رییس سابق سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) اعلام کرد که برای نخستین بار از "آینده صهیونیسم" به شدت به هراس افتاده است.

رییس سابق موساد: برای نخستین بار از آینده صهیونیسم می‌ترسم

به گزارش (ایسنا)، شاپتای شاویت، رییس اسبق موساد (1996 - 1989) در مقاله‌ای برای روزنامه هاآرتص نوشت: «از آغاز صهیونیسم در اواخر قرن 19 میلادی، ملت یهود در سرزمین اسراییل با وجود درگیری‌های صورت گرفته با فلسطینی‌ها در حیطه قلمرو و جمعیت به شدت رشد داشته است. ما در این روند موفق عمل کرده‌ایم چون بجای درگیر شدن در یک تلاش احمقانه برای متقاعد کردن دشمنانمان برای آنکه ما راست می‌گوییم، از هشیاری و تدبیر نظامی استفاده کرده‌ایم.

امروز اما، برای نخستین بار از آن زمان من بر این عقیده‌ام که به حقیقت نگران آینده پروژه صهیونیسم هستم. من از یک طرف نگران انبوهی از تهدیدهای اطراف مردم یهود در سرزمین اسراییل و در طرف دیگر تدابیر کورکورانه دولت و رخوت سیاسی و استراتژیک هستم.

اگرچه اسراییل به آمریکا متکی است اما روابط میان تل‌آویو و واشنگتن به پایین‌ترین حد خود رسیده است. اروپا، بزرگترین بازار برای ما یهودیان، به شدت از ما خسته شده و به دنبال اعمال تحریم علیه ماست. برای چین، اسراییل یک پروژه جذاب در حیطه تکنولوژی‌های بالاست و ما برای سود بردن دارایی‌های ملی خودمان را به آنها می‌فروشیم. روسیه به تدریج علیه ما موضع می‌گیرد و درحال حمایت و کمک کردن به دشمنان ماست.

تحرکات ضد یهود و انزجار از اسراییل به بعدی نامشخص نسبت به پیش از جنگ جهانی دوم رسیده است و دیپلماسی عمومی ما و روابط عمومی اسراییل به نحوی ناموفق بوده است، در حالیکه همین موارد درباره فلسطین جور دیگری صدق می‌کند و فلسطینی‌ها توانسته‌اند در سطح جهانی برای خود دستاوردهای خوبی کسب کنند. پردیس‌های دانشگاهی در سراسر غرب به ویژه در آمریکا محفل گرمی برای رهبری آتی کشورهایشان هستند. ما در حال از دست دادن جنگ برای حمایت و پشتیبانی از اسراییل در جهان آکادمیک هستیم. روند فزاینده دانشجویان یهودی در حال خروج از اسراییل هستند. جنبش جهانی "بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم" علیه اسراییل که با هدف غیر مشروع کردن اسراییل سازمان‌دهی شده، رو به رشد است و تعدادی از یهودیان هم اعضایش هستند.

در این برهه از نزاع نامتقارن، ما نباید از تمام نیروی خود استفاده کنیم و این یک تاثیر زیان‌بخش بر قدرت بازدارندگی ما دارد. مناظره درباره قیمت کرم‌های شکلاتی‌ و محوریت آن در مباحثات مردمی نشان دهنده فرسایش در همبستگی و وحدتی است که شرط لازم برای تداوم موجودیت ما در اینجاست. شتاب اسراییل برای دستیابی به یک پاسپورت و جواز خارجی که برمبنای اشتیاقش برای تبدیل شدن به یک شهروند خارجی است نشان می‌دهد که احساس امنیت مردمی شروع به ترک خوردن و شکاف برداشتن است.

من برای نخستین بار نگران این مساله هستم که تکبر، نخوت و غرور بی‌جا باهم این درگیری را به یک جنگ مقدس بدل می‌کند. اگر این مساله تاکنون یک درگیری سیاسی محلی بوده باشد که دو ملت کوچک در آن به دنبال قطعه‌ای مشخص و کوچک از قلمرو بوده باشند،‌ نیروهای اصلی در جنبش مذهبی صهیونیسم به صورت احمقانه هرکاری را که بتوانند انجام می‌دهند تا آن را به وحشتناک‌ترین جنگ‌ها بدل کنند که در آن تمام جهان اسلام علیه ما برمی‌خیزند.

من همچنین یک بدفهمی و فقدان درک درباره فرایندهای بین‌المللی درمیان خودمان را شاهد هستم. این جناح راست، با اقدامات کورکورانه و احمقانه، ملت اسراییل را به سمت یک موضع ناشایست و شرم آور می‌برد که در آن ملت منزوی می‌شود.

من از این جهت نگران هستم که تاریخ در حال تکرار است. نتیجه نبرد "بار کوخبا" این شد که برای 2000 سال اسراییلی‌ها مجبور شدند به تبعید بروند. من نگران این هستم که درصورت تداوم این روند تعداد زیادی از مردم اسراییل به دست فراموشی سپرده شوند یا کنار گذاشته شوند.

خب، از دست ما چه کاری برمی‌آید؟ ما باید یک کلیت را برای توقف این بحران کنونی ایجاد کنیم و آن به عقیده من استفاده از پیشنهاد سال 2002 اتحادیه عرب در تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 1967 به ازای به رسمیت شناختن اسراییل است. اما اسراییل برای اجرای این طرح باید تمهیداتی را انجام دهد: 1) باید برای خود استراتژی‌ای با هدف مذاکرات آتی تعیین کند. 2) باید یک کانال سری و مخفیانه مذاکرات با آمریکا برای آزمودن این ایده ایجاد کند. 3) بایستی کانال مخفی مذاکرات آمریکا-اسراییل را با عربستان به منظور دستیابی به توافقات ایجاد کند.

درصورتیکه این فرآیندهای مخفی کامل شوند، اسراییل می‌تواند علنا اعلام کند که برای انجام مذاکرات برمبنای پیشنهاد اتحادیه عرب تمایل دارد. شکی ندارم که آمریکا و عربستان هرکدام بنا به دلایل‌شان این طرح را قبول می‌کنند و همین امر باعث تغییرات شگفت انگیز در اوضاع می‌شود.»

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.