سرور هادیان: همزمان با سالروز ورود تاریخی کاروان اهل بیت(ع) به شهر شام، در اول ماه صفر، اجتماع عظیم عزاداران در بقعه متبرکه بی بی حسنیه(س) تربت حیدریه برگزار شد.

اجتماع عظیم مردم چند شهر خراسان  در همایش «منشور عزت»

به گزارش خبرنگار اعزامی ما، در این مراسم بیش از 12 هزار نفر از عاشقان اهل بیت و امام حسین(ع) اجتماع عظیم عزاداران را تشکیل دادند.

این اجتماع روز گذشته با برگزاری نماز ظهر و عصر در بقعه متبرکه بی بی حسنیه با عنوان «منشور عزت» برگزار شد و عاشقان حسینی از مشهد، تربت حیدریه، نیشابور،کاشمر، گناباد، رشتخوار، زاوه، کدکن، رباط سنگ و بیش از 30 روستای اطراف این شهر گرد هم آمدند.

 

   ظرفیت محرم و صفر، جهانی است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوي در حاشیه این مراسم در گفت و گوی اختصاصی با قدس درخصوص برگزاری این مراسم در شهرستانهای اطراف مشهد مقدس گفت: به باور من برای برگزاری این گونه مراسم چند علت حایز اهمیت وجود دارد. ابتدا اقیانوس بیکران ظرفیت محرم و صفر و فرهنگ عاشورایی و مکتب امام حسین(ع) است که دارای یک ظرفیت جهانی است و این در حالی است که مخاطبان دین و فرهنگ برای همه انسانها و در همه ادیان و مذاهب و اعصار و مناطق جغرافیایی عالم است که جایگاه خاصی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد افزود: در طول تاریخ همیشه ماه های محرم و صفر پناهگاه حق جویان و آزادگانی است که اگر گرایش شان را به عاشورا ابراز می کردند و امروز استکبار جهانی با امپراتوری رسانه ای خود سعی همه جانبه ای دارد که حقایق را وارونه جلوه دهد و ذهن ها را مجذوب خویش بسازد، اما باز هم شاهد آن هستیم که مکتب حسینی جاذبه خاص خودش را برای همه عالم دارد.

وی در ادامه از فراگیر شدن آگاهی از فلسفه عاشورا در جهان گفت و خاطرنشان کرد: فلسفه و نهضت امام حسین(ع) و عاشورا در جهان جایگاه خاصی دارد برای مثال در کشور هندوستان با آنکه دین قالب آن هندو است و اسلام دین غالب محسوب نمی شود، اما روز عاشورا تعطیل است، تا جایی که استاد روابط بین الملل «دهر مندرنات» درخصوص 350 آداب و رسوم مردم هندوستان در غیر مسلمانها که برای عزاداری عاشورا و اباعبدا...الحسین(ع) دارند کتابی در این خصوص نوشته است یا «آنتوان بارا» در کتاب «الحسین فی فکر المسیحی» در جایی می گوید: اگر حسین(ع) از ما بود ما همه کوی و برزن را پرچم برمی افراشتیم و در منبرها از حسین(ع) حرف می زدیم و با حسین(ع) مردم را به مسیحیت دعوت می کردیم.

خوشبختانه امروز این ظرفیت عاشورا و آثار آن را در لبنان و منطقه هم می بینیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوي، دلبستگی و ارادت به عزاداری امام حسین(ع) در ایران را بی نظیر اعلام کرد و افزود: در تاریخ، هر کسی خواست که عزاداری امام حسین(ع) را تضعیف کند و در مقابل مردم و دلبستگی آن بایستد خودش سند نابودی اش را امضا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین گنابادی نژاد یکی دیگر از ظرفیتهای عاشورا و ماه های محرم و صفر را پشتوانه و دلبستگی مردم و موقوفه ها نامید که مردم برای این ایام وقف کرده اند.

 

   سهم بالای موقوفات عزاداری برای امام حسین(ع)

وی تأکید کرد: سهم موقوفات عزاداری برای حسین(ع) در برابر سایر نیت ها بالاترین سهم را به خودش اختصاص داده است.

وی افزود: به باور من در طول تاریخ موقوفات چراغ و سرمایه عزاداری باشکوه حسینی را تشکیل می‌دهد.

خوشبختانه امروز شرایطی به وجود آمده که احیای فرهنگ وقف و احیای موقوفاتی که تضییع شدند، بهره وری و ارتقا در روند مدیریت موقوفات بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به برگزاری سه مناسبت طی ایام ماه های عزاداری حسینی، مراسم دوم محرم که روز ورود کاروان اباعبدا... الحسين(ع) به کربلا می باشد، را یکی از این مراسم ذکر کرد و افزود: در واقع در این روز بیانیه مأموریت و فلسفه قیام کربلای امام حسین(ع) است. همچنین در همین روز مراسم «لبیک یا حسین» در امامزاده سیدحمزه در شهرستان کاشمر برگزار شد.

در دوازدهم محرم نیز که سالروز ورود کاروان اسرا و بازماندگان کربلا به کوفه است خطبه حضرت زینب(س) با عنوان «رهروان زینبی» قرائت شد که این مراسم ویژه بانوان و در امامزاده شعیب سبزوار برگزار شد.

گنابادی نژاد درباره نقش بانوان در احیا و گسترش عزاداری در طول تاریخ نیز گفت: نقش بانوان در عزاداری های طول تاریخ بویژه در انقلاب اسلامی که با الگو از عاشورا بوده است، برکسی پوشیده نیست و بانوان نقش ممتازی را خلق کرده اند، از این رو باید در زمان حاضر نیز نقش خواهران در مجالس عزاداریتأثیرگذار، الگو، باشکوه و محوری باشد.

 

   آیین های عزاداری «معیار»، گسترش می یابد

وی مراسم اول ماه صفر که روز گذشته همزمان با نماز ظهر در بی بی حسنیه تربت حیدریه برگزار شد را سومین مراسم برگزاری عزاداری حسینی در خارج از مشهد اعلام کرد و گفت: این روز مصادف با سالروز ورود کاروان اسرای اهل بیت سیدالشهدا(ع) به شام است که دو خطبه استکبار ستیز و باعزت از سوی امام سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(س) در آن قرائت شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوي دلیل برگزاری مراسم از این دست در شهرهای اطراف استان را مشارکت سایر شهرها اعلام و تصریح کرد: در هر دو شهری که مراسم برگزار شد بنا به اعلام فعالان فرهنگی، مسؤولان، علاقه‌مندان به اهل بیت(ع) و مردم این اتفاق رخ داد که امیدوارم در سالهای آینده نیز تکرار شود و هدف ما هم همین موضوع است که برگزاری این مراسم یک الگو و سنت برای سالهای آینده بشود و این موضوع فراگیر شود.

گنابادی نژاد هدف دیگر برگزاری این گونه مراسم را داشتن یک الگو با ظرفیتهای خوب در موضوع عزاداری اعلام کرد و افزود: نباید اجازه دهیم برخی آسیبها پیرامون محافل در حال شکل گیری باشد، بنابراین در دو جبهه باید این اتفاق رخ دهد، جبهه مثبت که شکوه مردم و با مشارکت آحاد مردم و اقشار مختلف برگزار می‌شود و دیگری مجموعه مطالبی که به وسیله سخنران ها و مداحان انجام می‌شود که باید از یک مستند معتبر برخوردار باشد و برخی از برنامه ها و حرکاتی که اصالت دینی ندارد و امضای فقها و بزرگان دینی پای آنها نیست، جلوگیری شود.

به هر حال نباید از خاطر ببریم که این انقلاب مدیون امام خمینی(ره)، شهدا و مرهون مقام معظم رهبري است که امروز افتخار حضور و خدمتگزاری برای اهل بیت و ائمه اطهار(ع) را می‌توانیم داشته باشیم.

 

  دشمن می‌خواهد عزت حسینی ما را بشکند

شایان ذکر است: پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر، امام جمعه تربت حیدریه نیز گفت: ملتی که عزت نداشته باشد، هیچ ندارد، اگرچه همه سرمایه‌های دنیا را در اختیار داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین شریعتی تبار در اجتماع «منشور عزت» افزود: عزت یعنی سعادت، استحکام و نفوذناپذیری بنابراین هیچ امکان نفوذ به حریم عزیز شکست ناپذیر ملکوتی را ندارد.

وی به فرازی از دعای عشق و عرفان خداوند، دعای عرفه اشاره کرد که به عزت و عظمت کبریایی تأکید دارد و افزود: اگر ملتی می‌خواهد دارای نام و اعتبار باشد باید صلابت داشته باشد، ملت ایران دارای عزت حسینی هستند و این صلابت را از کربلا فرا گرفتند و امام(ره) شاگرد مکتب عاشورا بود وامروز مقام معظم رهبري پرچمدار بزرگ امام حسین(ع) در تاریخ معاصر است.

امام جمعه تربت حیدریه تأکیدکرد: امروزدشمنان می‌خواهند عزت ما را بگیرند نه دانش هسته‌ای ما را.

وی تصریح کرد: انقلاب دوبخش دارد، یکی بخش خون ویک بخش آن نیز پیام است.

عزت حسینی یزید را متلاشی کرد و مردم ما امروز با داشتن فضایلی چون علم، حلم، صلابت، شجاعت، فصاحت و محبت دردلهای مؤمنان در جایگاه رفیعی قرار دارند.

وی گفت: امروزه یزیدهای زمان با هر تلاش مذبوحانه‌ای مانندتحریم می‌خواهند عزت ملت حسینی را بشکنند، اما امروز برای ما حسین(ع) و زینب(س) تا قیام قیامت زنده هستند.

 

  در حاشیه

در پایان این مراسم حاج احمد واعظی به مداحی پرداخت، همچنین پرچم گنبد امام حسین(ع) در بین خیل مشتاقان گردانیده شد که زیارت پرچم حال خوش عزاداران را حسینی کرد.

انجمن خوشنویسان شهرستان تربت حیدریه بخشی از خطبه‌های حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) را برروی پارچه‌های اطراف اجتماع خطاطی کرده بودند.

ویژه نامه «چهل منزل» روزنامه قدس در بین عزاداران حسینی توزیع و مورد استقبال قرار گرفت.

مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف وامور خیریه خراسان رضوي ازبرگزاری دو اجتماع دیگر دراربعین و ارتحال حضرت رسول اکرم(ص) خبر داد.

تدابیراین اجتماع برای ده هزار نفر اندیشیده شده بود، اما بیش از 12 هزار نفر در این آیین باشکوه شرکت کرده بودند.

حضوربانوان در اجتماع «منشور عزت» چشمگیر بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.