گروه اقتصادي- خوش قلم - تحليلگران بازارهاي مالي معتقدند، در صورتي که نتايج توافقهای امروز به سمت مطلوبي حرکت کند، تکلیف قیمتها نیز مشخص می شود، هرچند که روند کاهشی از دیروز آغازشده است .

عقب نشینی دلار، طلا و سکه و پیشروی بورس

طبق بررسی ها  یعنی  درست یک روز پیش از اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای چهار بازار مالی و پولی دستخوش تغییرات شد و به نوعی با آغاز  روند کاهشی به فعالان  بازار روی خوش نشان داد. دراین باره  قیمت دلار، طلا و سکه کاهش یافت و در عین حال شاخصهای بازار سرمایه بالا کشید.

تا لحظه نگارش این گزارش، دیروز دلار 20 تومان کاهش قیمت داشت و هر دلار آمریکا در بازار 3235 تومان فروخته شد.

هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز  با قیمت ۹۱۳ هزار تومان و هر گرم طلای 18عیار 93 هزار و500 تومان معامله شد.

 نیم‌سکه بهار آزادی با قیمت 460 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی با قیمت 263 هزار تومان و سکه یک‌گرمی با قیمت 168 هزار تومان قیمت گذاری شد. صرافهای بازار آزاد و خیابان فردوسی ، یورو را با قیمت 4060 تومان و پوند را با قیمت 5100 تومان به متقاضیان می‌فروشند.

کاهش قیمت دلار در حالی است که بازار سرمایه نیز روز موفقی را پشت سر گذاشت و صعود 347 واحدی را تجربه کرد. به طوری که احتمال رسیدن به یک توافق جامع در مذاکرات هسته‌ای سبب شده که صفهای خرید دربورس تهران شکل گیرد.

مطرح شدن گزینه تمدید توافق ژنو و نیز انتشار اخباری مبنی بر احتمال یک توافق در چارچوب کلی سبب شد تا بورس تهران با خیال راحت تری نفس کشیده و دوباره به سمت شرکتهای تأثیرگذار از مذاکرات هجوم ببرد.

بر این اساس شاخص بورس تهران دیروز حرکت افزایشی خود را آغاز کرد و با رشد 347 واحدی و رسیدن به کانال 75 هزار و 389 واحدی مواجه شد.

به دلیل احتمال تمدید زمان مذاکرات، بازیگران بازار به سمت شرکتهای بانکی و خودرویی که از نتیجه مذاکرات تأثیر می پذیرند، هجوم بردند و اقدام به خرید در نماد این شرکتها کردند.

 از سوی دیگر به دلیل ظرفیتهای بالای سرمایه گذاری در ایران، سرمایه گذاران خارجی در انتظارند تا با حصول توافق هسته‌ای، امکان سرمایه گذاری در ایران بیش از پیش برایشان فراهم شود.

از سوی دیگر،  همزمان با پیگیری مذاکرات هسته‌ای اخباری در مورد بازگشت تاجران و سرمایه گذاران اروپایی به ایران منتشر شده است.

خبرگزاري رويترز با بررسي اطلاعات آماري روابط تجاري خبر داده، طي يک سال گذشته ميزان حضور تاجران و سرمايه گذاران اروپايي در ايران افزايش يافته است. در همين دوره زماني ميزان صادرات کالاهاي آلماني نيز به ايران رشد داشته است.

در همين حال همزمان با ادامه مذاکرات هسته اي دوره تازه اي از گمانه زني ها در مورد ادامه حضور سرمايه‌گذاران خارجي در کشور آغاز شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.