داستان قطع تولید بنزین با ریفورمیت پتروشیمی‌ها و دفاع موافقان و انتقاد مخالفان این اقدام همچنان ادامه دارد و اکنون نوبت به اسناد موجود درباره پرداخت حق دلالی برای واردات بنزین رسیده است.

قمصری مطرح کرد:مجلسی‌ها اسناد را ارائه کنند
6-172.jpegبه گزارش (ایسنا)، از همان ماه‌های ابتدایی تولید بنزین توسط پتروشیمی‌ها، مسائلی مبنی برافزایش آلودگی هوای کشور و به ویژه پایتخت در پی استفاده از این نوع بنزین از سوی منتقدان مطرح شد. اگر چه این انتقادات با بی توجهی مقامات نفتی دولت دهم مواجه شد، اما در دولت یازدهم نیز این انتقادات ادامه یافت به طوری که با پیگیری معصومه ابتکار - رییس سازمان حفاظت محیط زیست - و تایید وزیر نفت مبنی بر آلاینده بودن بنزین تولید شده با ریفورمیت پتروشیمی‌ها، تولید بنزین با ریفورمیت پتروشیمی‌ها از ابتدای خرداد‌ امسال متوقف شد و بنا به ابلاغیه هیات دولت به وزارت نفت مبنی بر قطع دریافت اکتان افزا از مجتمع‌های پتروشیمی، مقرر شد کمبود بنزین مصرفی کشور از طریق واردات بنزین یورو 4 توسط وزارت نفت جبران شود.

اما متولیان تولید بنزین در دولت دهم همواره نسبت به این اقدام انتقاد داشته و اعلام کردند که بنزین وارداتی نه تنها از استانداردهای لازم برخوردار نیست بلکه بار مالی بسیاری به کشور تحمیل می کند و حتی عنوان کردند که کیفیت ریفورمیتی که توسط پتروشیمی‌ها تولید می‌شود بالاتر از ریفورمیت تولید‌ شده توسط پالایشگاه‌هاست.

به هر حال از خرداد ماه سال جاری تولید بنزین با ریفورمیت پتروشیمی‌ها متوقف شد و همچنان داستان رو کردن اسناد موافقان این اقدام و منتقدان ادامه دارد تا جایی که به تازگی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استناد به گزارش نهاد‌های نظارتی اعلام کرده که در روند واردات بنزین با بنزن ۳ درصد و مواد اکتان افزای سرطان زا در ۴ ماهه ابتدای سال ضرر ۲۰ میلیارد دلاری به کشور تحمیل شده است.

بنا به اعلام این نماینده مجلس، ایران بنزین وارداتی را گران تر از قیمت واقعی خریداری کرده و دلیل این امر وجود واسطه بوده است.

اما در پاسخ به این ادعا، سید محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت با بیان این که وجود اسنادی مبنی بر پرداخت حق دلالی برای واردات بنزین تنها یک ادعای صرف است، گفت: چنانچه اسنادی در این زمینه وجود دارد، بهتر است ارائه شود.

وی با اشاره به این که مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران حق دلالی برای واردات بنزین به اشخاص حقیقی یا حقوقی نمی‌دهد، تاکید کرد که این موضوع تنها یک ادعاست و اگر نماینده ای یا هر مرجع دیگری چنین اسنادی دارد، باید آن را به شرکت ملی نفت ایران ارائه کند.

قمصری با بیان این که ممکن است هر فردی ادعایی مبنی بر پرداخت حق دلالی بنزین داشته باشد، اما زمانی که صحبت از اسناد می شود به طور حتم باید این اسناد ارائه شود و مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران خواستار دیدن چنین اسنادی است.

در چنین شرایطی باید دید که آیا دو طرف اقدام به رونمایی اسناد موجود درباره بنزین وارداتی می کنند یا همچنان این ماجرا ادامه خواهد داشت تا هر روز بعد جدید از پرونده واردت بنزین مطرح شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.