از سوریه خبر می‌رسد در تمام جبهه‌های منتهی به شهر حلب که مدتهاست از چند سو توسط ارتش در محاصره است، آتش نبردها بالا گرفته و یک بار دیگر مقدمات باز پس گیری این شهر کلید خورده است.

سوریه مسیر باج خواهی غرب از اعراب

 همزمان ارتش سوریه و نیروهای مردمی برای نخستین بار از آغاز نبردها، یورشهای وسیعی را در شرق کشور آغاز کرده و به پیشروی‌های مهمی نیز دست یافته‌اند.

اگر حلب سقوط کند، مهمترین پایگاه تغذیه و تدارکات تمام تروریستهای مستقر در شمال سوریه و بویژه شمال غرب و محورهایی که از شاهراه‌های موجود به لاذقیه و حمص و در نهایت دمشق ختم می‌شود، به دست ارتش خواهد افتاد.

حلب در حال حاضر مهمترین مرکز تدارک و تقویت تروریستهایی است که از ترکیه کمک می‌گیرند و تجهیز می‌شوند و تصرف آن کار ترکها را برای تداوم شیطنت در خاک سوریه، سخت خواهد کرد و ضربه سنگینی برای تروریستها خواهد بود.

در این میان، غرب و بویژه آمریکا علاقه‌ای به این پایان خوش برای سوری‌ها ندارند. آنها به گونه‌ای عمل می‌کنند که این وضعیت مبهم که در آن هیچ کدام از طرفین توان کافی برای غلبه بر دیگری را ندارد، تداوم یابد. زیرا در این سناریو، بسیاری از کشورهای منطقه و بویژه سعودی‌ها و شیخ نشینهای خلیج فارس همچنان درگیر پرونده سوریه باقی مانده و واشنگتن قادر خواهد بود با استفاده از کارت سوریه در بازی منطقه‌ای خود، از آنها اخاذی و به طور رسمی همه را سر کیسه کند. این اتفاقی است که سالها درباره برخورد با ایران نیز رخ داده است. آمریکا با ترساندن اعراب از تهران، مرتب از آنها باج می‌گیرد و سلاحهای گرانقیمت به ایشان می‌فروشد. یا در معاملات منطقه‌ای و جهانی از آنان بهره‌کشی می‌کند.

ارزان کردن قیمت نفت با کمک عربستان یکی از همین مواهب برای آمریکاست. در جریان مذاکرات فعلی در وین نیز در آخرین لحظات وزیر خارجه آل سعود به اتریش فرا خوانده شد و بسیاری این را نیز از نقشه‌های آمریکا برای اخاذی بیشتر از عربستان تحلیل می‌کنند. شیخ نشینها تا کی می‌توانند سرمایه‌های ملی خود را چنین جاهلانه در حلقوم غربیها بریزند و آیا اسد و مردم سوریه ممکن است با شدت عمل در ماه‌های آینده نقطه پایانی بر فصل اخاذی‌ها بگذارند؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.