یک دیپلمات غربی ضمن بیان اینکه مذاکرات ایران و ۱+۵ تمدید خواهد شد از انتشار بیانیه مشترک در پایان این دور از مذاکرات خبر داد.

دیپلمات غربی: ایران و ۱+۵ در بیانیه مشترک بر "پیشرفت مذاکرات" تأکید خواهند کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک دیپلمات غربی نزدیک به مذاکرات ضمن اشاره به توافق ایران و شش قدرت هسته‌ای برای تمدید مذاکرات گفت که طرفین در یک بیانیه مشترک از پیشرفت گفت‌وگوها خبر خواهند داد. این دیپلمات غربی در ادامه افزود که مذاکرات طی هفته‌های آتی در سطوح پایین‌تر ادامه خواهند داشت.

بر اساس گزارش‌ها پیش از این نیز یک مقام ایرانی اعلام کرده بود که ایران و شش قدرت جهانی توافق کرده‌اند که مذاکرات بر مبنای توافق ژنو تمدید شود.

خبرگزاری رویترز نیز ساعاتی پیش به نقل از یک مقام غربی اعلام کرد مذاکرات هسته‌ای در اواسط ماه دسامبر در مسقط، عمان، ادامه خواهند یافت. این مقام غربی تأکید کرده بود که در این دوره زمانی ایران نمی‌تواند انتظار تسهیل تحریم‌ها را داشته باشد.

این در حالی است که برخی منابع دیگر اعلام کرده‌اند مذاکرات برای چندین ماه دیگر تمدید می‌شود و ایران نیز به‌مانند توافقنامه ژنو از تسهیل برخی تحریم‌ها برخوردار خواهد بود.

مذاکره کنندگان کشورمان از روز 27 آبان تاکنون (3 آذر) چندین دور مذاکرات فشرده را با همتایان خود در گروه شش قدرت جهانی انجام داده‌اند اما ظاهراً نتوانستند به اهداف این مذاکرات که دستیابی به توافقی جامع درباره برنامه هسته‌ای کشورمان بود دست یابند اما میزان پیشرفت و فضای مذاکرات به‌گونه‌ای بوده که این دیپلمات‌ها تصمیم گرفته‌اند پنجره گفت‌وگوها را برای دستیابی به توافق در آینده باز نگه دارند.

از ظرفیت غنی‌سازی در ایران و نیز جدول زمان‌بندی لغو تحریم‌های ایران به‌عنوان بزرگترین چالش‌های مذاکرات نام برده می‌شود. در حالی که کشورمان بر ضرورت برخورداری از غنی‌سازی صنعتی در پایان دوره توافق نهایی (که خود محل مجادله است) تأکید دارد،‌ آمریکایی‌ها، به‌عنوان طرف اصلی مذاکره با ایران، خواهان محدود شدن توان غنی‌سازی ایران به نوعی ظرفیت دکوری هستند. در حوزه تحریم‌ها نیز تهران اصرار دارد که برچیده شدن آنها به‌صورتی مؤثر و محسوس انجام شود اما هدف غربی‌ها این است که تا حداکثر زمان ممکن ساختار تحریم‌ها را حفظ کنند، خواسته‌ای که با مخالفت مذاکره کنندگان کشورمان رویارو شده است.

اختلافات در حوزه‌های دیگر چون مدت زمان توافق نهایی، رآکتور اراک، آینده حوزه تحقیقات و توسعه در برنامه هسته‌ای ایران و نیز بازرسی‌ها از دیگر مسائلی هستند که در مذاکرات جاری به آنها پرداخته شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.