معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران سهم استان تهران را از مصرف آب کشور ۲۸ درصد اعلام کرد.

۲۸ درصد آب کشور در استان تهران مصرف می‌شود

به‌گزارش  قدس آنلاین به نقل از تسنیم، مهدی فروغی در نخستین هم‌اندیشی طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور که به میزبانی شرکت آب منطقه‌ای تهران برگزار شد، اظهار داشت: ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک جهان واقع شده و به همین دلیل همواره با موضوع خشک‌سالی روبرو بوده است.

وی گفت: در واقع وقتی کشور و تمامی استان‌ها در چنین وضعیتی هستند و از گذشته تاکنون خشک‌سالی را تجربه کرده‌اند، این واژه دیگر معنایی ندارد و پدیده جدیدی محسوب نمی‌شود.
فروغی با بیان اینکه منابع آب زیرزمینی یکی از منابع ارزشمند کشور به حساب می‌آیند، تاکید کرد: این ودیعه‌ای است که از گذشتگان به ارث رسیده است و باید تلاش شود برای آیندگان نیز باقی بماند.
وی با اشاره به تاریخچه تامین و توزیع آب در تهران، گفت: از زمانی که تهران به‌عنوان یک شهر مطرح شد، حدود 400 سال می‌گذرد و از همان زمان موضوع تامین آب و انتقال آن به تهران از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخوردار بوده است.
فروغی اضافه کرد: انتخاب تهران به‌عنوان پایتخت کشور و افزایش هر روزه جمعیت در آن موجب شد تا آب نیز رفته رفته اهمیت بیشتری پیدا کند.
وی یادآور شد: از زمان میرزا آقاسی انتقال آب از رودخانه کرج و جاجرود برای تامین آب تهران آغاز شد و در زمان امیرکبیر سندی برای حق‌آبه تهران در نظر گرفته شد. با گذشت زمان کارشناسان و مشاوران خارجی و داخلی در زمینه طرح‌های مختلف تامین و انتقال آب فعالیت‌هایی را آغاز و اجرا کردند که البته با مشکلاتی نیز همراه بود.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران به حفر چندین رشته قنات در سال 1300 هجری شمسی در تهران اشاره و بیان کرد: با توجه به تصاویری که از تاریخچه برداشت و مصرف آب در تهران وجود دارد، مردم به‌صورت عمده آب خود را از منابع سطحی و روباز برداشت می‌کردند که این موضوع از نظر بهداشتی مشکلات متعددی را پدید آورده بود و به همین دلیل استفاده از آب‌های زیرزمینی و حفاری قنات مورد توجه واقع شد.
وی نخستین ایده لوله‌کشی و انتقال آب از این طریق را به سال 1306 هجری شمسی مربوط دانست و گفت: به همین منظور برای نخستین‌بار از محل آبگیر بیلقان انتقال آب با لوله به‌طول 56 کیلومتر به تهران آغاز شد و در نهایت سازمان لوله‌کشی تهران در سال 1328 به‌طور رسمی شکل گرفت.
وی با اشاره به ساخت و احداث سدهای تهران، اظهار داشت: در سال 1342 سد امیرکبیر و تصفیه‌خانه شماره 2 (کن) ساخته شد، در سال 1346 سد لتیان، سال 1362 سد لار، سال 1386 طرح انتقال آب از سد امیرکبیر به تهران و در سال 1393 و در ماه‌های اخیر سد ماملو وارد مدار بهره‌برداری شده است.
فروغی شهر تهران را دارای بیش از هشت میلیون نفر جمعیت و استان تهران را نزدیک به 12 میلیون نفر ذکر کرد و گفت: جمعیت در حوزه عملکرد شرکت آب منطقه‌ای تهران 16 درصد کشور است درصورتی که مساحت حدود یک درصد است؛ حجم آب تجدیدشونده در استان درمقایسه با کل کشور دو درصد و مصرف تهرانی‌ها 28 درصد کشور است و این وضعیت با توجه به منابع محدود، بحران آب در تهران را نشان می‌دهد.
فروغی یادآور شد: کسری آبخوان در استان تهران بیش از 150 میلیون مترمکعب است که این روند کاهشی به‌ویژه در دشت هومند-آبسرد که سالانه 1.5 متر فرونشست را تجربه می‌کند، از همه بیشتر است.
وی با ارایه گزارشی از عملکرد بخش حفاظت منابع آب در استان تهران، گفت: تهیه بانک چاه‌های مجاز و غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های آب، اقدام‌هایی که در جهت جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران نظیر نصب فنس بوم، آزمایشگاه پایش و مانیتورینگ آب، ایستگاه سنجش آلودگی آب شرب در سد لتیان انجام شده و همچنین اقدام‌های گسترده و قاطع در زمینه تخریب مستحدثات غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها، پر کردن چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز ازجمله فعالیت‌های مهم این معاونت است.
وی در پایان با اشاره به استفاده از پساب و بازچرخانی آب به‌عنوان منبع آب جایگزین برای چاه‌های کشاورزی، تاکید کرد: مدیریت این بخش باید در راستای مدیریت یکپارچه بر منابع آب صورت گیرد تا شرکت‌های آب منطقه‌ای بتوانند از این طریق و با مدیریت بر این منبع مهم، جایگزین مناسبی را برای چاه‌های آب کشاورزی داشته باشند و منابع زیرزمینی را حفاظت کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.