۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۶
کد خبر: 248727

قسمت اول / من بسیار متعجب و حتی مبهوت شدم از استادان محترم دانشگاه فردوسی که احتمالاً برای مهربانی کردن به یکی از همکاران خود که مترجم آثار آقای «یرواند آبراهامیان» تاریخ نویس ارمنی مقیم ایالات متحده آمریکاست ...

کلاه پوسیده مارکسیسم

و من چند کتاب او را خوانده‌ام؛ مقام آقای آبراهامیان را تا عرش بالا برده و یکی از آقایان اساتید ضمن تأیید عقاید و نظرات مارکسیستی آقای آبراهامیان، بهترین نگارش متون تاریخ را توسط مارکسیست‌ها دانسته است.

یکی دیگر از این آقایان تأیید کرده برخی منابع نویسنده مزبور چندان قابل استناد نیستند. یکی دیگر فرموده سنت مارکسیسم یک روش تاریخی قدرتمند است و قدرت تبیین بالایی در پردازش اطلاعات دارد!

در جهان امروز (محض اطلاع آقایان عرض می‌کنم) مارکسیسم، کمونیسم حتی در شوروی سابق و کشورهای رومانی، لهستان، مجارستان، بلغارستان، چکسلواکی، یوگسلاوی، آلبانی، به خاک ابدی سپرده شده است.

مجسمه‌های لنین و استالین را از فرار پایه‌ها برداشته در انبارهایی انداخته بتدریج برای ذوب شدن به کارگاه ذوب فلزات می‌فرستند. ویتنام گرچه ادعای کمونیستی بودن می‌کند، اما در عمل کمونیسم را به دور افکنده است چین بزرگترین کشور کمونیستی جهان، کمونیسم را مدفون کرده، سرمایه‌دارترین کشور جهان شده است. کره شمالی مسخره بازی خنده‌آور و گریه‌آور دیکتاتوری داینستی (خانوادگی) را به صورت دیوان بازی‌های کیم جونگ اون تجربه می‌کند و خواهید دید کمتر از 20 سال آینده و شاید زودتر بساط این خانواده پریشان روح متلاشی و کره شمالی به جنوبی ملحق خواهد شد.

کمونیستهای سابق همه جا از کمونیسم تبری می‌جویند. کتابهای مارکس و انگلس به دور ریخته شده است. مورخی که همچنان مارکسیستی بیندیشد جایی در دنیای فرزانگان ندارد. در روسیه؛ حزب کمونیست یک حزب کوچک مقوایی و پوشالی است که در تظاهرات منعقده، عده راهپیمایان آن به 10 هزار تن نمی‌رسد.

آقای آبراهامیان فقط نان اقامتش در آمریکا را می‌خورد. انگار مدتی در آمریکا یا کانادا بسر بردن هاله‌ای از جذابیت فرهیختگی به آدمی می‌بخشد. این قدر تجلیل و تحلیل برای چه؟ من تصور می‌کنم در همان مشهد و در همین تهران آن، اساتیدی هستند که به مراتب هوشمندانه تر از آبراهامیان تحقیق و تتبع تاریخی می‌کنند.سخنرانان همه اعتراف کرده‌اند پایه نظرات او مارکسیستی است، اما چقدر با شور و هیجان به تعریف و تجلیل این آقا پرداخته‌اند. آنجا چه خبر است؟ آیا استادان دانشگاه مشهد و انجمن علوم سیاسی ایران از تحولات روی داده در دنیای تاریخ نویسی به شیوه مارکسیستی بی‌خبرند؟ آیا خبرها از مسکو، پاریس، لندن، نیویورک، رم به مشهد نمی‌رسد. آیا حضرات محترم خبر ندارند حتی استادان تاریخ اتحاد جماهیر شوروی سابق مانند ز.ز. عبدا... اوف ازبک به بطلان شیوه تاریخ نویسی تحمیلی تحت فشار فرهنگستان علوم شوروی سابق اعتراف کرده‌اند.از سطر به سطر کتابهای آبراهامیان رایحه کهنه و گندیده و مارکسیسمِ به قبر تاریخ فروغلتیده به مشام می‌رسد. آبراهامیان یک کمونیست سابق است. گرچه می‌نمایاند که دیگر کمونیست نیست، ولی در کسوت استاد دانشگاه‌های آمریکا همچنان پایبند نظرات مارکسیستی است.

ادامه دارد

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.