قدس آنلاین:مهمترین چالشهای مدیریت منابع انسانی دستگاههای اداری خراسان شمالی طی یک پژوهش عملیاتی کیفی و کمّی دانشگاهی، شناسایی و رتبه‌بندی شد.

مهمترین چالشهای مدیریت منابع انسانی دستگاههای اداری خراسان شمالی شناسایی شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بجنورد،پژوهشگر، انگیزه اصلی انجام این پژوهش را نقش بی‌بدیل دستگاههای اداری در سرنوشت جامعه و فقدان پژوهش جامع و کاربردی برای شناسایی مهمترین چالش‌های مدیریت منابع انسانی و سرمایه‌های فکری در دستگاههای اداری کشور به ویژه در استان خراسان شمالی، اعلام کرد.

به گفته «بابک بهادری»، استراتژی به کار رفته در روش‌شناسی این پژوهش، ترکیبی از شیوه‌های کیفی و کمّی بوده‌ و مهمترین چالش‌ها طی چند مرحله عملیاتی ترکیبی به روش دلفی مصاحبه با سرآمدان و خبرگان فن و همچنین نظرسنجی میدانی از مدیران کل، معاونان، و مدیران و کارشناسان حوزه مدیریت منابع انسانی دستگاههای اداری استان، شناسایی و رتبه‌بندی شده است.

در این پژوهش، چالشهای مدیریت منابع انسانی در دستگاههای اداری خراسان شمالی در سه دسته کلی برون‌سازمانی،‌ درون‌سازمانی و ماهیت‌مدیریت منابع انسانی دسته‌بندی شده و سپس مهمترین چالش‌های مدیریت منابع انسانی ذیل هر یک از دسته‌های کلی در قلمرو زمانی سال 1393 مورد شناسایی قرار گرفته است.

براساس تحلیل داده‌‌ها و یافته‌ها در این پژوهش؛ در میان هشت چالش مهم شناسایی شده در دسته چالش‌های برون‌سازمانی مدیریت منابع انسانی دستگاههای اداری در این استان، «فرهنگ جامعه و فرهنگ کار»، رتبه نخست، «شرایط اقتصادی جامعه»، رتبه دوم، و «قوانین و مقررات» نیز رتبه سوم را دارد.

چالشهای «شرایط سیاسی جامعه، تغییرات فن‌آوری، زمینه و شرایط اجتماعی،‌ تعدد دستگاههای نظارتی، و جهانی شدن» نیز به ترتیب رتبه چهارم تا هشتم را در دسته چالشهای برون سازمانی به خود اختصاص داده‌اند.

در میان هشت چالش مهم درون‌سازمانی مدیریت منابع انسانی دستگاههای اداری خراسان شمالی، رتبه نخست به «سبک مدیریت و رهبری سازمان» اختصاص یافته، «مدیریت عملکرد»،‌ رتبه دوم، و «شایستگی کارکنان و مدیران» نیز رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

چالشهای «سیاست‌ها و رویه‌های منابع انسانی، فرهنگ سازمانی، تناسب شغل و شاغل، ساختار سازمان، و فساد اداری» در دسته چالشهای درون سازمانی به ترتیب رتبه‌های چهارم تا هشتم را دارند.

در میان سه چالش مهم ماهیت مدیریت منابع انسانی نیز «دانش و مفروضات» این رشته، رتبه نخست را دارد و «تاثیر بلند مدت و همچنین نقش‌ها و اهداف مدیریت منابع انسانی» به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را دارند.

پژوهشگر در این پژوهش علاوه بر ارایه مدل نهایی مناسب برای چالش‌های مدیریت منابع انسانی، مناسبت‌ترین راهکارهای مواجهه با هریک از مهمترین چالش‌ها را نیز با استفاده از روش دلفی و مراجعه به گروه خبرگان، شناسایی و ارایه کرده است.

انتهای خبر/.

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.