فاطمه صابری: قدس ویژه خراسان - به دنبال شیوع بیماری تب برفکی در هفت کانون بیماری در شهرستان مشهد، کارگروه بحران شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد فعال شد و با توجه به خسارات اقتصادی که این بیماری به جمعیت دامی وارد می کند، ...

هشدار شبکه دامپزشکی مشهد در باره شیوع بیماری تب برفکی

 لزوم جلوگیری از سرایت بیماری به واحدهای دامی دیگر از اولویتهای کارگروه بحران تعیین شد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد و رئیس کارگروه گفت: با اطلاع از مواردی از بیماری تب برفکی در چند نقطه از شهرستان، بلافاصله کارشناسان این شبکه به بررسی بیماری و انجام نمونه برداری پرداختند و اصول قرنطینه ای نیز به دامدار آموزش داده شد تا از سرایت به سایر واحدهای دامداری جلوگیری شود.

دکتر بهروز خسروی نیا از ابلاغ ممنوعیت مراجعه به دامداری ها توسط اکیپهای بخش دولتی و خصوصی نیز خبر داد و گفت: با توجه به اقتضای شغلی، فعالان بخش دامپزشکی در مراجعه به دامداری ها و گاهی در یک روز به چند دامداری، احتمال شیوع بیماری چند برابر می گردد که لازم است همکاران بخش دامپزشکی از مراجعه به واحدهای دامداری تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.

خسروی نیا از پیش بینی هواشناسی مبنی بر وزش باد شدید در اواسط هفته بر روند شیوع بیماری نیز بیان کرد: باد خود یکی از عوامل مهم در گسترش بیماری است و این وزش باد می تواند بیماری را افزایش دهد که با ریزش نزولات آسمانی، روند گسترش تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند.

وی به دامداران توصیه اکید کرد، از هر گونه جابه‌جایی دام تا زمان کنترل کامل بیماری خودداری کرده و همچنین از تردد افراد و خودروها به دامداری نیز جلوگیری به عمل آورند .بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی غیر مشترک در بین زوج سمان است که با ایجاد ضایعه در دهان و اندامهای حرکتی دام، موجب افت تولید و تلف شدن دام و در نتیجه از بین رفتن سرمایه دامی می شود.

مهمترین تهدید برای تجارت

بیماری تب برفکی یکی از مسری ترین بیماری‌های ویروسی بوده و مهمترین تهدید برای تجارت دام و فراورده های دامی محسوب می شود.

تب برفکی یکی از بیماری‌های استراتژیک است و سبب خسارتهای جبران‌ناپذیری در صنعت دامپروری می‌شود.

از آنجا که دام مبتلا از 24 ساعت قبل از بروز علایم تا 10 روز بعد از آن کارخانه تولید فعال ویروس است . ویروس در محیط بیرون نیز مقاوم بوده و در هوای سرد و محیط حاوی کود و مواد آلی تا ماه ها زنده باقی می ماند، بنابراین با توجه به شروع فصل سرما و مستعد بودن شرایط آب و هوایی، به سراغ کارشناسان رفتیم و وضعیت استان را از آنها جویا شدیم.

کانونهای تب برفکی

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در بیان وضعیت فوق العاده استان نسبت به بیماری تب برفکی می گوید: براساس آمار و اطلاعات، تا کنون تعداد 20 کانون تب برفکی در استان شناسایی شده که از این تعداد کانون آلوده 19کانون را کانونهای گاوی و  بقیه را  گوسفندی به خود اختصاص داده است. سویه ویروس جدا شده این کانونها اغلب سویه ASIA 1 است.

دکتر محمد رشتی باف تمرکز کانونها را بر اساس درصد آلودگی به ترتیب درشهرستانهای مشهد، تربت جام ، قوچان ، نیشابور، کلات و فریمان بیان می کند و می افزاید: بیش از16مورد از این کانونها در دامداری های روستائی بروز نموده است که ضرورت اصلاح ساختار دامداری های سنتی و روستایی و بهسازی آن توجیه پذیر به نظر می رسد و خوشبختانه دامداری های صنعتی تحت پوشش دامپزشکی، درصد آلودگی کمی را به خود تخصیص داده اند.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون در بیشتر این کانونها انجام گرفته،  ولی تنها با واکسیناسیون نمی توان از بروز بیماری تب برفکی جلوگیری به عمل آورد؛ خاطر نشان می کند: از ابتدای مهر امسال تاکنون بیش از دویست و سی هزار رأس دام سنگین علیه تب برفکی واکسینه شده اند.

علایم بروز بیماری

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه رعایت قرنطینه در کنترل بیماری تب برفکی حائز اهمیت است، تصریح می کند: تاول در دهان، پا و پستان، ریزش بزاق، لنگش، افت شدید تولید و تلفات در گوساله‌ها،بره ها و بزغاله ها از مهمترین علایم این بیماری است که دامداران به محض مشاهده هر یک از این علایم باید با شبکه دامپزشکی شهرستان تماس حاصل نمایند و به منظور افزایش اطلاعات خود در مورد بیماری تب برفکی، در کلاسهای آموزشی که توسط شبکه های دامپزشکی در شهرستان ها برگزار می گردد؛حضور فعال داشته باشند.

دکتر محسن عابدزاده با تأکید بر عدم خرید دام از میادین دام یا خارج از شهرستان و استان تا اطلاع ثانوی می افزاید: دامداران و روستاییان از ورود دام مستعد جدید و دلالها و دست اندرکاران مرتبط با دام  به واحد گاوداری یا دامداری پرهیز کنند.در زمانی که بیماری همه گیر شود، ویروس به صورت مکانیکی توسط افراد، لباس ،لوازم،خودرو، کود، خوراک، آب و حتی هوا می تواند وارد دامداری شود، بنابراین رعایت موارد امنیت زیستی از مهمترین اولویتها در دامداری است.

پیشگیری و کنترل بهتر از درمان

کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت ضد عفونی محوطه دامداری ها با فرمالین پنج درصد یا سود دو درصد یا آب آهک تازه برای کنترل بیماری، می گوید:برای ضدعفونی و اسپری روی خودرو های حمل علوفه و شیر خام و سایر مناطق از VIRCON S- ویاFAM30 استفاده شود. لازم به ذکر است، ضدعفونی وسایل و لوازم موجود در دامداری‌ها بویژه در شیردوشی ها در کنترل بیماری تب برفکی بسیار تأثیر گذار است.

دکتر محمود جوادی نژاد در بیان نکات ایمنی جهت پیشگیری از تب برفکی به دامداران توصیه می‌کند: آب آهک پس از چند روز در حوضچه ضد عفونی تبدیل به کربنات کلسیم شده و خاصیت قلیایی و ضد عفونی کنندگی  آن کاهش می یابد و نیاز به تعویض مجدد است. در ضمن سود دو درصدنیز از مواد ضد عفونی کننده بسیار مؤثر و ارزان قیمت است، ولی خاصیت خورندگی فلزات را دارد که در این خصوص باید احتیاط کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.