قدس آنلاین: استاندار اصفهان گفت: در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱.۲ میلیارد نفر گردشگر در جهان ثبت شده که سهم ایران از این رقم بسیار ناچیز و نزدیک به کمتر از نیم درصد است.

بر اساس سند چشم انداز ۲۰ ساله گردشگری کشور در سال ۱۴۰۴ باید ۲۰ میلیون گردشگر خارجی جذب شود

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، رسول زرگرپور در همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری استان اصفهان، با اشاره به اینکه موضوع گردشگری از دیرباز به منزله رویکرد مهم و جهان شمول بر تار و پود حیات فرهنگی، تاریخی سیاسی و اقتصادی جوامع بشری نقش آفریده است، اظهار داشت: گردشگری امروز اهمیت و تاثیر بیش از پیش خود را در بهبود و تحکیم روابط کشورها ملت ها و اقوام مختلف در راستای همزیستی مسالمت آمیز جهان آشکار کرده است.
وی نقش پردازی در عرصه های مختلف از جمله فرهنگی، هنری و کارکردهای مختلف دیپلماسی به ویژه دیپلماسی فرهنگی را از چشم انداز و دستاوردهای مهم صنعت گردشگری عنوان کرد و افزود: روند رو به رشد گردشگری در دنیا رفته رفته به عنوان یکی از صنایع موفق در چند سال اخیر شناخته شده همچنين به عنوان چشم اندازی روشن برای افزایش تولید ناخالص داخلی و اشتغالزایی پایدار در جهان مطرح است.
استاندار اصفهان یادآور شد: بر اساس سند چشم انداز ۲۰ ساله گردشگری کشور در سال ۱۴۰۴ باید ۲۰ میلیون گردشگر خارجی جذب شود و این هدف گذاری بر اساس پتانسیل های گردشگری در كشور و استان به هیچ وجه دور از انتظار نخواهد بود.
وی اضافه کرد: باید با ایجاد زیرساخت های مناسب و منطبق با استانداردهای جهانی این رقم را محقق و افزایش دهیم و از این طریق آرزوی دیرینه مردم ایران و دولت ها را در راستای عدم یا کاهش وابستگی به نفت در اداره کشور محقق کنیم.
زرگرپور به ویژگی های استان اصفهان اشاره کرد و گفت: اصفهان به دلیل توپوگرافی خاص، اقلیم متفاوت، آثار و ابنیه تاریخی ثبت شده ملی و جهانی، جایگاه صنایع دستی، امنیت بی نظیر کشور در منطقه و ارزان بودن هزینه ها برای گردشگران خارجی و ده ها قابلیت دیگر موقعیت ممتازی را در منطقه فراهم کرده است.
وی تصریح کرد: باید از این مزیت بی نظیر که استان را در زمره ۱۰ منطقه برتر جهان در عرصه گردشگری معرفی کرده استفاده کنیم.
استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه دولت یازدهم در راستای اعتدال، شفاف سازی و خنثی کردن تبلیغات سوئی که طی حداقل ۳ دهه گذشته علیه ملت ایران ایجاد شده گام های موثری برداشته است، یادآور شد: طی ۱۴ ماه گذشته حدود ۱۰۰ هیات سياسي، اقتصادی – فرهنگی از سراسر دنیا به اصفهان سفر کرده اند.
وی با بیان اینکه در دنیای امروز بسیاری از کشورهای جهان با پیشینه و آثار تاریخی غیرقابل مقایسه با ایران و استان اصفهان موفق شدند قسمت عمده هزینه های اداره کشورشان را از صنعت گردشگری تامین کنند ، افزود: در این مقطع که شرایط ناامنی در کشورهایی از جمله مصر، سوریه و... که بخش عمده ای درآمدشان از صنعت گردشگری است از دست رفته می طلبد از این موقعیت استثنایی استفاده کرده و جایگاه واقعی و حقیقی بخش گردشگری را ارتقا دهیم.
زرگرپور تصریح کرد: در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱.۲ میلیارد نفر گردشگر در جهان ثبت شده که سهم ایران از این رقم بسیار ناچیز و نزدیک به کمتر از نیم درصد است.
وی با اشاره به اینکه سالانه بین ۴۹ تا ۵۲ میلیون نفر به آمار گردشگران جهانی اضافه می شود، تاکید کرد: ما باید با برنامه ریزی و تدوین برنامه جامع گردشگری سهم خود را به لحاظ وجود قابلیت ممتاز و تمایل گردشگران برای ورود به ایران و استان اصفهان فراهم کنیم.
استاندار اصفهان ادامه داد: به طور قطع تحقق این هدف می تواند کشور و استان را از حیث منابع مالی و اشتغال سیراب کند.
وی به مزیت های اصفهان برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری اشاره کرد و افزود: دارا بودن بیش از ۲۰ هزار جاذبه گردشگری طبیعی و تاریخی که بیش از ۱۷۰۰ اثر ملی و ۵ اثر ثبت شده جهانی در یونسکورا در بر می‌گیرد و همچنین تنوع اقلیمی، جغرافیایی و مورفولوژی استان و پتانسیل های بالای گردشگری استان همچون ژئوتوریسم کویرگردی، اکوتوریسم، گردشگری درمانی و سلامت و ... می تواند نقش بالایی در جذب گردشگر داشته باشد.
زرگرپور موقعیت ژئواستراتژیک و امکان استفاده اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی از گردشگری ترانزیت و عبوری و همچنین بالاتر بودن سطح کیفیت و استانداردهای تاسیسات گردشگری موجود در استان نسبت به سطح عمومی کشور، تنوع و گستردگی زیرساخت های تاسیسات گردشگری برای دسترسی به تمام نقاط استان و همچنين وجود رودخانه زاينده رود به عنوان يكي از ۵ محور گردشگري بين المللي كشور را از دیگر مزیت ها و پتانسیل های گردشگری در استان برشمرد.
وی با بیان اینکه در سند آمایش سرزمین استان، محور توسعه بر مقوله گردشگری قرار داده شده است، افزود: باتوجه به متحول شدن و رقابتی شدن فضای صنعت گردشگری و با علم به اینکه پیچیدگی این فضا در آینده به مراتب بیشتر هم خواهد شد، مولفه های موثر بر رشد و توسعه این صنعت متنوع تر و اتکا آنها به فناوری ها بیشتر خواهد شد.
استاندار اصفهان تاکید کرد: این مهم فراتر از توجه به موضوع سرمایه گذاری عمل کرده و در واقع رویکرد سرمایه گذاری با تاکید بر فناوری های نوین از قبیل سرمایه گذاری اطلاعاتی و ارتباطی و دانش بنیان و همچنین انرژی های نو را سرلوحه سیاست های سرمایه گذاری اطلاعاتی قرار مي دهد و در حقیقت باید اولویت سرمایه گذاری را در صنعت گردشگری دانش بنیان و اطلاعات محور قرار دهیم .

صنعت گردشگری بهترین راه خروج کشور از رکود اقتصادی

در ادامه این همایش رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: صنعت گردشگری بهترین راه خروج کشور از رکود اقتصادی است اما هنوز موفق به فراهم کردن زیرساخت های لازم برای آن نشدیم.

خسرو کسائیان با اشاره به اینکه امروز بسیاری از کشورها در رکود اقتصادی به سر می برند، اظهار داشت: صنعت گردشگری یکی از مهممترین راه های خروج از این بحران است.
وی با بیان اینکه هر ساله میلیون ها نفر سفر می کنند و میلیارد ها دلار بیشتر از سال ها گذشته هزینه می کنند، گفت: باید دید آیا با ارتقا گردشگری می توان اقتصاد ایران را از رکود بیرون برد که جواب این سوال مثبت است.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری برترین راه برای رونق اقتصادی کشور است، تصریح کرد: هنوز نتوانسته ایم زیرساخت های لازم برای این صنعت در کشور و استان اصفهان را فراهم کنیم.
وی بیان داشت: با توسعه صنعت و در مخاطره قرار گرفتن محیط زیست از جنبه های مختلف آبی، خاکی و ... به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده تا برای توسعه اقتصادی استان راهکارهای دیگری را دنبال کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: مطالعات کارشناسی دولت در بخش خصوصی نشان می دهد استفاده و توسعه گردشگری یک ضرورت است و بر این اساس کمیسیون گردشگری در اتاق بازرگانی اصفهان فعال شده است.
وی تصریح کرد: با مطالعات وسیع، ۵۱ طرح در اصفهان استان به عنوان فرصت های گردشگری این منطقه ارائه و در کتابی به چاپ شده است.
کسائیان با طرح این سوال که گردشگرانی که به اصفهان می آیند آیا از تاریخ این شهر اطلاعی دارند یا خیر، اظهار داشت: گردشگران خارجی پس از بازگشت و مشاهده بناهای تاریخی چیزی از فرهنگ ایران را با خود همراه نمی برند و ما باید به گونه ای اطلاع رسانی کنیم که فرهنگ و تاریخ پرافتخار خود را با مدرک به آنها نشان دهیم.
وی گفت: بر این اساس اتاق اصفهان تصمیم گرفت برای رفع این نقیصه کتاب تاریخ حِرف، صنایع و تجارت اصفهان را در شش جلد به رشته تحریر دربیاورد تا در آینده با ترجمه این کتاب به زبان های دیگر، گردشگران خارجی سابقه پرتمدن اصفهان را بشناسند.

آشنا بودن مردم اصفهان به سرمایه مهمترین مزیت سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری است

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان دیگر سخنران همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری استان اصفهان بود که در سخنانی بیان داشت: اقلیم چهار فصل و آشنا بودن مردم اصفهان به سرمایه و سرمایه پذیری و همچنین مهمان نوازی مردمان این شهر از جمله این مزیت ها و فرصت های سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان است.

مسعود گلشیرازی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی محل گفتمان تجارت و سرمایه گذاری و همچنین معرفی فرصت ها و تبیین چالش ها برای اعتلای اقتصاد کشور است، اظهار داشت: طی چند دهه گذشته اتاق بازرگانی به این نتیجه رسیده است که برای تحقق سند چشم انداز درباره استفاده از فرصت های گردشگری نیازمند کرسی مشخص برای تبیین فرصت های این حوزه است.
وی افزود: بر این اساس این کمیسیون در چهار کمیته طرح و برنامه، توسعه سرمایه گذاری، روابط بین الملل و فرهنگ و آموزش با عضویت فعالان بخش خصوصی و فعالان گردشگری از بخش عمومی و دولتی فعالیت خود را آغاز کرد.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه علاوه بر مسئولان استانی و کشوری ۲۷۰ نفر سرمایه گذار داخلی و خارجی در این همایش حضور دارند، افزود: در این گردهمایی چشم اندازهای سرمایه گذاری و فرصت های آن برای سرمایه گذاران مشخص می شود.
وی با اشاره به اینکه اصفهان به عنوان دروازه گردشگری ایران می تواند ایفای نقش کند، تصریح کرد: البته هنوز در فراهم کردن زیرساخت های لازم در این زمینه هنوز وضعیت مطلوبی نداریم که این امر را می توان با نقش آفرینی سرمایه گذاران و همت مسئولان رفع کرد.
گلشیرازی با اشاره به مزیت های سرمایه گذاری در اصفهان، گفت: اقلیم چهار فصل و آشنا بودن مردم اصفهان به سرمایه و سرمایه پذیری از جلبه این مزیت هاست، همچنین مهمان پذیر بودن اصفهانی ها از مهمترین فرصت های گردشگری برای سرمایه گذاران است.
وی با تاکید بر اینکه پیام دولتمردان به تجار بخش گردشگری این است که فرش قرمز برای سرمایه گذاری و حمایت از آن پهن شده است، یادآور شد: به همت سازمان میراث فرهنگی و دولت لایحه بهبود حمایت از تولید ارائه شده و ماده ۱۳۲ مالیات های مستقیم تغییر بنیادی داشت.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: در این راستا سرمایه گذاری در حوزه گردشگری در مناطق محروم ۱۰ سال و در مناطق برخوردار ۵ سال مشمول معافیت مالیاتی است که شهرداری و شورای شهر اصفهان نیز در این زمینه پیشقدم بوده و عوارض هتل سازی را به مدت سه سال مشمول معافیت قرار داده است.
وی همچنین در خصوص برخی طرح های مورد نظر برای گردشگری اصفهان، گفت: پروژه سیتی سنتر، هزار چشمه، طرح یادمان، سالن اجلاس و پروژه کاروانسرای مادرشاه از این جمله طرح ها هستند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.