گروه سیاسی / آرش خلیل خانه - آمریکا اعزام دوباره نیروهای رزمی و نظامی به عراق را به طور جدی در دستور کار قرار داده است.

 آمریکا به دنبال کم رنگ سازی نقش ایران در مهار داعش

رئیس ستاد کل ارتش آمریکا هفته گذشته به بغداد سفر کرد تا با مقامهای عراقی درباره مقدمات و ملزومات این امر رایزنی کند.

«دمپسی» پیش از سفر به عراق در جلسه استماع کنگره آمریکا گفته بود، آزادسازی موصل و پاکسازی مناطق شمالی و هم مرز عراق با سوریه به 80 هزار نیروی آموزش دیده و ورزیده نیاز دارد که آمریکا می‌تواند با ایجاد پایگاه‌های آموزشی و اعزام نیروهای رزمی به عراق این نیروها را آموزش دهد.

تلاش آمریکا برای اعزام نیروی زمینی به عراق در شرایطی صورت می‌گیرد که ارتش عراق در چند هفته اخیر با سازماندهی عملیات‌های گسترده برای بازپس گیری مناطق تحت اشغال داعش موفق‌شده مناطق مهمی از کشور را بازپس بگیرد و پیشروی های سریعی داشته باشد.

این درحالی است که کارشناسان نظامی در 6 هفته ای که از آغاز حملات هوایی نیروهای ائتلاف موسوم به ضد داعش در عراق و سوریه می گذرد تأکید داشته اند آمریکا و متحدانش با توسل به حملات هوایی صرف نمی توانند نیروهای داعش را شکست داده و به عقب برانند؛ اما اکنون که ارتش عراق به تنهایی و با کمکهای مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران توانسته‌اند میدان نبرد در عراق را به دست بگیرند، تصمیم آمریکا برای اعزام دوباره نیروهای زمینی به این کشور، پرسشهای زیادی را به وجود می‌آورد.

 جبران عقب افتادگی

سردار «محمد کرمی راد» کارشناس مسایل استراتژیک منطقه با اشاره به تعلل آمریکا در مقابله با داعش در عراق و مشروط کردن این اقدام به کناره‌گیری دولت قانونی نوری مالکی گفت: زمزمه‌های اعزام نیروی زمینی به عراق نشان می‌دهد آمریکایی ها نقشه های جدیدی برای عراق دارند.

وی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: تعلل آمریکایی‌ها از یک سو موجب شد مدیریت تحولات عراق بیش از پیش از دست آنها خارج شود و در مقابل نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به مردم عراق و جلوگیری از سقوط مناطق بیشتری از این کشور کاملا برجسته و تعیین کننده باشد.

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: ائتلاف آمریکایی ضد داعش تا کنون ناکام بوده و با وجود تبلیغات فراوان برای بزرگنمایی حملاتش، عملاً شکست خورده و باید این موضوع را جبران کند، بنابراین واشنگتن از یک سو بشدت از این عقب ماندگی در برابر نقش ایران در مهار داعش در هراس است و می‌کوشد آن را جبران کند و از سوی دیگر گمان می‌کند فرصتی دوباره فراهم شده تا بتواند حضور نظامی خود را در عراق به بهانه ایجاد پایگاه‌هایی برای آموزش نیروهای این کشور دایمی سازد.

کرمی راد یادآور‌شد:‌عراق برای مقابله با داعش به حضور نیروهای زمینی آمریکا نیازی ندارد و تنها نیازمند تسلیحات و ادوات نظامی است که آمریکایی‌ها تاکنون از واگذاری آنها با وجود قراردادهای نظامی که داشته‌اند، خودداری کرده‌اند و منوط ‌کردن احتمالی این کمک‌ها به پذیرش نیروها و پایگاه‌های آمریکایی در عراق اقدامی غیر قابل‌پذیرش است.

 

 ورود محتاطانه

«سید جلال ساداتیان» تحلیلگر مسایل بین الملل و دیپلمات سابق نیز این موضوع را از منظر دیگری مورد توجه قرار داده و با تأکید بر اینکه تحلیلهای موجود درباره این مسأله فعلا گمانه زنی است به خبرنگار ما گفت: شاید کلید رمزگشایی این اتفاقها را بتوان در نامه رئیس جمهور آمریکا به رهبری ایران یافت. وی افزود: اوباما در آن نامه بنابر اطلاعاتی که منتشر شده تأکید کرده است هدف آنها نابودی داعش است، بدون اینکه قصد تعرض به دولت بشار اسد را داشته باشند.

ساداتیان افزود: اینکه پاسخ ایران به نامه اوباما چه بوده هنوز کاملا آشکار نیست، اما کلیاتی را آقای شمخانی بیان کردند که در کنار دیدارها و مذاکرات هسته‌ای که در عمان صورت گرفت به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها تمایل خود را برای همکاری با ایران در مسأله عراق بیان کرده اند و می‌کوشند به نوعی موافقت تهران را با ورود نظامی به عراق برای تغییر بیشتر موازنه جنگ به نفع نیروهای عراقی و عقب راندن داعش بگیرند.

این کارشناس مسایل منطقه خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها دریافته‌اند که عقب راندن داعش بدون عملیات زمینی ممکن نیست و ورود به فازعملیات زمینی برای آمریکا نیز بدون همکاری و پذیرش ایران که در عراق نفوذ بالایی دارد ممکن نیست و این حضور نیز تنها می‌تواند درحد آموزش نیروهای عراقی باشد، زیرا در غیراین صورت آمریکا خود را درگیر جنگی خواهد کرد که آینده آن و راه خروج از آن روشن نیست.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.