بجنورد- خبرنگار قدس: با توجه به اینکه خراسان شمالی در مسیر زائران امام رضا(ع) قرار گرفته و بسیار پر تردد است، به دلیل مناسب نبودن جاده ها و دو طرفه بودن مسیر ،گنجایش و ظرفیت این شمار خودرو را ندارد و متاسفانه از جاده های حادثه خیز کشور است .

 بهسازی «جاده مرگ» اعتبار ندارد

جاده بجنورد به جنگل گلستان سالانه آمار قابل توجهي از تلفات حوادث رانندگي را در بين جاده‌هاي شمالي كشور به خود اختصاص مي‌دهد، به شكلي كه در بين ساكنان اين منطقه به «جاده مرگ» مشهور شده است و متأسفانه با گذشت پنج سال از آغاز اجرای این پروژه ، هنوز 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 محور چهار خطه بجنورد- آزاد شهر از سال 87 در دومین دور سفر هیات دولت نهم و دهم مصوب شد و در سفر سوم این هیات نیز در زمره طرحهای موسوم به مهر ماندگاری قرار گرفت که باید تا سال 91 به پایان می رسید.

متأسفانه هفته گذشته شاهد 3 تصادف در این منطقه بودیم که در این حادثه 11 نفر کشته و بیش از 70 نفر مجروح شدند . این حادثه تلخ ترین حوادث رانندگی بود که افزون بر اظهار تأسف عميق مردم، واکنش شماری از نمايندگان مجلس و امامان جمعه را نيز در پي داشت، به گونه اي که نماينده 5 شهرستان استان، از تماس تلفني با وزير راه و شهرسازي خواستار چاره انديشي براي اين معضل و قول وزير براي تأمين اعتبار پروژه محور بجنورد- گلستان شد  و عنوان کرد در صورت تأمين نشدن اين اعتبار، از نمايندگي در مجلس استعفا خواهم داد و از سوي ديگر، «ثروتي» رئيس مجمع نمايندگان استان هم از اختصاص نيافتن 4 هزار ميليارد ريال اعتبار 4 بانده کردن محور بجنورد- گلستان انتقاد کرد، از ديگر سو، امام جمعه موقت بجنورد در خطبه هاي نماز، دولت را مورد خطاب قرار داد و خواستار پايبند بودن به وعده هاي خود در زمينه بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان شد.

عضو ستاد توسعه خراسان شمالی با تأکید بر نقش مهم نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در پیگیری پروژه باند دوم بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان می گوید: نمایندگان مردم استان در خانه ملت باید با حساسیت خاصی این پروژه را پیگیری کنند.

حیدر ابراهیمی می افزاید: لازم است نمایندگان وضعیت «جاده مرگ» را در صحن مجلس مطرح و آن را پیگیری کنند تا پس از سالها یکی از مهمترین مطالبات مردم استان برای چهار خطه شدن محور بجنورد به جنگل گلستان محقق شود.

وی تصریح می کند: نباید در جریان جان باختن 11 نفر و کشته شدن بیش از 70 نفر، مسؤولان بروز این حادثه را به گردن هم بیندازند، بلکه باید سعی شود برای جلوگیری از بروز مجدد چنین حوادث مرگباری، اعتبارات مورد نیاز برای اجرای پروژه باند دوم بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان اختصاص یابد.

 

  دستگاه های مقصر در حوادث رانندگی باید پاسخگو باشند

دادستان بجنورد نیز می گوید که با دستگاه های دخیل در این تصادف  برخورد جدی خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب بجنورد در خصوص این حوادث می گوید : ما پیگیری های لازم را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام داده و در این راستا با هر دستگاهی که تخلف یا قصوری کرده باشد برخورد جدی خواهیم کرد.

مسلم محمد یاران خواستار تسریع در انجام پروژه دو بانده شدن محور بجنورد-گلستان شده و تصریح می کند:  آمار تصادفات استان نیازمند نگاه جدی تر به این مقوله است و ما نیز بررسی های لازم را انجام داده و علت یابی کرده و چنانچه قصور یا تخلف یک دستگاه محرز شود با آن برخورد خواهیم کرد.

 

  مرگ 64 نفر در حوادث رانندگی محور بجنورد- جنگل گلستان

دادستان بجنورد از کمبود تجهیزات پلیسی و دوربین نظارت تصویری در محور غربی استان انتقاد کرده، می گوید: طبق آمار در نیمه نخست امسال 10 میلیون خودرو در این محور تردد داشتند که 64 نفر بر اثر سوانح جان خود را از دست داده و 263 نفر نیز مصدوم شدند.

 

   اعتبارات فراموش شده

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی نیز از محور بجنورد به جنگل گلستان به عنوان یکی از مرگبارترین جاده‌های کشور یاد می‌کند و می گوید: برای اجرای باند دوم این محور هزار و 200 میلیارد ریال اعتبارتصویب شد که متأسفانه تاکنون 100 میلیارد ریال اختصاص یافته است.

موسی‌الرضا ثروتی تأکید می کند:  در سفر مقام معظم رهبری 700 میلیارد ریال و در بودجه سال جاری هم 500 میلیارد ریال برای اجرای باند دوم محور 145 کیلومتری بجنورد به جنگل گلستان پیش‌بینی شد که با این وجود تنها کمتر از 10 درصد این اعتبارات برای اجرای این طرح اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه جاده کنونی بجنورد به جنگل گلستان پاسخگوی حجم بالای ترددهای وسایل نقلیه سنگین و سبک نیست، می افزاید: تاکنون پرسشهای متعددی از دولت و وزارت راه درباره وضعیت راه‌های استان انجام شده و حتی تا مرحله استیضاح هم پیش رفته، اما هر بار با وعده‌های مسؤولان نسبت به توجه به این مهم، موضوع مسکوت مانده است.

معاون استاندار خراسان شمالی اظهار می دارد: عملیات ساخت طرح چهارخطه جاده بجنورد- آزاد شهر با وجود مطالبات میلیاردی پیمانکاران تا کنون متوقف نشده و همچنان با سرعت ادامه دارد.

محمد حسین علی نیا می گوید: برای شتاب بخشی در ساخت این پروژه افزون بر وزیر راه و شهرسازی، دو معاون وزیر نیز به این استان سفر کرده و در جریان اجرای این پروژه قرار گرفته اند.

به گفته وی طبق وعده وزیر راه و شهرسازی تا پایان سال مالی جاری 40 کیلومتر از این محور زیربار ترافیک می رود و با تحقق این کار حدود نیمی از پروژه به پایان خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی بر لزوم سرعت بخشیدن برای بهسازی واحداث محور بجنورد به جنگل گلستان تأکید می کند.

بدیعی مقدم اظهار می دارد: هم اکنون محور بجنورد به جنگل گلستان جزو  5 پروژه مهم کشور است.

وی می افزاید: در همین راستا بهسازی و احداث این محور باید هر چه سریعتر انجام شود و باند دوم آن به پایان برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی می افزاید: محور بجنورد به جنگل گلستان کمبود اعتبار دارد .

بدیعی مقدم اظهار می دارد: در تلاش هستیم با پیگیری ها و اقدامهای لازم این محور را هر چه سریعتر به بهره برداری کامل برسانیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.