گروه اقتصادی- خوش قلم - همگان بر مصرف محصولات لبنی و آثار مفید آن واقف هستیم، اما هرگونه افزایش قیمت این محصولات بر میزان خرید آن در سبد خانوارها تأثیر می گذارد و به همین دلیل کوچکترین نوسانی در قیمتها، 
نگرانی هایی را برای خانوارها به دنبال دارد.

خرید تضمینی شیر به مجلس کشیده شد

این روزها بحث خرید تضمینی شیر  میان دامداران و صنایع لبنی بالا گرفته و هر یک اظهاراتی  را درخصوص اجرایی شدن این تصمیم بر می شمارند.

 

 اعتراض صنایع لبنی

چندی پیش رئیس اتحادیه دامداران کشور عملیاتی شدن خرید شیر با قیمت لیتری 1440 تومان را از شنبه هفته آینده اعلام کرد که در پی آن اعتراض فعالان صنایع لبنی را نسبت به این امر در پی داشت.

آنان اعلام می کنند، این تصمیم دولت بنوعی فشار وارد کردن به تولیدکنندگان صنایع لبنی است و این موضوع شدنی نیست؛ زیرا به ورشکستگی تولیدکنندگان می انجامد.

همچنین آنان اعلام می کنند، دیگر بازار کشش بیش از این را ندارد و اگر تولیدکنندگان، شیر را گران‌تر از قبل خریداری کنند، مجبورند قیمت محصولاتشان را افزایش دهند که قطعاً بازار نسبت به چنین افزایشی مقاومت نشان خواهد داد.

اما در مقابل این اظهارات، سعید سلطانی، رئیس اتحادیه دامداران کشور نظر دیگری دارد و می گوید: خرید تضمینی شیر خام به قیمت کیلویی 1440 تومان  از دامداران قیمت محصولات لبنی را افزایش نخواهد داد.

وی می افزاید: این قیمت تنها برای 20 درصد از تولیدات شیر کشور با درجه کیفی عالی است و به دنبال آن گرانی ندارد.

 

 طرحی که کارشناسی نیست

در همین حال عضو انجمن صنفی صنایع لبنی در این زمینه تصریح می کند: اجرای طرح خرید تضمینی شیر از سوی دولت، کارشناسی شده نیست و این کار جز شکست برای تصمیم گیران ارمغانی نخواهد داشت.

محمد فربد می افزاید: شیر کالای فسادپذیری است و باید تبدیل شود، اما اگر بخواهد به محصولی لبنی تبدیل شود، کارخانه‌ها نمی توانند آن را گران‌تر از قیمت کنونی بفروشند که در این صورت قادر به افزایش نرخ خرید شیر خام هم نیستند.

وی به ایسنا می گوید: از سوی دیگر ظرفیت کنونی تبدیل شیر به شیر خشک در کشور محدود است؛ بنابراین نمی‌توان خرید تضمینی شیر را به عنوان تبدیل به شیر خشک انجام داد. همچنین در حال حاضر که شیر خشک با نرخ پایه خرید شیر به قیمت کیلویی 1250 تومان صورت می‌گیرد، برای کارخانه‌داران کیلویی 11 هزار و 400 تومان تمام می‌شود و اگر قیمت شیر خام به 1440 تومان برسد، مسلماً قیمت شیر خشک تولید شده افزایش می‌یابد.

 

 علوفه ارزان بدهید

وی تأکید می کند: دولت به جای تحمل خسارت و زیان برای اجرای خرید تضمینی شیر، یارانه غیر نقدی به دامداران بدهد و از آنجا که بیش از 70 درصد قیمت شیر را علوفه تشکیل می‌دهد، بهترین یارانه غیر نقدی برای دامداران همان علوفه ارزان قیمت است، بنابراین بهتر است به جای خرید تضمینی شیر و پرداخت خسارت، علوفه ارزان قیمت در اختیار دامداران قرار گیرد.

 

 خرید کمتر از قیمت مصوب

شواهد نشان می‌دهد، هرچند که بر اساس مصوبه دولت قیمت شیر خام 1440 تومان تصویب شد، اما بسیاری از دامداران 
گلایه مند هستند و می‌گویند، صنایع لبنی شیر خام آنها را به قیمت میانگین کمتر از 1200 تومان و در دامداری‌های سنتی حتی 600 تومان خریداری می‌کنند.

 

 فراخوانی وزیر به مجلس

در همین حال سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با یادآوری نارضایتی دامداران از شرایط نامناسب تولید و ضرر و زیان این تولیدکنندگان و گرانی ها در بازار تصریح می کند: هفته آینده وزیر جهاد کشاورزی برای پاسخگویی به این مشکلات به  مجلس فرا خوانده می شود.

محمدمهدی برومندی درگفت وگو با خانه ملت، با یادآوری مراجعات تعداد زیادی از دامداران و اعلام نارضایتی آنها در مورد اجرا نشدن مصوبه دولت مبنی بر خرید شیر با قیمت 1440 تومان می افزاید: دراین شرایط بسیاری از دامداران ورشکست 
شده اند و روزانه تمام دامداری‌ها دچار ضررهای هنگفتی می شوند؛ زیرا نابسامانی قیمت شیر نیز سبب نگرانی در جامعه دامداران شده است.

وی تصریح می کند:  در حال حاضر حوزه دامداری به عنوان یکی از بخشهای مهم تولیدی و اقتصادی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند و این بخش در وضعیت مناسبی قرارندارد .

 

 انتظار مردم

با این حال انتظار می رود، حمایت وزارت جهاد کشاورزی برای تولید شیرخام در راستای حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان شیر و صنایع لبنی باشد و به افزایش میزان مصرف در میان خانوارها ختم شود، نه اینکه روز به روز سبد خانوارها از محصولات لبنی خالی تر شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روح الله IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    1 0
    یونجه خشک یک من 5300 تومان شیر کیلویی 1000 تومان ببینید دامدار دارد نابود می شود وکسی نیست به داد این مردم زحمتکش برسد .یادمه یک زمانی شیر کیلویی 300 بود وجو کیلویی 92تومان .یعنی تقریبا 3 برابر خودتان قضاوت کنید