قدس: استاندار خراسان رضوی از تأکید رئیس جمهور بر احیای شورای توسعه شرق کشور به ریاست معاون اول با هدف زمینه سازی پیشرفت در این منطقه خبر داد.

تهیه و تدوین سند آب شرق کشور توسط وزارت نیرو

علیرضا رشیدیان در تشریح نشست اخیر استانداران منطقه پنجم کشور با رئیس جمهور، گفت: شورای توسعه شرق به عنوان بازوی تخصصی دولت در راستای هم افزایی و افزایش همکاری‌های استانهای منطقه پنجم کشور و توسعه همه جانبه عمل می کند.

وی افزود: تسهیل سرمایه گذاری و طرح توسعه محور شرق بر اساس مزیتها و پیشرانهای اقتصادی داخلی، منطقه ای و ترانزیت شرق کشور از جمله مباحث مورد توجه این شوراست.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در نشست استانداران منطقه پنجم با رئیس جمهور، مباحث مختلفی در زمینه مسایل، مشکلات، نیازها و اولویتهای شرق کشور مطرح شد.

وی گفت: از جمله آنها موضوع آب و ضرورت تهیه و تدوین سند آب شرق کشور توسط وزارت نیرو بود که رئیس جمهور در این زمینه با بیان اینکه موضوع آب چالش کل کشوراست، آن را در شرق ایران جدی تر دانست.

رشیدیان افزود: بر این مبنا وزارت نیرو مکلف شد طرحهای موجود در این منطقه را با جدیت بیشتری مطالعه و دنبال کند.

وی گفت: بر اساس تأکید دکتر روحانی موضوع آب شرب اولویت نخست دولت است، بنابراین در زمینه توسعه طرحهای آبی، موضوع ترغیب بخش خصوصی برای ورود و سرمایه گذاری در این حوزه با جدیت پیگیری می شود.

استاندار خراسان رضوی گسترش ظرفیتهای بندر چابهار و توسعه خطوط ریلی سرخس به زاهدان و چابهار و همچنین سرخس - بافق - بندرعباس و مسیر جاده ای سرخس - بندرعباس و چابهار را از دیگر موضوعات مورد توجه استانداران در این نشست ذکر کرد.

رشیدیان افزود: سرمایه گذاری مناسب در حوزه های صنعتی و معدنی این منطقه از دیگر مباحث مورد توجه رئیس جمهور بود و با اینکه کارهای فراوانی در این حوزه صورت گرفته، اما کافی نیست و باید به سمت ایجاد بستر مناسب برای جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی حرکت کنیم.

وی گفت: شرق کشور با توجه به تراکم جمعیتی و مزیتهای قابل توجه نیازمند توجه جدی در حوزه سیاستگذاری و تصمیم گیری است، از این رو از جمله موضوعات مطرح از سوی استانداران منطقه پنج، افزایش سهم این استانها از منابع صندوق توسعه ملی بود که تحقق آن می تواند نقش مهمی در توسعه داشته باشد.

استاندار خراسان رضوی افزود: در این نشست رئیس جمهور همچنین بر درستی و ضرورت تحقق خواست استانداران منطقه پنج کشور مبنی بر کاستن تمرکز اختیارات در مرکز و افزایش سطح اختیارات و توان عملکردی استانداران صحه گذاشت.

وی در ادامه گفت: موضوع حاشیه نشینی هم از موارد مطرح شده از سوی استانداران در این نشست بود، زیرا حاشیه نشینی یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت در این منطقه از جمله معضلات استانهای شرقی کشور است.

رشیدیان ادامه داد: از این میزان یک میلیون و 100 هزار حاشیه نشین مربوط به مشهد و 250 هزار نفر مربوط به زاهدان است.

وی افزود: رسیدگی به این وضعیت در برنامه های سال 94 و ششم توسعه کشور طرح شده و تصمیم گیری عاجل در مورد آن از جمله درخواستها بود.

منطقه پنجم کشور شامل استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان است. این منطقه با مجموع جمعیتی بیش از 14 میلیون نفر، دربرگیرنده یک سوم از مساحت کشور است.

اعتبار زیارت مختص به شهرهای مشهد، قم و شیراز شد

استاندار خراسان رضوی همچنین در خصوص مصوبه نخستین نشست کارگروه ملی زیارت در دولت یازدهم گفت: بر اساس این مصوبه، ردیف اعتبارات زیارت در بودجه سال آینده کشور مختص شهرهای مشهد، قم و شیراز است.

رشیدیان افزود: این تصمیم در چارچوب نشست اخیر کارگروه ملی زیارت به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهور در تهران اتخاذ شد.

وی با بیان اینکه مشهدالرضا(ع) با وجود بارگاه منوررضوی در کنار سایر ظرفیتها، نقش و کارکردی ملی و فرا ملی دارد، افزود: این شهر سالانه پذیرای بیش از 25 میلیون زائر و مسافر داخلی و دو میلیون گردشگر خارجی است.

وی افزود: در افق 1404 این جمعیت به بیش از 40 میلیون مسافر و گردشگر داخلی و خارجی ارتقا می یابد.

رشیدیان گفت: بر این اساس باید برای ارتقای جایگاه مشهد و ایفای نقش بین المللی آن بیش از پیش تلاش صورت گیرد.

وی با اشاره به نشست کارگروه ملی زیارت به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: بر اساس مصوبات این نشست همچنین مقرر شد کمیسیونی فرعی ذیل کارگروه زیارت در معاونت اجرایی ریاست جمهوری به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور تشکیل شود.

استاندار خراسان رضوی افزود: این کارگروه روند اجرای مصوبات، مصوبات اجرایی نشده و جلوگیری از تصویب موضوعات موازی و تکراری را پیگیری، رصد و پالایش می کند.

وی گفت: از دیگر مصوبات این نشست، گنجاندن موضوع زیارت در برنامه ششم توسعه کشور بود، بنابراین مقرر شد همچنان که ماده 12 قانون برنامه پنجم مختص به این امر بود، در برنامه پنج ساله ششم نیز ماده مربوط به موضوع زیارت اختصاص یابد.

رشیدیان افزود: در این نشست با توجه به مصوبه هیأت دولت در سفر به مشهد مبنی بر اینکه سرمایه صندوق حرمین افزایش یابد نیز مقرر شد وزارت راه و شهرسازی طی روزهای آینده نشست هیأت امنای صندوق را برگزار نموده و از منابع آن در راستای اجرای طرحهای توسعه بافت فرسوده اطراف حرم مطهر حضرت رضا(ع) و حضرت معصومه(س) استفاده شود.

همچنین در حاشیه این نشست استاندار خراسان رضوی دیدارهایی جداگانه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص تامین زیرساختهای لازم برای مشهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.