قدس آنلاین-حسین زوارزاده: رئیس کمیسیون حاشیه‌شهر مشهد گفت: با فعال شدن این کمیسیون توانسته‌ایم تعداد زیادی از اعضای کمیسیون‌های مجلس و شخصیت‌های ملی را به حاشیه شهر دعوت کنیم و حساسیت‌ها را برای آنها توضیح دهیم، این موضوع سبب شده بحث حاشیه شهر به موضوعی ملی تبدیل شود.

معضل حاشیه شهر مشهد به موضوعی ملی تبدیل شده است

غلامحسین صاحبی در میزگرد تخصصی رسانه‌ای کمیسیون حاشیه شهر مشهد در محل سالن جلسات شورای شهر گفت: این فعالیت ها صورت گرفت تا اینکه دولت قول داده 160 میلیارد تومان را از ابتدای سال 94 و طی سه سال به بحث کشف رود در حاشیه شهر اختصاص دهد ولی بر این موضوع واقفیم که حل مشکل حاشیه شهر در گرو مدیریت واحد و تامین اعتبار است چرا که واقعا بحث کشف رود سلامت مردم شهر را تهدید می‌کند.

عضو شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: بر اساس تصاویر ماهواره‌ای ۱۴۰ پمپ، آب آلوده رودخانه کشف را برای کشت محصولات مورد استفاده قرار می‌دهد قصد داریم ۲۷ کیلومتر از این رودخانه را به فضای سبز تبدیل کنیم.

صاحبی ادامه داد: بحث حاشیه شهر اولویت اول این شوراست و مصمم هستیم که در این دوره معضل موجود را به نتیجه برسانیم و معتقدیم باید هزینه‌هایی که در شهر جمع‌آوری می‌شود به صورت عادلانه در شهر توزیع شود لذا به دنبال اصلاح ساختارها هستیم و برای جلوگیری از توسعه حاشیه‌نشینی طرح داریم.

صاحبی ادامه داد: ساماندهی کشف رود اولویت اول ما می باشد و راهکار آن نیز ایجاد کمربند سبز در حاشیه و بستر آن است که اعتباری حدود به 50 میلیارد تومانی برای آن در نظر گرفته شده، این اعتبار برای خرید حریم و بستر رودخانه هزینه می‌شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه برای توسعه فضای سبز مشهد برنامه‌ریزی وجود نداشته و در حالی که در برخی مناطق شهری سرانه فضای سبز حدود 45 متر است در حاشیه شهر این سرانه حدود 2.5 متربرآورد می‌شود. تاکید داریم که باید تویع عادلانه فضای سبز در دستور قرار بگیرد، البته ما طی این مدت برای تامین اعتبار مشکل نداشته‌ایم اما متاسفانه طرح مطالعاتی برای اجرا نداشته‌ایم ولی تصمیم گرفته‌ایم از کارگاه‌هایی که با هدف اشتغال‌آفرینی در این مناطق ایجاد می‌شوند و همچنین از مراکز آموزشی مالیات نگیریم تا موجب تشویق سرمایه‌گذاران شود.

وی اضافه کرد: در طول رودخانه کشف حدود 140 پمپ آب تعبیه شده و آب آلوده را برای آبیاری مزارع سبزی و زعفران مورد استفاده قرار می‌دهد، آب این رودخانه دارای فلزات سنگین است که موجب سرطان‌زایی است، با تملک 27 کیلومتر از این رودخانه و محدوده آن و سپس تبدیل آن به فضای سبز هم جلوی این گونه مشکلات گرفته می‌شود و هم حدود دو هزار هکتار به فضای سبز شهر افزوده می‌شود.

رئیس کمیسیون حاشیه شهر شورای شهر مشهد گفت: ما در بحث آسفالت در مناطق حاشیه‌ای نیز با توجه به سطح درآمدی مردم در مناطق مختلف، آیین‌نامه‌ها را اصلاح کرده‌ایم و مشارکت مردم در حاشیه شهر را به حداقل ممکن رسانده‌ایم. رهاسازی فاضلاب به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در این مناطق یکی دیگر از مشکلات است.

وی افزود: تصمیم گرفته‌ایم در این مناطق مساجد را به محور کارهای فرهنگی تبدیل کنیم، لذا مساجد را در این مناطق مورد حمایت قرار می‌دهیم. قرار است سه مسجد و حسینیه بزرگ در این مناطق احداث شود تا محوریت کار را به دست بگیرند، با توجه به تنوع قومیتی موجود در این مناطق بهترین راه حل تمرکز بر مساجد است.

صاحبی بیان داشت: با دیداری که با رئیس سازمان بسیج مستضعفین داشتیم مقرر شد تا پایگاه‌های بسیج در حاشیه شهر مشهد ایجاد شود و 100 میلیارد تومان نیز برای حاشیه شهر از سوی بسیج در نظر گرفته شده و همچنین 70 سالن ورزشی در مناطق حاشیه شهر توسط بسیج احداث می‌شود.

وی در پایان عنوان کرد: در حوزه فرهنگی در حاشیه شهر محوریت ما ایجاد مسجد است و 50 روحانی در مساجد محوری مستقر می‌شوند و همچنین به دنبال ایجاد موسسات قرآنی هستیم و یکی از تبصره‌های بودجه این است که همان مقدار که شهرداری برای آسیب‌های اجتماعی هزینه می‌کند به همان مقدار برای مسائل علمی حاشیه شهر نیز هزینه کند و به دنبال ساخت سه حسینیه بزرگ در مناطق حاشیه شهر هستیم و قرار شده مراکز بهداشتی در پهنه‌های مختلف نیز در ان مناطق احداث شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.