پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر:مذاکرات هسته ای ایران به قدری مهم است که بخشی از اخبار خبرگزاریها ورسانه های خارجی را بخود اختصاص دهدو هرچه به پایان زمان باقی مانده نزدیک میشویم این اخبار به صفحه اول رسانه ها نزدیکتر میشود این همه درحالی است که رسانه های خارجی تحلیلها و اخبار متفاوت وگاه متضادی را منتشر میکنندو البته این جهت گیریها گاه تحت تاثیر جوسازیها نیز قرار میگیرد که صهیونیستها دراین زمینه درمقام اول جوسازی علیه ایران وتحریک سایر کشورها قرار دارند.

واکنش رسانه های جهان به مذاکرات هسته ای ایران/ ازنارضایتی وبی اعتمادی طرفین تا بازی اعداد و سانتریفیوژ وپیچیده شدن گفتگوها

***به ضرب‌الاجل نزدیک شدیم اما به توافق نه

دراین زمینه خبرگزاری «آسوشیتد پرس» طی گزارشی نوشت با وجود نزدیک شدن به ضرب‌الاجل مذاکرات به توافق هسته‌ای نزدیک نشده‌ایم.

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه (دیروز) از وجود اختلاف نظر جدی برای حصول توافق در مذاکرات هسته‌ای ایران گفته و اضافه کرده بود در صورت باقی ماندن اختلافات اساسی تا ضرب الاجل مذاکرات، احتمال تمدید مذاکرات وجود خواهد داشت.

یکی از مقامات آمریکایی که از مذاکرات اطلاع کافی دارد روز شنبه (دیروز) به آسوشیتد پرس گفت قبل از موعد مقرر آمریکا قصد تمدید مذاکرات را ندارد، چرا که تمدید مذاکرات فشارها را از ایرانیان بر می‌دارد.

این مقام آمریکایی که به دلیل محرمانه بودن اطلاعات خواست نامش فاش نشود ادامه داد، با این وجود هم‌چنان که به ساعات پایانی مذاکرات و به ضرب الاجل نزدیک می‌شویم، احتمال تمدید مذاکرات اجتناب ناپذیر است.

هم‌چنین این گزارش مدعی شد آمریکا و دیگر کشورهای گروه 1+5 – روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان – در پی توافقی هستند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران در جهت دستیابی به سلاح هسته‌ای را قطع یا برای مدتی طولانی محدود کنند.

جمهوری اسلامی ایران همواره بر این اصل تاکید داشته که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش کاملا صلح آمیز است و بر اساس فتوای رهبر انقلاب، استفاده از سلاح هسته‌ای حرام است. حضور ایران در مذاکرات نه بر اساس ادعای غلط غرب بلکه برای رفع تحریم‌های غیر قانونی و نامشروعیست که به طور یکجانبه توسط غرب بر ملت ایران تحمیل شده‌اند.

 آسوشیتد پرس در این گزارش اضافه کرده است «فرانک اشتان مایر» وزیر امور خارجه آلمان بر این باور است که طرفین مذاکره کننده هم‌چنان با هم فاصله زیادی داشته و امکان دستیابی به موفقیت و یا عدم موفقیت در مذاکرات هم چنان وجود دارد.

«فیلیپ هاموند» و «لوران فابیوس» وزرای امور خارجه انگلیس و فرانسه نیز برای مذاکره با محمد جواد ظریف و جان کری وزرای امور خارجه ایران و آمریکا و دیگر مقامات حاضر در دهمین دور مذاکرات به وین رفتند.

*** مذاکرات هسته‌ای با نارضایتی طرفین

درهمین حال یک شبکه آمریکایی با توجه به نزدیک شدن مهلت ۳ آذر برای رسیدن به توافق جامع نهایی گزارش کرد مذاکرات هسته‌ای با نارضایتی دو طرف ایران و ۱+۵ پیش می‌‌رود.

شبکه آمریکایی «سی ان ان» در گزارشی به مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) که در وین در جریان است، اشاره کرد و نوشت که مذاکره‌کنندگان بین‌المللی در وین در تکاپو هستند تا در مهلت تعیین شده به توافق نهایی برسند که به گفته رسانه‌های ایران رسیدن به توافق جامعه تا مهلت 24 نوامبر (3 آذرماه) «غیرممکن» است.

با اینحال مقامات آمریکایی درباره مذاکرات که هم‌اکنون به یک مرحله مهم رسیده است، ابراز خوشبینی کرده‌اند. هر دو طرف مذاکره ظاهراً احتمال یک دوره دیگر تمدید مذاکرات را باز گذاشته‌اند.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا که هم‌اکنون در وین است، روز شنبه اعلام کرد «شکاف‌های بزرگی» همچنان در مذاکرات باقی مانده است. یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه (امروز) به این اظهارات استناد کرد ولی به سی ان ان گفت: «ما در خصوص طیف وسیعی از موضوعات بحث می‌کنیم و همچنان گام‌های رو به جلویی برمی‌داریم. تمرکز مذاکرات همچنان بر روی توافق است اما ما هم  در داخل و همچنین با شرکای خود در خصوص طیفی از گزینه‌ها گفت‌وگو می‌کنیم تا به بهترین شکل به سمت جلو پی رویم.

دهمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ قبل از موعد نهایی آن یعنی سوم آذرماه، از سه‌شنبه آغاز شده است و تاکنون وزرای خارجه ایران، آمریکا، انگلیس و فرانسه و آلمان در آن حضور یافته‌اند.

از زمان اولین دور مذاکرات در تاریخ تیر ۱۳۸۷ در ژنو تا کنون، فراز و نشیب‌هایی بسیاری در روند مذاکرات وجود داشته است. در این میان آن‌چه مانع از توافق جامع هسته ای شده است، امتیازات خارج از معاهده «ان پی تی» است که کشورهای غربی انتظار آن را از ایران دارند.

***بازی اعداد و سانتریفیوژها

دراین حال روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف در گزارشی مذاکرات هسته‌ای را بازی اعداد خوانده و علت عدم حصول به توافق را تمرکز بیش از اندازه طرفین به موضوعی بی‌اهمیت یعنی تعداد سانتریفیوژها عنوان کرده است. روزنامه نیویورک‌تایمز نیز  گزارش داده، واشنگتن و متحدان این کشور در 1+5 تلاش می‌کنند تا به بهانه احتمال فعالیت‌های مخفیانه هسته‌ای، ایران را به پذیرش بازرسی‌های به شدت سرزده، وادار کنند. به علاوه، به نوشته روزنامه «کریستین‌ساینس‌مانیتور» تهران از بازی واشنگتن با تحریم‌ها نگران است. به نوشته این روزنامه از نگاه ایران ممکن است آمریکا پس از برداشتن یا تعلیق تحریم‌ها، بار دیگر آنها را علیه تهران وضع کند.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک «منبع اروپایی نزدیک به مذاکرات» نوشته است که در دور تازه مذاکرات هسته‌ای هیچ پیشرفت چشم‌گیری بر سر اختلافات اصلی یعنی میزان غنی‌سازی و نحوه لغو تحریم‌ها، حاصل نشده است. منبع مورد استناد رویترز مدعی شده است که شانس رسیدن به توافق جامع هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5 تا روز دوشنبه (سوم آذر) «بسیار اندک» است.

پایگاه خبری بلومبرگ نیز با اشاره به اینکه احتمال دارد مذاکرات به وقت اضافه کشیده شود، نوشته که با توجه به در پیش بودن عید شکرگزاری در آمریکا، یکی از گزینه‌ها این است که گفت‌وگوها پس از وقفه‌ای چند روزه، هفته دیگر دوباره از سر گرفته شود.

ایتارتاس نیز به نقل از یک منبع آگاه می‌نویسد: تمدید مذاکرات در دستور کار مذاکره‌کنندگان نیست؛ اگرچه احتمال دارد این مذاکرات تا 4 یا 5 آذر ماه (25و 26 نوامبر) تمدید گردد. این منبع افزود:«درباره تمدید مذاکرات بحث نمی‌کنیم، بسیاری از رسانه‌ها درباره تمدید مذاکرات تا ماه مارس (اسفند ماه) می‌نویسند ولی این امر هنوز در دستور کار مذاکرات نیست».

دراین راستا رادیو بین‌المللی فرانسه از جمله رسانه‌هایی بود که با اشاره به لزوم تمدید مذاکرات، از احتمال دستیابی به چارچوب کلی برای توافق سخن گفت و گزارش داد، اختلافات میان طرفین مذاکرات هسته‌ای ایران همچنان باقی است اما در نهایت هدف یافتن چارچوبی کلی برای توافق است؛ چارچوبی که طرفین بتوانند به واسطه آن طی هفته‌های پس از ضرب‌الاجل درباره جزئیات توافق جامع مذاکره کنند.

خبرگزاری کیودوی ژاپن نیز به نقل از منابع حاضر در مذاکرات وین گزارش داد تمرکز مذاکره کنندگان بر روی حصول یک چارچوب توافق تا 24 نوامبر است. به گفته این منابع، مذاکره کنندگان ایران و 1+5 در طول یک تا دو هفته بعد از رسیدن به چارچوب توافق، در جهت برطرف کردن جزییات اختلاف و برای رسیدن به توافق نهایی مذاکره خواهند کرد. هر دو طرف احتمالا تا حدود یک ماه آینده اجرایی کردن توافق نهایی را آغاز می‌کنند.

همزمان با این گمانه‌زنی‌ها خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به هیأت ایرانی در مذاکرات هسته‌ای وین ادعا کرد که مذاکره‌کنندگان به دنبال چیزی غیر از یک توافق جامع هسته‌ای هستند. این منبع اعلام کرد: «همه تلاش می‌کنند تا یک توافقی بر اساس چارچوب کلی بیابند و بنابراین ما می‌توانیم تلاش کنیم و جزئیات توافق را تنظیم کنیم. هیچ سناریویی غیر از این در این مرحله امکانپذیر نیست. بعد از آن ما می‌توانیم به خودمان یک زمان دهیم».

اما در میان این همه ، وبگاه کنگره آمریکا در گزارشی مدعی شد که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، ممکن است ایران به شرکت‌های آمریکایی حمله سایبری کند.

وبگاه کنگره آمریکا در گزارشی عجیب نوشت: نگرانی‌ها در خصوص اینکه با به نتیجه نرسیدن مذاکرات تا دوشنبه، ایران جنگ سایبری علیه شرکت‌های آمریکایی راه بیندازد، در حال افزایش یافتن است.

بنابر ادعای وبگاه هیل، پس از حصول توافق ژنو، میزان حملات سایبری ایران به آمریکا کاهش یافته بود اما ناظران بر این باورند که اگر مذاکرات تا 24 نوامبر به نتیجه نرسد دور جدید از حملات آغاز شود. «مایک روجرز» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا منبع اصلی طرح این ادعا است. موسسات مالی، شرکت‌های نفت و گاز و سیستم‌های تصفیه آب از مواردی است که هیل در خصوص احتمال حمله به آنها هشدار داده است.

*** تمدید مذاکرات و پیچیده شدن گفتگوها

خبرگزاری رسمی چین در تحلیلی از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین نوشت هنوز وقوع توافق تاریخی هسته‌ای امکانپذیر است.

خبرگزاری شینهوا در تحلیل مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه‌ آلمان) نوشت که علیرغم اختلافات موجود همچنان حصول یک توافق تاریخی هسته‌ای بالقوه بین طرفین مذاکره امکانپذیر است.

طبق این گزارش، در ماه ژوئیه سال جاری میلادی، ایران و 1+5 تصمیم گرفتند تا مذاکرات را تا 24 نوامبر تمدید کنند به امید آنکه به توافق نهایی درباره برنامه هسته ای ایران برسند.

دور در جریان مذاکرات هسته‌ای که در وین در حال برگزاری است به منظور چگونگی رفع شکاف‌هایی است در خصوص برخی موضوعات کلیدی وجود دارد و آن موضوعات اندازه و میزان ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران و همچنین سرعت لغو تحریم‌ها است.

شینهوا ادامه داد که به نظر می‌رسد که بعد از دیدار «جان کری» و «محمد جواد ظریف» وزرای خارجه آمریکا و ایران و «کاترین اشتون» هماهنگ کننده 1+5، شکاف‌ها تا حدودی کاهش پیدا کرده است. با نزدیک شدن مهلت 24 نوامبر، یافتن یک راه‌حل جادویی برای این موضوعات کلیدی در طی روزهای باقیمانده دشوار است، مگر آنکه دو طرف از خود انعطاف نشان دهند.

«کلسی داونپورت» از انجمن کنترل تسلیحات به شینهوا اعلام کرد که رسیدن به توافق امکانپذیر است زیرا هیچ‌کس نمی‌خواهد عقب‌نشینی کند زیرا خطرات این مسئله بسیار زیاد است و هنوز گزینه‌هایی وجود دارد.

«رضا مرعشی» مدیر شورای ملی ایران-آمریکا که در دفتر امور ایران در وزارت خارجه آمریکا فعالیت دارد، می‌گوید که به نظر می‌رسد که اینبار مذاکرات با حمایت بی‌سابقه‌ای روبرو شود.

شینهوا سپس ادامه داد که احتمال می‌رود که تمدید مذاکرات برای یک دوره دیگر، مذاکرات را پیچیده‌تر کند زیرا  جمهوری‌خواهان موفق شدند در انتخابات میاندوره‌ای آمریکا کنترل سنا را به دست آورند و از ژانویه کنترل کنگره به دست جمهوری‌خواهان خواهد افتاد و همین امر موجب می‌شود که مذاکرات با ایران برای اوباما دشوار شود زیرا کنگره می‌بایست لغو دائم تحریم‌ها علیه ایران را به تصویب درآورد.

داونپورت درباره تمدید مذاکرات گفت: «اگر توافق تا قبل از ژانویه محقق نشود، باز داشتن کنگره از اتخاذ اقدامات بیشتری که به مذاکرات لطمه وارد می‌آورد، دشوار خواهد شد.»

*** احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای وجود دارد

یک هفته‌نامه آلمانی در گزارشی با اشاره به اینکه طرفین مذاکره هسته‌ای انتظارات خود را کاهش داده‌اند، نوشت احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد.

مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد این مذاکرات یک‌بار دیگر تمدید شوند. این در حالی است که در مدت زمان کمی که به پایان مذاکرات باقی مانده، «جان کری» و «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزرای خارجه آمریکا و آلمان انتظارات خود را از نتیجه بخشی مذاکرات کاهش داده‌اند.

هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» در این مورد نوشت که دوشنبه مدت زمان نهایی برای دستیابی به توافق است و جامعه‌ جهانی انتظار ندارد تا مذاکرات هسته‌ای با ایران به نتیجه برسد. شاید به همین دلیل بود که کری روز گذشته گفت: «با وجود برخی پیشرفت‌ها اما همچنان موانعی وجود دارد. سخنان اشتاین‌مایر در بدو ورود به وین هم نشان می‌داد که انتظارش را از نتیجه مذاکرات کاهش داده است.»

دیگر طرف‌های اروپایی هم اینکه توافقی به دست بیاید را بسیار کم دانسته‌اند. در واقع نظر طرف‌های مذاکره درباره مسایل کلیدی تقریبا تغییری نکرده است؛ مسایلی مانند غنی‌سازی اورانیوم ایران و اینکه چه تحریم‌هایی باید برداشته شوند.

در طی دوران توافق ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف و اقدامات خود را تحت نظارت درآورده است در مقابل غرب هم متعهد شده تا تحریم‌های اقتصادی را لغو کند. با این حال فقط تا فردا فرصت است که 6 کشور و ایران که به مدت یک سال است مذاکره می‌کنند، پس از تمدید مذاکرات از 20 جولای به نتیجه برسند. 

***احتمال تمدید 3 تا 6 ماهه

پایگاه خبری بلومبرگ با اشاره به اینکه احتمال دارد مذاکرات به وقت اضافه کشیده شود، نوشته است با توجه به در پیش بودن عید شکرگزاری در آمریکا، یکی از گزینه‌ها این است که گفت‌وگوها پس از وقفه‌ای چند روزه، هفته دیگر دوباره از سر گرفته شود.

پایگاه خبری بلومبرگ روز یکشنبه با اشاره به احتمال اندک حصول توافق جامع در ضرب‌الاجل سوم مهر، نوشته است که احتمالا طرفین به دنبال تمدید مذاکرات باشند.

بلومبرگ نوشته است که مذاکره‌کننده‌ها ممکن است از امروز تصمیم به توقف تلاش‌ها برای حصول یک توافق جامع گرفته و گفت‌وگو برای تمدید را آغاز کنند. به نوشته این پایگاه، احتمال دارد توافق موقت کنونی، موسوم به برنامه مشترک اقدام، برای 3 تا 6 ماه دیگر تمدید شود.

با این حال مقامات طرفین می‌گویند هنوز در مورد تمدید مذاکرات گفت‌وگو نکرده‌اند. یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده بامداد امروز به خبرنگار فارس در وین گفت طرفین احتمالا از یکشنبه شب گفت‌وگو در مورد تمدید را آغاز کنند.

بلومبرگ هم به نقل از یک منبع ایرانی نوشته است که تهران همچنان بر حصول توافق جامع متمرکز است و آمادگی دارد در صورت لزوم، مذاکرات را برای چند روز دیگر ادامه دهد.

این پایگاه در این رابطه نوشته است: «این می‌تواند برای هیئت آمریکایی مشکل‌ساز باشد، چراکه «جان کری» وزیر خارجه آمریکا انتظار داشت که تیم مذاکره‌کننده 27 نوامبر همزمان با تعطیلات عید شکرگزاری را در خانه بگذراند. گزینه جایگزین این است که مذاکرات برای تعطیلات متوقف شده و اول هفته آینده از سر گرفته شود.»

یک مقام وزارت خارجه آمریکا هم که خواسته نامش فاش نشود، اواخر وقت روز گذشته به بلومبرگ گفته است که تمرکز اصلی همچنان بر توافق است، با این حال مقامات ایالات متحده بحث‌های داخلی با شرکای اروپایی خود در مورد راه‌های جایگزین پیشبرد مذاکرات را آغاز کرده‌اند.

*** بی‌اعتمادی و سوءظن طرفین باقی است

روزنامه فرانسوی لوموند با اشاره به تداوم بی‌اعتمادی و سوءظن میان طرفین مذاکرات هسته‌ای از یک سو و هدف مشترک آنها از سوی دیگر اعلام کرد که به رغم وجود اختلافات عمیق میان ایران و غرب، مذاکرات هرگز تا این حد به هدف نزدیک نبوده است.

روزنامه فرانسوی «لوموند» در آستانه برگزاری دور حساس مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در وین اتریش طی گزارشی به قلم «ایو میشل ریول» نوشت: شمارش معکوس درباره مذاکرات هسته‌ای ایران آغاز شده و گفت‌وگوهای هسته‌ای پرپیچ و خم در این خصوص از روز سه‌شنبه گذشته در راستای تلاش برای دستیابی به توافق نهایی تا پیش از مهلت تعیین شده در 24 نوامبر (سوم آذر) از سر گرفته شده است.

ضرب‌الاجل 24 نوامبر در جریان توافق موقتی که حدود یکسال پیش میان ایران و قدرت‌های بزرگ گروه 1+5 شامل اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین) و آلمان در ژنو منعقد شد، تعیین شده است.

پس از 10 سال تلاش‌های بی‌ثمر و بی‌نتیجه، تنها چند روز تا دستیابی به توافقی که راه را برای عادی‌سازی روابط با ایران باز کند و تأثیراتی عمیق در خاورمیانه‌ای که تهران در آن داری نقش کلیدی به ویژه در سوریه، عراق و لبنان است بگذارد، زمان باقی است.

لوموند در ادامه گزارش خود نوشت: به رغم وجود اختلافات عمیق میان ایرانیان و غربی‌ها، مذاکرات تاکنون هرگز تا این اندازه به هدف نزدیک نبوده است چرا که این نخستین بار است که ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها هر دو دارای هدفی مشترک هستند. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که علیرغم این مسئله بی‌اعتمادی و سوءظن طرفین نسبت به یکدیگر از بین نرفته و همچنان باقی است.

علاوه بر این روند هم‌اکنون روند گفت‌وگوهای «جان کری» و «محمدجواد ظریف» وزرای امور خارجه امریکا و ایران و هیأت‌های مذاکره‌کننده نیز به آسانی در جریان است و طرفین مستقیما به زبان انگلیسی با یکدیگر گفت‌وگو کرده و یکدیگر را کاملا درک می‌کنند حال آنکه چنین چیزی پیش از این به این صورت وجود نداشت.

به گفته یک کارشناس درگیر در پرونده هسته‌ای ایران، پس از 10 سال شکست، این مذاکرات به واسطه همزمانی پیچیدگی فنی، تعدد عوامل درگیر و اهمیت استراتژیک آن، «مذاکراتی بی‌سابقه در تاریخ دیپلماسی» است.

در همین حال خبرگزاری روسی ریانووستی به نقل از یک دیپلمات ایرانی از ممکن بودن دستیابی به توافق هسته ای تا 24 نوامبر خبر داد.

یک دیپلمات ایرانی نزدیک به مذاکرات گفت: ایران امیدوار است مذاکرات وین موجب دستیابی به جامع ترین توافق هسته ای ممکن شود.

این دیپلمات ایرانی این سوال را در پاسخ به این سوال که ایران توقع دارد در روزهای باقی مانده تا 24 نوامبر توقع در مذاکرات به چه چیزی برسد گفت.

وی در ادامه گفته است: تنها 2 روز زمان باقی ماند است و آنها در حال بهره بردن از تک تک دقایق هستند و اجازه دهید ببینیم به چه چیزی خواهند رسید.

***حمایت صدای آمریکا از کنگره

شبکه صدای آمریکا، در گزارشی به حمایت تلویحی از نمایندگان کنگره آمریکا در مذاکرات هسته ای پرداخت.

در پی افزایش انتقادات از کنگره آمریکا به دلیل مخالفت های آشکار با مذاکرات هسته ای، شبکه صدای آمریکا(VOA) در گزارشی مدعی شد کنگره در دوران ریاست جمهوری اوباما، کم و بیش از دیپلماسی وی حمایت کرده اند.

این شبکه در ادامه به بررسی نظرات نمایندگان کنگره آمریکا درباره مذاکرات هسته ای پرداخته و به نوعی تلاش کرد مخالفت های آنها را طبیعی و البته درست جلوه دهد.

نمایندگان کنگره آمریکا در این گزارش ضمن دفاع از توافق هسته ای، توافق هسته ای با ایران را بیهوده دانسته و آن را بد می خوانند!!!

این اقدام صدای آمریکا در حالی رخ می دهد که پیش از این کنگره بارها به خاطر ضعف این شبکه، از عوامل آن انتقاد کرده و حتی بودجه این شبکه را نیز کاهش داده اند. به نظر می آید مسئولان صدای آمریکا تلاش دارند با تهیه چنین گزارش هایی از نمایندگان کنگره، وجه خود را نزد آنها بهبود بخشند.

هانا کاويانی، خبرنگار اعزامی راديو فردا به وين نیز می‌گويد که دستيابی به توافق جامع و نهايی بر سر پرونده هسته‌ای ايران تا روز سوم آذر عملاً منتفی شده و طرفين اکنون گفت‌وگوهای خود را برای دستيابی به توافق سياسی بر روی کليات ادامه می‌دهند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه روز یک‌شنبه دوم آذر به نقل از يک منبع ایرانی در وين گزارش داده که در صورت بی‌نتيجه بودن مذاکرات تا ضرب‌الاجل سوم آذر، جمهوری اسلامی آماده تمديد مذاکرات برای شش ماه تا يک سال ديگر است.

در همین روز یک منبع نزدیک به مذاکرات نیز همین موضوع را در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اینترفکس بیان کرده است.

اين در حالی است که يک عضو ارشد هيئت مذاکره‌کننده ايران به خبرنگار اعزامی راديو فردا گفته که اين هيئت هنوز درباره تمديد مذاکرات با 1+5 مذاکره نکرده است.

دراین راستا روزنامه هاآرتص در گزارشی با اشاره به نام «میدان تئودور هرتزل» که هتل کوبورگ، محل مذاکرات هسته‌ای میان ایران و «1+5» در آن واقع است، مدعی شد که این دور از مذاکرات بدون نتیجه تاریخی پایان می‌یابد اما چهار ماه تمدید می‌شود.

این روزنامه در ادامه نوشت: یک منظره کنایه‌دار در انتظار کسانی است که به میدان نزدیک هتل کوبورگ در وین می‌روند؛ جایی که مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران میان تهران و 6 کشور در حال برگزاری است. بر روی یک تابلوی آهنی یک نشانه فلزی قابل توجهی وجود دارد که بر روی آن نوشته «میدان تئودور هرتزل».

این روزنامه نوشت: نمایندگان ایران در سایه مردی (تئودور هرتزل) با غرب مذاکره می‌کنند که ایده تشکیل دولت یهود را مطرح کرد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می‌تواند در سخنرانی بعدی خود از این موضوع برای کنایه زدن به ایران استفاده کند.

در این گزارش آمده، بعد از ماه‌ها مذاکره، به نظر می‌رسد تنها معجزه می‌تواند به توافق میان ایران و 1+5 منجر شود. به‌رغم بدبینی که در دو طرف وجود دارد، تاکنون معجزه‌های بزرگتری رخ داده است. همانند همه مذاکرات، توافقات بزرگ در روز آخر و بعضی اوقات حتی در ساعات آخر رخ داده‌اند. بنابراین با وجود اینکه بعید به نظر می‌رسد، احتمال توافق هنوز وجود دارد.

هاآرتص در بخش دیگری نوشت: انتظار می‌رود این دور حساس از مذاکرات بدون توافق تاریخی پایان یابد. نتیجه منطقی برای دو طرف این خواهد بود که هر دو طرف تصمیم بگیرند زمان بیشتری بخرند و مذاکرات را برای چهار ماه دیگر تمدید کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.