هیأت منصفه عالی دادگاه شهر فرگوسن آمریکا سرانجام پس از ماهها تعلل در رسیدگی به پرونده قتل «مایکل براون» جوان سیاهپوستی که به دست پلیس به قتل رسیده بود، ضارب وی را تبرئه کرد.

سیاهپوستان  و معضل تبعیض نژادی در آمریکا

این حکم که بشدت جامعه آمریکا بویژه جامعه سیاهپوستان و اقلیتهای قومی مهاجر در این کشور را شوکه کرده، موجب شد در بیش از 90 شهر آمریکا معترضان به نظام قضایی و این حکم ناعادلانه به خیابانها بریزند تا جایی که نیروهای پلیس و ضد شورش  وارد عمل شوند. در فرگوسن، اما اعتراضها و تنشها به حدی بوده که شهردار نیروهای گارد ملی را فراخواند و باراک اوباما ناگزیر شد تا برای آرام کردن مردم در رسانه ها سخنرانی کند. این حکم ناعادلانه، نشان داد که با وجود گذشت بیش از 50 سال از سخنرانی مشهور «مارتین لوترکینگ» رهبر جنبش حقوق مدنی در آمریکا در سال 1963، با عنوان «رؤیایی دارم» که در آن ابرازامیدواری کرده بود زمانی در آمریکا براساس آرمان خویش، زندگی کند و تحقق مساوات و برابری ذاتی انسانها را به چشم ببیند، هنوز مشکل نژادپرستی و رفتار تبعیض آمیز با رنگین پوستان بویژه سیاهپوستان در آمریکا بعنوان مشکلی جدی تلقی می شود. نظرسنجی ها نشان می دهد، بسیاری از سیاهان آمریکا کماکان تبعیض را احساس می کنند و می گویند تا تحقق رؤیای «لوترکینگ» راه زیادی باقی است. 35 درصد سیاهپوستان آمریکا معتقدند که همچنان با تبعیضها و برخوردهای ناعادلانه روبرو می شوند و 20 درصد لاتین تبارها نیز از چنین برخوردهایی، شکایت دارند.

هر چند «مارتین لوترکینگ» پایان نژادپرستی در آمریکا را خواستار بود، اما بسیاری از فعالان اجتماعی در آمریکا معتقدند شرایط با آن زمان تغییر زیادی نکرده است. کما اینکه نتایج نظر سنجی‌ها حاکی از آن است که ارتباطهای سفیدپوستان و رنگین پوستان در کمتر از یک دهه اخیر، کاهش قابل ملاحظه یافته و 40 درصد از سفیدپوستان آمریکایی هیچ دوست رنگین پوستی ندارند و 25 درصد از رنگین پوستان نیز دوست غیر همرنگ خود ندارند. در این زمینه، اعتراف و اذعان مقامهای آمریکایی قابل توجه و تعجب برانگیز است. از جمله «اریک هولدر»، اولین دادستان کل آفریقایی تبار آمریکا در چندی پیش به صراحت اعلام کرد: تبعیض نژادی در آمریکا دیگر در تیترهای پر سروصدای رسانه‌ها اعلام حضور نمی‌کند بلکه زخمهای عمیقش را همچنان بر پیکر این کشور وارد می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.