گروه عشقستان/ محمد رضایی سازمان بسيج حقوقدانان در طول5 سال فعاليت و از آذرماه 88 رسميت يافته و در مدت کوتاهي ساختار اين سازمان در سطح کشور گسترده شده است.

 تلاش برای مردم محوری و تبیین اهداف حقوقی انقلاب اسلامی

 تدوين سه محور، منطق، روحيه و روش بسيجي و خدمت به مردم و اعضای جامعه هدف در برنامه های اولویت دار این سازمان گنجانده شده است.

سهم چشمگير سازمان بسيج حقوقدانان در ارتقای مسايل قضايي كشورقابل انکار نیست وبه عینه ثابت شده که باتوجه به اینکه مسايل قضايي يکي از ارکان مهم کشور است كه قضات، مشاوران و اساتيد حقوق بايد در اين راستا خدمتي مضاعف داشته باشند این نهاد در این راستا توانسته نقش اثربخشی ایفا کند.

تدوين برنامه پنج ساله سازمان بسيج حقوقدانان، تدوين برنامه ساليانه براساس برنامه پنج ساله، حضور فعال در مسائل حقوقي، داخلي و بين المللي اعم از تعامل با سه قوه و مسائل بيداري اسلامي،‌تحولات منطقه و همچنين تعامل مناسب با اقشار تخصصي بسيج، ايجاد بسيج جامعه مهندسين،‌بسيج جامعه زنان و بسيج رسانه، ايجاد تفاهم نامه‌هايي  با مجموعه‌هاي مختلف از جمله طلیعه های تلاشهای این سازمان در سالهای اخیر بوده است.

در همین رابطه سراغ حجت الاسلام «جليل محبي» رئیس این نهاد فرهنگی، حقوقی و اجتماعی رفتیم تا در هفته بسیج نظرات وی را جویا شویم . وی تاکنون در سمت هاي مختلفي همچون؛ رئيس مرکز جرم شناسي حقوقي قوه قضاييه، عضو سابق شوراي قوانين مجلس، مدرس و استاد رشته حقوق در دانشگاه‌هاي مختلف و مراکز آموزشی فعاليت داشته است.

 

  نشست هایی برای تدوین حقوق بین الملل

وی  در باره تلاشهای این نهاد برای خدمت به اعضای جامعه هدف می گوید: برگزاري همايش های دوره ای حقوقدانان ، تشکيل و فعال سازي پژوهشکده فعال حقوق، ارتباط بسيج با وزارت دادگستري و کانون وکلا از مهمترين برنامه هايي است كه تا کنون دنبال شده اما هنوز کارهایی بر زمین مانده که باید انجام شود.

حجت الاسلام جليل محبي با اشاره به نشست بررسی ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی درغزه اظهارداشت: در این زمینه و نیز برای اثبات حقانیت جمهوری اسلامی و تبیین اهداف انقلاب اسلامی با حضور اساتید برجسته حقوقی دانشگاه نشست هایی داشته ایم وخروجی خوبی نیز بدست آمده که قابل تقدیر است.

وی می افزاید: همه شاهد بودیم که امروز دبیرکل سازمان ملل به جای اینکه نماینده همه کشورها باشد، تبدیل به نیروی اداری آمریکا شده و اهداف ایالات متحده را در این نهاد بین المللی پیاده می کندو بایدحقوقدانان  با این تبعیض مقابله کنند.

 

  سازمانی جدید برای احقاق حق مظلومان

رییس سازمان بسیج حقوقدانان با تاکید براینکه سازمان ملل و شورای امنیت کارکرد خود را از دست داده و تبدیل به ابزار دست صهیونیست ها شده اند، تصریح کرد: مردم جهان باید برای احقاق حق خود به دنبال راهکار جدیدی باشند و سازمان جدیدی را تاسیس کنند که با عدالت سازگار باشد.

این مقام قضایی کشور در ادامه تصریح کرد: گرچه صهیونیستها لابی های قوی دارند اما در نشست های بسیج حقوقدانان  اعمال جنایت کارانه صهیونیست ها در غزه محکوم و ابعاد حقوقی این جنایات به عنوان مصداق آشکار جنایت جنگی ، جنایت علیه بشریت و نقض حقوق بشر بررسی و از طریق رسانه ها در اختیار افکار عمومی و آزادی خواهان جهان قرار گرفت تا به گوش محاکم بین المللی از جمله دادگاه لاهه برسد تا هرچه سریع تر نسبت به محاکمه سران سنگدل رژیم صهیونیستی اقدام کنند.همچنین در بحث نقد نظریات حقوقی سومین کرسی از سلسله نشست‌های آزاداندیشی با موضوع "نقدی بر نظریه اعتباریات علامه طباطبایی در حوزه علم حقوق فقه" توسط عطاءا...  بیگدلی با حضور اساتید داور دکتر عالی پناه و فرقانی برگزار شدکه خوشبختانه مصوبه آن نیز در اختیار مقامات قضایی قرار گرفت.

   نقد آرای حقوقی در کرسی‌هاي آزاد‌انديشي

وی در باره هدف اصلی سازمان بسیج حقوقدانان از برگزاری کرسی‌هاي آزاد‌انديشي خاطرنشان کرد: بستر سازی جهت تحقق جنبش نرم افزاری در حوزه پژوهش و تحول در دانش حقوقی کشور و تولید محتوای دانش بنیان بر اساس فرهنگ دینی ، بومی و نیاز‌های کنونی جامعه از اهداف اين سازمان است.

رئيس سازمان بسيج حقوقدانان مقاله اعتباریات علامه طباطبایی را از بحث برانگیزترین موضوعات در میان فیلسوفان و شاگردان وی دانست و افزود: دامنه این بحث به حوزه‌ها ، قواعد فقهی و حقوقی نیز کشیده شده است و لازم است برای پرسشهای دانشجویان و کارشناسان حقوق پاسخهایی داده شود.

محبی همچنین بیان کرد: در کرسی‌های آزاداندیشی مسائل مهم حقوقی روز مورد بحث و بررسی صاحب‌نظران رشته حقوق قرار می‌گیرد و دستاوردهای آن توسط پژوهشکده حقوق به مجلس و قوه قضائیه ارسال می‌گردد تا در مورد آن تصمیم‌گیری شود. تا کنون مجلس و دولت نیز از این فرآیند استقبال کرده اند.

 

  مشاوره‌حقوقی رایگان برای مردم

حجت‌الاسلام والمسلمین جلیل محبی، گفت: سازمان بسیج حقوقدانان با 20هزار عضو در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها فعالیت می‌کند و مشاوره‌های حقوقی این سازمان در سراهای محله، مساجد و یا کانون‌های سازمان بسیج سراسر کشور به صورت رایگان انجام می‌شود.

به گفته وی ارتقای دانش قضایی در دستور کار است و  3پژوهشکده  بین الملل،  داخلی و حقوق جدید و میان رشته ای در حال حاضر برای روز آمد  سازی دانش حقوقدانان عضوتاسیس شده ومشغول فعالیت است.

همچنین آموزش نخبه های حقوقی،توجه به تهیه زیر ساختهای اقتصاد مقاومتی، وتبیین حقوق انقلاب اسلامی از جمله سرفصلهای مورد بررسی در پژوهشهای مشترک این نهاد با شورای نگهبان مرکزپژوهشهای مجلس است.

به اعتقاد حجت الاسلام محبی ، عمده مشکلات مردم که برای مشاوره مراجعه می‌کنند شامل مشکلات خانوادگی، طلاق، قوانین آپارتمان‌نشینی، کودک‌‌آزاری، همسرآزاری و... می‌باشد.وی ادامه داد: 14 هزار عضو سازمان بسیج حقوقدانان در قالب 420 حلقه صالحین شکل گرفته‌اند که شامل قضات، وکلا، دفتر اسناد رسمی، کارشناسان حقوقی، اساتید دانشگاه، فارغ‌التحصیلان رشته حقوق و غیره می‌باشد که این نهاد برای حل همه آنها مشاوره و راهکار دارد.

 

 حقوق بشر در ایران عالی است

محبی همچنین در باره بحث پر دامنه حقوق بشر وراهکارهای اثبات رعایت  آن در ایران  به نهادهای بین المللی گفت:  اختلاف مبنایی در ایدئولوژی است و حقوق بشر غرب صلاحیت برای اداره  جامعه حتی غیر انسانی را نداردو در اصل  تنزل بشر  را بدنبال داردولی در ایران حقوق بشرخوب و عالی است و ما حتی به دنبال انتقال تجربیات به کشورها  در قالب بسیج هستیم.

به اعتقاد وی تمامي اين موارد حول سه محور منطق بسيجي،‌روحيه بسيجي و روش بسيجي ميّسر شده که از سوي مقام معظم رهبري مورد تاييد قرار گرفته است و تلاش داریم با همکاری صاحبنظران تجربه ها را توسط علم حقوق پياده ‌كنيم.

 البته براي پيشبرد اهداف سازمان به افرادي نياز است که بايد داراي علم و اعتقاد کافي به عملي شدن اهداف باشندو این متخصصان در سازمان ما بخوبی با مجموعه بسیج همکاری دارند.

 

 مسير طولاني‌برای انقلاب اسلامي

رئیس  سازمان بسيج حقوقدانان در ادامه ضمن تشکر از همکارانش در اين سازمان و تقدير ازتلاششان برای پيشبرد اهداف سازمان بسيج حقوقدانان می گوید: در انقلاب اسلامي نهادهاي مختلفي وجود دارد و اين نهادها عموما در خدمت نظام اسلامي بوده و همه ساختارهاي اين نهادها برگرفته از تجربيات موجود بشري است.

به گفته محبی زير ساخت‌هايي در رابطه با فعاليت‌هاي اين سازمان فراهم شده اما براي پيشبرد اهداف مسير طولاني‌تري را در پيش داريم و این کار بصورت مستمر باید تداوم یابد.

وی یادآور شد:مردم محوری هدف ماست و هم اکنون به دنبال ایجاد شبکه تلفنی برای پاسخگویی تلفنی و در مرحله  بعد در صدد ایجاد دفا‌تر سازمان بسیج حقوقدانان برای پاسخ دهی حضوری در سراسر کشورومشاوره رایگان به همه بسیجیان هستیم.

 

 متخصصان قضایی در خدمت مردم

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان در ادامه به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای فارغ‌التحصیلان رشته حقوق در کانون‌های بسیج سراسر کشور اشاره کرد و گفت: در این کارگاه‌ها  - در همه استانها- به متقاضیان لایحه‌نویسی قانون قضاوت و وکالت و غیره آموزش داده می‌شودتا نیروی متخصص قضایی کافی به مردم خدمت کنند.

به اعتقاد این مقام قضایی توجه این نهاد به بسیج فقط در هفته  مربوطه به آن نیست بلکه با توجه به اینکه حقوقدانان کشور ما روحیات ویژه و خاصی دارند و به حضور در هر گروهی تمایلی نشان نمی‌دهند اما می‌بینیم که در حوزه بسیج فعالیت و حضور بسیار خوب و پررنگی داشته‌اندو این از برکات انقلاب اسلامی است.

همچنین در همین راستا  انسجام بخشی بین حقوقدانان مد نظر بوده و برای این کار، کانون نخبگان تاسیس شده تا بتوانیم نخبگان حقوقی سراسر کشور را زیر نظر مستقیم سازمان بسیج حقوقدانان قرار دهیم و در کل باید گفت که بسیج حقوقدانان مانند بقیه اقشار بسیج در راستای منسجم کردن حقوقدانان معتقد به انقلاب و نظام حقوق اسلامی به جهت ایجاد جریان حقوق اسلامی تشکیل شده است.

 

 جذب و سازماندهی حقوقدانان بسیجی

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان درادامه بیان کرد: جذب و سازماندهی حقوقدانان بسیجی نیز در حال انجام است و مرکز مقاومت بسیج قوه قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، کانون وکلا و سردفتران به ما سپرده شده است، همچنین با رایزنی‌هایی که با رئیس سازمان بسیج اساتید انجام دادیم دنبال این موضوع هستیم که اساتید حقوق دانشگاه‌ها را نیز جذب کنیم.

حجت الاسلام محبی در باره فرآیند پیشگیری جرم ادامه داد: به عنوان مثال در قانون اساسی مبحث پیشگیری جرم مطرح شده اما اینکه به وسیله قوانین چگونه می‌خواهد این پیشگیری انجام شود، قانون ساکت است، این را حقوقدانان اسلامی باید از قانون دریابند ما به دنبال این هستیم که بتوانیم چارچوب‌ها و اهداف کلی در پیشبرد اهداف اسلامی به کار ببریم در همین راستا تصمیم به تاسیس جبهه‌ای به نام "جبهه پیشگامان حقوق اسلامی" گرفتیم.

به گفته وی جبهه مخالف جبهه ای قوی است که هر روز به بدنه نظام ضربه وارد می‌کند و باید با آن مقابله کرد، به طور مثال مجلس قانونی با زحمت نمایندگان مجلس که عموما افراد حزب اللهی هستند تصویب می‌کند، وقتی این قانون اسلامی تصویب می‌شود خود به خود یک جریانهایی در بعضی از مناطق کشور به خصوص دانشگاه‌ها برای تخریب قوانین اسلامی به وجود می‌آید.

 

 پاسخ علمی به معاندان حقوقی

مثلا زمانی که قانونی مطابق آیه‌های قران در خصوص سرپرستی کودکان مصوب می‌شود، خداوند در این زمینه در قران کریم آیاتی را به صراحت بیان کردند و به پیامبر دستور دادند که اینگونه عمل کن، بعد در دانشگاه‌ها کرسی آزاد اندیشی برای مقابله‌  با آیه‌های قرآن گذاشته می‌شود.

حجت الاسلام محبی افزود: باید اعتراف کنیم که در طرف سکولار برای تخریب ساختار حقوقی ایران اسلامی فعالیتهای چشمگیری صورت گرفته ولی در این طرف فعالیت قابل دفاعی انجام نشده است و باید تلاش بیشتری انجام شود.

همچنین تلاش داریم با تشکیل این جبهه پاسخ‌های مناسب به کسانی که علیه نظام ولایت فقیه و این سیستمی که بر اساس اندیشه حضرت امام(ره) به وجود آمده است، بدهیم.البته شاهد هستیم که به طور مثال در نظام بودجه ریزی کشور به سبب اینکه این نظام قبل از انقلاب پایه ریزی شده ایراداتی وجود دارد اما  این افراد به دنبال رفع این ایرادات نمی‌روندو فقط به مبانی حقوقی انقلاب اسلامی می پردازند و باید به آنها پاسخ داد.

 

 جوانتر‌ها انگیزه دارند

حجت الاسلام محبی در پاسخ به اینکه به عنوان جوان‌ترین مسؤول قشر بسیج، چقدر جوانگرایی انجام داده است گفت: جوانگرایی زیاد شده و همه مسؤولان کانون‌های سراسر کشور سازمان متولیان اش از تازه فارغ التحصیلان این رشته که تازه وارد سیستم ما شده هستند .

وی تصریح می کند:ما فکر می‌کنیم انگیزه جوانتر‌ها در رشته حقوق برای ساختارسازی و نظام سازی بسیار بیشتر از اساتیدی که در مسیر تعلیم و تالیف قرار گرفته‌اند است و محافظه کاری باعث می‌شود، شکاندن ساختارهایی که به نظام اسلامی ضربه می‌زنند برایشان سخت باشد.

حجت الاسلام محبی در پایان بیان کرد:سازمان بسیج حقوقدانان تنهاترین سازمان در حوزه علوم انسانی است، و این سازمان ظرفیت محقق ساختن مطالبات بحق مقام معظم رهبری را دارد.که پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه علوم اسلامی انسانی و نظام‌سازی حقوقی، تهیه محتوای مناسب برای حلقه‌های انجمن‌های علمی تربیتی سازمان بسیج حقوقدانان و شناسایی نیروهای متخصص و متعهد بسیجی برای دستگاه‌های اجرایی و نظام آموزشی کشور را جزواهداف این نهاد برشمرده و برای تحقق آن برنامه مدون داریم که امیدواریم خروجی های آن نیز اثربخش باشد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.