قدس آنلاین : رئیس هجدهمین کنگره طب فیزیکی و توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران از ارائه خدمات به افراد در زمان پیش از ناتوانی، حین ناتوانی و پس از آن توسط رشته طب فیزیکی و توانبخشی خبر داد.

برخی از خدمات توانبخشی مشمول خدمات بیمه نیست !/بودجه پژوهشی اختصاص یافته به رشته‌های پزشکی مورد انتقاد است

رئیس هجدهمین کنگره طب فیزیکی و توانبخشی منصور رایگانی در هجدهمین کنگره طب فیزیکی و توانبخشی و الکترو دیاگنوز  گفت: طب فیزیکی دارای توانایی خدمت‌رسانی به افراد پیش از ناتوانی، در حین ناتوانی و پس از ناتوانی دانست وحیطه توانبخشی تنها محدود و متوقف به انجام خدمات توانبخشی پس از معلولیت نمی‌شود.

وی افزود: این رشته برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها وهمچنین برای درمان بیماری‌های اقدامات غیر جراحی و کمتر مدیکال یا پزشکی را پیشنهاد می‌دهد و تلاش می‌کند تا بیشتر بر اساس اقدامات ورزشی مشکل افراد را در حیطه اسکلتی - عضلانی مرتفع کند.

 رایگانی ادامه داد:برای مثال ما با آموزش و ارائه نحوه نشستن، بلند شدن و حمل اجسام به صورت مناسب از بروز مشکلات حاد برای اسکلت افراد جلوگیری می‌کنیم.

 وی بیان کرد: رشته طب فیزیکی و توانبخشی همچنین می‌تواند از تبدیل برخی عوارض به مشکلات مضمن و حاد جلوگیری کند. برای مثال با آموزش افراد و ارائه خدمات به کسانی که کمر درددارند از تبدیل این عارضه به دیسک کمر پیشگیری می‌کنیم

 رئیس کنگره طب فیزیکی و توانبخشی با تأکید بر اهمیت توانبخشی به عنوان نیاز جامعه در حال سالمندی ایران خاطر نشان کرد: طرح تحول سلامت یکی از طرح‌های بنیادین پس از انقلاب است که با اجرای مناسب آن می‌توان بسیاری از مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را مرتفع کرد.

 وی پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی را از دیگر مشکلات این رشته دانست و گفت: تعدادی از خدمات توانبخشی مشمول خدمات بیمه نیست که امیدواریم با بررسی‌ها وهمکاریها بتوانیم این خدمات را تحت پوشش بیمه قرار دهیم تا نیازمندان خدمات توانبخشی از مشکلات اقتصادی این خدمات رنج نبرند

دبیر هجدهمین کنگره طب فیزیکی و توانبخشی احمد رییس السادات در این کنگره گفت: ویژگی های بارز این کنگره ،حضور اساتید برجسته جهانی از جمله پروفسور لی رئیس انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی ، پروفسور سینکی،پروفسور بچ، پروفسور یورتیزبرا و سایر اساتید بین المللی از کشورهای آمریکا،فرانسه وآلمان اعلام کرد.

رئیس السادات افزود: این کنگره دارای حداکثر 15 امتیاز بازآموزی مداوم برای پزشکان عمومی و متخصصان رشته های مختلف از جمله طب فیزیکی، ارتوپدی، طب ورزشی، داخلی، روماتولوژی، زنان، نورولوژی، جراحی اعصاب، بیهوشی، درد ... و علوم توانبخشی و پایه شامل: پرستاری، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی، ارتوپدی فنی و ... است.

وی گفت: همچنین کارگاه های جانبی این کنگره سونوگرافی سیستم عصبی اسکلتی و عضلانی، کاربردهای ازون درمانی در آرتروز و سایراختلالات مفاصل و رباط ها ، کارگاه کاربرد و تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) در مفاصل و زخم و پوست ، مدیریت بیماریهای عصبی و عضلانی، تکنیک های فشاری و اوریکولوتراپی، ورزش درمانی در کمر درد و تزریق بوتاکس است..

رشته‌های علوم پزشکی نیازمند بودجه بیشتری برای خدمات رسانی هستند

 افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در هجدهمین کنگره طب فیزیکی و توانبخشی گفت: نامناسب بودن بودجه پژوهشی اختصاص یافته به رشته‌های پزشکی با توجه به سهم بالای این رشته در پزوهش ها مورد انتقاد است.

وی بیان کرد: در 40 سال گذشته 193 هزار مقاله در مجلات بین‌المللی آی‌اس‌آی به چاپ رسیده است که از این مقدار 61 هزار مقاله مربوط به علوم پزشکی بوده است.

زرقی افزود: این به معنای اختصاص یافتن 30 درصد پژوهش‌ها به رشته‌های علوم پزشکی است اما با این وجود تنها 10 درصد بودجه پژوهشی به رشته‌های علوم پزشکی ارائه می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: از 61 هزار مقاله در عرصه علوم پزشکی 28 هزار مقاله یا فاقد ارجاع بوده‌اند یا نهایتاً  تنها یک ارجاع داشتند که این موضوع لزوم توجه به کیفیت در پژوهش‌ها را آشکار می‌سازد.

 زرقی گفت: از 61 هزار مقاله تنها 3 مقاله بیش از 15 ارجاع داشتند و 102 مقاله بیش از 100 ارجاع داشتند که توسط چند مرکز تهیه شده بودند.پس برای بالا بردن کیفیت یک پژوهش  نیازمندهم‌افزایی بین چند مرکزهستیم.  

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان کرد: سهم طب فیزیکی و توانبخشی در تولید مقالات پژوهشی آی‌اس‌آی چندان چشمگیر نیست با این وجود این رشته قابلیت آن را دارد تا بتواند در عرصه پژوهش‌های محصول‌محور پیشرو باشد.

دبیر هجدهمین کنگره طب فیزیکی و توانبخشی از ویژگی های بارز این کنگره را حضور اساتید برجسته جهانی از جمله پروفسور لی رئیس انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی ، پروفسور سینکی،پروفسور بچ، پروفسور یورتیزبرا و سایر اساتید بین المللی از کشورهای آمریکا،فرانسه وآلمان اعلام کرد.  

 هجدهمین کنگره سالیانه طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران 5  تا 7 آذر ماه در تالار امام خمینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود..

 

ا

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.