یک عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران بزرگترین چالش سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های نیمه کاره دولت و بخش تولید را واردات پرسود و بدون دردسر کالاهای مشابه دانست.

پروژه‌های عمرانی هنوز به بخش خصوصی واگذار نشده است
علی نعمت چهاردولی در گفت و گو با (ایسنا)، گفت: پروژه‌های عمرانی با پیشرفت کمتر از 80 درصد هنوز به بخش خصوصی واگذار نشده است.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران در عین حال از انجام مذاکرات متعدد با سرمایه گذاران خارجی و داخلی برای مشارکت در اتمام پروژه‌های عمرانی مذکور خبر داد و افزود: هنوز مکانیزم و شیوه‌ واگذاری پروژه‌های با کمتر از 70- 80 درصد پیشرفت فیزیکی تعریف نشده است. دولت برای واگذاری این دست پروژه‌ها باید صرفه اقتصادی واگذاری‌ها را در نظر بگیرد هیچ سرمایه‌گذاری بدون اطمینان از سود آوری پروژه‌های عمرانی سرمایه گذاری نمی‌کند.

وی با تشریح موانع واگذاری پروژه‌های نیمه کاره دولت به بخش خصوصی گفت: نبود نقدینگی در کنار پرداخت نشدن مطالبات پیمانکاران پروژه‌های عمرانی به اصلی‌ترین چالش این پروژه‌ها مبدل شده است. افزون بر آن کار ساخت پروژه‌های تخصصی نظیر بیمارستان و خانه‌های بهداشت، ناظر آن به پیمانکاران غیر متخصص سپرده شده است که این پیمانکاران عرق چندانی به پروژه ندارند.

نماینده مردم ملایر تدبیر برای روند موانع واگذاری پروژه‌های نیمه کار دولتی را سخت دانست و افزود:‌ انگیزه سود آور شدن پروژه‌های نیمه کار دولت باید به نحوی به وجود آید که خریدار و سرمایه گذار ضمن پرداخت مطالبات پیمانکار اولیه بودجه و تسهیلات لازم برای به اتمام رساندن این پروژه‌ها را در اختیار داشته باشد.

چهاردولی واردات کالاهای مشابه تولید داخل را از مهمترین دلایل بی انگیزگی سرمایه گذاری بخش خصوصی برای به اتمام رساندن کارخانجات برشمرد و خاطر نشان کرد: واردات بر صاردات می‌چربد حتی به قیمت تعطیلی کارخانجات وبنگاههای اقتصادی، این مساله یکی از دلایل بی اعتمادی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در پروژه‌های عمرانی دولتی است. به عنوان نمونه 4 کارخانه فولاد سازی کشور ظرفیت و توان تولید میلگرد و آهن شاخه‌ای و مفتول برای تامین نیاز داخلی و صادرات را دارا هستند. ولی در عین حال واردات میلگرد و مفتول به داخل کشور انجام می‌شود. با این شرایط آیا سرمایه گذار اطمینانی از سود آوری دارد که بخواهد سرمایه گذاری کند؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران صرفه اقتصادی وسهولت شرایط واردات را بزرگترین انگیزه برای سرمایه گذاران دانست و افزود: هیچ سرمایه گذاری شیرینی و سهولت درآمدهای سرشار ناشی از واردات را نمی‌گذارد و شرایط بسیار سخت و بروکراسی دست وپاگیر تولید داخلی را برگزیند. به طور مثال سرمایه گذار فولاد جعفری در شهرستان ملایر برای تولید مفتول کیلویی 1800 تومان هزینه می‌کندولی مفتول چینی با قیمت هر کیلو 1500 تومان در بازار عرضه می‌شود بنابراین فولاد جعفری مشتریهایش را از دست داده و در آستانه تعطیلی کارخانه قرار گرفته است.

وی خواستار تدبیر هوشمندان تیم اقتصادی دولتی برای ایجاد انگیزه در سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری در پروژه‌های نیمه کاره دولت شد و افزود:‌ قطعا و یقینا سرمایه گذار نسبت به امنیت و سود آوری اطمینان پیدا نکند نه در پروژه‌های نیمه کاره دولت و نه در هیچ بخشی از تولید کشور سرمایه گذاری نمی‌کند.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.