پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر:امروز دکتر محمد جواد ظریف که روزهای دشوار و سختی را در وین پشت سرگذاشت به مجلس رفت تا درجلسه ای غیر علنی درخصوص انچه در مذاکرات گذشت به نمایندگان گزارش دهد، هرچند که او قرار است فردا هم به مجلس برود و درجلسه ای علنی پاسخگوی نمایندگانی باشد که پرسشهای فراوانی از او مطرح کرده بودند.

نمایندگان مجلس پشت سر ظریف درمجلس چه گفتند؟ اشتراک نظر درحمایت از تیم مذاکره کننده وایستادگی دربرابر زیاده خواهی غرب

درعین حال پس از خروج او از مجلس نمایندگان درباره مذاکرات هسته ای و تیم مذاکره کننده به بیان نظرات خود پرداختند و از تلاشهای تیم مذاکره کننده که طی روزهای گذشته مقام معظم رهبری هم از انها تشکر کرده بود, قدر دانی کردند و دراین رابطه نظر خودرا بیان داشتند که درادامه میخوانید.

*** حمایت مجلس از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای

دراین راستا یک عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه ظریف در نشست غیرعلنی امروز درخصوص مذاکرات وین، نشست‌های دوجانبه و سه‌جانبه و روند لغو تحریم‌ها گزارش خود را تقدیم نمایندگان کرد، گفت: مجلس از تیم مذاکره‌کننده که به دنبال احقاق حقوق ملت ایران براساس خطوط قرمز نظام است، حمایت می‌کند.

حسین سبحانی‌نیا در حاشیه نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری نشست غیرعلنی امروز قوه مقننه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، گفت: با توجه به برگزاری نهمین دور از مذاکرات هسته‌ای در وین  و موضوعات مطرح شده در رابطه با این نشست‌ها در رسانه‌ها، هیات رئیسه مجلس از وزیر امور خارجه برای ارائه گزارشی در این رابطه دعوت کرد که در نهایت امروز نشست غیرعلنی به مدت 45 دقیقه برگزار شد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ظریف درنشست غیرعلنی امروز درخصوص مذاکرات وین، نشست‌های دوجانبه و سه‌جانبه، اختلافات ایران و غرب بر سر تاسیسات فوردو، آب سنگین اراک، میزان سانتریفیوژها و غنی‌سازی، روند لغو تحریم‌ها گزارش خود را تقدیم نمایندگان کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در ادامه نشست غیرعلنی نمایندگان سوالاتی را از وزیر امور خارجه پرسیدند که ظریف در ادامه به این سوالات پاسخ داد. در نهایت مجلس حمایت خود را مذاکرات و ادامه آن اعلام و تاکید کرد که مجلس از تیم مذاکره‌کننده که به دنبال احقاق حقوق ملت ایران براساس خطوط قرمز نظام است، حمایت می‌کند و این تیم باید در مذاکرات آتی هم تسلیم زیاده‌خواهی‌های غرب نشود و در این رابطه پایداری نشان دهد.

*** عملکرد بد آمریکا در مسقط و وین

درهمین خصوص رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: انتظار افکار عمومی و نمایندگان مجلس از روسیه و چین این است که در مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 از تمام ظرفیت خود استفاده کنند.

علاءالدین بروجردی در حاشیه نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: من فکر می‌کنم عدم حصول نتیجه نهایی در مذاکرات نشانه‌ای از ایستادگی تیم مذاکره‌کننده و همچنین مواضع جمهوری اسلامی ایران بوده که این قابل تقدیر است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، درباره علت عدم دستیابی به نتیجه نهایی در مذاکرات هسته‌ای گفت: عامل اساسی عدم حصول نتیجه در 3 آذر، زیاده‌خواهی آمریکا بود. آمریکایی‌ها در مذاکرات مسقط بسیار بد و در مذاکرات وین نیز بد عمل کردند، حتما برای رسیدن به نتیجه نهایی آمریکا باید گام‌هایی در جهت دور شدن از زیاده‌خواهی‌های غیرمنطقی خود بردارد که مشخص است با فشار صهیونیست‌ها و برخی کشورهای منطقه، این مواضع آمریکایی‌ها بیشتر شکل گرفته،‌ بنابراین با توجه به فرصت 7 ماهه باید تیم مذاکره‌کننده کشورمان این زمان را هر چه بیشتر کوتاه کند و ضرورت ندارد از تمامی زمان 7 ماهه استفاده شود.

وی افزود: حداقل زمان ممکن براساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی این است که بتوان به نتیجه مطلوب دست یافت.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: نظرات جمهوری اسلامی ایران در برخی بندها با نظرات گروه 1+5 بسیار نزدیک است و من فکر می کنم این موضوع می‌تواند گام بلند و مفیدی در جهت حفظ منافع ایران باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، برد با ما است زیرا اولا هیچ تعهدی در این زمینه نداریم که توافق‌نامه ژنو را ادامه دهیم، دوم اینکه به همه دنیا ثابت شد ایران به دنبال بمب هسته‌ای نیست و ایران اهل تفاهم، منطق و استدلال است و اینها در شکل‌گیری افکار عمومی بسیاری از کشورهای جهان، بسیار موثر بوده و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، در هر دو صورت برنده موضوع ما هستیم.

وی درخصوص مواضع روسیه و چین گفت: این کشورها در مجموع 6 کشور در اقلیت هستند بنابراین در تصمیمات جمعی رأی دو کشور در مجموع 6 کشور فائق نیست.

بروجردی افزود: برخلاف خیلی از تحلیل‌های داخلی که عنوان می‌شد نیروگاه بوشهر به نتیجه نمی‌رسد، وضعیت این نیروگاه به نتیجه رسید و هم‌اکنون با روسیه برای ساخت دو نیروگاه جدید قرارداد امضا شده، بنابراین همکاری هسته‌ای ایران و روسیه قابل قبول است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان یادآور شد: افکار عمومی و نمایندگان مجلس از روسیه و چین انتظار دارند که در مذاکرات ایران با 1+5 از ظرفیت خود استفاده کنند.

***تیم مذاکره کننده هسته ای نیازمند حمایت

درعین حال نماینده مردم ورامین،‌ پیشوا و قرچک در مجلس ،گفت: شعاع و دامنه اثرگذاری مذاکرات را نباید به سطح حداقلی آن کاهش داد، لذا تیم مذاکره‌کننده باید بداند که رسالت و تکلیف سنگینی برعهده دارد و البته نیازمند حمایت همه‌جانبه است.

سید حسین نقوی حسینی امروز در نشست علنی امروزدر نطق میان دستور خود با بیان اینکه چشم داشتن به لطف و مرحمت دشمنان قسم‌خورده و قدرت‌های سلطه‌گر از جمله آمریکای عهدشکن، خودبرتربین، زورگو با عقل و تدبیر مغایرت دارد، افزود: آمریکا و همپیمانان جهانی و منطقه‌ای او با فعالیت هسته‌ای، حقوق بشر، آزادی، ادعای مشابه مشکلی ندارد، آنها با جمهوری اسلامی، مکتب اهل بیت،‌ خیمه امام حسین (ع) و علم حضرت اباالفضل (ع) مشکل دارند. مشکل نظام سلطه به ویژه آمریکا این است که جمهوری اسلامی صاحب سبک است، سبکی که آرام‌آرام می‌رود تا بساط استکبار، سلطه‌گری، ظلم و بی‌عدالتی آمریکا و قدرت‌های سلطه‌گر را برچیند. سبکی که با محوریت ولایت‌فقیه، مردم‌سالاری دینی را به‌عنوان الگوی جدیدی از حکومت به دنیا معرفی کرده است و به همین دلیل مذاکرات هسته‌ای مهم است.

وی  با اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای صحنه رویارویی این دو سبک است، گفت: مقابله دنیای سلطه به رهبری آمریکا با نظام جمهوری اسلامی است. شعاع و دامنه اثرگذاری مذاکرات را نباید به سطح حداقلی آن کاهش داد، لذا تیم مذاکره‌کننده باید بداند که رسالت و تکلیف سنگینی برعهده دارد و البته نیازمند حمایت همه‌جانبه نیز هست، چرا که پیروزی در این رویارویی برای ملت، کشور و نظام، پیروزی سبک و روش مردم‌سالاری دینی و حقانیت ملی ما است، وگرنه امام و امت امیدی به دشمن عهدشکن ندارند، لذا ایستادگی و مقاومت در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا از سوی تیم مذاکره‌کننده مورد حمایت ملت خواهد بود.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی، گفت: امام امت راه‌حل پیروزی را اعتماد به قدرت درونی و اقتصاد مقاومتی می‌داند و در این مسیر دولت و مجلس و سایر قوا و جریانات سیاسی مسئولیت سنگینی دارند و البته مسئولیت دولت سنگین‌تر است. سایه رکود، تورم و بحران اشتغال در اقتصاد و صنعت کشور سنگینی می‌کند و با شعار و ارقام ساختگی نیز حل نمی‌شود، بلکه نیازمند همت بیشتر دولت و دستگاه‌های اجرایی است و در این مسیر سخت و دشوار، دولت با سه تهدید روبرو است.

نقوی حسینی با تاکید بر اینکه روحیه اشرافی‌گری، رفاه‌زدگی و تجمل‌گرایی از خطرات جدی است، افزود: همین سه عامل دولت را تهدید می‌کند، اداره امور و ثروت برخی از وزرا خود به یک وزارتخانه نیازمند است.

وی یادآور شد: سیاست‌زدگی بیش از حد و اعمال آن در تصمیم‌گیری‌ها و بسیج امکانات دولت نه در جهت خدمت به مردم بلکه در جهت حذف رقبا،‌ تسخیر مجلس آینده و انتصابات مسئله‌دار خطر جدی است که دولت را تهدید می‌کند و فرصت خدمت به مردم را از دولت می‌گیرد و بالاخره عدم توجه به مطالبات واقعی مردم، اتخاذ تصمیماتی برخلاف مطالبات مردم و ضایع کردن تلاش‌ها و خدمات نظام و دولت‌های گذشته به ملت به بهانه‌های مختلف ، دولت را به شدت تهدید می‌کند و ما به‌عنوان نماینده مردم، دولت را متوجه این تهدیدات می‌کنیم. در این راستا به یک نمونه اشاره می‌کنم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم،‌ افزود: از هیات رئیسه مجلس تقاضا دارم آقای ظریف را در یک جلسه علنی دعوت کرده زیرا در جلسه غیرعلنی چیزی برای نمایندگان نگفتند، لااقل در جلسه علنی دعوت کرده بلکه مطالبی به نمایندگان اعلام کند.

***زیادخواهی‌های آمریکا و غرب

دراین راستا همچنین نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تاکید بر قدرت فراملی ایران در مسائل منطقه ای و جهان گفت: آمریکا و غرب می خواهند برای اجرای توطئه های خود و تضعیف نظام زمان خریداری کنند اما ملت ایران برای مواجه با این نقشه های شوم آماده شده است.

منصور حقیقت پور در گفت وگو با خانه ملت ضمن اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره تمدید مذاکرات هسته ای گفت: آمریکایی ها در جریان مذاکرات اثبات کردند که همچنان رویه استکباری خود را ادامه می دهند و در زمانی که انتظار می رفت مذاکرات به نتیجه مشخصی دست پیدا کند آنها برای رسیدن به زیاده خواهی های خود ، تفاهم نامه ژنو را برای 7ماه دیگر تمدید کردند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تحلیل رویکرد آمریکا گفت: غربی ها گمان می کنند که عامل زمان به نفع آنها است. آنها گمان می کند که با اعمال فشار و ایجاد اختلاف در طول7ماه آینده می تواند ایران را تضعیف و جمهوری اسلامی را ناچار به تمکین کرده و حتی درخواست های بیشتری را در جریان مذاکرات مطرح کنند.

وی گفت: مردم و رهبرعظیم الشان ایران اسلامی ، خواب آنها را پریشان کرده و تمام رویاهای استکباری غرب را به کابوس تبدیل کرده اند. قطعا مردم ایران همانند 35سالی که از پیروزی انقلاب در 7ماه آینده نیز نخواهند گذاشت ذره ای به نظام لطمه وارد شود .

نماینده مردم اردبیل در مجلس  ضمن تاکید بر نهادینه شدن مقاومت و ایستادگی دربرابر زیاده خواهی های استکبار جهانی گفت: براساس برآوردها در طول 7ماه آینده ایران اسلامی با توطئه های رنگارنگی مواجه خواهد شد و ما از هم اکنون خود را آماده مقابله با آنها در فضای عمومی و فضای مجازی کرده ایم.

وی در ادامه افزود: آمریکا و غرب تلاش خواهند کرد که در عرصه بین الملل ایران را منزوی  و در داخل نیز بحران های سیاسی،اقتصادی و حتی اجتماعی ایجاد کنند تا بلکه بتوانند در مقاومت ایرانی ها اخلال به وجود آید. اما مردم ایران ارزش نظام جمهوری اسلامی را به خوبی درک می کنند و با اقدامات مستمری که تا کنون انجام داده اند انشا الله تا تیرماه 94 بیش از هر زمان دیگر با حفظ انسجام ملی حق مسلم هسته ای خود را مطالبه خواهند کرد.

حقیقت پور در باره دوگانگی آمریکایی ها در نامه پراکنی ها و مواضع رسمی آنها که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است،گفت: آمریکایی ها در پس ادعای ابرقدرتی پوشالی خود به شدت نیازمند همراهی جمهوری اسلامی هستند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح این موضوع گفت: تروریسم تکفیری که اتفاقا دست پرورده هم پیمانان آمریکا است ، غرب را در بیش از 50 کشور دنیا به عنوان یک تهدید فراملی به چالش کشیده است.

وی گفت: آمریکایی ها در عراق و سوریه تا کنون نتوانسته اند هیچ اقدام موثری انجام دهند و تنها جمهوری اسلامی است که تاکنون توانسته با داعش به شکل موثر مقابله کند.

حقیقت پور گفت: آمریکا بنا به نیاز در پس پرده از ایرانی ها درخواست کمک و همراهی می کند اما در مواضع رسمی خود در مقابل ایرانی ها جبهه گیری می کند و این موضوع دوگانگی و نوعی سرگیجه آنها را تفسیر می کند.

*** توافق انجام نگیرد غرب ضرر می‌کند

درهیمن حال یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه غرب به دنبال جلوگیری از اقتدار ایران درجوامع بین المللی است، گفت: آمریکا و غرب از عدم توافق با ایران متحمل بیشترین ضرر خواهند شد ، زیرا جمهوری اسلامی ایران با اتکا به اقتصاد مقاومتی مشکلات داخل را حل می کند.

غلامرضا اسداللهی در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، به طور قطع آمریکا ضرر خواهد کرد، گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران تا کنون درچندین دوره از مذاکرات هسته ای حسن نیت خود را درخصوص استفاده صلح آمیز ازانرژی هسته ای به دنیا نشان داده است و چون ایران عضو ان پی تی بوده هیچ گاه خارج از چارچوب های این معاهده عمل نکرده است.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به طور قطع آمریکا و کشورهای غربی برخورد سیاسی با موضوع برنامه صلح آمیز هسته ای ایران داشته و به دنبال طرح مسائل فنی نیستند، به عبارت بهترقصد واقعی آمریکا در مذاکرات جلوگیری از رشد و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در جوامع بین المللی است؛ بنابراین هیچ گاه نمی توان به آمریکا و غرب اعتماد داشت.

وی تصریح کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب هم تاکید دارند باید از تیم مذاکره کننده هسته ای حمایت کرد زیرا انصافا اعضای تیم مذاکره کننده تاکنون ازحقوق ملت ایران به خوبی دفاع کرده و برحق استفاده از انرژی صلح آمیز برای تک تک ایرانیان ایستادگی نموده است، ازاین رو باید تاکید کرد که اگر توافقی میان ایران و کشورهای غربی صورت نگیرد این آمریکا و همپیمانان این کشور هستند که متحمل ضررهای فراوانی می شوند، چرا که این فضا تنها فرصتی است که ایرانیان بتوانند بدون اتکا به کشورهای بیگانه با اقتصاد مقاومتی مسائل ومشکلات داخلی را حل کنند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران برای کل دنیا شفاف و روشن است، تصریح کرد: تا کنون نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی ازتاسیسات هسته ای ایران بازدید های بسیاری داشتند و به این نکته اشاره کردند که ایران به تعهدات خود در توافق اولیه پایبند بوده است اما متاسفانه کشورهایی هستند که روز به روز ضرادخانه های خود را افزایش داده و به موازین بین المللی و حقوقی پایبند نیستند، ازاین رو نگاه دوگانه کشورهای غربی به مسائل این چنینی نشان از برخورد سیاسی آنها ملت های دنیا را دارد، بنابراین باید گفت آمریکا اگر نگران سرنوشت بشریت است به عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به مقررات بین المللی توجه کند.

***مقاومت تیم مذاکره کننده در برابر ورود به مباحث فرعی

همچنین دراین راستا نماینده مردم رشت در مجلس گفت: وزیر امور خارجه کشور در این نشست گزارشی از عملکرد تیم مذاکره کننده ارائه کرد و تاکید داشت که مذاکرات به دلیل مقاومت ایران در مقابل زیادی خواهی طرف مقابل ادامه دارد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نیز در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه ظریف  از محبت‌ها و حمایت‌های مقام معظم رهبری و بیانات ایشان در نشست بسیجیان تشکر کرد، اظهارداشت: وزیرخارجه تشریح کرد که مذاکرات اخیر هفت روز طول کشید و به  طور متوسط روزی هفت ساعت جلسات متعددی داشتند که برای اولین بار چین با متن مکتوب در جلسات حضور پیدا می‌کرد.

به گفته نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ظریف گفته است که جلسات با تندی  برگزار می‌شد و در جلسات وین طرفین بر سر 6 موضوع اختلاف نظر داشتند. طرفین سه گزینه برای جلسات در نظر داشتند که یا  مذاکرات شکست بخورد یا به توافق کلی برسند و یا توافق جزیی صورت بگیرد، که در نهایت دو طرف تصمیم می‌گیرند به توافقی جزیی برسند و بعد به توافق کلی دست یابند.

جعفرزاده ادامه داد: ظریف تاکید داشت که تمدید مذاکرات  از اختیارات تیم مذاکره کننده ایران بود. همچنین وزیر امور خارجه عنوان کرد که  اختلاف زیادی بین ایران و تیم 1+ 5 وجود دارد. فاصله بین لغو تحریم  و افزایش تعداد سانتریفیوژها از جمله موارد اختلاف بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس  به نقل از ظریف گفت مذاکرات 7هفت ماه تمدید شد و ادامه داد: در مذاکرات هسته‌ای صهیونیست‌ها برای تحریک کشورهای عربی علیه ایران تلاش زیادی کردند و به شدت به دنبال آن بودند که توافقی صورت نگیرد. که ایران بارها اعلام کرد چه توافق صورت بگیرد چه نه، ایران قدرتمند است و قدرتمند بودن ایران ربطی به توافق هسته‌ای ندارد.

جعفرزاده به سوال نمایندگان از وزیر امور خارجه کشور اشاره کرد و توضیح داد: برخی از نمایندگان سوالات و دغدغه‌های خود را با ظریف در میان گذاشتند. از جمله پرسیده شد چرا بحث تحریم جزو مباحث آخر مذاکرات بود که ظریف تاکید کرد که طرف آمریکایی بحث‌هایی را مطرح می‌کرد که نپذیرفتیم و در ضمن در 6 ماه اخیر از برنامه رفع تحریم عقب‌تر نیستیم.

وی ادامه داد: همچنین رسایی مطرح کرد که در مذاکرات مسائل غیر هسته ای هم مطرح شد که وزیر امور خارجه تاکید داشت اجازه ندادیم مباحثی غیر از دستور جلسه در مذاکرات دنبال شود. همچنین ظریف  اعزام نماینده رئیس جمهور به مسقط و وین را تکذیب کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس  با بیان اینکه ظریف تاکید داشت اجازه نمی دهیم در مذاکرات عنوان شود به ما پولی داده می‌شود، گفت: آنها پول خودمان را به ما می‌دهند. همچنین از سوی یکی از نمایندگان مطرح شد که تمام تمرکز وزارت امور خارجه بر روی مذاکرات 1+5 است که وزیر تاکید داشت قائم مقام و معاونانش در ایران، کارهای وزارتخانه را دنبال می‌کنند و همه تمرکز وزارت امورخارجه بر روی مسئله مذاکرات هسته‌ای نیست.

*** کسب توافق جامع دور از ذهن نیست

دراین راستا یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت هم با بیان اینکه ایران در مذاکرات هسته ای به دنبال تعامل با دنیا است، گفت: کسب توافق جامع دور از ذهن نیست زیرا تیم مذاکره کننده بارها برای دنیا اثبات کرده که پیشرفت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسائل نظامی نیست.

غلام محمد زارعی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده هسته ای در چارچوب های مورد تائید رهبری و شورای عالی امنیت ملی با کشورهای غربی مذاکره می کند، گفت: تعامل با کشورهای دنیا موضوع بسیار خوبی بوده و طبیعی است که حداقل دستاورد بدست آمده در مذاکرات شفاف سازی مواضع تعاملی جمهوری اسلامی ایران با اعضای1+5 می باشد که این مسئله بارها درطول گفت و گو ها حاصل شده است.

نماینده مردم بویر احمد و دنا درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به طور قطع هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که مسئولان ایرانی اهل تعامل با دنیا نیستند، بنابراین دستاورد مورد نظر حتی برای طرف های مقابل ایران در مذاکرات کسب نشد و ادامه این روند می تواند مواضع برحق ملت ایران را بیشتر از گذشته مورد تائید قرار دهد، البته هرگونه تعلل و کارشکنی در طول مذاکرات به نفع اهداف آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی نخواهد بود.

وی با تاکید براینکه رژیم صهیونیستی باید باورکند که به لحاظ عملکرد ونگاه ددمنشانه به بشریت در مسیر انزوا و انفعال در حرکت است، افزود: رژیم  صهیونیستی باید بداند که فضای تعامل ایران با غرب آماده است و  اگردرمذاکرات همچنان به کارشکنی خود ادامه دهد به گفته مقام معظم رهبری روز به روز اسرائیل نا امن تر می شود؛ بنابراین آمریکا و تمام همپیمانان منطقی اش بهتر است که مذاکرات را از مسیر اصلی خود خارج نکنند.

زارعی با یادآوری اینکه عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای مورد تائید رهبرمعظم انقلاب و علما است، تصریح کرد: باید از اقدامات سنجیده اعضای تیم مذاکره کننده که  مقتدرانه از حقوق ملت ایران در مقابل زیاده خواهی های غرب دفاع می کنند تشکر و قدردانی کرد، البته امیدوارهستیم که در مدت زمان توافق شده برای تمدید مذاکرات توافق جامع هسته ای کسب شود، هرچند که این موضوع دور ازذهن نیست زیرا تیم مذاکره کننده هسته ای بارها برای کل دنیا اثبات کرده که پیشرفت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسائل نظامی نیست.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، گفت: آمریکا همیشه در مذاکرات به دنبال فریب افکار عمومی است اما پس ازگذشت چندین دوره ازمذاکرات خوشبختانه مواضع و اظهارنظر حق طلبانه آنها تاثیری بر افکار و ذهنیت مردم دنیا ندارد، زیرا حداقل دستاورد این دوره ازمذاکرات شفافیت مواضع ایران در خصوص تمایل به تعامل جهانی و احترام متقابل به همه کشورهای دنیا است.

*** باید به توافق برد – برد منجر شود

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم  با اشاره به تمدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین گفت: تمدید مذاکرات باید منجر به توافق برد – برد شود، در غیر این صورت توافق نهایی صورت نخواهد گرفت.

عبدالرضا عزیزی در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به تمدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین گفت: تمدید مذاکرات بدین معناست که طرفین مذاکره بعد از ده ماه تلاش نفس گیر و سخت برای به نتیجه رساندن مذاکرات اراده ای جدی دارند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی افزود: تمدید مذاکرات باید منجر به توافق برد – برد شود، در غیر این صورت توافق نهایی صورت نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه از تیم مذاکره کننده هسته ای به خصوص آقای ظریف به دلیل اداره و پیش برد هوشمندانه و با درایت مذاکرات تشکر می کنیم، ادامه داد: تلاش تیم مذاکره کننده برای حل پرونده هسته ای با حفظ حقوق ملت و بر اساس خطوط قرمز تعیین شده توسط نظام جمهوری اسلامی ایران، موجب شد  مذاکرات در این بازه زمانی به نتیجه نرسد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پذیرش و عدم پذیرش فعالیت هسته ای ایران توسط غرب، تاثیری بر روند فعالیت کشورمان نخواهد داشت، توضیح داد: ایران در حال حاضر جزو کشورهای هسته ای است و با توجه به آگاهی کل جهان از صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای آن، ایران به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هموطن IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    ازمذاکرات فرسایشی خسته شدیم...