گروه اقتصادي- خوش قلم- در آخرین روز هفته گذشته اعضای اوپک در وین گرد هم آمده‌اند تا با تعیین سقف تولید برای سال 2015 سرنوشت قیمت نفت خام را رقم بزنند.

 دولت به نفت 55 تا 60 دلاری بیندیشد

این در حالی است که  قیمت نفت در بازارهای جهانی از اواسط ماه ژوئن تاکنون 30 درصد کاهش داشته و قیمت نفت خام از حدود 115 دلار به حدود 76 دلار رسیده است.

با این حال در این نشست 12 عضو به همراه نمایندگانی از کشور روسیه و مکزیک حضور داشتند و اعضا در مورد سقف تولید نفت در سال 2015 تصمیم‌گیری کردند و بر اساس تصمیم آنان سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه‌ای اوپک تثبیت شد.

هرچند که کارشناسان انرژی نیز پیش بینی کرده بودند، اعضا در این جلسه سقف تولید را ثابت نگه خواهند داشت و تغییری در آن رخ نخواهد داد.

کارشناسان معتقدند، اکنون که اعضای اوپک تصمیم گرفتند تا سقف تولید این سازمان برای سال 2015 ثابت باقی بماند، شیب قیمت نفت در بازار جهانی نزولی‌تر از گذشته خواهد بود.

همچنین آنان عقیده دارند، به دلیل کاهش نیافتن سقف تولید قیمت نفت در سال 2015 به کمترین مقدار خود در چند سال اخیر یعنی به قیمتی حدود 60 دلار خواهد رسید. اما اعضای اوپک بر این باورند، کاهش عرضه می توانست منجر به کاهش سهم 40 درصد آنها در بازار و جایگزین شدن و افزایش سهم نفت شیل (ذخایر غیر متعارف) آمریکا در بازار شود، با این حال نگه داشتن سهم بازار برای اوپک از مقابله با کاهش قیمت نفت از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است.

 

  مخالفت با کاهش تولید

به گزارش فارس، پیش از برگزاری نشست 166 اوپک وزیران نفت عضو این سازمان در بدو ورود به وین در مصاحبه‌های جداگانه‌ای اعلام کرده بودند، حاضر به کاهش تولید نفت خود نیستند و حتی در دیدارهای دوجانبه و چندجانبه‌ای که میان وزیران برگزار شد، هیچ نتیجه‌ای در مورد توافق برای کاهش تولید نفت حاصل نشده بود. اما وزیر نفت ایران پس از پایان نشست پشت درهای بسته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نتیجه نشست آنچه که ما می‌خواستیم نبود، ولی باید اذعان کرد، موقعی که قیمت نفت در اوایل سراشیبی قرار داشت، اوپک هیچ کوششی در زمینه برگزاری جلسه فوق العاده نکرد، زیرا پیشقدم شدن برای برگزاری چنین جلسه ای که هم وزیران نفت اکوادور و ونزوئلا خواستار تشکیل آن بودند، می‌توانست روند نزولی قیمت نفت را متوقف و یا شیب آن را کمتر کند.

 

 ارزانی در زمان افزایش تقاضا

به هر حال جلسه اوپک به اتمام رسید و این تصمیم اعضا سبب شد تا قیمت نفت در فصل سرما یعنی زمانی که تقاضا برای نفت وجود دارد، به حدود 73 دلار برسد و قطعا پس از گذراندن این مدت و با آغاز فصل گرما، قیمت نفت به کمتر از این مقادیر خواهد رسید.

 

 آخرین قیمت بازار

بنا به گزارش اوپک، قیمت هر بشکه نفت اوپک در آخرین ساعات روز گذشته 8/70 دلار تعیین شده است.

در این میان به نظر می رسد، اصلی ترین دلیل کاهش قیمت نفت در بازار جهانی  همین تصمیم اخیر  اوپک برای حفظ سقف تولید 30 میلیون بشکه ای روزانه نفت است که سبب شده  قیمت نفت اوپک نسبت به روز قبل حدود سه دلار کاهش داشته باشد.

 

 ادامه روند نزولی قیمتها

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به اینکه تثبیت میزان تولید اوپک به معنای ادامه روند موجود خواهد بود، گفت: انتظار می‌رفت که در نشست اوپک در جهت کاهش سهمیه تولید اعضا تصمیم گیری شود.

محمدعلی خطیبی طباطبایی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه تثبیت تولید اوپک به میزان 30 میلیون بشکه به معنای ادامه وضع موجود و احتمالاً ادامه روند نزولی قیمتها خواهد بود، تصریح کرد:‌اگر چه امیدواریم قیمت نفت باز هم کاهش نیابد، اما با توجه به اینکه میزان تقاضا برای نفت اوپک 2/29 میلیون بشکه برآورد شده و اعضای اوپک بیش از 30 میلیون بشکه تولید می‌کنند  اضافه عرضه موجود به قیمتها فشار وارد می کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر چه از کاهش قیمت نفت همه کشورهای تولیدکننده متضرر می شوند، تصریح کرد: برخی حاضرند منافع خود را به قیمت از بین بردن منافع دیگران زیر پا بگذارند. به عبارت دیگر عربستان و سایر کشورها اگر میزان کمتری تولید کنند، اما با قیمت بالاتری نفت خود را به فروش برسانند، سود بیشتری کسب خواهند کرد.

وی با بیان اینکه رقم 29 میلیون سقف مناسبی برای میزان تولید اعضای اوپک است، اضافه کرد: اگر کشورها به سهمیه‌های قبلی خود بازگردند، تعادل در بازار برقرار خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که نشست بعدی اوپک در ماه ژوئن برگزار می شود، گفت: البته اگر وضعیت بدتر شود، در صورت اجماع اعضا، امکان برگزاری نشست اضطراری وجود دارد.

 

 لزوم توجه بودجه نویسان به قیمت نفت

با این حال نکته حایز اهمیت در این است که مسؤولان بودجه نویس کشور باید بدانند قیمت نفت هرگز به 100 دلار باز نخواهد گشت.

بر اساس اعلام سخنگوی دولت، قیمت نفت برای لایحه بودجه ۷۰ دلار در هر بشکه پیش‌بینی شده است.

اما ضروری است که بدانیم  براساس پیش بینی‌های انجام شده توسط کارشناسان خبره بین المللی بازار، قیمت نفت در تابستان سال 2015 به حدود 55 تا 60 دلار می‌رسد، بنابراین بهتر است از هم اکنون قیمت نفت را چنان در بودجه تعیین کنند که در سال آینده شاهد کسری بودجه نباشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.