رییس سازمان حج و زیارت گفت: تدابیر لازم برای حضور 700 هزار زایر ایرانی در آیین اربعین حسینی امسال در عتبات عالیات اندیشیده شده است.

برنامه ریزی برای حضور 700 هزار ایرانی در آیین اربعین در عراق
 

به گزارش ایرنا، 'سعید اوحدی' روز سه شنبه در جمع خبرنگاران استان یزد افزود: در سال های گذشته در این ایام تراکم جمعیت زایران زیاد بود ولی امسال با حضور جدی این سازمان، تراکم جمعیت به سمت شهرهای اصلی هدایت می شود.

وی اظهار کرد: طبق برنامه، امسال تلاش بر این است تا در ایام اربعین زایران درقالب کاروان ها در شهرها ساماندهی و سپس در مرزها برای اعزام به عتبات عالیات مشرف شوند.

اوحدی یادآور شد: در این خصوص اسکان رایگان ستادهای راهیان نور برای 35 هزار نفر، اهدای آب به زایران و خدمات پزشکی را در برنامه داریم.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: همچنین در راستای ارایه خدمات بهتر به زایران، ستاد دایمی اربعین را با حضور 26 دستگاه همکار در این سازمان تشکیل دادیم که 12 جلسه نیز با اعضا داشته ایم.

اوحدی گفت: امسال با هماهنگی استانداران مرزی و دستگاه های اجرایی و تشکیل سه قرارگاه در شلمچه، چذابه و مهران با همکاری استانداران ایلام و خوزستان به اضافه قرارگاهی در عراق با حضور استانداران کربلا و نجف و همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران، خدمات رفاهی مناسب به زایران حسینی ارائه می شود.

** همکاری استانها در خدمات دهی به زایران

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به تلاش دیگر استانها در پذیرایی از زایران اربعین گفت: حرکت استانها در اهدای آب بویژه استان یزد که هم در امر اهدای آب و نیز در بخش تغذیه پیشتاز بوده و اختصاص موکب به شش استان با کمک مردم از مهمترین نکات این بخش است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: با هماهنگی های انجام شده همه زایران اربعین حسینی زیرپوشش بیمه ایران قرار می گیرند و از خدمات درمانی رایگان هلال احمر برخوردار می شوند.

وی ادامه داد: امسال همچنین برای آسان تر شدن ارایه خدمات پزشکی به زایران، 200 پزشک متخصص و فوق تخصص ازسوی هلال احمر به زایران خدمات درمانی عرضه می کنند که این امر نیز مستلزم توجه مردم به توصیه ها و رعایت بهداشت فردی است.

رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در مسیر نجف به کربلا در هر پنج کیلومتر چادر امدادی با امکان ارایه داروی رایگان برپا کرده ایم تا زایران پس از هر یک ساعت پیاده روی از خدمات آنها استفاده کنند.

** پیش بینی حضور 19 میلیون زایر در روز اربعین در عراق

اوحدی گفت: پیش بینی می شود امسال 18 تا 19 میلیون نفر در آیین اربعین حسینی در عراق شرکت کنند؛ از این رو بحث امنیت آن بسیار حایز اهمیت است.

وی ادامه داد: پس از پیروزی ارتش عراق و گروههای مردمی در منطقه جرف الصخر و منطقه جلاله و تاثیر آن بر امنیت مسیر زایران کربلا ، مقامات عراقی بر امنیت زایران اربعین تاکید فراوانی کردند.

** ایجاد نهضت اهدای خون در مسیر بازگشت زایران اربعین

رییس سازمان حج و زیارت گفت: تمام تلاش ما بر توسعه فرهنگ عاشورا و فرهنگ اربعین متمرکز است و در این راه سعی می کنیم فعالیت های شایسته و مفیدی داشته باشیم.

وی افزود: یکی از این فعالیت ها ایجاد نهضت اهدای خون است که برگرفته از شهادت و قیام عاشوراست بر این اساس واحدهای سیار را در مسیر بازگشت زایران اربعین قرار می دهیم تا آنها بعد از برکات معنوی در این کار بزرگ شریک شوند.

رییس سازمان حج و زیارت به کسانی که قصد تشرف به عتبات عالیات در ایام مختلف سال بویژه اربعین حسینی را دارند، توصیه کرد از قبل برای تهیه ویزای سفر اقدام کنند تا دچار سردرگمی و نیز گرفتار افراد سودجو بخصوص در مرزها نشوند.

وی تاکید کرد: سازمان حج و زیارت تلاش می کند در بزرگترین همایش شیعیان جهان شرایط برای حضور زایرین ایرانی به صورت مناسب و مطلوب فراهم شود تا حضور در این همایش تاثیرگذارتر از همیشه باشد.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به نحوه ثبت نام برای شرکت در مراسم اربعین کربلا نیز گفت: سامانه ای برای ثبت نام اربعین ایجاد شده که زایران می توانند با ثبت نام در آن کار ویزا را به 1800 دفتر خدماتی حج و زیارت بسپارند البته از دیروز کنسولگری عراق مشکلاتی را اعلام کرده است.

وی افزود: این کنسولگری اعلام کرده برای نصب برچسب ویزای زایران دچار محدودیت شده و امروز درحال رایزنی جدی با کنسولگری عراق هستیم و اگر سفارت عراق نتواند این مشکل را رفع کند ما به دلیل تکمیل ظرفیت ویزا مجبوریم از امروز سامانه ثبت نام را متوقف کنیم.

رییس سازمان حج و زیارت صبح سه شنبه به منظور شرکت در همایش یک روزه هم اندیشی مدیران ستادی و مدیران استانی این سازمان به استان یزد سفر کرد. ک/4

1968/616/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.