هاشم رسایی فر: تهدید به کنار گذاشتن کشتی از رقابت‌های المپیک، مسؤولان فدراسیون جهانی فیلا یا اتحادیه جهانی کشتی (اسم جدید فیلا) را بر آن داشت تا برای رهایی از این تهدید راهکارهایی برای جذاب تر کردن این رشته بیندیشند.

اولین جام باشگاه های جهان در ایران می ماند؟

 تغییر قوانین و اوزان کشتی و حتی تغییر نام فیلا نیز از جمله مواردی بود که مدیران متحول شده اتحادیه جهانی کشتی در جهت جذاب تر شدن این رشته اقدام به آن کردند. طرح برگزاری رقابت های جام باشگاه های جهان نیز یکی از مواردی است که اتحادیه جهانی کشتی در همین راستا بر آن تأکید دارد و انجام آن را مناسب می داند. شاید سپردن برگزاری اولین دوره رقابت های کشتی جام باشگاه های جهان به ایران که یکی از کشورهای صاحب سبک در این رشته در دنیاست و ایرانیان  فراوانی هم کشتی را دوست دارند و نتایج آن را دنبال می کنند ، به نوعی نشان دادن ظرفیت بالای کشتی به برگزار کنندگان المپیک است. در این بین چه استان و شهری بهتر از مازندران و جویبار برای میزبانی این رویداد ، که کشتی جزئی از پوست و خونشان است و برای نظاره کردنش از جان مایه می گذارند.

هرچند که از چند روز قبل نگرانی هایی در خصوص عدم میزبانی مناسب جویبار از اولین دوره رقابت های کشتی آزاد باشگاه های جهان به وجود آمد که بیشتر ریشه در نبود سالن بزرگ و مناسب برای برگزاری این مسابقات داشت اما قول مساعد مسؤولان استانی و محلی برای اتخاذ تمهیدات لازم در جهت برگزاری مناسب رقابت ها به نوعی خیال همه را از این حیث راحت کرد و طبق برنامه  امروز و فردا جویبار، میزبان رقابت های جام باشگاه های جهان خواهد بود.

ایران به عنوان میزبان این رقابت ها از ابتدا قرار بود با 3 تیم حاضر شود که بنا بر اعلام مسؤولان فدراسیون کشتی تیم های اول تا سوم رقابت های فصلی باشگاه های کشور می توانستند جواز حضور در اولین دوره جام باشگاه های جهان را به دست آورند. رقابت های فصلی که تمام شد تیم‌های بیمه رازی ، گاز مازندران و گروه ساختمانی کفایتی 3 تیم اول این مسابقات شدند و خود به خود جواز حضور در جام باشگاه های جهان را کسب کردند. اما به یکباره گاز مازندران به دلیل اینکه نتوانسته بود نظر مساعد مسؤولان گاز را برای حضور در رقابت های جام باشگاه های جهان بگیرد اعلام انصراف نمود. فدراسیون نیزبلافاصله اسم شورای شهر کرج را جایگزین گازی ها نمود تا 3 سهمیه ایران حفظ شود. در حالی که همگان فکر می کردند ایران با 3 تیم در جام باشگاه های جهان حاضر خواهد شد رایزنی های باشگاه گاز مازندران با مدیران بالادستی نتیجه داد و با نظر مساعد فدراسیون کشتی، گاز مازندران نیز به جمع تیم های حاضر در رقابت ها اضافه شد تا ایران عملا با 4 تیم اولین دوره رقابت های جام باشگاه های کشتی آزاد جهان را شروع کند.

در بین 4 تیم ایرانی حاضر در رقابت ها با توجه به کشتی گیرانی که بیمه رازی در اختیار دارد خیلی ها شانس این تیم را برای قهرمانی در اولین دوره جام باشگاه های جهان بالا می دانند .حضور کشتی گیران به نام و ملی پوش ایران در ترکیب بیمه رازی و اضافه شدن 2 کشتی گیر نامدار روسی به ترکیب و نیز شرکت تیم بیمه رازی به عنوان نماینده جویبار در عرصه رقابت های جام باشگاه های جهان از جمله دلایلی است که می توان برای قهرمانی شاگردان غلامرضا محمدی در این رقابت ها متصور ساخت.

تیم کشتی گروه ساختمانی کفایتی نیز که به عنوان نماینده کشتی باشگاهی خراسان در رقابت ها حضوردارد با تغییر و تحولاتی که در ترکیب کشتی گیران خود داده است امید زیادی برای قرار گرفتن بر روی سکو دارد هرچند که در جمع کشتی گران اصلی این تیم فقط نام اسماعیل نجاتیان به عنوان تنها کشتی گیران خراسانی دیده می شود و بقیه کشتی گیران این تیم از سایر استان های کشور انتخاب شده اند.

گاز مازندران و شورای شهر کرج نیز با ترکیبی از کشتی گیران بومی و غیر بومیشان در این رقابت ها حضور دارند و برای رسیدن به سکو با تیم هایی از کشورهای   آذربایجان، آمریکا، ترکیه، کوبا، مغولستان، قرقیزستان، چین، سوریه، افغانستان، بنگلادش و بروندی رقابت خواهند کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.