قدس آنلاین: مشاور رئیس جمهور و رئیس شورای مرکزی و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: میزان کاهش ساخت وساز و سرمایه گذاری در بخش صنعت ساختمان درکشور کاهش داشته اما در خراسان شمالی این میزان بیش از میانگین کشوری است.

میزان کاهش ساخت وساز در خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری است

به گزارش  خبر نگار قدس آنلاین از بجنورد،ترکان در آیین بهره برداری از ساختمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی با اشاره به ارتباط صنعت ساختمان با چندصد شغل در جامعه اظهار داشت: این امر نگرانی های زیادی در فعالیت های اقتصادی و چرخه اقتصادی ایجاد می کند.

وی افزود: به اذعان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی تا کنون تنها 300 هزار مترمربع پروانه ساختمانی در شهرهای استان توسط این سازمان تهیه شده است این در حالی است که انتظار می رفت تا مشابه سال های گذشته دست کم 800 هزار مترمربع نقشه ساختمانی در این سازمان تهیه می شد.

ترکان اظهار داشت: در وضعیت خوب در کشور 120 میلیون مترمربع ساخت و ساز انجام می شود که اگر سهم خراسان شمالی از این رقم یک درصد باشد انتظار می رود 120 هزار مترمربع پروانه ساختمانی در خراسان شمالی صادر شود.

وی گفت: کاهش میزان تهیه نقشه های ساختمانی نشان از رکود شدید صنعت ساختمان است.

وی در باره سیاست های دولت برای رونق دوباره ساخت وساز در جامعه گفت: دولت برنامه ها و سیاست های خود را در این زمینه در دو بخش عرضه و تقاضا ریخته و در تلاش است با اجرایی شدن آن دو طرح، حرکت و پویایی به این بازار بازگردد.

ترکان با بیان اینکه رونق صنعت ساخت و ساز یکی از راه های خروج از رکود اقتصادی است توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی برای خروج رکود صنعت ساخت و ساز در بخش عرضه اقدام به راه اندازی صندوق زمین و ساختمان کرده است.

وی تصریح کرد:  این صندوق باید به طور متعدد در کشور تشکیل شود و با جمع آوری پس انداز های مردمی و ارائه تسهیلات برای تولید و ساخت وساز مسکن فعالیت داشته باشد.

وی اظهار داشت: برای حل مشکل تقاضا در بازار مسکن نیز وزارت راه و شهرسازی دنبال حساب های پس انداز در صندوق پس انداز مسکن است.

وی درباره علت کاهش تقاضا در بازار مسکن گفت: در سال های 90 تا 92 اقتصاد کشور به شدت راکد بود و به علت تورم قدرت خرید مردم به شدت پایین آمد به همین علت نقدینگی ها به سمت ساختمان نیز کاهش یافت.

ترکان اظهار داشت:  صندوق های راه اندازی شده مزبور در بخش عرضه و تقاضای مسکن بابت سپرده های مردمی، تسهیلات را با نرخ پایین به متقاضیان عرضه می کنند تا توانمندی مردم در بخش ساخت وساز و تولید مسکن و نیز تقاضای خرید آن افزایش یابد.

وی یکی دیگر از پیامدهای کاهش ساخت وساز را بیکار ماندن شماری از مهندسان عنوان کرد و گفت: وجود 308 هزار مهندس عضو نظام مهندسی ساختمان و مهارت های فنی و تخصیی آنان ظرفیت مهم و خوبی برای توسعه کشور است و در این وضعیت یکی از راه کارهای مهم حل اشتغال مهندسان صاد رات خد مات آنان است.

وی تصریح کرد: صادرات خدمات مهندسان به خارج از کشور در حال پیگیری است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی نیز در این آیین با تاکید بر نقش این سازمان در ترویج رعایت مقررات ملی ساختمان و نیز تامین رفاه شهری در امر ساخت و ساز و توسعه شهرها گفت: ساختمان جدید این سازمان بر مبنای هویت معماری منطقه اجرا شده است.

علی اکبر رمضانی اظهار داشت: این ساختمان با دست توانای مهندسان این استان ساخته شده است و از دستگاه های مربوط انتظار می رود در توسعه و عمران شهری از توان این نیروهای متخصص بهره برداری شود. 

خبر دیگری حاکی است مشاورعالی رئیس جمهوری و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در جمع مدیران خراسان شمالی با بیان اینکه مهندسانی که اکنون از دانشگاه ها بیرون می آیند مهندس نیستند، اظهار داشت: هم اکنون دانشگاه ها روی رگبار مهندس تربیت می کنند.

ترکان افزود: این در حالی است که جامعه مهندسان ساختمان، با ثروت، دارایی و پس انداز یک عمر مردم سروکار دارند و اگر کیفیت را رعایت نکنند به مردم ظلم کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: ما در سطح کشور 308 هزار مهندس ساختمانی داریم که 148 هزار نفر آن ها دارای پروانه اشتغال بوده و مابقی فاقد پروانه اند و با میانگین 120 میلیون متر مربع ساخت و ساز، ما صرفا به 120 هزار مهندس ساختمانی نیاز داریم.

وی، بر کسب تجربه و انجام کار عملی توسط مهندسان تاکید و بیان کرد: تئوری برای طراح ساختمان است و اصل کار با سازنده آن است که باید به صورت عملی تجربه کسب کند.

وی به وابسته بودن 58 درصد مشاغل خراسان شمالی به صنعت ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: این مساله در کمتر استانی مشاهده می شود.

وی ادامه داد: این مساله نشان می دهد که معیشت مردم این استان وابسته به ساختمان است و اگر کسی با ساختمان شوخی کند با معیشت مردم شوخی کرده است.

مشاور عالی رییس جمهوری در پاسخ به گفته یکی از مسئولان که مهندسان به دلیل بی تجربگی در بازار به سخره گرفته می شوند، خاطرنشان کرد: باید با اعمال واحدهای درسی عملی و متفاوت، مهندسانی تربیت کرد که آگاه به اصول و فن کار باشند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دفاتر نظام مهندسی در دو استان عراق دایر شده است و بزودی این دفاتر در اربیل در اقلیم کردستان عراق نیز دایر خواهد شد، اظهار داشت : همچنین سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران پیگیر دایر کردن دفاتر این سازمان در کشور ترکمنستان به عنوان یکی از کشورهای متقاضی خدمات فنی و مهندسی کشورمان نیز است

70 میلیارد دلار درآمد ساخت و ساز درعراق

ترکان گفت: میزان درآمد ساخت و ساز در عراق حدود 70 میلیارد دلار پیش بینی شده است که می تواند بازار خوبی برای مهندسان و تولیدات ساختمانی باشد.

وی افزود: باید از این موقعیت برای صدور خدمات فنی و مهندسی و تولیدات مصالح ساختمانی خود به خارج از کشور اقدام اساسی انجام دهیم.

وی واگذاری تمام طرح های عمرانی و اجرایی را به مهندسان و شرکت های بخش خصوصی ساختمانی را از دیگر راهکار برای غلبه بر افزایش مهندسان بیکار در کشور عنوان کرد.

وی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی طرحی را برای کاهش بیمه ساختمانی تصویب کرده است که امیدواریم با تایید شورای نگهبان این قانون بزودی ابلاغ و مشکل اکثر سازندگان مسکن کشور حل شود.

وی افزود: در استان های کوچک برای کاهش این معضل برای سازندگان مسکن، باید با پیگیری و دخالت استانداران پرداخت حق بیمه اقساطی شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز در این نشست با تاکید بر بازنگری در قوانین و مقررات ساختمان، گفت: در فرآیند برنامه ریزی شهری و سطوح تراکم، نیاز است تا حداکثر هر دو سال بازنگری صورت گیرد.

بدیعی مقدم اظهار داشت: باید با مطالعه بخش های مختلف از قبیل طرح تفصیلی و بافت فرسوده و بلند مرتبه سازی و انجام کارهای پژوهشی، به روز رسانی در کارها صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که شورای عالی شهرسازی در استان ها تشکیل شود می تواند فرآیندها را تسریع و در بحث ضوابط، ارتباطات نزدیک تری برقرار شود.

وی افزود: اگر این اتفاق رخ دهد تمام ماهیت های طرح تفصیلی شهرها دیده شده و می تواند در یک برنامه مدون تصمیمات را قطعی و اجرایی کند.
معاون عمرانی استاندارخراسان شمالی نیزگفت: در این استان طبق آمار حجم ساخت و سازها در سال جاری به نسبت مشابه سال قبل با کاهش چشمگیری روبه رو شده است.

علی نیا علت اصلی این کاهش را ناشی از بیمه ساختمانی اعلام و اظهارکرد: بیمه کارگران ساختمانی تاثیر زیادی در تحمیل هزینه مازاد بر ساخت و ساز دارد و بسیاری از سازندگان در استان توانایی پرداخت یکجا این هزینه را ندارند.

وی از مسوولان تامین اجتماعی خواست تا با قسط بندی این هزینه ها ، مهندسان ساختمانی را در ساخت ساز کمک کنند.

‌ایجاد مناطق آزاد جدید در مناطق مرزی در دستور کار است

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در جمع خبرنگاران استان نیزیکی از برنامه‌های مهم دولت را ایجاد مناطق آزاد جدید در مناطق مرزی کشور عنوان کرد و گفت: ‌‌مهران،‌ زابل ‌و جاسک‌ در دستور کار قرار گرفته است.

ترکان اظهار داشت : از این تعداد مناطق ویژه اقتصادی 40 منطقه غیرفعال و راکد و 24 منطقه ویژه اقتصادی فعال است.

وی افزود: برخی از این مناطق ویژه اقتصادی کارشناسی شده نبوده و صرفاً بر اساس خواست نمایندگان مصوب شده است.

وی خاطر نشان کرد: این مناطق از لحاظ آمایشی مناسب این کار نبوده‌اند و قبل از این باید مطالعات لازم درباره این مناطق انجام می‌شد.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه اکنون مجوز این مناطق ویژه آزاد گرفته شده و باید برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مورد حمایت قرار بگیرد اظهارداشت: باید از این ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری و اشتغال استفاده شود.

ترکان با تاکید بر اینکه ایجاد مناطق آزاد جدید در مرزها برای برقراری مبادلات تجاری و صنعتی با همسایگان است خاطرنشان کرد: به طور حتم داشتن روابط  هر چه نزدیک‌تر با همسایگان، اقدامی است که دشمنان نمی‌توانند بر روی آن تاثیر بگذارند.

انتهای خبر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.