پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر:مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ که از سه شنبه گذشته در وین برای دست یابی به یک توافق جامع آغاز شده بود، پایان یافت.قرار شده است مذاکرات به زودی آغاز و طی هفته های آینده برای دست یابی به توافق ادامه یابد.

وزرای خارجه حاضر در مذاکرات چه گفتند؟/ همه امیدوارند که توافق زودتر از موعد حاصل شود

همچنین یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: ترتیبات آزادی دارایی های ایران بر اساس توافق ژنو که سال گذشته منعقد شد، ادامه پیدا خواهد کرد.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران در دوره تمدید جدید توافق ژنو یعنی تا 10 تیر 94/اول جولای 2015 ادامه پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: جزییات زمان بندی آزاد سازی دارایی های ایران در دست تنظیم است.قرار است هر بار 700 میلیون دلار از دارایی های ایران آزاد شود.

پس از هفت روز مذاکرات فشرده و جدی ایران و گروه 1+5 در وین، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد: وزیران امور خارجه ایران و 1+5 تصمیم گرفتند مذاکرات خود را بزودی و طی هفته های آینده برای دستیابی به توافق جامع ادامه دهند.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اظهار داشت: توافق ژنو نیز تا 10 تیر ماه 1394/ اول جولای 2015تمدید خواهد شد.

وی تصریح کرد: بر این اساس مذاکرات جامع نیز تا این زمان ادامه خواهد یافت و حتی ممکن است زودتر به اتمام برسد.

وزیران امور خارجه ایران، آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه و چین این تصمیم را در نشست یکساعته امروز خود اتخاذ کردند.

هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در 7 روز گذشته در وین برای دستیابی به توافق جامع تلاش کرد لیکن طرف مقابل به دلیل فشارهای داخلی به ویژه پس از انتخابات اخیر کنگره آمریکا، آمادگی رسیدن به توافق را در این مهلت قانونی نداشت.

*** ناکامی نتانیاهو در به بن بست کشاندن مذاکرات هسته ای

'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی که درهفته های اخیر و در جریان مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 همواره برای به بن بست کشاندن این مذاکرات تلاش می کرد، برای سرپوش گذاشتن به ناکامی خود، تمدید این مذاکرات را مثبت دانست.

رژیم صهیونیستی و برخی ازکشورهای همپیمان منطقه ای آمریکا در خاورمیانه در هفته های اخیر همواره برای به شکست مذاکرات هسته ای تلاش و رایزنی های فراوانی با واشنگتن انجام دادند.

نتانیاهو که از انجام مذاکرات گروه 1+5 با ایران بشدت عصبانی هست درگفت وگویی با بی بی سی با تکرار ادعاهای واهی همیشگی خود علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران گفت که توافق نکردن، بهتر از یک توافق بد است.

نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس مدعی شد که توافقی که ایران بر آن اصرار دارد، توافق وحشتناکی است. یک توافق برای ایران توان غنی سازی اورانیوم برای این کشور را باقی می گذارد، در حالی که تحریم ها را از میان بر می دارد.

نتانیاهو گفت: توافق باید انجام شود اما توافقی که از ایران توان اتمی را بگیرد و تنها در آن زمان است که تحریم ها برداشته می شوند.

وی که از نتیجه مذاکرات اخیر بشدت خشمگین شده است در واکنش به اخبار مربوط به تمدید مذاکرات و دستیابی به توافقی ظرف هفته های آتی میان گروه 1+5 و ایران افزود: از آنجا که توافق درستی در راه نیست، این نتیجه (پایان مذاکرات)، خیلی بهتر است.

رژیم صهیونیستی در طول سالیان متمادی با استفاده از لابی های صهیونیستی قدرت در جوامع سیاسی آمریکا و درمیان دولتمردان این کشور ، به جنجال آفرینی و هیاهو علیه برنامه صلح امیز هسته ای ایران پرداخت و هربار با واکنش منفی در محافل جهانی و شکست سیاسی در برابر ایران روبرو شد.

***ایران به تمام تعهداتش عمل کرده

وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سؤالات آنها پاسخ داد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در این کنفراس خبری ضمن تشکر از وزرای خارجه گروه 1+5 و عوامل اجرایی مذاکارت هسته‌ای وین، گفت که وزیر خارجه ایران بسیار سخت کار کرد و تلاش بسیاری کرد که این مذاکرات به نتیجه برسد.

وزیر خارجه آمریکا گفت در ماه‌های گذشته خیلی سخت کار کردیم که بتوانیم به یک توافق جامع دست بیابیم که جامعه بین‌المللی را درباره برنامه هسته‌ای ایران راضی سازد. این یک فرآیند پیچیده و زمانبر است.

وی افزود: "دستیابی به نتیجه همچنین از این جهت زمانبر است که ما می‌خواهیم به یک توافق خوب برسیم."

"دیپلماسی بسیار سخت است. این صحبت‌ها قرار نیست برای اینکه ما تمدیدشان کردیم آسان شوند. آنها مشکل هستند و مشکل خواهند بود.... در طول چند روز گذشته در وین پیشرفت قابل توجه و واقعی کرده و طرح‌های جدیدی را شاهد بودیم به همین دلیل است که ایران و گروه 1+5 مذاکرات را به مدت 7 ماه با این هدف که به یک توافق سیاسی در عرض 4 ماه به یک توافق سیاسی برسیم. هنوز تصمیم گرفتیم که اگر تا آن زمان به توافق نرسیدیم چگونه به کار ادامه دهیم."

"دستیابی به توافقی که نیازهای جامعه جهانی را برطرف سازد ممکن است. امروز به یک تفاهم مشترک رسیدیم اما هنوز اختلاف‌هایی میان دو طرف وجود دارد. با پیشبرد این مذاکرات به سمت یک توافق دنیا امن‌تر از پیش شده است."

"در آخر حتما می‌توانیم به توافق نهایی برسیم. نمی‌خواهیم تا آخر عمر پای میز مذاکره باشیم اما در یک سال گذشته راه زیادی آمده‌ایم و اکنون زمان آن نیست که مذاکرات را طرح کنیم. این مذاکرات بسیار فنی و پیچیده بوده و زمان زیادی را می‌طلبد. در ماه دسامبر کارشناسان فنی ما در زودترین زمان ممکن دیدار خواهند کرد."

"به روشنی اعلام می‌کنم که هدف ما در این مذاکرات کاملا روشن بوده و یک هدف سیاسی و ایدئولوژیک نیست بلکه یک هدف کاربردی است.... همه ما توافق کردیم که یک توافق جامع باید چه شکلی باشد. نخست، باید تمام راه‌های ایران را به سمت سلاح هسته‌ای ببندد. دوم، باید فراتر از طرح اقدام مشترک کمک کند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بیشتر تحت نظارت داشته باشیم و فوایدی نیز برای ایران باشد."

"این توافق به مانند هر توافق دیگر نمی‌تواند بر اساس اعتماد باشد. برای اینکه اعتماد یک شبه ایجاد شود.... ما می‌خواهیم به نتیجه برسیم اما نه هر باقیمتی. می خواهیم به توافق جامعی برسیم که برای همه طرف‌ها قابل قبول شود."

وی مدعی شد: "نه فقط آمریکا یا 5+1 بلکه دنیا سوالات بسیاری درباره برنامه هسته‌ای ایران دارد، برای رفع این تحریم‌ها ایران باید به این سؤالات پاسخ داده و تصمیمات سختی بگیرد."

کری در ادامه خواهان کمک کنگره به مذاکرات هسته‌ای ایران و تمدید آن شد.

"خیلی‌ها می‌گفتند که ایران به تعهداتش عمل نخواهد کرد اما ایران به تعهدات خودش عمل کرد، برنامه اقدام مشترک سر جای خودش است و تحریم‌ها هم در جای خود باقی مانده‌اند."

جان کری اعلام کرد که درباره جزئیات سخنی نخواهد کرد و درباره اختلافات نیز صحبت نخواهد کرد. وی از پاسخ درباره اینکه طرفین در ازای این تحریم‌ها چه امتیازی داده و چه امتیازی واگذار کرده‌اند طفره رفته و گفت که در این باره سخن نخواهد گفت.

وی از ارائه جزئیات درباره دارایی‌های مسدود شده ایران که بر اساس تمدید توافق آزاد خواهد شد، خودداری کرده، و گفت: "بر اساس برنامه اقدام مشترک به نتیجه رسیده‌ایم و با همان توافق ادامه خواهیم داد و چیزی فراتر از آن انجام نخواهیم داد."

وزیر خارجه آمریکا درباره واکنش کنگره به تمدید مذاکرات گفت: "امیدواریم که آنها به ما یک فرصت متوازن بدهند که بدون ارسال پیام‌هایی که ممکن است برداشت نادرستی از آنها بشود به کارمان ادامه داد. ما با کنگره همکاری کرده و به تمام توصیه‌های آنها گوش فرا خواهیم داشت."

***ایده‌های جدید۱+۵ برای توافق

وزیر خارجه آلمان پس از پایان یافتن نشست وزاری خارجه ایران و گروه ۱+۵ با حضور در جمع خبرنگاران در سخنانی گفت که شش قدرت بزرگ جهان ایده‌های جدید را در مورد توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد.

 فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان پس از پایان یافتن نشست وزاری خارجه ایران و گروه 1+5 با حضور در جمع خبرنگاران در مقابل هتل پله کوبورگ وین در سخناین اعلام کرد: "گروه 1+5 ایده‌های جدید را در مورد توافق با ایران مطرح کرد."

وی همچنین گفت: "گفتگوها برای چند ماه به منظور کار بر ایده‌های نوین تمدید خواهد شد."

اشتاین‌مایر در ادامه افزود: "پیشرفت خوبی در گفتگوها داشتیم ولی نتوانستیم به نتیجه برسیم، اما به زودی مذاکرات را از سر میگیریم."

***فابیوس مذاکرات وین را چگونه دید؟

وزیر خارجه فرانسه پس از پایان نشست ۱+۵ و ایران مقابل هتل محل مذاکرات گفت به زمان بیشتری نیاز داریم زیرا ایده‌های جدیدی مطرح شده است.

وی گفت: فابیوس تصمیم گرفتیم مذاکرات را ادامه دهیم و پیشرفتهایی داشتیم.

وزیر خارجه فرانسه ادامه داد: برای فرانسه هدف رسیدن به توافقی واقعی برای صلح است.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه افزود: به زمان بیشتری نیاز داریم زیرا ایده‌های جدیدی مطرح شده است.

***مذاکرات تا ابتدای جولای تمدید شد

وزیر خارجه انگلیس گفت که برای تمدید مذاکرات تا جولای توافق کردیم.

به گزارش اسکای نیوز، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس که در مذاکرات هسته‌ای وین حضور دارد گفت که برای تمدید مذاکرات تا جولای توافق کردیم.

وی همچنین گفت که در این مدت ماهیانه 700 میلیون دلار از دارائی‌های بلوکه شده ایران پرداخت خواهد شد.

وزیر خارجه انگلیس گفت که کشورهای غربی و ایران پیشرفت‌های چشمگیری در دور جدید مذاکرات هسته‌ای داشته‌اند.

***نظر وزیر خارجه چین درباره نتیجه مذاکرات

وزیر امور خارجه چین با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که با وجود آنکه موضوعات زیادی برای گفتگو وجود دارند، ایران و 1+5 در نهایت به توافق می رسند.

به گزارش رویترز، "وانگ یی" در این بیانیه که در وب سایت وزارت خارجه چین منتشر شده می نویسد: ایران و قدرت های جهانی در نهایت به توافقی برای حل موضوع هسته ای می رسند.

وزیر خارجه چین می گوید: فکر می کنم گروه های حاضر در مذاکرات از جمله ایران اراده سیاسی لازم برای رسیدن به توافق را دارند. از طریق تلاش های متمرکز طرفین ما در نهایت به توافقی برای حل موضوع هسته ای ایران می رسیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: چین امیدوار به حصول توافق جامع در مووضع هسته ای ایران است که بر اساس منافع ایران و جامعه جهانی خواهد بود.

*** تا 3 یا 4 ماه آینده توافق جامع حاصل می شود

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد مذاکرات هسته ای وین پیشرفت های چشمگیری داشت.

در پی تمدید مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: در این مذاکرات پیشرفت های چشمگیری حاصل شد اما به توافق نهایی منجر نشد.

وی تصریح کرد: امیدواریم تا 3 الی 4 ماه دیگر توافقی جامع بر سر موارد اصلی انجام شود.

***حتی زودتر از جولای می‌توانیم به توافق برسیم
یک دیپلمات غربی اعلام کرد اگر پیشرفت حاصل شود حتی زودتر از جولای نیز می‌توانیم به توافق برسیم.

 یک دیپلمات غربی اعلام کرد اگر پیشرفت حاصل شود حتی زودتر از جولای نیز می‌توانیم به توافق برسیم.

این دیپلمات غربی در ادامه گفت: حقیقتا معتقدیم که می‌توان به یک توافق دست یافت.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه توافق حاصل نشده اما تاکید کرد که پیشرفت‌های مثبتی حاصل شده است.

دور نهایی مذاکراتی که با انعقاد توافقنامه ژنو در 3 آذر سال گذشته بین ایران و گروه 1+5 آغاز شده بود، پایان یافت. وزرای خارجی که طی روزهای اخیر در وین گرد هم آمده بودند در نهایت تصمیم گرفتند با توجه به آنچه "پیشرفت در مذاکرات" خوانده می‌شود توافق "برنامه مشترک اقدام" را برای چندین ماه دیگر تمدید کنند تا امیدها برای دستیابی به توافقی جامع زنده باقی بماند.

دیپلمات‌ها می‌گویند که بر اساس این توافق که تمدید توافقنامه موقت ژنو محسوب می‌شود طرفین باید چارچوب کلی توافق را تا 10 اسفند ماه سال جاری (1 مارس 2015) و توافق نهایی را تا 10 تیر سال آتی شمسی (1 جولای 2015) منعقد کنند. در این بین ماهیانه 700 میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران یعنی در مجموع 4/2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد شود.

گزارش‌ها حاکی از این است که مذاکرات هسته‌ای بعدی در 15 دسامبر (24 آذر) در مسقط در سطح معاونین وزرای خارجه و کارشناسان برگزار خواهد شد.

از ظرفیت غنی‌سازی در ایران و نیز جدول زمان‌بندی و چگونگی لغو تحریم‌های ایران به‌عنوان بزرگترین چالش‌های مذاکرات نام برده می‌شود. در حالی که کشورمان بر ضرورت برخورداری از غنی‌سازی صنعتی در پایان دوره توافق نهایی (که خود محل مجادله است) تأکید دارد،‌ آمریکایی‌ها، به‌عنوان طرف اصلی مذاکره با ایران، خواهان محدود شدن توان غنی‌سازی ایران به‌نوعی ظرفیت دکوری هستند. در حوزه تحریم‌ها نیز تهران اصرار دارد که برچیده شدن آنها به‌صورتی مؤثر و محسوس انجام شود اما هدف غربی‌ها این است که تا حداکثر زمان ممکن ساختار تحریم‌ها را حفظ کنند، خواسته‌ای که با مخالفت مذاکره کنندگان کشورمان رویارو شده است.

اختلافات در حوزه‌های دیگر چون مدت زمان توافق نهایی، رآکتور اراک، آینده حوزه تحقیقات و توسعه در برنامه هسته‌ای ایران و نیز بازرسی‌ها از دیگر مسائلی هستند که در مذاکرات آتی به آنها پرداخته خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.