پزشکان بسیجی برای ارایه خدمات در حوزه سلامت، فرصت می‌خواهند

گروه عشقستان/  مجید مردانیان

 

  آقای دکتر،پزشکان بسیجی به چه مناطقی اعزام می‌شوند؟

مناطق محروم، مرزی کم برخوردار و دور از مرکز.

 

 با چه فاصله زمانی اعزام می‌کنید؟

برنامه های ما از ابتدای سال تا انتهای سال شروع می‌شود و بازده زمانی خدمات ما بین یک روز تا ده روز است.

 

 چند بیمارستان صحرایی دارید؟ 

ما 39 بیمارستان صحرایی داریم.

 

 نیازمندان به جراحی را چه کار می‌کنید؟

بیماران نیازمند به خدمات جراحی تخصصی را در بیمارستان های ثابت و بیمارستان های مراکز استانها به صورت رایگان مورد جراحی قرار می‌دهیم و همچنین در قالب اعزام تک متخصص به بیمارستان های مناطق محروم این کار را انجام می‌دهیم.

 

 جامعه پزشکان چندعضو دارد؟

جامعه پزشکی بیش از 200 هزار عضو دارد. بیش از 100 هزار عضو پزشک و پیراپزشک داریم که به صورت برنامه ای و مستقیم با آنها کار  می‌کنیم .

 

 شرایط خاصی برای عضویت وجود دارد؟

ما تاکنون 400 هزار عضو حوزه سلامت را به عنوان بسیجی عمومی جامعه پزشکی پذیرفتیم که همه دوستان به عنوان بسیجی عمومی هستند. دوستانی که در برنامه هایی مثل حلقه صالحین، امداد درمان جذب و سازماندهی فعال تر هستند، در قالب بسیجیان فعال و کادر یا پایور مشغول خدمت هستند.

 

 مناطق اولویت بندی می‌شود؟

 اولویت بندی مناطق با تشکیل کمیته امداد و درمان سازمان بسیج جامعه پزشکی در استان ها که با مشارکت دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونت بهداشتی درمانی شان شبکه های بهداشت و درمان استان، جمعیت هلال احمر، کمیته امداد، فرماندهی سپاه در استانهاست، انجام می‌گیرد. در استانها مناطق را بر اساس پاتوبیولوژی جغرافیایی و یا پاتوبیولوژی  بیماری هایی که در مناطق وجود دارد، اولویت بندی می‌کنند. مناطقی که نیاز به خدمات حساس تر دارد، برای ایجاد بیمارستان صحرایی یا اعزام تیم های تک تخصصی انتخاب می‌شود .

 

 آیا می‌شود استانها را به نسبت اولویت، نام ببرید؟

همه استان ها را تحت پوشش داریم و در واقع درخود مناطق اولویت بندی  می‌کنیم، از این رو کل استان ها را تحت پوشش قرار می‌دهیم؛ حتی استان های برخوردار مثل اصفهان، یزد و سمنان هم اولویت بندی می‌شوند. مدیریت بحران پدافند غیر عامل در حوزه سلامت برای برپایی بیمارستان صحرایی و ثابت به آنها ابلاغ می‌کند  تا بتوانند با افزایش هماهنگی ها و هم افزایی ها در حوزه مدیریت بحران در بخش سلامت در استان های کل کشور دست پیدا کنند .

 

 مشکلات در راه بسیج جامعه پزشکی چیست؟

یکی اینکه باید تمامی فعالیت های خیرین حوزه سلامت، سازمان های مردم نهاد، موسسات و ادارات و نهاد ها ،در قالب یک قرارگاه جهادی انجام بشود؛ یعنی هماهنگی مهمترین مشکل است. ممکن است موازی کاری صورت بگیرد. ممکن است در یک منطقه چند بار کار انجام بشود، از این رو مهمترین دغدغه ای که د اریم این است که باید مشکل عدم هماهنگی در بعضی از مواردمثل کمبود منابع و اعتبارات  بر طرف شود که اگر هماهنگی ها بیشتر بشود، مطمئناً با تامین اعتبارات می‌توانیم اقدامهای مؤثرتری را انجام بدهیم .

 

 پزشکان دوران دفاع مقدس هم در این زمینه فعالیت دارند؟

 در پایان سال 1392 به بیش از 110 هزار پزشک عمومی و متخصص در سراسر کشور در قالب طرح شهید رهنمون مراجعه کردیم تا در صورت تمایل با ما در کارهای جهادی چه در قالب برپایی بیمارستان صحرایی، ثابت، اعزام تیم های پزشکی درمانی به مناطق محروم و یا ویزیت رایگان همکاری کنند. حدود 70 درصد این پزشکان اعلام آمادگی کردند که برای این برنامه ها وقت بگذارند تا از ظرفیت هایشان استفاده کنیم .در 5 سال گذشته به همت همین گروه توانستیم به بیش از 10 میلیون نفر خدمت مراقبت به صورت رایگان انجام و بیش از100 میلیارد ریال هم به مناطق محروم و کم برخوردار ارایه بدهیم .

 

 این طرح از کی شروع شده است؟

حضور پزشکان بسیجی برای کمک به حوزه سلامت به سالهای دفاع مقدس بر می‌گردد، یعنی زمانی که پزشکان بسیجی یا همان پزشکان کیف به دست در قالب تیم های اضطراری در دفاع مقدس حضور پیدا می‌کردند. در بیمارستان های صحرایی بزرگانی مثل دکتر کلانتری و دیگر جراحان متخصص حضور مداوم داشتند .آنها رزمندگان را جراحی و مداوا می‌کردند تا دوباره به جبهه ها اعزام بشوند. پس از پایان دوران دفاع مقدس همان پزشکان بسیجی دور هم جمع شدند و با کسب اجازه از فرماندهی کل قوا در سال 1372 سازمان بسیج پزشکی را تشکیل دادند. اما ازآن سال به بعد فعالیت جامعه بسیج پزشکی یک وجه خاصی پیدا کرده است و تقریبا به عنوان یک برنامه همگانی در حوزه سلامت به حساب می‌آید و همه سازمان های سلامت محور در کشور پای کار این برنامه در سراسر کشور هستند.

 

 رمز موفقیت سازمان شما در چیست؟

 تأسی به شهدا، اطاعت از ولایت فقیه و روحیه جهادی و اینکه همیشه معتقدیم دفاع همیشه واقعی است .

 

 خواسته پزشکان عضو چیست؟

 پزشکان بسیجی فقط یک فرصت می‌خواهند برای حضور؛ حضور برای ارایه خدمات در حوزه سلامت .دولت چه کمکی برای شما انجام می‌دهد و یا خواسته شما از دولت چیست؟ همانطور که جناب وزیر بهداشت که خودشان دغدغه کارهای جهادی دارند و پیشنهاد هم افزایی بیشتر را در حوزه جهادی نظام سلامت دارند، پیشنهاد ما این است که قرارگاه جهادی حوزه سلامت تشکیل بشود و اینکه دولت منابع خاصی را هم برای توصیه حرکت های جهادی به صورت مستقل اختصاص بدهد .

 

 شما به چه سازمانی گزارش عملکرد می‌دهید؟

ما به ارایه دهندگان منابع مان گزارش کار می‌دهیم. مثل متولیان حوزه سلامت، وزارت بهداشت، بسیج مستضعفین، قرارگاه سازندگی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)که اگر درخواست کرده باشند، برایشان ارسال می‌کنیم .

 

 فقط پزشکان آقا را عضو می‌کنید ؟

 نه. هم آقا و هم خانم عضو جامعه بسیج پزشکی هستند. فرصت حضور برای خانم ها و آقایان به طور مساوی فراهم است. به مراتب حضور خانم ها پر رنگ تر هم هست، چون احساسات در خانم ها غالب تر است. به هرحال وجه احساس پاک در خانم ها نهفته تر است.

 فکر می‌کنید هنوز نیاز به تبلیغ دارید؟

 ما هنوز نتوانسته ایم کارهایمان را به شکل درست به همه، چه داخل کشور و یا خارج نشان بدهیم. توانایی بالقوه و بالفعل عظیمی وجود دارد که اگر بتوانیم خوب تبلیغ کنیم، می‌توانیم منابع بیشتری چه انسانی و چه مادی به دست بیاوریم.

 

 عضوگیری تان خودجوش است یا شما فعالیت خاصی انجام می‌دهید؟

در عضوگیری همچنان فعال هستیم. بیش از 400 پایگاه کانون جامعه بسیج پزشکی  در مراکز استان ها، بیمارستان ها و مراکز بهداشت درمان وجود دارد. همه آمادگی دارند تا پزشکانی که مایل هستند با تکمیل فرم مخصوص بتوانند به ارتقا از عضویت به بسیجی فعال کمک کنند .

 

 این ایده از کجا الگوبرداری شده است؟

 الگوبرداری فعالیت های بسیج جامعه پزشکی الگوبرداری از دفاع مقدس است، چون بنیانگذاران آن همان پزشکان تیم های اضطراری هستند .

 

 اعضای اولیه چه کسانی بودند؟

 بزرگانی چون دکتر خاتمی، دکتر انصاری، دکتر عراقی زاده، دکتر محققی، دکتر عین اللهی و دکتر شجاعی که به عنوان فرماندهان و مسؤولان پزشکان، در حوزه دفاع مقدس فعال بودند  .

 

 پرسش آخر اینکه اگر سایت های هسته ای ما  از طرف اسراییل یا آمریکا مورد حمله قرار بگیرند، آیا شما برنامه ای برای آن زمان در حوزه خودتان دارید؟

ما سازماندهی تیم های اضطراری مان را در نیمه اول سال انجام دادیم. در استان هایی که پروژه های هسته ای داریم، آموزش های ان بی سی  را که از طریق دانشگاه علوم پزشکی انجام شده تقریباً تکمیل کرده ایم. تیم های ما آمادگی برای برپایی اورژانس های هسته ای برای استانهایی مثل اصفهان یا یزد را 
دارند .

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.