گروه عشقستان/ صدیقه رضوانی نیا - دکتر محمود تولایی متولد 1342 هجری شمسی دارای دکترا و بورد تخصصی در رشته بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک، از سال 1362 به عضویت سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران درآمده است.

 با جهاد علمی نیازهای کشور را برآورده می‌کنیم

 دکتر محمود تولایی هم اکنون رئیس سازمان بسیج علمی-پژوهشی و فناوری کشور و نیز رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... اعظم (عج) است.

او  در آغاز جنگ تحمیلی دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران بود و به‌عنوان پزشکیار در جبهه‌های جنگ حضور پیدا کرد و به درمان مجروحان جنگی پرداخت.

دکتر تولایی در زمان دفاع مقدس موضوع پایان‌نامه دکترای خود را به‌بررسی آثار گاز خردل روی اندام‌های داخلی اختصاص داد و به‌دلیل علاقه و ادای دین خود به همرزمانش بقیه فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی خود را هم به موضوع طب نظامی اختصاص داد، به‌طوری که هم اکنون دکتر تولایی و همکارانشان در مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه بقیه ا... اعظم (عج) روی شناسایی مفقودین جنگ تحمیلی کار و فعالیت می‌کنند.

به مناسبت هفته بسیج درباره فعالیت‌های سازمان بسیج علمی کشوربا ایشان گفت و گو کرده‌ایم.

 

 سال 78 تولد سازمان بسیج علمی کشور

وی به تاریخچه تشکیل سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری در کشور اشاره و سال 1387 را موعد تولد این نهاد مبارک در کشور اعلام می‌کند و می‌گوید: این سازمان که مشهور به سازمان بسیج علمی کشور است با هدف حمایت و پشتیبانی و هدایت برنامه‌های علمی بسیج در سراسر کشور به وجود آمده است.

در حال حاضربسیج در حوزه‌های مختلف در کشور فعالیت دارد و ما سازمانهایی مثل بسیج استادان، بسیج هنرمندان، بسیج مهندسین، و... را داریم.اما اگر دقت کرده باشید همه این اقشار در فعالیت‌های علمی با یک دیگر مشترک هستند، به همین دلیل در بسیج سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری،ایجاد شد تا به نوعی در جایگاه  معاونت علمی بسیج فعال باشد. هر کدام از اقشار جامعه مثل دانش آموزان،دانشجویان،معلمان و... تشکل خود را در بسیج دارند، اما فعالیت‌های تخصصی این گروه‌ها، توسط سازمان بسیج علمی  انجام  می‌شود. در حقیقت ما مجمع الجزایری را که در بسیج در حوزه‌های مختلف به وجود آمده، در حوزه‌های علمی پشتیبانی می‌کنیم. گرچه تشکل‌های دیگر بسیج اختیارت لازم را دارند، اما رسالت پشتیبانی و هدایت علمی بسیجیان سراسر کشور با سازمان بسیج علمی است و ما فرابخشی عمل می‌کنیم.

 

 ما از اختراعات و اکتشافات حمایت می‌کنیم

وی درباره طرز فعالیت سازمان بسیج علمی می‌افزاید:

مخترعان،نخبگان،پژوهشگران، نوآوران و... که داشته‌های علمی ارزشمندی دارند از پشتیبانی و حمایت سازمان بسیج علمی کشور بهره مند می‌شوند.ما از این اختراعات و اکتشافات حمایت می‌کنیم تا به مرحله تجاری سازی و تولید انبوه برسند.

وی در پاسخ به این سؤال که در حوزه‌های حساسی مانند انرژی هسته ای،سلولهای بنیادین،صنایع دفاعی و....هم سازمان بسیج علمی کشور وارد شده است یاخیر می‌گوید: ما در همه عرصه ها حضور داریم تفکر بسیجی در همه جای کشور جاری است. مهم ترین نقش ماایجاد نقش رابط بین نوآوران و نخبگان با حوزه‌های تخصصی است ما با استفاده از شبکه‌های ارتباطی خودمان این افراد را معرفی  حمایت می‌کنیم تا پروژه و طرح آنها به نتیجه برسد.مثلاً در بخش صنایع دفاعی کسی پروژه ای  را به ما ارایه کند، او را به مراکز معتبر معرفی می‌کنیم تا حمایت‌های لازم صورت بگیرد.

 

 مدیون تفکر بسیجی هستیم

دکتر تولایی با بیان اینکه پیشرفتهای علمی کشور مدیون تفکر بسیجی است، می‌گوید:هر جا پیشرفتی حاصل شده و کشور ارتقا یافته ما مدیون تفکر بسیجی هستیم.  اگر ماهواره‌های قاره پیما در این کشور ساخته شده اگر در سلولهای بنیادی توفیقات بسیاری نصیب کشور شده، اگر در انرژی هسته ای به جایگاهی دست یافته ایم، همه اینها بخاطر جاری بودن تفکر و اندیشه بسیجی بین دانشمندان و پژوهشگران ما بوده است. ما در حال حاضر پزشکان حاذقی را سراغ داریم که در مناطق محروم کشور خدمت می‌کنند، چون روح تفکر و اندیشه بسیجی در کالبد آنها جاری است.ما معتقدیم امروز هر کسی به دنبال ارتقا و پیشرفت کشور است یا در قالب بسیج و یا با تفکر بسیجی در این مسیر می‌کوشد.

وی تاکید می‌کند: ما خود را امتداد مردمی نظام جمهوری اسلامی می‌دانیم ومعتقد به جاری شدن ارزشهای الهی در همه زندگی هستیم.  ما در عرصه حمایت از نخبگان داریم کارهای جدی انجام می‌دهیم. مثلاً کسانی که در جشنواره خوارزمی شرکت می‌کنند، فقط برگزیدگان مورد حمایت قرار می‌گیرند، اما در میان آنها کسانی هستند که اختراع جالبی انجام داده اند، اما به دلیلی محدودیت منابع مالی مورد توجه قرار نگرفته اند؛ ما از این افراد حمایت می‌کنیم نه این که ما دارای منابع بی نهایتی باشیم، اما تا جایی که بتوانیم می‌کوشیم مخترعان جوان کشور را مورد حمایت قرار دهیم، بویژه آن که ممکن است آن مخترع دسترسی به مسؤولان کشور یا شرکت هایی که می‌توانند از او حمایت کنند نداشته باشد، ما نگاه تعاملی و حمایتی داریم تا آن فرد به شبکه تولید  و توزیع متصل شود.

 

 جهاد علمی

وی اشاره ای هم به تلاش‌های سازمان بسیج علمی در حوزه اقتصاد مقاومتی دارد و می‌افزاید:ما در سال جاری حدود 60 کارگاه آموزشی در زمینه اقتصاد مقاومتی برگزار کرده ایم؛ البته در این زمینه در دو حوزه در حال فعالیت هستیم. یکی فرهنگ سازی و جاری ساختن این تفکر بین اقشار مختلف جامعه است که ما می‌توانیم و تلاش داریم این تفکر متناسب با نیازهای کشور  ساری و جاری شود تا ما با جهاد علمی نیازهای کشور را برآورده کنیم.مثلاً در حوزه نفت ما اقدامات مهمی انجام داده ایم؛ ما در حوزه نفت به دلیل فقر علمی دچار خام فروشی شده ایم، یعنی نفت خام ما با قیمت پایینی فروخته می‌شود و در مقابل فرآورده‌های مورد نیاز ما با قیمت‌های بالایی وارد می‌شود. ما حدود 600 شرکت در این زمینه داریم که در حوزه نفت  فعالیت دارند و ما به دنبال آن هستیم، این شرکت ها وارد چرخه تولید فراورده‌های نفتی در کشور شوند.

در حوزه دوم ما به مبتکرین و مخترعان کشور اعلام کرده ایم؛ اگر اختراعی را به ثمر برسانند و ثبت کنند ما در نمایشگاه‌های نوآوری و خلاقیتی که دایر می‌کنیم، محصولات و اختراعات آنها را عرضه کنیم و حمایت‌های لازم را در تجاری سازی کالا انجام دهیم یا آن مخترعان را به تولیدکنندگان و سرمایه گذاران در کشور معرفی کنیم تا کشور از تفکر و خلاقیت آنها بهره ببرد.

 

 رونق چرخه تولید و اقتصاد کشور

وی به تعداد 7 هزار نخبه و مخترع و پژوهشگر کشور که عضو سازمان بسیج علمی هستند، اشاره و یادآور می‌شود: البته بجز این 7 هزار نفر که در تشکل ما حضور دارند، هزاران انسان پاک و با انگیزه با اندیشه بسیجی در کشور حضور دارند و برای ارتقای علمی سرزمین مان می‌کوشند؛ چرا که ما معتقدیم در زمانه ای که دشمن می‌خواهد ما را به لحاظ علمی محدود کند هر که در این عرصه بکوشد مجاهد است و جهاد کرده است.وی درباره چشم انداز و نقشه راه سازمان بسیج علمی کشور برای آینده می‌گوید: ما امیدواریم همه دستگاهها و نهادها ی تولیدی  درکشور بتوانند افراد نخبه و مبتکر را به کار بگیرند و چرخه تولید و اقتصاد کشور را پر رونق تر از گذشته به چرخش دربیاورند که البته در این مسیر ما برنامه‌های دقیقی را در دست اجرا داریم به عنوان نمونه در بحث محیط زیست یا صرفه جویی در مصرف آب که کشور ما با بحران کم آبی و خشکسالی روبه‌روست؛ ما برنامه ریزی کرده ایم که وارد این عرصه ها بشویم، همانطور که مثلاً بسیج سلامت به وزارت بهداشت کمک می‌کند، ما هم در عرصه‌های مختلف به کمک مسؤولان بیاییم، چون بسیجی‌های ما در این زمینه ها احساس دغدغه می‌کنند.

یکی دیگر از فعالیت‌های ما تهیه 100 مسأله و مشکل اصلی در هر استان کشور است که فهرستی از این دغدغه ها و مشکلات آماده شده و در اختیار مسؤولان استانی قرار گرفته است. صرفاً هم این نیست که به مسؤولان ارایه شود بلکه این مشکلات به مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاهی کشور هم ارایه شده تا آنها در صدد پژوهش و کار علمی برآیند و پایان نامه ها و مقالات و پژوهش‌های علمی در این حوزه تالیف شود.

 

  از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزارم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.