سرور هادیان: نمایش «طوفان»، بهانه‌ای برای دغدغه‌های بشر امروزی است.

«طوفان» در تئاتر شهر مشهد اجرا می‌شود

نمایش «طوفان» نوشته حسین فدایی حسین، نمایشنامه‌ای است که تاریخ مذهب را دستمایه قرار می‌دهد.

این نمایش از کارگروه ققنوس است و در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد اجرا می‌شود.

در نشست خبری این نمایش و آیین رونمایی از پوستر آن، کارگردان این نمایش گفت: نمایشنامه «طوفان» نمایشنامه‌ای تاریخی نیست و تاریخ در نمایش «طوفان» بهانه‌ای برای بیان مسایل انسانی و دغدغه‌های بشر امروزی است.

محمد جهانپا در ادامه با اشاره به سخن نویسنده این نمایش تأکید کرد: آدمهای نمایش «طوفان» ریشه در تاریخ دارند، اما از چارچوب تاریخی خود بیرون کشیده می‌شوند و به امروز می‌آیند تا به دغدغه‌های انسانی کنونی بپردازند.

این در حالی است که نمایش «طوفان» در پی آشنایی زدایی از قصه‌ای آشناست و برای آنکه بتواند به خواست و نیاز بشر امروز- بشر خسته از تاریخ و بیزار از تکرار وقایع گذشته- پاسخ دهد.

محمد جهانپا، هنرمند خوب شهرمان که بیشتر او را به عنوان بازیگر مطرح می‌شناسیم، مدتهاست که نشان داده است در جایگاه کارگردانی نیز دارای سبک و حرفی برای گفتن است.

او پس از حضورش در سال 82 در تئاتر مشهد به عنوان بازیگر در سال 87 با کارگردانی یک تئاتر تک نفره به نام «شیرعلی»،... و «عاشقستان»، «ترنج» و «کنار تو است» در جشنواره‌های مختلف مثل جشنواره تئاتر ما و فجر بارها درخشید.

سالهاست وی در دو ژانر تئاتر دفاع مقدس و مذهبی به عنوان کارگردان حضور جدی دارد و علت این حضور را دغدغه و ارادت خویش به هر دو موضوع اعلام کرد و افزود: به اعتقاد من وجود این دو ژانر نمایشی خلأ آن در مشهد کاملاً محسوس است و متن «طوفان» این ویژگی را داشت که در فضای کاملاً سورئالیستی اتفاقاتی که برای مسلم بن عقیل در بیابانی که گم شده است، به تصویر بکشم و این در حالی است که گم شدن او در بیابان و قبل از حادثه کربلا سندیت دارد.جهانپا تصریح کرد: مسلم بن عقیل در آن بیابان تمام اتفاقاتی که قرار است در کوفه برایش اتفاق بیفتد، درمی‌یابد و با ایمان کامل به سوی حوادث می‌رود که این عنصر ولایت پذیری او را نشان می‌دهد.وی در خصوص پرسش خبرنگار قدس برای ارتقای تئاتر دینی در شهرمان گفت: سعی کرده‌ام از عناصر طراحی صحنه، نور و موسیقی بهره خوبی ببرم. همچنین از حضور دو نسل پویای تئاتر یعنی پیشکسوتان و هنرمندان جوان خوب تئاتر شهرمان بهره ببرم.

علیرضا رواندل، بازیگر پیشکسوت و خوب شهرمان نیز در این نشست علت پذیرفتن نقش مسلم بن عقیل را در نمایش «طوفان» متن متفاوت و کارگردانی خوب محمد جهانپا اعلام کرد و افزود: بازیگر بودن محمد جهانپا به اعتقاد من در بازیگردانی بازیگران بسیار تأثیرگذار است و من به لحاظ فضای جدی و تیم خوب حرفه‌ای نقش مسلم بن عقیل را پذیرفتم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در مشهد تعداد معدودی کارگردان حرفه‌ای کار می‌کنند و شاید آن طور که باید و شاید بازیگران دستشان برای انتخاب نقش چندان باز نیست، اما من همیشه سعی کردم در نقشهای متفاوت حضور داشته باشم، اما کار کردن با کارگردانی که حرفی برای گفتن داشته باشد، بسیار برای من مهم است.در پایان این نشست پیشنهاد شد که اگرچه خوشبختانه تئاتر مشهد رویه بالندگی است، اما برای ارتقای نمایشهای ارزشی مانند نمایشهای مذهبی و دینی و دفاع مقدس باید برنامه ریزی جدی‌تری داشت تا مخاطب برای دیدن این گونه نمایشها که دارای پیامهای ارزشمند است، راغب باشد و این مهم امکان پذیر نخواهد بود مگر آنکه مسؤولان، هنرمندان و رسانه‌ها این موضوع مهم را در اولویت بحث تئاتر قرار دهند. همچنین از پوستر این نمایش نیز رونمایی شد.

شایان ذکر است، نمایش «طوفان» کار گروه ققنوس تولید شده در حوزه هنری خراسان رضوي است که افزون بر آن مرکز آفرینشهای آستان قدس رضوی، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، سازمان فرهنگی- تفریحی شهرداری مشهد، بسیج هنرمندان و معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان برای به ثمر رسیدن این نمایش تلاش کرده‌اند.

در نمایش «طوفان» بازیگرانی چون علیرضا رواندل، ستایش رجایی نیا، مهران سلیمانی پاک، جلال کریم زاده، کیان کوهستانی، مهدی یاقوتی نیت، امیرحسین استاد، فرامرز بیارجمندی، محمد جهانپا و... حضور دارند.همچنین دو هنرمند پیشکسوت محمد تقی نژاد و امیر محاسبتی نیز به ایفای نقش می‌پردازند.

این نمایش از 9 تا 21 آذرماه ساعت 19 در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد واقع در پارک ملت، مجتمع فرهنگی هنری امام رضا(ع) اجرا خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.