۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۷
کد خبر: 249380

قدس آنلاین: بسیاری از سیگاری‌ها از مضرات دود کردن سیگار آگاه هستند، اما نمی توانند آن را کنار بگذارند. شاید تزریق یک نوبت از واکسن ضد اعتیاد به نیکوتین بتواند جان آنها و نسل‌های آینده را نجات دهد.

تولید اولین واکسن برای ترک سیگار

به گزارش گروه سلامت و بهداشت قدس آنلاین، محققان دانشکده پزشکی ویل کورنل موفق به تولید واکسنی شده‌اند که نه‌ تنها می‌تواند به افراد سیگاری کمک کند اعتیادشان به سیگار را کنار بگذارند، بلکه سبب می‌شود افراد دیگر نیز تمایلی به دود کردن سیگار پیدا نکنند.

این واکسن بخشی از سلول‌های بدن فرد را به کارخانه تولید پادتنی تبدیل می‌کند که به شکل دائمی نیکوتینی را که وارد خون شده، جذب کرده و مانع از رسیدن آن به مغز و اعتیاد فرد می‌شود. تنها یک بار تزریق این واکسن اثرات بازدارنده مادام‌العمری خواهد داشت.

واکسن‌های متعددی که تا به حال با آنها روبرو شده‌ایم، اغلب به دو روش تولید می‌شوند. یک گروه از آنها واکسن‌های فعال هستند که با انتقال یک ماده خارجی به بدن پاسخ‌های ایمنی را فعال می‌کنند. این گروه از واکسن‌ها به دلیل کوچکی مولکول نیکوتین که باعث می‌شود سیستم ایمنی توان شناسایی آن را نداشته باشد، گزینه مناسبی برای تهیه واکسن نیستند.

گروه دوم، واکسن‌های غیر فعالی هستند که پادتن از پیش‌آماده را به بدن فرد انتقال می‌دهند. تهیه این واکسن‌ها برای جلوگیری از اعتیاد فرد به نیکوتین پیش از این آغاز شده، اما مشکل اینجاست که در آزمون‌های بالینی چندان موفق نبوده‌اند. مصونیت آنها چند هفته ای بوده و ادامه آن مستلزم تکرار تزریق‌ واکسن های گران ‌قیمت است.

واکسن تازه با استفاده از تلاش‌های پیشین و بر پایه نوع سومی از واکسن‌ها تولید شده که پیش از این در درمان بیماری‌های چشمی و حتی از بین بردن تومورها به کار گرفته شده‌اند. این گروه که واکسن‌های ژنتیکی نام دارند، می‌توانند اثری مادام‌العمر داشته باشند.

پژوهشگران دانشکده پزشکی ویل کورنل برای تولید واکسن ضد اعتیاد به نیکوتین، توالی ژنتیکی پادتن نیکوتین مهندسی ژنتیک‌ شده را به دست آورده و آنرا درون AAV یا " ویروس همراه آدنو " قرار داده‌اند که برای بدن بی‌خطر باشد.

اطلاعات دیگری نیز به ویروس انتقال پیدا کرده که باعث می‌شود این واکسن پس از تزریق به سمت هپاتوسیت‌ها یا سلول‌های کبدی حرکت کرده و توالی ژنتیکی پادتن را به هسته این سلول‌ها اضافه کند. در نتیجه هپاتوسیت‌ها آغاز به تولید دائمی این پادتن‌ خواهند کرد و با ورود این ترکیب به خون از ادامه چرخه حرکت نیکوتین در بدن و رسیدن آن به مغز جلوگیری خواهد شد.

با اینکه این واکسن تاکنون تنها در موش‌ها آزمایش شده است، محققان به تاثیر آن امیدوارند. آزمون‌های آنها نشان می‌دهد، در بدن موش‌هایی که این واکسن را دریافت کرده‌اند، همواره حجم قابل‌ توجهی از پادتن وجود دارد و تنها مقدار اندکی از نیکوتین به مغز راه پیدا کرده است.

رونالد جی.کریستال، استاد پزشکی ژنتیکی دانشکده پزشکی ویل کورنل و مدیر این مطالعه می‌گوید:" اگر اثرات مثبت تاثیر این واکسن بر بدن انسان نیز تکرار شود، بهترین گزینه برای ترک سیگار است. آنها پس از تزریق این واکسن، اگر دوباره به سراغ سیگار بروند، دیگر احساس رضایت پیشین را نخواهند داشت و همین باعث می‌شود این عادت را برای همیشه ترک کنند."

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.