قدس آنلاین: محققان کانادایی با آزمایش بر روی موش‌ها، روش جدید و موثری برای متوقف کردن خاطرات ناخوشایند یافته‌اند که می‌تواند به درمان‌های بهتر منجر شود.

رهایی از اعتیاد و خاطرات بد با روش ابداعی کانادایی‌ها

به گزارش گروه سلامت و بهداشت قدس آنلاین، یادآوری خاطرات ناخوشایند به ویژه برای افرادی که دچار اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD) هستند، با ترس و تجربیات احساسی خاصی همراه است؛ همچنین یادآوری تأثیر مصرف مواد مخدر در افرادی که به تازگی تحت درمان قرار گرفته اند نیز می‌تواند باعث بازگشت به سمت مواد مخدر شود.

شاید فراموش کردن بهترین شیوه برای مقابله با این خاطرات ناخوشایند باشد، اما روش ابداعی محققان کانادایی می‌تواند برای هر دو گروه معتادان در حال ترک و دچار اختلال PTSD نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

محققان علوم اعصاب کالج پزشکی دانشگاه وسترن با آزمایش بر روی موش‌ها دریافته‌اند، با تحریک نوع فرعی گیرنده دوپامین موسوم به گیرنده D1 در قشر جلو مغز می‌توان بطور کامل از فراخوانی هر دو نوع خاطرات بد و خاطرات تحریک‌آمیز مانند گرایش مجدد به سمت مواد مخدر پیشگیری کرد.

بر خلاف روش‌های پیشنهادی که منجر به پاک شدن دائمی برخی خاطرات خاص می‌شود، این روش شامل کنترل خاطرات فراخوان شده اعم از خاطرات بد یا انگیزشی (مواد مخدر) می‌شود و حافظه واقعی دست نخورده باقی می‌ماند.

دکتر نیکول لاوزن از محققان این مطالعه تأکید می‌کند:" درک ضعیفی از مکانیسم دقیق مغز که فراخوانی این خاطرات را کنترل می‌کنند، وجود دارد و هیچ درمان موثری برای مبتلایان به اختلال مرتبط با PTSD یا اعتیاد تاکنون ابداع نشده است."

دکتر لاوزن خاطرنشان می‌کند:" اگر بتوانیم فرآیند فراخوانی این خاطرات را متوقف کنیم، قادر به تولید داروهای مناسب برای درمان این اختلالات خواهیم بود."

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.