مهناز خجسته نیا: قدس ویژه خراسان - رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی و رسیدگی به مناطق کم برخوردار مشهد که روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شده بود در دفاع از عملکرد یک ساله این کمیسیون برای رد ادعای اقدامهای شعاری گفت: ...

200 پمپ، فاضلاب را از کشف رود به زمین های کشاورزی می برند!

اگر کمیسیون ویژه حاشیه شهر هیچ کاری هم برای این مناطق نکرده باشد، همین ساماندهی کشف رود برای دفاع از عملکرد چهارساله شورا کافی است.

صاحبی با بیان اینکه نباید به کشف رود فقط به عنوان یک رودخانه آلوده به فاضلاب نگاه کرد، افزود: بلکه باید به عنوان عامل آلوده ای که می تواند یک کلانشهر را تحت تأثیر قرار دهد نگاه شود.

 

* رابطه افزایش سرطان و کشف رود

وی ورود پسماند آلوده مراکز صنعتی، واحدهای آبکاری و فلزات سنگین را به آب این رودخانه و کشت صیفی و سبزی را زنگ خطری برای سلامتی دانست و اظهار داشت: افزایش سرطانهایی که بیداد می کند و وفور جراحی‌های دستگاه گوارشی در بیمارستانهای این کلانشهر گواه ادعایی است که با چشم دیده نمی شود و مشخص نیست از کجا شروع شده است.

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی در ادامه از اختصاص 160 میلیارد تومان به ساماندهی کشف رود در سفر اخیر هیأت دولت به مشهد خبر داد و گفت: قرار است این اعتبار از سال 94 به این مهم اختصاص یابد تا در مدت سه سال مشکلات ناشی از کشف رود ساماندهی شود.

وی اقدامهای زیرساختی را برای ساماندهی کشف رود یک ضرورت برشمرد و افزود: قرار است بستر کشف رود به طول  27 کیلومتر در حریم 45 متری رودخانه آزاد سازی شود تا با تبدیل به فضای سبز از ایجاد حاشیه شهر جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه برای ایجاد این کمربند سبز در مشهد 50 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: این کمربند می تواند 2 هزار هکتار به فضای سبز شهر بیفزاید.

وی ساماندهی کشف رود را دغدغه 10 ساله فرماندار اسبق مشهد دانست و گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده با ماهواره مشخص شد، 200 موتور پمپ آبهای آلوده را از کشف رود به مزارع سبزی و صیفی انتقال می‌دهند.

 

* آمار رسمی حاشیه نشین به یک میلیون و 600 هزار نفر رسید

صاحبی در ادامه وضعیت حاشیه شهر مشهد را نیز تأسفبار خواند و افزود: این در حالی است که طبق آخرین سرشماری ها، یک‌میلیون و 260 هزار نفر حاشیه‌نشین داریم.

وی 300 هزار مهاجر را نیز به آمار حاشیه نشینان مشهد افزود و اظهار داشت: تنها راهکار برای جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی، افزایش هزینه های زندگی در حاشیه شهر است.

وی با تأکید بر تغییر ساختار کالبدی مناطق حاشیه شهر افزود: این در حالی است که تاکنون هیچ برنامه مطالعاتی برای این منظور نداشته ایم.

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر در ادامه از ارایه پیشنهاد تشکیل سازمان اجرایی در حاشیه شهر خبر داد و گفت: معتقدیم تا زمانی که این سازمان شکل نگیرد، مشکل حاشیه شهر برطرف نمی‌شود.

صاحبی در پاسخ به این انتقاد که چرا درآمد سایر مناطق شهر در حاشیه هزینه می شود نیز افزود: اعتقاد ما این است که باید درآمدهای شهر برای شهر مشهد هزینه شود و منظور ما از اینکه در حاشیه شهر هزینه شود این نیست که در روستاها هزینه شود بلکه در همین شهر و  محدوده شهری باید هزینه‌ها انجام شود.

به گفته وی در حال حاضر بیش از 80 درصد از درآمد شهرداری مشهد از صنعت ساختمان و توسط کارگران صنعت ساختمان حاصل می‌شود، بنابراین دور از عدالت است که از ظرفیت آنها استفاده کنیم، اما برای حاشیه شهر مشهد هزینه نکنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.