۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 249382

قدس آنلاین: کنترل وسواسی صندوق پست الکترونیکی، آدم را دیوانه می‌کند. یکی ازهنرمندان مشهور هالیوود می گوید:" من به نامه الکترونیکی معتادم. وقتی نامه‌ای دریافت می‌کنم، سطح اندورفین مغزم افزایش می‌یابد و وقتی صندوق پستی‌ام را باز می‌کنم و نامه‌ جدیدی در آن نیست، احساس تنهایی و نومیدی ویرانم می کند."

5 توصیه برای کاهش اعتیاد به ایمیل

به گزارش گروه سلامت و بهداشت قدس آنلاین، امروزه، سخنان این چنینی به کرات از زبان افراد گوناگون شنیده می شود. بر اساس نظر سنجی که انجمن روان شناسی آمریکا در سال 2010 انجام داده، 41 درصد بزرگسالان در این کشور، صبح‌ها، پس از برخاستن از خواب، پیش از مسواک زدن دندان ها و شستن صورت، صندوق پست الکترونیکی‌شان را کنترل می‌کنند.

همچنین، یک چهارم مردم اعتقاد دارند سفر کردن به مکانی که امکان وصل شدن به شبکه اینترنت را ندارد، غیر قابل تصور است. در واقع، وابستگی و اعتیاد به صندوق پست الکترونیکی به معضلی بزرگ بدل شده است.

دکتر جان ریتی، روان‌پزشک و دانشیار دانشگاه هاروارد می گوید:" اتصال به شبکه اینترنت، در واقع شبیه ‌سازی مسیری است که داروها و مواد مخدر در مغز انسان طی می‌کنند. به عبارت دیگر، تمام نشانه‌های اعتیاد در این‌ها نیز وجود دارد. صدای دریافت نامه الکترونیکی جدید، سطح دوپامین مغز را افزایش می‌دهد و آثار کلافگی ناشی از دوری از ایمیل در تعطیلات و مسافرت‌های خانوادگی در اشخاص مشهود است. این علائم اعتیاد، تنها نشانه‌هایی نیستند که ما به خاطر نیازمان به اتصال به اینترنت، از آن‌ها رنج می‌بریم. بلکه علاوه بر آن‌ها، دامنه تمرکز و توجه‌مان نیز کاهش می‌یابد. همه ما چند کار مختلف را به طور همزمان انجام می دهیم تا میزان کارآیی مان را افزایش دهیم. اما در چنین شرایطی، تنها کارآیی قربانی می شود."

مطالعات دکتر دیوید مه‌یر، استاد روان‌شناسی دانشگاه میشیگان، نشان می‌دهد کسانی که هم زمان به دو فعالیت مختلف ( نوشتن نامه الکترونیکی و خواندن گزارش) می‌پردازند، 50 درصد بیشتر از حالتی که آن دو کار را به نوبت انجام دهند، زمان صرف می‌کنند.

با اجرای توصیه زیر می توان وابستگی به نامه‌های الکترونیکی را کاهش داد:

- سرویس پست الکترونیکی را در خدمت خود قرار دهید نه خود را در خدمت آن. بعضی‌ برنامه‌ها مثل Outlook به شما اجازه می‌دهند که نامه‌های الکترونیکی خود را فقط هر نیم ‌ساعت یا هر یک ‌ساعت یک بار وارسی کنید.

- زنگ دریافت نامه الکترونیکی جدید را خاموش کنید.

- برخی پیام‌ها، مثل کارت تبریک و تشکر را فقط با پست معمولی بفرستید.

- برای خواندن و ارسال نامه‌های الکترونیکی، بازه زمانی خاصی مشخص کنید. پیش یا پس از آن بازه زمانی، کار کردن با سرویس پست الکترونیکی را متوقف کنید.

- هرگز بلافاصله پس از برخاستن از خواب و پیش از به خواب رفتن با پست الکترونیکی کار نکنید. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.