قدس آنلاین- تبریز: استاندار آذربایجان شرقی گفت: ربع رشیدی بخشی از تاریخ و فرهنگ آذربایجان است و ما احیای این مجتمع علمی و فرهنگی را وظیفه خود می دانیم.

شهرداری تبریز متولی احیا ربع رشیدی تبریز می‌شود

 به گزارش قدس آنلاین از تبریز، اسماعیل جبارزاده در جلسه ای که به منظور بررسی مسایل و مشکلات احیای مجتمع علمی و فرهنگی ربع رشیدی تشکیل یافته بود، ضمن تاکید بر لزوم تشکیل مجدد هیات امنا و ستاد پیگیری احیای این مجتمع، تصریح کرد: دستگاه های اجرایی استان مجری برنامه های این ستاد خواهند بود.

وی با اشاره به تصویب اساسنامه مجتمع ربع رشیدی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، خاطرنشان کرد: با این وجود و در حالی که سه وزیر عضو هیات امنای این مجتمع هستند، اما متاسفانه در دولت قبل کار عملی در جهت احیای آن صورت نگرفت و امروز شاهد تعطیلی آن هستیم.

جبارزاده افزود: حتی برای احیای این مجتمع، ردیف مشخصی نیز در بودجه در نظر گرفته شده بود که در اثر عدم پیگیری حذف شده و با توجه به وضعیت اعتبارات کشور تعریف ردیف جدید در بودجه مشکل خواهد بود.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با تاکید بر این که متولی احیای ربع رشیدی باید مشخص شود، از پیشنهاد شهرداری تبریز مبنی بر سپردن مدیریت کلی این مجتمع به شهرداری استقبال و شهرداری را مامور حفظ، حراست، آزادسازی و نگهداری اراضی این مجتمع کرد.

وی گفت: با توجه به این که بسیاری از کارهای مربوط به احیا بر عهده شهرداری است لذا تولی‌گری احیای مجتمع نیز به شهرداری تبریز سپرده می شود و شهرداری از سوی دولت مسوول حفظ و حراست از این مجتمع علمی و فرهنگی است.

جبارزاده با اشاره به مساحت 33 هکتاری مجموعه ربع رشیدی، اظهار داشت: در طول سال های گذشته تعرض‌های زیادی به این محدوده شده و در بخش قابل توجهی از آن ساخت و سازهای بی‌رویه انجام گرفته است که شهرداری باید تمام این محدوده را آزادسازی و حفظ کند.

وی افزود: پیشنهاد عضویت شهرداری تبریز در هیات امنای ربع رشیدی را ارایه خواهیم کرد تا شهرداری در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های احیای این مجموعه دخیل باشد.

شهردار تبریز نیز در این جلسه خواستار واگذاری مدیریت و مسوولیت اجرایی مجتمع ربع رشیدی به شهرداری شد و گفت: در صورت موافقت با این خواسته شهرداری در بودجه سال آتی 50 میلیارد تومان برای تملک و نگهداری این مجتمع هزینه می کند.

صادق نجفی افزود: محدوده ربع رشیدی از 58 قطعه تشکیل یافته که در داخل این محدوده ساخت و سازهای غیرمجاز بسیاری انجام گرفته و حدود 30 میلیارد تومان اعتبار برای تملک اراضی مورد نیاز است.

رییس دانشگاه علوم پرشکی تبریز هم در این نشست از احداث پژوهشکده ربع رشیدی در زیربنایی بالغ بر 30 هزار متر مربع در این دانشگاه خبر داد و افزود: این پژوهشکده با عرصه 10 هکتار و در سه بخش پژوهشکده علوم پزشکی و بالینی در 16 طبقه، پژوهشکده گروه دارویی در 11 طبقه و پژوهشکده علوم  وفناوری های پیشرفته پزشکی در 7 طبقه احداث می شود.

محمدحسین صومی ادامه داد: فاز اول این طرح با زیربنای 16 هزار متر مربع و با قرارداد اولیه 90 میلیارد ریال در حال اجراست و مدت این قرارداد 17 ماه پیش بینی شده است.

وی گفت: شش هکتار از زمین های مجتمع ربع رشیدی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز قرار دارد و در امر احیای این مجتمع تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با بیان این که ربع رشیدی نمونه بسیار برجسته و بارز معماری اسلامی است، اظهار کرد: اجرای کارهای عملیاتی در مجتمع ربع رشیدی کار آسانی نیست و بدون شک باید کارشناسان مربوطه در این خصوص وارد کار شوند.

فرزین حق پرست با اشاره به این که هفت هکتار از زمین های مجتمع ربع رشیدی باید آزادسازی شود، افزود: امیدواریم راه اندازی مجدد هیات امنای احیای مجتمع ربع رشیدی سرعت بخش روند  احیای این مجتمع باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.