محققان دانشکده پزشکی Icahn در مونت سینای آمریکا برای نخستین بار نوعی پروتئین را به عنوان تنظیم‌کننده کلیدی در فرآیند سالخوردگی سلولی شناسایی کرده‌اند که این کشف در آینده می‌تواند به درمان قطعی سرطان کمک کند.

سرطان به درمان قطعی نزدیک می‌شود؟

به گزارش سرویس علمی ایسنا، سالخوردگی سلولی، فرآیندی است که در آن، سلول‌ها تکثیرشان را متوقف می‌کنند. اخیرا سالخوردگی سلولی توجه جامعه علمی را به خود جلب کرده چون می‌تواند در ممانعت از پی‌ریزی سرطان نقش کلیدی را ایفا کند. با این حال، دانشمندان درباره این فرآیند و چگونگی غیرفعال‌کردن ژن‌هایی که سلول‌ها را قادر به تقسیم و تکثیر می‌کنند، اطلاعات اندکی دارند.

 

نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد فرآیند سالخوردگی سلولی توسط تغییرات در مجموعه‌های پروتئینی موسوم به «کروماتین» در هسته‌های سلول‌ها رخ می‌دهد.

 

محققان دریافتند histone H3.3 پروتئینی است که در ارتباط نزدیک با کروماتین برای بسته‌بندی و تنظیم‌کردن مواد درون سلول فعالیت می‌کند و به ویژه شکل کوتاه آن به خاموش‌کردن اهداف ژنی که این چرخه سلولی را کنترل می‌کنند، کمک می‌کند.

 

سالخوردگی سلولی محیط کروماتینی خلق کرده که تکثیر سلول و بنابراین رشد سلول یا تومور را سرکوب می‌کند اما دانشمندان به دنبال کشف چگونگی انجام این فرآیند بودند. آن‌ها دریافتند histone H3.3 و شکل کوتاه آن که فاقد 21 آمینواسید موجود در دم histone است، از تقسیم‌شدن سلول‌های عادی جلوگیری می‌کند.

 

مولفه H3.3 کوتاه می‌تواند نشانگر سلول‌هایی باشد که تکثیر را متوقف می‌سازند و این موضوع دارای مضامینی برای درمان سرطان و به ویژه سرطان‌هایی مانند ملانوم است که مرحله سالخوردگی دارند.

 

جزئیات این بررسی در نشریه Nature Communications قابل‌مشاهده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.