یک رسانه عربی به نقل از از منابع آگاه نوشت: اوباما از پسر ملک عبدالله خواسته است ریاض روابط با تهران را عادی کند.

درخواست اوباما از عربستان برای عادی سازی روابط با ایران
به گزارش پایگاه خبری ایلاف به نقل از یک منبع آگاه در یکی از کشورهای جنوب خلیج فارس ادامه داد: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در دیدار اخیر خود با شاهزاده متعب در واشنگتن ابراز امیدواری کرد دولت عربستان سعودی در مرحله آینده برای عادی سازی روابط با ایران گام بردارد.
 
این منبع اگاه در واکنش به این موضوع گفت" اجازه بدهید آمریکایی ها ایران را تجربه کنند و هزینه آن را بپردازند. 
 
سفر چند روزه شاهزاده متعب پسر ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی و وزیر گارد ملی این کشور به آمریکا امروز چهارشنبه به پایان رسید.
 
منابع آگاه: درخواست اوباما از پسر ملک عبدالله برای عادی سازی روابط با ایران / پسر ملک عبدالله: به توافق هسته ای امیدواریم
 
شاهزاده متعب همچنین روز چهارشنبه قبل از ترک آمریکا و بازگشت به کشورش در مصاحبه با روزنامه الحیات چاپ لندن گفت: ریاض از مذاکرات بین المللی با ایران با هدف حل مسالمت آمیز و دیپلماتیک مسئله هسته ای تهران حمایت می کند.
 
وی افزود: ما به امکان دست یابی به راه حل دیپلماتیک برای مسئل هسته ای ایران بسیار امیدواریم. راه حلی که تعهد کامل، مستمر و همه جانبه تهران  به معاهدات منع تولید یا مالکیت توانمندی های هسته ای نظامی را تضمین کند. 
 
علاوه بر این به گفته منابع آگاه، مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در دیدارهای متعب بن عبدالله در آمریکاست.
 
این منبع آگاه اضافه کرد: هیات سعودی در دیدارهایش در  آمریکا این موضوع را درک کرد که کاخ سفید به دنبال پیگیری روندی در جهت حل اختلافات با ایران است.
 
منبع آگاه ادامه داد: باراک اوباما در دیدار با شاهزاده متعب چند مرتبه درباره ضرورت گشایش عربستان سعودی در مقابل ایران در مرحله آینده تاکید کرده است.
 
به نظر می رسد اوباما تلاش می کند از روابط نزدیک شاهزاده متعب با پدرش برای انتقال این پیام استفاده کند.
 
شاهزاده متعب نیز پس از دیدار با اوباما در کاخ سفید به خبرنگاران گفته بود مواضع ریاض و واشنگتن در زمینه های مختلفی تطابق دارند. همچنین دو طرف در این دیدار مسئله هسته ای ایران و دیگر موضوعات منطقه ای را بررسی کرده اند.
 
کاخ سفید هم در بیانیه ای درباره دیدار شاهزاده متعب - اوباما اعلام کرد رئیس ایالات متحده آمریکا از عربستان سعودی برای نقش این کشور در مقابله با داعش و گشایش در برابر دولت جدید عراق تشکر کرد.
 
شاهزاده متعب در سفر به آمریکا همچنین با سران کنگره، سازمان مرکزی اطلاعات امنیت و وزارت دفاع آمریکا نیز ملاقات داشت.
 
گفته می شود او در این سفر به دنبال خرید تسلیحات و جنگنده های جدید برای گارد ملی عربستان سعودی است. 
 
عربستان سعودی به داشتن موضع منفی دربرابر برنامه هسته ای ایران مشهور است.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.