعه اهل سنت چابهار، سیدابراهیم امین از لبنان و رئیس دفتر حزب‌الله، سید ابراهیم امین از لبنان، شیخ السیدحسین برکه از فلسطین، شیرازی از علمای پاکستان، شیخ عبدالله صالح از بحرین، حسن بیدمز از ترکیه، حسن مکی از سودان و محمد العاصی از آمریکا برای ارائه مقاله دعوت می‌شود.

در بعدازظهر روز اول نیز چهار کمیسیون تبارشناسی جریان‌های تکفیری، ریشه‌یابی افکار تکفیری، جریان‌های تکفیری و پیامدهای سیاسی آن و بررسی راهکارهای جهان اسلام برای برون رفت از بحران تکفیر تشکیل می‌شود.

برنامه‌های روز دوم این کنگره هنوز اعلام نشده است.

حضور ۳۱۵ تن از علمای اسلام در کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام

دبیر کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام از شرکت از حضور ۳۱۵ نفر از علمای جهان اسلام در این کنگره عظیم خبر داد.

حجت الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی، در کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام در سخنانی با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای برگزاری این کنگره اظهار داشت: اگر نگاهی به جهان امروز اسلام بیفکنیم زخم عمیق تکفیر را در مناطق مختلف دنیای اسلام و کشورهای اسلامی می‌بینیم و امروز مسلمانان با فتنه‌ای داخلی؛ به نام تکفیر رو به رو هستند.

وی ابراز داشت: روزی نیست که در صدا وسیما خبر کشته شدن مسلمین و تخریب آثار اسلامی و اماکن مذهبی توسط گروه‌های تکفیری پخش نشود.

حجت الاسلام علیزاده موسوی، با بیان اینکه در سال ۲۰۱۳ و قبل از ورود داعش؛ در عراق شاهد کشته شدن ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از مردم بی‌گناه این کشور بوده‌ایم افزود: ریشه‌های این اندیشه و اعمال تکفیری‌ها؛ اعتقادی است و آنها برائتی انحرافی از آموزه‌های دینی ایجاد کرده‌اند که به همین دلیل مراجع شیعه، اندیشمندان و علمای حوزه‌های علمیه، تصمیم به برگزاری چنین کنگره‌ای گرفتند.

وی بیان داشت: از دو سال قبل آیت الله العظمی مکارم شیرازی به این نتیجه رسیدند که علما باید در محفلی، علیه تکفیریان اجتماعی داشته باشند و مخالفت خود را با اقدامات این گروه‌های تروریستی اعلام کنند.

دبیر کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام گفت: به دلیل اینکه محتوای این کنگره و اجلاس علمی بود، اولین گام‌ها در عرصه علمی می‌بایست برداشته می‌شد که در این راستا دبیرخانه علمی کنگره به دبیری آیت الله العظمی سبحانی دایر شد.

حجت الاسلام علیزاده موسوی، با اشاره به استقبال خوب دانشمندان و علما در ارائه فراخوان به این کنگره گفت: ۷۱۶ مقاله به دبیرخانه علمی کنگره ارسال شد که از این تعداد ۹۶ مقاله خارج از کشور و ۵۰ مقاله نیز داخل کشور و از اهل سنت بوده است.

وی افزود: این مقالات رسیده در ۸ جلد به زبان‌های عربی و فارسی مننتشر شد و همچنین در نرم افزاری گردآوری و در اختیار عموم قرار گرفته است.

دبیر کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اظهار داشت: در یک تحقیق صورت گرفته بیانات کلیه علمای اسلام، از قرون اول تا کنون در خصوص حرمت تکفیر و محترم بودن خون و مال مسلمین جمع آوری و در کتابی منتشر شد.

وی بیان داشت: از زمانی که تصمیم برای برگزاری این کنگره گرفته شد بیش از دو هزار نفر از علمای جهان اسلام که دارای ویژگی‌هایی از جمله؛ مخالفت با جریانات تکفیری داشته و روحیه تقریبی در آن‌ها وجود داشت و راه کارهایی برای برون رفت از چالش تکفیری‌ها داشتند شناسایی شدند.

وی ابراز داشت: از این تعداد، ۴۲۰ تن از علما ی جهان اسلام اعم از شیعه و سنی انتخاب شدند که امورز شاهد حضور ۳۱۵ نفر از علمای جهان اسلام در این کنگره عظیم هستیم.

حجت الاسلام علیزاده موسوی، با بیان اینکه برای آمادگی کنگره اصلی، سه پیش نشست در نظر گرفته شده بودافزود: اولین نشست در کشور سوریه برگزار شد که بیش از ۱۲۰ تن از عملای اسلام در این نشست حضور داشتند که به اتفاق نسبت به تکفیر و از بین بردن آثار اسلامی توسط گروه‌های تکفیری اعلام برائت و بیزاری کردند.

وی ادامه داد: پیش نشست دیگری در پاکستان برگزار شد که در این کشور از سال ۲۰۰۶ تا کنون، ۶ هزار نفر توسط گروه‌های تکفیری و تروریستی از بین رفته‌اند که این نشست در اسلام آباد با حضور احزاب مختلف این کشور و علمای اسلام برگزار شد و نظرات و راه کارهای ارائه شد.

دبیر کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اضافه کرد: سومین پیش نشست کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام نیز در کشور عراق با حضور علمای اهل سنت و شیعه برگزار شد.

حجت الاسلام علیزاده موسوی، با اشاره به عناوین علمی این کنگره ابراز داشت: تبار‌شناسی جریان‌های تکفیری، ریشه یابی افکار تکفیری، جریان‌های تکفیری و پیامدهای سیاسی آن و بررسی راهکارهای جهان اسلام برای برون رفت از بحران تکفیر چهار محور علمی این کنگره بوده است.

کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام

برپایی نمایشگاه عکس در حاشیه کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری

نمایشگاه عکس جنایت‌های تکفیری‌ها در حاشیه کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی برگزار شد.

بیش از ۵۰ قطعه عکس با موضوع اهانت به ادیان و پیامبران الهی، قتل و وحشت و کشتار مسلمانان، کشتار زنان و کودکان، اسلام داعشی و آمریکایی و اسرائیلی، فروش انسان و برده‌داری، تخریب طبیعت و سرچشمه آب و... در حاشیه کنگره جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام به نمایش در آمده است.

همچنین دیدگاه‌ها و نظرات مراجع تقلید همچون مقام معظم رهبری، علی سیستانی، ناصر مکارم شیرازی، محمد فاضل لنکرانی، حسین نوری همدانی، وحید خراسانی، جعفر سبحانی، محمدسعید حکیم، هاشمی شاهرودی، بشیر نجفی، جوادی آملی، موسوی اردبیلی، حسین مظاهری و... در مورد جهان اسلام و طرد جریان‌های افراطی و تکفیری به نمایش در آمده است.

کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام به ریاست آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و دبیری علمی آیت‌الله العظمی سبحانی در روزهای دوم و سوم آذرماه در موسسه امام کاظم(ع) شهر قم برگزار می‌شود.

آیت الله جنتی: تکفیری‌‌ها برای هیچ چیز ارزش قائل نیستند

دبیر شورای نگهبان جریان‌های تکفیری و افراطی را یک مسئله سیاسی دانست و گفت: تکفیری‌ها برای هیچ چیزی ارزش قائل نیستند و همه چیز را هتک حرمت می‌کنند.

آیت‌الله احمد جنتی نیز در کنگره جریان‌های تکفیری و افراطی ضمن تشکر از آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی که این کنگره را برگزار کرد گفت: تکفیری گری مسئله روز جهان اسلام است که همه هستی اسلام را تهدید می‌کند.

وی گفت: تمام فرقه‌های اسلامی از شیعه و سنی و اساس اسلام مورد تهدید است، با وجود این همه علما که در جهان مشغول ترویج اسلام هستند ولی اساس اسلام در خطر است.

آیت الله جنتی افزود: تکفیری‌ گری مسئله اعتقادی نیست بلکه یک مسئله سیاسی است و علمای یهود و مسیحی هم باید به جمع علمای اسلامی بیایند چون تکفیری‌ها برای هیچ چیزی ارزش قائل نیستند و همه چیز را هتک حرمت می‌کنند.

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی در ۳۵ سال پیش، اظهار کرد: بیداری اسلامی در حال گسترش است و اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها از این خیزش اسلامی احساس خطر کردند بنابراین مسلمانان را به جان هم انداختند تا اسلام گسترش نیابد.

دبیر شورای نگهبان تاکید کرد که بر همه مسلمانان لازم است علیه تکفیری‌ها مبارزه و مقاومت کنند.

آیت‌الله جنتی اظهار کرد: بخشی از مشکل تکفیری‌ها مسئله فرهنگی است و جوانان را گول زدند که حرکت خود را جهادی می‌دانند و اگر کشته شدند خود را شهید می دانند.

وی تصریح کرد: باید در کنار فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی، کارهای عملی هم انجام داد چون سران این گروه‌ها با دلیل و منطق کار نمی‌کنند. اگر این افراد متوجه بودند، حتما در همایشی جمع می‌شدند و حرفشان را می‌زدند.

دبیر شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد که این کنگره ارمغان خوبی برای علمای جهان اسلام داشته باشد.

امام جمعه نیویورک: تکفیری‌ها با مستضعفان مقابله می‌کنند

امام جمعه نیویورک با بیان اینکه بین کسی که تکفیر می‌کند و ظلم می‌کند تفاوت وجود دارد، اظهار داشت: تکفیری‌ها با مستضعفان مقابله می‌کنند.

محمد العاصی نیز در این همایش با تشریح مسئله کفر در آیات قرآن کریم اظهار کرد: تکفیری‌ها تحت پوشش مسئله کفر چه کارهایی که نمی‌کنند.

وی گفت: در قرآن کریم آمده که برخی‌ها نسبت به پیامبرانشان کفر ورزیدند و می‌خواستند ملت خود را به ورطه هلاکت برسانند. تکفیری‌ها با مستضعفان مقابله می‌کنند. خداوند در همین جا می‌فرماید ما کسانی هستیم که این گروه‌ها و افراد را هلاک خواهیم کرد.

امام جمعه نیویورک با بیان اینکه بین کسی که تکفیر می‌کند و ظلم می‌کند تفاوت وجود دارد اظهار کرد: اگر فکری که تکفیری‌ها دارند را در نظر بگیریم می‌فهمیم که آنها می‌خواهند واقعیت جامعه ما را تکفیر کنند و بپوشانند و خداوند می‌فرماید ما برای کسانی که ستم می‌ کنند آتش فراهم کردیم.

العاصی تاکید کرد: تکفیر مرحله ستمکاری تکفیری‌هاست چون حرکت عملی برای ظلمشان انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه تکفیر مترادف کفر است اظهار کرد: دو آیه در قرآن کریم است که می فرماید بگو خداوند کسی است که برای خودش فرزندی اختیار نکرده و شریکی در ملک و حکمرانی ندارد.

امام جمعه نیویورک تاکید کرد: امیدوارم به متن مسائلی که تکفیری‌ها به آن اشاره دارند توجه بیشتری شود تا مقابله جدی با گروه شود.

وزیر امور خارجه عراق: مسلمانان واقعی در برابر داعش خضوع نمی‌کنند

وزیر امور خارجه عراق با اشاره به جنایات تروریست‌ها به نام اسلام اظهار کرد: مسلمانان واقعی در برابر تروریست‌ها و داعشی‌ها خضوع نمی‌کنند.

ابراهیم جعفری در همایش جریان‌های تکفیری و افراطی که در موسسه امام کاظم(ع) در حال برگزاری است ضمن تشکر از آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به دلیل ابتکاری که در برگزاری این کنگره داشت، اظهار کرد: خطری که امروز جهان اسلام را تهدید می‌کند و تحت عنوان جریان تکفیری است جنبش استثنایی و خارج از قانون و خطرناک‌ترین جنبش‌ها در طول تاریخ اسلام هستند.

وی گفت: آنها اسلام را تحت پوشش حرکت‌های خود قرار می‌دهند و حرکت آنها منحصر به کشور و قاره ما نیست بلکه همه قاره‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

وزیر امور خارجه عراق افزود: آنها درمانگاه‌ها و مدارس و مساجد دنیای اسلام را مورد هدف قرار داده اند و امروز باید با دقت به حرکت مذبوحانه آنها نگاه کنیم و از طریق مطالعه عمیق در صدد رفع آن باشیم.

وی بر لزوم بررسی خاستگاه فکری این جریان‌ها تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم کار خلاف قانون انجام دهیم خداوند به هیچ وجه نمی‌پذیرد، پیامبر اکرم(ص) بر اساس عدل و رأفت حرکت خود را آغاز کرده است.

ابراهیم جعفری، پیامبر(ص) را منبع ارزش‌های اخلاقی دانست که در دل‌ها رخنه می‌کند و همه مطیع او می‌شوند.

وی افزود: همه ما باید ابعاد مختلف این حرکت مذبوحانه را بشناسیم و نسبت به ابعاد حقیقی و واقعی اسلام دست پیدا کنیم.

ابراهیم جعفری با بیان اینکه مسلمانان هرگز در برابر تکفیری‌ها خضوع نمی‌کنند، تاکید کرد: مسلمانان واقعی هرگز در ایمان و قدرت به خدا تردیدی به دل راه نمی‌دهند و خداوند از آنها به عنوان مومنان واقعی یاد می‌کند.

وزیر امور خارجه عراق برپایی نماز و دادن زکات را از ویژگی‌های انسان مومن ذکر کرد و افزود: کسی که نماز را به پا می کند هرگز در برابر ظلم تسلیم نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شناخت ما نسبت به انسان و جامعه اسلامی باید یک شناخت واقعی باشد، تصریح کرد: ما مسئله تعدد مذاهب را از قرآن یاد گرفتیم. اگر مکتب‌های مختلفی داشتیم در کنار آن مذاهب مختلفی هم خواهیم داشت.

نخست وزیر سابق عراق افزود: قرآن هرگز از اختلاف سخن می‌گوید بلکه به وحدت بین مسلمانان تأکید دارد.

ابراهیم جعفری گفت: نوامیس و اموال مسلمانان باید مورد احترام قرار گیرد و هرگز نباید چیزی مقدسات اسلام را خدشه دار کند.

وی با اشاره به حضور تکفیری‌ها در عراق گفت: گروه تکفیری خون مسلمانان را به زمین می‌ریزند. امروز تکفیری‌ها در استان‌های سنی نشین مرتکب جنایاتی شدند و اهل سنت هم از جنایات داعش زجر می‌کشند.

ابراهیم جعفری تصریح کرد: تروریسم هرگز دین و وطن نمی‌شناسد و داعش به نام اسلام آمد و مسلمانان را کشتار می‌کند.

وی با طرح این سئوال که چرا تکفیری‌ها به داد فلسطینیان نمی‌رسند؟ اظهار کرد: بدانید که برادران عراقی در برابر این تکفیری‌ها به سختی ایستاده‌اند و ایستادگی می‌کنند و سربازی که امروز با داعشی‌ها مقابله می‌کند ارزشمندترین فرد است.

وی تصریح کرد: همه کسانی که علیه داعشی‌ها مبارزه می‌کنند از مسلمانان هستند و نباید اجازه دهیم از آنها سوء استفاده شود.

ابراهیم جعفری اضافه کرد: علمای بزرگوار و خدایی ما باید همه جهانیان را مورد خطاب قرار بدهند و از اسلام واقعی سخن بگویند.

امام  جمعه اهل سنت چابهار: پدیده تکفیر ثمره نفی تقلید است/ انتقاد از افرادی که وجاهت فتوادادن ندارند

امام جمعه اهل سنت چابهار معتقد است پدیده تکفیر ثمره نفی تقلید است.

به گزارش خبرنگار مهر، مولوی عبدالرحمن سربازی پیش از ظهر یکشنبه در کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، تکفیری‌ها و افراط گرایان را مایه دردسر جهان بشریت و انسانیت دانست که نیاز به بررسی دقیق ماهیت و انگیزه‌های این گروه وجود دارد.

وی تاکید کرد: پیام‌های الهی برای کسانی است که به دستور خداوند عمل کنند و روش آنها مطابق با دستورات الهی باشد.

امام جمعه اهل سنت چابهار، پدیده تکفیر را ثمره نفی تقلید دانست و گفت: احیای تفکر اهمیت تقلید از مجتهد و مرجع تقلید واجدالشرایط می‌تواند با حرکت تدریجی و مناسب، ریشه‌های این تفکر افراطی و غیرشرعی و غیرانسانی را خشک کند.

مولوی سربازی با تاکید بر اینکه تکفیر ثمره تلخ حب ریاست و شهوت به ثروت است، گفت: تکفیر ثمره سال‌ها استکبار آمریکا و اسرائیل است که می خواهند با شیوه‌های مختلف موانع وحدت مسلمانان را از بین ببرند و به دنبال ساقط کردن امپراطوری اسلامی هستند.

وی اضافه کرد: عدم توجه بسیاری از مدعیان اسلام به اهداف مقابله و مبارزه و تحریف مبانی جهاد و ستیز با کفار یکی از عوامل شکل‌گیری تکفیر است، در حالی که ما در ماه با حرمت محرم و درسی که از فرزند رسول خدا امام حسین(ع) گرفتیم، می‌دانیم که هدف و مقصد حفظ آئین است.

وی با بیان اینکه در دین اسلام تفکر تکفیری و افراطی وجود ندارد اظهار کرد: دین اسلام دین مهربانی و نبی خدا نبی رحمت است.

امام جمعه اهل سنت چابهار با انتقاد از افردی که وجاهت فتوادادن ندارند گفت: کسی باید فتوا بدهد که در مکتب فتوا نزد اساتید ماهر زانوی علم آموزی زده باشد و سال‌ها در این زمینه کار کرده و در مقام مرجعیت باشد.

به گفته مولوی سربازی، فتوا باید دست مفتی و مرجعیت باشد و این گونه نیست که هر شخصی فتوا بدهد و حتی اگر فتوای صحیح بدهد خطا است.

وی اضافه کرد: علمای اهل سنت بر اساس اصول و ضوابط فقه - که در دین اسلام است - فتوا می‌دهند و کسی از علمای ما وجود ندارد که برخلاف اصول و ضوابط دین فتوا بدهد.

مولوی سربازی در پایان اظهار کرد: آرزوی هدایت برای تکفیری‌ها داریم.

حضور ۱۸ شبکه خارجی و ۵۵۰ نفر از اصحاب رسانه در کنگره جریان‌های تکفیری

کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام که از صبح یکشنبه با حضور ۳۱۵ تن از علمای جهان اسلام و همچنین شخصیت های سیاسی و مذهبی خارج و داخل کشور در سالن همایش های بین المللی رسول اعظم (ص) مرکز علمی امام موسی کاظم (ع) در قم کار خود را آغاز کرد با استقبال رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت.

این کنگره که بزرگترین اجتماع علمای اسلام در زمینه اعلام برائت از اقدامات تکفیری ها به شمار می رود توجهات رسانه های داخلی و شبکه های تلویزیونی خارجی را به خود معطوف کرده است.

هم اکنون علاوه بر شبکه های داخلی جمهوری اسلامی ایران،  ۱۸ شبکه تلویزیونی خارج کشور نیز  با اعزام خبرنگاران خود مبادرت به تهیه گزارش از این نشست بین المللی کرده اند.

تعداد ۵۵۰ نفر از خبرنگاران و اصحاب رسانه و مطبوعات داخلی و خارجی نیز این کنگره عظیم را پوشش خبری می دهند.

شبکه‌های خبری و تلویزیونی حاضر در این کنگره شامل شبکه‌های العهد، الاخباریه سوریه، آسیا، الفرات، النعیم، النجاه، ولایت، النصر، القدس، العالم، الکوثر، هلال ترکیه، ۱۴ ترکیه، الکوت، فلسطین الیوم، المنار، البلادی و سحر هستند که با تهیه و ارسال گزارشات خبری خود جهان اسلام را  در جریان برگزای این کنگره قرار می‌دهند.

رئیس دفتر سیاسی حزب الله لبنان: حمایت کشورهای استعماری عامل اصلی گسترش فعالیت‌های تروریستی است

به گزارش خبرنگار مهر، سید ابراهیم امین ظهر یکشنبه در کنگره جریان‌های تکفیری و افراطی که در موسسه امام کاظم(ع) در حال برگزاری است با تقدیر از برگزارکنندگان این کنگره اظهار کرد: برگزاری این کنگره و مواضع مراجع و علمای شیعه در مقابله با اندیشه و فکر تکفیر در جهان اسلام بسیار ارزشمند است.

وی در عین حال حمایت کشورهای استعماری را عامل گسترش فعالیت‌های تروریستی گروه‌های تکفیری و افراطی در جهان اسلام ذکر کرد.

رئیس دفتر حزب‌الله لبنان با بیان اینکه هدف داعش و اندیشه تکفیر مقابله با گسترش روزافزون اسلام در جهان است تاکید کرد: تکفیری‌ها و افراطی‌ها در صدد هستند مشترکات بین مذاهب اسلامی را کمرنگ کنند و بین مسلمانان جهان اختلاف بیندازند و آنها را تضعیف کنند.

به اعتقاد شیخ امین، تکفیری‌ها با اتهام لائیک بودن و کفر، اقدام به عملیات تروریستی و انفجاری می‌کنند.

وی افشای جنایت‌های تکفیری را مهم‌ترین وظیفه کنگره جریان‌های تکفیری و افراطی ذکر کرد و افزود: امروز امت اسلامی نیازمند وحدت و اتحاد است.

رئیس دفتر حزب‌الله لبنان تصریح کرد: تکفیری‌ها به دنبال از بین بردن وحدت بین مسلمانان هستند و می‌خواهند با همکاری دشمنان اسلام خطر بزرگی بر سر راه مسلمانان ایجاد کنند.

آیت الله جوادی آملی: مباحث عمیق توحیدی و معارف اهل بیت برای مهمانان کنگره جریان‌های تکفیری ارائه شود

آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم در سخنانی با اشاره به برگزاری کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اظهار داشت: به برکت امام و خون‌های پاک شهدا و حمایت مراجع و رهبری، بزرگترین همایش در حوزه علمیه در حال برگزاری است و شما عزیزان باید کمر همت ببندید و گفتگو بگیرید و مصاحبه کنید تا مهمانان با دست پر از این کشور برگردند.

وی بیان داشت: این افراد از ۸۳ کشور آمده‌اند که آوردن آنان از این تعداد کشور کار آسانی نبوده است؛ همه مراجع و مسئولان و حوزه و دانشگاه تلاش کردند تا اینها بیایند و شما باید حرف‌های عمیق توحیدی را که دارید منتقل کنید؛ اگر حضور در جلسه لازم بود شرکت ‌کنيد.

استاد برجسته حوزه با اشاره به اقتدار حوزه‌های علمیه، بیان داشت: اگر دير بجنبيم نظير آنچه که در جريان وهابيت در حرمين و تخریب قبور ائمه (ع) پيدا شد، پيدا مي‌شود.

وی عنوان کرد: قبلاً يک وقتي مي‌گفتند «اطلبوا العلم ولو بالسين» اما الآن شرق و غرب مي‌گويد، برای کسب علم به قم و ایران مهاجرت کنید، الان بيش از هفتاد مليت آمدند در قم دارند درس مي‌خوانند، طلبه مي‌شوند و صداي امام و انقلاب و معارف اهل بيت(ع) به دیگر نقاط دنیا می رسانند.

آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: الآن فرصت مناسبي است که شما اين بزرگواري را بکنيد بگذاريد اينها با دست پر برگردند، آنها (مهمانان همایش) را رها نکنید و شبهات را پاسخ دهید زیرا قرآن و روایات ما را رها نکرده‌اند و به اندازه کافی برای آنان پاسخ داریم.

چهار کمیسیون در کنگره جهانی جریان‌های تکفیری تشکیل شد

فعالیت کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام با حضور شخصیت‌های برجسته علمی از سراسر جهان در چهار کمیسیون تخصصی در بعدازظهر یکشنبه آغاز شد.

این کمیسیون‌ها شامل تبارشناسی جریان‌های تکفیری، ریشه‌یابی افکار تکفیری، جریان‌های تکفیری و پیامدهای سیاسی آن و بررسی راهکارهای جهان اسلام برای برون رفت از بحران تکفیر است.

نشست‌های این کمیسیون چهارگانه ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه و سری دوم آن ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در چهار سالن کنفرانس موسسه امام کاظم(ع) آغاز می‌شود.

مولوی مطهری از خواف و شیخ کمالی از خراسان شمالی، هیات رئیسه کمیسیون تبارشناسی، ماموستا راستی از کردستان و شیخ خطیبی از قشم هیات رئیسه کمیسیون پیامدهای سیاسی تکفیر، شیخ محمدی از هرمزگان، شیخ جمالی از بوشهر، مولوی دامنی از بلوچستان، ماموستا محمودی از کردستان هیئت رئیسه کمیسیون ریشه یابی تکفیر و ماموستا خاتمی از کردستان و مولوی ساداتی از بلوچستان هیات رئیسه کمیسیون برون رفت از بحران تکفیر هستند.

اسلام‌شناس ژاپنی: باید فطرت تکفیری‌ها را بیدار کرد

یکی از اسلام شناسان ژاپنی گفت: کاری که داعش انجام می‌دهد، عاطفه بشریت را مخدوش کرد، بنابراین باید فطرت تکفیری‌ها را بیدار کرد.

کنجی تومیتا بعدازظهر یکشنبه در کمیسیون ریشه‌یابی افکار تکفیری کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای اسلام از گروه‌های افراطی به عنوان جریان‌های فاجعه‌آمیز یاد کرد و افزود: اگر درباره جنایات تکفیری‌ها در رسانه‌های ژاپن اطلاع رسانی می‌شد مردم ژاپن هرگز درباره فعالیت این گروه تروریستی ساکت نمی‌ماندند.

وی به نقش امام خمینی(ره) در ترویج اسلام واقعی اشاره و تاکید کرد: امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی را بنا نهادند. ایشان دنبال ساختن جامعه‌ای بودند که افکار انقلاب اسلامی را اجرا کنند.

به گفته این اسلام شناس ژاپنی، پیام انقلاب صدای بیداری اسلام، کمک به مستضعفان جهان و از بین بردن ظلم است.

تومیتا اظهار کرد: گروه‌های افراطی و تکفیری در عربستان علیه شیعه‌ها فعالیت می‌کنند اما اینها در درون خودشان تردیدی نسبت به آموختن اندیشه شیعی ندارند چون نمی‌توانند به راحتی انکار کنند که بیداری اسلامی یک حرکت تدریجی در مقابل لیبرالیسم جهانی است.

وی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی را الهام بخش احیای فطرت بشری دانست و تأکید کرد: برای شیعه و مردم بزرگ ایران که آزمایش سنگینی را پشت سر گذاشته‌اند این مسئله بسیار بااهمیت است.

این پژوهشگر ژاپنی با بیان اینکه خشونت داعش و تکفیری‌ها فطرت بشری جهانیان را آزرده است، اظهار کرد: کاری که داعش انجام داد عاطفه بشریت را مخدوش کرد، پس باید فطرت تکفیری‌ها را بیدار کنیم تا دست از جنایت بردارند.

ابومجاهد: نباید به تکفیری‌ها اجازه دهیم بین مسلمانان ناامیدی ایجاد کنند

یکی از پژوهشگران فلسطینی گفت: ما نباید به تکفیری‌ها اجازه بدهیم که در امت ما یاس و ناامیدی ایجاد کنند.

ابومجاهد بعدازظهر یکشنبه در کمیسیون ریشه‌یابی افکار تکفیری کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای اسلام اظهار کرد: ما به عنوان مسلمانان باید در دین خودمان میانه‌رو باشیم و نباید همدیگر را تکفیر و حذف کنیم.

وی ادامه داد: ما از سرزمین فلسطین به اینجا آمده‌ایم که بگوییم باید رویارویی واقعی با دشمن اشغالگر داشته باشیم که کشور ما را اشغال می‌کند.

وی با بیان اینکه دشمن درجه اول ما آمریکا و اسرائیل است، گفت: ما جوانان فلسطینی قبول نمی‌کنیم که آتشی برای توطئه‌های دشمنان باشیم.

این پژوهشگر فلسطینی تاکید کرد: ما نباید به تکفیری‌ها اجازه بدهیم که در امت ما یاس و ناامیدی ایجاد کنند.

به گفته ابومجاهد، سازمان‌های جاسوسی که نقش اساسی در قربانی کردن جوانان ما در افکار تکفیری دارند باعث شدند این درگیری‌ها میان خودمان به وقوع بپیوندند.

وی با بیان اینکه ما در فلسطین به میانه روی در دین تاکید داریم و از اولویت ما این است که علیه تکفیری‌ها بجنگیم، تصریح کرد: ما هیچ رابطه‌ای با تکفیری‌ها نداریم و هر کدام از ما تکلیف داریم که با پدیده تکفیری‌ها بجنگیم و مقابله کنیم.

شیخ اسامه السید: علمای جهان اسلام باید خطر افکار تکفیری را به مردم گوشزد کنند

یکی از علمای لبنان تاکید کرد که علمای جهان اسلام باید روی منبرها، خطر افکار تکفیری را برای مردم گوشزد کنند.

شیخ اسامه السید بعدازظهر یکشنبه در کمیسیون ریشه‌یابی افکار تکفیری کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای اسلام از گروه‌های افراطی اظهار کرد: موضوع ایجاد راه حل و درمان پدیده تکفیری پیشنهاد خوبی است و باید درصدد درمان این پدیده باشیم.

وی با بیان اینکه افکار تکفیری از زمان خوارج منتشر شده تصریح کرد: یکی از اشخاصی که تفکر خوارج داشته در کتابی، ابن ملجم قاتل علی ابن ابیطالب را مدح می‌کند که این شخص با این ضربتی که به امام علی وارد کرد قرب الهی را می‌خواست. این فکر، فکر تکفیری است که پشتوانه و بستر دارد.

شیخ اسامه السید تکفیر را از مسائل خطرناک توصیف کرد و گفت: باید وهابی‌ها و تکفیری‌ها را به اسامی آنها بشناسیم.

این پژوهشگر دینی بر لزوم انجام کارهای فرهنگی در راستای شناخت ریشه‌های تکفیر تاکید کرد و افزود: علمای ما باید روی منبرها خطر افکار تکفیری را برای مردم گوشزد کنند.

وی تاکید کرد: در مقطعی، بسیاری از علمای اسلام - مثلا ۳۰ سال پیش- به مسئله وهابی‌ها اشاره نمی‌کردند و می‌گفتند این اختلافات در چارچوب مسائل شیعه و سنی است و سکوت کردند، ولی امروز با پدیده شوم تکفیری مواجه هستیم.

شیخ اسامه السید به گسترده بودن جنایات داعش در برخی کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: داعش تنها با احساسات مردم بازی نمی‌کند، بلکه استخوان‌ها را خرد می‌کند.

وی با بیان اینکه کلمه کفر بیش از ۵۰۰ بار در قرآن آمده، صریح کرد: در برابر علمای اسلام ثابت می‌کنم که باید دستمان را روی زخم بگذاریم و علل پدیده را بررسی کنیم.

هاشم علی السراج از علمای سودان: اهل بیت اساس دین هستند

یکی از علمای سودان، اهل بیت(ع) را اساس دین دانست و گفت: اگر نتوانیم پیام‌های علمی درست درباره اهل بیت(ع) ارائه دهیم کاری نکرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، هاشم علی السراج بعدازظهر یکشنبه در کمیسیون ریشه‌یابی افکار تکفیری کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای اسلام از گروه‌های افراطی اظهار کرد: مخاطب ما در کنگره جریان‌های تکفیری و افراطی، وجدان‌ها و ضمیر بیدار جوانان است.

وی با بیان اینکه در سودان از سوی تکفیری‌ها در معرض سوء قصد قرار گرفته، تصریح کرد: ما اینجا نیامدیم که همدیگر را متهم کنیم بلکه‌ می‌خواهیم از این کنفرانس پیام مثبتی به دست بیاوریم و پیامی به جوانان داشته باشیم.

علی السید تاکید کرد: ما می‌خواهیم به جوانان بگوئیم که اسلام دین صلح و امنیت و رحمت است.

وی با تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم، گفت: این عبارت در شخصیت اهل بیت(ع) متبلور می‌شود. اهل بیت(ع) اساس دین هستند و اگر ما نتوانیم پیام‌های علمی درست و صحیحی درباره اهل بیت(ع) ارائه دهیم در واقع کاری نکردیم.

به گفته این عالم سودانی، معانی بسیار ظریفی در قرآن وجود دارد که به اهل بیت(ع) اشاره دارد و این واژه‌ها و معانی باید ترویج شود تا جوانان از آنها مطلع شوند.

وی با ذکر نمونه‌هایی از این مسئله اظهار کرد: اسم فاطمه نشات گرفته از این است که خداوند با محبت فاطمه مسلمانان را از آتش جهنم نجات خواهد داد.

این عالم سودانی در پایان از برگزارکنندگان کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای جهان اسلام قدردانی کرد.

یکی از علمای لبنان: خشکاندن ریشه‌های تکفیری‌ها نیازمند راه‌حل‌های درست است

یکی از علمای لبنان خواستار بررسی دقیق دلایل پیدایش پدیده تکفیر شد و گفت: باید برای خشکاندن ریشه‌های تکفیر، راه حل درست ارائه دهیم.

حجت‌الاسلام سید سلیمان موسوی بعدازظهر یکشنبه در کمیسیون ریشه‌یابی افکار تکفیری کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای اسلام اظهار کرد: باید برای ریشه‌کن کردن تکفیری‌ها، راه‌حل بدهیم نه اینکه مسائل تاریخی را مطرح کنیم.

وی اضافه کرد: باید ریشه‌های تکفیری و افراطی گری را بررسی کنیم تا بتوانیم بگوئیم این کنگره موثر واقع شد.

این عالم لبنانی ریشه‌های پیدایش فکر تکفیری را مهم‌تر از ریشه‌های تکفیر دانست و اظهار کرد: همه ما می‌دانیم ریشه‌های فکر تکفیری کجاست اما باید بدانیم چه عللی باعث شد این فکر تکفیری رواج پیدا کرد.

حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: باید بدانیم چه چیزی باعث شده جوانان ما به سمت تکفیر روی آوردند.

وی با اشاره به عقیده ابوحنیفه در خصوص کافر ندانستن پیروان مذاهب اسلامی تاکید کرد: مهم این است که بدانیم چرا این گروه‌های تکفیری توانستند افکار و جوانان را به خود جذب کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 0
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدالحسن پروین IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    یا سلام اگه فایل صوتی وتصویری کنگره برای استفاده عموم گذاشته شود بهتر است