هنوز ماجرای کشت سبزی‌های آلوده در حاشیه رودخانه کشف رود تمام نشده بود که نوبت به کاشت زعفران هم رسید و حالا خیلی‌ها اعتقاد دارند که بزرگ‌ترین رودخانه شمال شرقی ایران برکت و شگون ندارد و به دردسر‌هایش نمی‌ارزد.

زعفران آلوده؛ محصول جدید کشف رود

چندی پیش قرار بود به جای کاشت سبزی‌ها و صیفی‌جات آلوده، صنوبر در حاشیه این رودخانه کشت شود تا دست و بال کشاورزان نیز بسته نشود و آنان بتوانند رزق و روزی خود را از دل این رودخانه آلوده به‌دست آورند اما سبزی‌کاران حاشیه کشف‌رود وقتی دیدند صنوبر برای آنان نان و آب نمی‌شود و وام‌های وعده داده شده از راه نمی‌رسد دوباره برای کاشت سبزیجات وسوسه شدند؛ اما این روزها کشت زعفران  هم دراطراف کشف رود به گوش می رسد .

رودخانه‌ای که پاک نیست

اما از همه این صحبت‌ها که بگذریم باز می‌رسیم به قرار وعده‌هایی که هیچ وقت رنگ واقعیت به خود نگرفت «وعده دادند کشف رود را نجات می‌دهیم»، گفتند «دیگر خبری از سبزی‌های آلوده در مشهد نیست»، با صراحت اعلام کردند که «43 کیلومتر از این رودخانه در وضعیت بحران قرار دارد و با کمک دستگاه‌ها آن را دوباره احیا کنیم» و آنقدر وعده دادند که اهالی رسانه باورشان شد پرونده این رودخانه به سرانجام رسیده ولی افسوس که هر دم از این باغ بری می‌رسد؛ امروز هم درد کاشت زعفران‌های آلوده همه را در شوکی بزرگ فرو برده و کسی باور نمی‌کند دردسرهای کشف رود تمامی نداشته باشد.

به گزارش فارس البته در ارتباط با این موضوع هر مسؤولی به فراخور ماموریتی که دارد واکنش نشان داده و در این میان مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی این مسأله را غیرقابل چشم‌پوشی دانست و خواستار برخورد با متخلفان شد.

حمید صالحی عنوان کرد: کشت زعفران در حاشیه این رودخانه سلامت مردم مشهد را تهدید می‌کند و این مسأله به هیچ وجه قابل چشم پوشی و اغماض نیست و باید هرچه سریع‌تر با کمک آب منطقه‌ای، دانشگاه علوم‌پزشکی، منابع طبیعی، شهرداری مشهد، شرکت شهرک‌های صنعتی، نیروی انتظامی، آب‌ و فاضلاب مشهد و جهاد کشاورزی دست به کار شد.

وی اظهار کرد: محیط زیست مشهد سال‌هاست که از وجود آلاینده‌ها و پساب‌های خانگی و صنعتی در این رودخانه رنج می‌برد و به همین دلیل تاکنون اقدامات متعددی برای مقابله با کشت سبزی و صیفی‌جات در حاشیه کشف رود صورت گرفته است؛ البته بنده تا پیش از این از کاشت زعفران اطلاعی نداشتم اما کشت این محصول قابل قبول نیست و باید متخلفان مورد برخورد جدی قرار گیرند.

* آبروی زعفران خراسان می‌رود

با وجود اینکه کشت زعفران به آب کمتری نیاز دارد اما خبر کشت آن در حاشیه این رودخانه آلوده بسیار نگران‌کننده است و به علت تغذیه از بستری آلوده، نام و کیفیت زعفران خراسان را زیرسؤال برده و آبروی چندین و چند ساله این محصول را می‌ریزد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی با ابراز گلایه‌مندی و نگرانی از این مسأله گفت: کشت زعفران در حاشیه رودخانه کشف رود که با آلودگی دست و پنجه نرم می‌کند، از اعتبار و حیثیت زعفران خراسان می‌کاهد و سبب می‌شود تا سایر رقبای خارجی با بهره‌مندی از این شرایط به نفع محصول خود و به ضرر تولیدات ما اقدام کنند.

غلامرضا میری یادآور شد: کشت زعفران با فاضلاب و پساب‌های رودخانه کشف رود سبب رونق بازار کار رقبای خارجی شده و اگر شتاب لازم را به خرج ندهیم آنگاه جایگاه ما در این زمینه متزلزل می شود.

* سوغات‌ رنگارنگ اما آلوده کشف رود

برای پیگیری این مسأله به سراغ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، هم می‌روم اما وی نسبت به این مسأله آگاهی و اطلاعی نداشت.

محمد‌حسین جعفری تاکید کرد: بنده نسبت به این موضوع احاطه و آگاهی ندارم اما اگر چنین مسأله ای درست باشد باید مورد بررسی قرار گرفته و نباید به سادگی از کنار آن گذر کرد.

وی بیان کرد: حتما گروهی برای بازرسی به کشف رود فرستاده می‌شوند و اگر موضوع کشت زعفران صحت داشته باشد سریع‌تر اقدام می‌کنیم ولی بازهم می‌گویم که سایر دستگاه‌های مرتبط هم باید به کمک آب منطقه‌ای بیایند و برای حل این مشکل چاره‌اندیشی کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.