قدس آنلاین- تبریز: معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تاثیرات چشمگیر تولید فناوری در عرصه اقتصاد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مقالات بسیار زیادی در دانشگاه‌ها تولید می‌شود، اما تعداد کمی از آنها به فناوری تبدیل شده و تعداد بسیار کمتری به مرحله تجاری‌سازی می‌رسد.

فرهنگ‌سازی در حوزه فناوری نانو نیازمند استانداردسازی است

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، محمدتقی پاکزاد در جلسه ستاد توسعه فناوری نانو استان، یکی از وظایف مهم این ستاد را زمینه‌سازی برای تولید فناوری و تجاری‌سازی در حوزه نانو اعلام کرد و افزود: توسعه و جهشی که با تبدیل علم به فناوری و تولید محصولات دانش‌بنیان در عرصه اقتصاد روی می‌دهد بسیار چشمگیر خواهد بود.

وی، فرهنگ‌سازی در حوزه فناوری نانو را نیازمند برندسازی و تدوین استانداردهای لازم در این زمینه دانست و گفت: متاسفانه بعضا محصولاتی با نام نانو در بازار عرضه می‌شود، در حالی که برای سلامت انسان مضر است و باعث کاهش اعتماد مردم به محصولات نانومحور می‌شود.

پاکزاد تاکید کرد: برای این که مصرف‌کننده نسبت به اصالت محصولات نانومحور اطمینان پیدا کند باید مرجع معتبری آن را تایید کند و نشان معتبری مانند نشان حلال که بر روی مواد غذایی درج می‌شود بر روی محصولات نانومحور درج شود.

وی با اشاره به این که این مهم در دستور کار ستاد مرکزی فناوری نانو است، تصریح کرد: آذربایجان شرقی آماده است به عنوان مرجع آزمایشگاهی بخشی از این کار مهم را بر عهده بگیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به آمار پایین تبدیل مقالات علمی به فناوری و تجاری‌سازی فناوری‌ها در استان، گفت: در حوزه فناوری نانو 1400 مقاله در دانشگاه‌های استان تولید شده که تنها حدود 50 مورد آن به فناوری تبدیل شده است.

وی افزود: در این زمینه نسبت به آمار جهانی فاصله بسیار زیادی داریم، اما حتی اگر به میانگین کشوری نیز برسیم اتفاقات خوبی در استان خواهد افتاد.

پاکزاد با بیان این که مسایل زیست‌محیطی یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه فناوری نانو است، بررسی چالش‌های زیستی فناوری نانو را مورد تاکید قرار داد.

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان شرقی هم در این جلسه هدف از تشکیل ستاد فناوری نانو را شناخت توانمندی‌ها، ارتقای دانش، توسعه و تجاری‌سازی و جذب سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری نانو استان ذکر کرد و گفت: نظارت بر تحقق سند توسعه نانو و زمینه‌سازی برای ایجاد و توسعه رشته‌ها و فضاهای آموزشی، پژوهشی و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در حوزه فناوری نانو از جمله وظایف این ستاد است.

علی جهانگیری افزود: ایجاد شبکه متخصصان فناوری نانو و تدوین بانک اطلاعاتی در این حوزه از برنامه‌های آتی این ستاد است.

وی با تاکید بر فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در حوزه فعالیت‌ها و محصولات نانومحور، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم استانداردهای مناسب برای محصولات نانومحور را تدوین کنیم.

در این جلسه آیین‌نامه ستاد توسعه فناوری نانو استان متشکل از صاحب‌نظران و متخصصان دارای تجربه از مراکز علمی و اقتصادی استان و مدیران اجرایی و نمایندگان بخش خصوصی مرتبط پس از بحث و بررسی توسط اعضا به تصویب رسید.

روسای کمیته‌های چهارگانه این ستاد شامل کمیته ترویج و ارتقای دانش فناوری نانو، ایجاد و توسعه فناوری نانو، تجاری‌سازی فناوری نانو و حمایت از سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری نانو معرفی و مقرر شد وظایف این کمیته‌ها در جلسه بعدی ستاد بررسی و به تصویب برسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.