قم – حسین محمدرضایی: کنگره جهانی جریانهای افراطی و تکفیری با هدف اجماع علمای اسلام در خصوص بررسی تفکر تکفیری و خشکاندن آن در قم آغاز به‌کار کرد.

علمای جهان اسلام با اتحاد، ریشه تفکر «تکفیری» را می خشکانند

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی علیزاده ‌موسوی، دبیر اجرایی این کنگره گفت: امروز مسلمانان با یک فتنه داخلی به نام تکفیر مواجهند و همواره شاهد کشتار گسترده مسلمانان هستیم.

وی گفت: در سال 2013 پیش از حضور داعش در کشوری مانند عراق که شاهد کشتار 9500 نفر از مردم بی‌گناه بودیم، با توجه به اینکه ریشه‌های این اعماق، انحرافی است و سعی در انحراف دارند، مراجع عظام تقلید قم و آیت‌ا... مکارم‌شیرازی به این نتیجه رسیدند که علمای اسلامی گرد هم آمده و در خصوص تکفیر افراطی‌گری‌ها سخنرانی کنند و مقاله بنویسند.

وی افزود: کتابی توسط آیت‌ا... سبحانی نیز منتشر شد و کتابی به عنوان کتاب‌شناسی تکفیر نیز به چاپ رسید که برگرفته از نظر 300 اندیشمند جهان اسلام است.

 

  خطوط قرمز از دیدگاه آیت ا... مکارم شیرازی

آیت‌ا... ناصر مکارم‌شیرازی در افتتاحیه کنگره جریان افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اظهار داشت: ما در این اجلاس برای خود سه خط قرمز را ترسیم کرده‌ایم که عبارت است از اول: دوری از مسایل سیاسی مورد اختلاف و بحث در مسأله تکفیر و غلو از دید فقهی و اسلامی، دوم؛ عدم طرح هرگونه بحثی در مورد مسایل اختلاف‌انگیز مذهبی حتی در یک کلمه، بلکه باید همه ما دست به دست هم دهیم و تبادل افکار در مورد خطر تندروی و تکفیر داشته باشیم و سوم؛ احترام به مقدسات همه مذاهب اسلامی و بعد از این ملاحظات به اصل بحث برمی‌گردیم.

وی ادامه داد: جهان اسلام در دوره اخیر شاهد حمله وحشیانه‌ای سرشار از خشونت بوده که بی‌سابقه است و این سبب برافروختن جنگهای خونین ‌شده که شهرهای آباد مسلمانان ویران و آثار اسلامی تخریب شده است و از جمله مساجد و قبور اولیای الهی و هزاران نفر از مسلمانان از خانه و کاشانه خود آواره شدند که در میان آنها کودکان و زنان بسیاری بودند و به ناموس بسیاری از مسلمانها و غیرمسلمانها تجاوزاتی صورت گرفت.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اسفبار آن است که این مسأله بهانه‌ای در دست دشمنان اسلام شده است، برای آنکه اسلام را به دین بربریت و خشونت متصف کنند. تصادفی نیست که مخالفان اسلام اصرار دارند نام دولت اسلامی را روی داعش بگذارند. این تشکیلات، تشکیلاتی انحرافی است که نه دولت است و نه اسلامی، بلکه نامی از پیش خود درآوردن است که دشمنان اسلام با هدف حمله به اسلام بر آن گذاشته‌اند.

آیت‌ ا... مکارم شیرازی بیان کرد: پس از این هجمه، از بین بردن آن با وسایل و ابزارهای نظامی و سیاسی ممکن نیست، بلکه باید همه تلاش کنیم علمای دینی کنار هم جمع شوند و مسایل اعتقادی و اندیشه‌ای که اینها مطرح می‌کنند و سبب جذب جوانان می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه قم از آغاز عصر جاهلیت جدید به دلیل غفلت مسلمانان خبر داد و گفت: غفلت مسلمانان سبب شده که جماعتی از گمراهان به نام تکفیری‌ها شروع به نابودی نعمتها و فتنه در زمین کنند.

 

  محکومیت خشونت توسط مفتی سعودی و پاپ

وی با اشاره به محکومیت خشونت این افراد تندرو توسط بسیاری از اتباع عقاید سلفی گفت: مفتی اعظم عربستان دو فتوای مهم در این زمینه صادر کرد که در فتوای اول می‌گوید، اندیشه‌های تروریستی که به فساد در زمین منجر می‌شود، ربطی به اسلام ندارد و تصریح کرده است که اینها اهل جهنم هستند و در فتوای دوم اعمال تروریستی در احسا را بشدت محکوم کرده و خواستار قصاص مرتکبان این جنایت‌ها شده‌اند که این رفتار قابل تقدیر است و امید می‌رود آغازی برای اجماع علمای مسلمانان بر ضد تکفیری‌ها شود.

آیت‌ا... مکارم شیرازی با اشاره به اظهارنظر پاپ در مورد وجوب واکنش مراجع اسلامی نسبت به حملات تکفیری‌ها بر ضد غیرمسلمانها نیز گفت: من در نامه‌ای که به وی نوشتم، تأکید کرده‌ام که این اعمال حرام است و شما هم نباید به تحریم حملات علیه غیرمسلمانها اکتفا کنید، بلکه باید به طور یکسان از مسلمانها و غیرمسلمانها دفاع کنیم که او هم نامه‌ای فرستاد و ضمن تشکر، حملات انجام‌ شده علیه بشر را محکوم کرد.

این مرجع تقلید به سه دسته از دلایل انحراف تکفیری‌ها از حق اشاره کرد و گفت: اولین بحث استبداد رأی است به این معنا که تکفیری‌ها عملا درک کتاب و سنت را به انحصار خود درآوردند و می‌گویند مفهوم شرک و ایمان و توسل و بدعت‌‌ همان چیزی است که ما اعلام می‌کنیم و همه مسلمانها باید مطیع ما باشند و هر کسی که تمرد کند مستحق قتل خواهد بود. آنها مخالفان نظر خود را حتی علمای سلف را کافر می‌پندارند.

وی ادامه داد: دومین دلیل خطای آنها در به‌کارگیری روش ایمانی به برخی آیات قرآن و کفران برخی آیات دیگر است. ما اعتقاد داریم این منشأ بسیاری از مشکلات کنونی است و جهان اسلام را دچار صدمات زیادی کرده است.

وی سومین دلیل انحراف تکفیری‌ها را خطای بزرگ در تفسیر شرک و ایمان دانست و ادامه داد: آنها برخی آیات را برای تکفیر همه مسلمانان مورد استناد قرار می‌دهند و می‌گویند هر کسی که یا علی و یا رسول‌ا... می‌گوید و شفاعت می‌خواهد مشرک است، بنابراین خون، عرض و ناموس او مباح است و هیچ تفاوتی میان افراد کنونی و جاهلیت صدر اسلام قرار نمی‌دهند، بلکه افرادی که امروز هستند را بد‌تر از مشرکان زمان جاهلیت می‌دانند و این در حالی است که مفهوم شرک و ایمان در آیات قرآنی واضح است.

 

  ایجاد تکفیریها برای ضربه به اسلام

آیت‌ا... احمد جنتی دبیر شورای نگهبان سخنران دیگر مراسم افتتاحیه این کنگره بود که در سخنانی اظهار داشت: تمام فرقه‌های اسلامی از شیعه و سنی مورد تهدید تکفیری‌ها هستند.

وی افزود: جریانهای تکفیری می‌خواهند ضربات مختلفی به اسلام و مسلمانان بزنند.

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه علمای اسلامی باید در این گونه برنامه‌ها شرکت کنند، گفت: تکفیری‌ها به هیچ‌کس رحم نمی‌کنند و هیچ ارزشی مدنظر آنها قرار ندارد.

وی با اشاره به اقدامهای آمریکایی‌ها و صهیونیستها برای مقابله با اسلام خاطرنشان کرد: آنها دریافته‌اند که اسلام روز به روز در حال گسترش است، به همین دلیل تکفیری‌ها را به راه انداخته‌اند تا به اسلام ضربه بزنند و مسلمانان را به جان هم بیندازند.

وی عنوان کرد: لازم است علمایی که در این کنگره شرکت کرده‌اند، پیام این همایش عظیم را به کشور‌ها و مردم خود برسانند تا شاهد ریشه‌کن شدن تکفیری‌ها در سراسر دنیا باشیم.

 

  ریشه تکفیر را بخشکانیم

تاج‌الدین هلالی، عالم برجسته اهل سنت از کشور مصر با تقدیر از ابتکار عمل آیت‌ا... مکارم‌شیرازی در برپایی این کنگره اظهار داشت: گروه‌های تکفیری به بهانه جنگ مذهبی و با پرچم لااله الاا... حرمتها را زیر پا گذاشتند و به قتل و کشتار مردان و زنان مسلمان پرداختند.

وی ادامه داد: ما با حضور در این جلسه اعلام می‌کنیم که با تمام توان در برابر تکفیری‌ها ایستادگی خواهیم کرد و در برابر کسانی که با شعار ا... ‌اکبر به جنگ با مقدسات اسلامی آمده‌اند، مقاومت کرده و ریشه تفکر تکفیری را خشک خواهیم کرد.

تاج‌الدین هلالی در پایان با تأکید بر اینکه تکفیری‌ها برای از بین بردن سوریه، عراق، لیبی، یمن و سایر کشورهای اسلامی وارد عمل شده‌اند، خاطرنشان کرد: فرزندان ما نیاز به امنیت واقعی دارند و علمای جهان اسلام باید با اتحاد و اجماع در برابر تکفیری‌ها ایستاده و ریشه این نوع تفکر را خشک کنند.

 

  بیشترین کشته های عراق توسط تکفیری ها، سنی هستند

ابراهیم الجعفری، وزیر امور خارجه عراق سخنران دیگر این کنگره جهانی بود. وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) توانست قلوب مردم را با اخلاق نیکو و اعتماد جذب کند، اظهار داشت: بر همین اساس و با وجود اینکه پیامبر(ص) در همه چیز بر‌تر بود، قرآن کریم اخلاق حسنه ایشان را ویژگی بر‌تر ذکر می‌کند.

وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه نخستین مسأله در این میان شناخت صحیح گروه‌های تکفیری است، گفت: آن‌ها همه را به نام اسلامی جعلی تهدید می‌کنند.

وی با بیان اینکه مذاهب اسلامی بر اساس اجتهاد علمای مختلف سامان یافته‌اند، گفت: در قرآن کریم بیش از 6 هزار آیه وجود دارد که مسلمانان در آنها اختلافی ندارند؛ قبله و دیگر احکام از جمله مشترکات مسلمانان هستند، بنابراین نباید در امور دیگر هم اختلاف کرد.

وی خاطرنشان کرد: تکفیری‌ها ابتدا به مناطق اهل سنت حمله کردند؛ موصل منطقه‌ای سنی‌نشین در عراق است که مورد تهاجم تکفیری‌ها و داعش قرار گرفت.

جعفری با بیان اینکه تروریستها دین و مذهب ندارند، گفت: پس از اتفاقات عراق، بیشترین کشته‌ها از میان اهل سنت بودند؛ دو درصد مسیحی و 14 درصد شیعه و سایرین از اهل سنت کشته شدند.

 

  افراطی گری جایگاهی در اسلام ندارد

سید الرحمن سربازی، امام جمعه اهل سنت چابهار نیز در این کنگره با اشاره به اینکه حب و شهوت دنیا سبب می‌شود که انسانها دست به هر کاری بزنند، اظهار داشت: امام حسین(ع) نشان داد، دین اسلام یک دین آزادیخواهی است و افراطی‌گری و ستیز در اسلام جایگاهی ندارد.

وی افزود: ما بر اساس ضوابطی که در فقه وجود دارد هیچ کدام از علمای اهل سنت این فتواهای تکفیری‌ها را قبول نداشته و آنها را محکوم می‌کنند.

سربازی گفت: ما این مسایل و فتوا‌ها را محکوم کرده و حرام می‌دانیم و هیچ اعتقادی به این مسایل نخواهیم داشت.

وی گفت: ما در مسایل سیاسی نیز رهبری شایسته داریم که همه پیرو ایشان هستیم و تلاش خواهیم کرد تا به سخنان ایشان گوش دهیم.

گفتنی است؛ این کنگره در نوبت بعد با برپایی کمیسیونهای چهارگانه تبار‌شناسی، سیاسی، ریشه‌یابی و برون‌رفت دنبال می شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.