پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: بازشنبه شدو خبرهایی خواندنی که برای شما تدوین کردیم ؛ این هفته نیز خبرهایی از دنیای سیاست ؛اقتصادو ورزش اماده کردیم که همراه شما خوانندگان گرامی مرور میکنیم ...

از کاهش 50درصدی حقوق ریاست جمهوری ونظر هاشمی رفسنجانی درباره سفر به عربستان تا  عذرخواهی بهنوش بختیاری  و تیم جدید ستاره یاغی پرسپولیس

***رهبر عالی ایران، جمهوری اسلامی را رقیب بی بدیل آمریکا کرده است

روزنامه رای الیوم به نقل از "A.F.B" فرانسه نوشت: «حمله هوایی ایران به پایگاه های داعش نشان داد که ایران نقش محوری در حل بحران منطقه دارد. سه شنبه هفته گذشته پنتاگون اعلام کرد که ایران توسط جنگنده های "اف 4" در خاک عراق داعش را بمباران کرده است. در این رابطه "جان کری" وزیر خارجه آمریکا در نشست ائتلاف ضد داعش در بروکسل این اقدام ایران را مثبت ارزیابی کرد.»

این روزنامه در ادامه نوشت: «کارشناسان مسائل راهبردی معتقدند که ایران در مبارزه علیه داعش از آمریکا پیشی گرفته است. حمله هوایی ایران به داعش نشان دهنده آن است که تهران نقش محوری در اوضاع منطقه دارد و نمی توان نقش مهم ایران را در صلح و ثبات منطقه یا در بحران هایی شبیه داعش نادیده گرفت.»

این روزنامه در ادامه افزود: «کارشناسان غربی در مسائل راهبردی بر این عقیده هستند که "(آیت الله سید) علی خامنه ای" رهبر عالی ایران کاری کرد که این کشور به رقیب بی بدیل ایالات متحده آمریکا در منطقه تبدیل شود. در این رابطه کارشناسان می گویند همپیمانان عرب آمریکا و در راس آنها عربستان از گسترش نفوذ ایران در منطقه و واکنش های حساب شده تهران نسبت به اوضاع منطقه به شدت نگران هستند؛ چرا که ایران در حال تبدیل به یک قدرت منطقه ای است.»

***فساد اخلاقی سرکرده داعش دردسرساز شد

گروهک موسوم به "فجر الاسلام" به دلیل آنچه فساد اخلاقی نامیده شده، از گروه تروریستی داعش اخراج و عناصر آن از منطقه قلمون به حمص تبعید شدند. "ابوطلال الحمد" سرکرده داعش در این منطقه به همراه همه عناصرش از جرود قلمون طرد شده اند.

روزنامه "الاخبار" به نقل از فعالان قلمون نوشت: وی پیش از این، مهم ترین عامل رسیدگی به پرونده نظامیان ربوده شده توسط تروریست های داعش بود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، داعشی ها اعلام کرده اند که در محل استقرار عناصر گروهک فجرالاسلام پاکت های سیگار و فیلم های مستهجن و غیر اخلاقی کشف شده و به همین علت این سرکرده داعش و عناصر تحت امر او از قلمون طرد شده اند.

به نوشته العالم، ادعای فساد اخلاقی برای طرد عناصر نامطلوب داعش در حالی مطرح می شود که با توجه به رفتارها و اقدامات افشا شدۀ سران و اعضای این گروهک تروریستی، اصولا مفهومی به نام "اخلاق" در میان آنها جایی ندارد.

در همین حال "منابع آگاه" به الاخبار گفتند: به زودی سرکرده دیگری برای تروریست های داعش در القلمون انتخاب خواهد شد و به احتمال زیاد سرکرده جدید از اتباع تونس خواهد بود.

 

***جوانی که مجبور شد برای فرار از گناه، نجاست پاک کند!

قبل از انقلاب بود. باید برای ادامه خدمت، می رفت منزل جناب سرهنگ. همان اول، وضع زننده همسر او را که دید فرار کرد و برگشت به پادگان. هجده توالت بود که هر نوبت چهار نفر باید تمیزشان می کردند. عبدالحسین برای تنبیه، باید جور همه را می کشید. یک هفته بعد، سرهنگ رو کرد به او و گفت: دوست داری برگردی همان جا، مگر نه؟

تاثیری روی او نداشت! گفت:«اگر تا آخر خدمت مجبور باشم همه کثافت های توالت را در بشکه خالی کرده و به بیابان بریزم، باز هم آن جا پا نمی گذارم!»

بیست روز دیگر به همان کار ادامه داد. مسئولان یگان، خودشان خسته شدند و رهایش کردند.

***ظاهر زنان و دختران ایرانی؛ زیر ذره بین نگاه گردشگران خارجی

«سالکا بوچر» و «سانجیو آدیه تی» زوج جوان اهل سوئیس هستند که برای اولین‌بار به ایران سفر می‌کنند و بعد از یک هفته انتظار در ترکیه موفق می‌شوند ویزای ورود به ایران را دریافت و سفرشان را از تبریز شروع کنند. دیدن ایران آنقدر برای آنها جالب می‌آمد که حاضر شدند یک هفته در ترکیه زمان بگذارند تا ویزا بگیرند.

سالکا 26 سال دارد و درباره اینکه چرا ایران را برای سفر انتخاب کرده، می‌گوید: زمانی که با «سانجیو» به بوسنی سفر کردیم، با یک ایرانی که گلیم می‌فروخت آشنا شدیم، برخورد او با ما بسیار خوب بود و پیشنهاد کرد از نزدیک ایران را ببینیم، به همین دلیل ما هم ایران را مقصد بعدی سفر خود انتخاب کردیم.

سالکا دانشجوی مددکاری اجتماعی است و در یک سیرک که مخاطبانش کودکان هستند، کار می‌کند و از اینکه توانسته ایران را ببیند خوشحال به نظر می‌رسد. او معتقد است که واقعا کشور زیبایی را دیده است.

این گردشگر جوان اظهار می‌کند: وقتی که مادرم متوجه شد می‌خواهم به ایران سفر کنم، تلاش کرد مرا منصرف کند و می‌گفت، آنجا کشور خطرناکی است؛ چون رسانه‌ها در کشور من صحنه‌های خوبی از ایران را نمایش نمی‌دهند. اما با این سفر متوجه شدم که ایران با آن چیزی که در اخبار کشورم می‌دیدم متفاوت است.

«سانجیو» که 24 سال دارد، سابقه بازی در سریال‌های تلویزیونی از جمله «Best Friends» را دارد او بعد شغل‌اش را تغییر داده و اکنون در سیرک کار می‌کند جایی که با «سالکا» آشنا می‌شود و با شروع تعطیلات تصمیم می‌گیرند که به ایران سفر کنند.

 

آنها دو هفته است که به ایران آمده‌اند و بعد از آنکه تبریز، ارومیه و اصفهان را دیدند، به دل کویر زده‌اند و می‌گویند که از دیدن بازار تبریز و میدان نقش جهان بسیار لذت برده‌اند.

«سانجیو» با بیان اینکه تاکنون به ایران سفر نکرده است، می‌گوید: برای اولین‌بار است که کویر را از نزدیک می‌بینم و چون کشور من کوه‌های زیبایی دارد، برنامه کویر را هم در سفرم قرار دادم.

او تاکید می‌کند: ایران یکی از زیباترین کشورهایی است که در سفرهایم دیده‌ام و از لحاظ جغرافیایی تنوع زیادی دارد.

نکته‌ای که نه تنها برای «سانجیو»، بلکه برای گردشگران دیگر کشورها نیز جالب به نظر رسیده، ظاهر زنان و دختران ایرانی است؛ آنها با ورود به ایران به سرعت متوجه برداشت ذهنی اشتباه خود از محدودیت‌های زنان ایرانی در نوع پوشش می‌شوند.

«سانجیو» که از مدل مو و آرایش صورت دختران ایرانی تعجب کرده است، می‌گوید: من و سالکا وقتی می‌دیدیم سر دختران از زیر روسری پف کرده است، احتمال می‌دادیم که زنان ایرانی حتما موهای بلندی دارند و آن را به زور زیر شال یا روسری‌شان جا داده‌اند، اما بعدها متوجه شدیم که کلیپس موهای آنهاست که به این شکل درآمده است. البته آنها زیاد هم آرایش می‌کنند.

سالکا و سانجیو بعد از سفر یک روزه‌شان به تهران و دیدن کاخ گلستان، بازار تهران، خانه مقدم و موزه ملی ایران باستان به کشورشان برمی‌گردند تا بقیه اعضای خانواده خود و دوستان‌شان را برای دیدن زیبایی‌هایی که دیده‌اند، به ایران دعوت کنند.

 ***شوخی جالب استاد دانشگاه تهران با دخترش

شهید مسعود علی‌ محمدی معروف به استاد علی‌ محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران بود که در بامداد ۲۲ دی ماه ۱۳۸۸ و در سن ۵۰ سالگی، به هنگام بیرون آمدن از منزلش بر اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور ترور شد و به درجه رفیع شهادت رسید.

همسر شهید از خاطرات همسرش به شوخی خاص شهید علی محمدی با دختر خردسالش که موجب گریه او می شد اشاره کرد و گفت : شهید اعتقاد عجیبی به شعار (( انرژی هسته ای حق مسلم ما است)) داشت و همیشه آن را به هر بهانه ای تکرار کرده و اعتقادش را به قدم بر داشتن برای تحقق این شعار نشان می داد.

وقتی در راهپیمایی ها و تجمعات مناسبتی همراه با او، من و دخترش شرکت می کردیم و او با صدای بلند این شعار را فریاد می زد و دخترش به او می گفت بابا صدایت خیلی بلند است و بد شعار می دهی، شهید هم از این حساسیت دخترش برای شوخی استفاده می کرد و هر بار که در پارک قدم می زدیم یا برای خوردن غذا به مکانهای عمومی می رفتیم شهید با صدای بلند این شعار را سر می داد و دختر خردسالش با این عبارت که آبرویم رفت بابا. به گریه می افتاد و شهید از او با خنده و بوسه دلجویی می نمود.

همسر شهید هسته ای ادامه داد : همسرم به دخترش می گفت، این شعار آبروی ما است و باید آنقدر آن را تکرار کنیم تا باورش در روح و جانمان رخنه کند و قدم در راه تحقق آن برای آینده کشور بگذاریم.

همسر شهید مسعود علی محمدی با بیان اینکه شهید به آرزوی خود رسید و در راه تحقق این امر با جان شیرین خود معامله نمود گفت : من نیز تا جان در بدن دارم راه او را ادامه خواهم داد و به فرزندانم پای نهادن در راه پدر افتخار آفرینشان را خواهم آموخت می آمو خت.

***حقوق ریاست جمهوری 50 درصد کاهش یافت

دفتر ریاست جمهوری عراق از تصمیم رییس جمهور این کشور و معاونان وی برای کاهش 50 درصدی حقوق خود خبر داد.

 دفتر ریاست جمهوری عراق اعلام کرد که بر اساس توافق رؤسای 3 قوه عراق در جلسه روز یکشنبه گذشته مورخ ( 30/11/2014) و با توجه به شرایط مالی و اقتصادی عراق، فؤاد معصوم، رییس جمهور این کشور و معاونان وی، از تصمیم روز گذشته هیات وزیران برای کاهش 50 درصدی حقوق نخست وزیر، معاونان و دیگر اعضای کابینه این کشور تمجید کردند.

با تصمیم روز سه شنبه کابینه عراق، حقوق نخست وزیر، معاونان و دیگر اعضای کابینه این کشور 50 درصد کاهش می یابد.

 گفته می شود عراق از کسر بودجه سالانه رنج می برد و همین امر باعث شد که هیات وزیران مورخ (30/11/2014) تشکیل جلسه داده و برای جبران بخشی از کسری بودجه سال 2015 هزینه همه وزارتخانه های این کشور را کاهش دهند.

 

***پیکان اهدائی محمدرضا پهلوی به حراج می‌رود

يک دستگاه اتومبيل پيکان اهدايی محمدرضا پهلوی شاه مخلوع ایران به "نيکلای چائوشسکو" دیکتاتور یونان، در رومانی به حراج گذاشته شد.

بر اساس گزارش صدای امریکا (VOA) محمدرضا شاه که پس از جنگ جهانی دوم و استعفای پدرش بر اثر اشغال ايران توسط قوای متفقين بر تخت پادشاهی ايران تکيه زده بود با نيکلای چائوشسکو، ديکتاتور رومانی، روابط نزديکی داشت.

این گزارش می‌افزاید: «از طرف ديگر، چائوشسکو در سال ۱۹۶۶ به قدرت رسيد و درهای مراودات دوستی و اقتصادی کشورش را بروی ايران باز کرد. طبيعی بود که در چنين فضایی پادشاه ايران سمبل و نماد صنعتی کشورش را به دوستش اهدا کند».

صدای امریکا افزود: «اين اتومبيل اکنون در حراجی خصوصی "آرتمارک" در بوخارست، پايتخت رومانی، در معرض فروش قرار گرفته است. اين پيکان با دوهزار کيلومتر به عنوان جزيی از کلکسيون شخصی چائوشسکو بوده و قيمت اوليه ۴ هزار يورو (نزديک ۵ هزار دلار آمريکايی) تعيين شده است. با حجم موتور يک و نيم ليتری و قدرت ۵۴ اسب اين قطعه آنتيک ظاهرا می‌تواند حداکثر ۱۴۵ کيلومتر در ساعت برود.

بر پایه این گزارش، شرکت ايران ناسيونال در سال ۱۹۶۲ ساخت اتومبيل‌های پيکان، تحت مجوز از شرکت انگلیسی "هيلمن" را آغاز کرد. چيزی نگذشت که پیکان به آرامی به نماد ملی و توانايی‌های نيروی کار هوشمند ايران تبديل شد و شاه سابق که از اين امر مغرور بود يک دستگاه از آن را در سال ۱۹۷۴ به دیکتاتور کمونیست رومانی نیکلای چائوشسکو هديه کرد. اين ژست دوستانه توسط پادشاه ایران در زمانی انجام گرفت که ديکتاتور رومانی مقام خود را از رئيس شورای دولتی به ریاست جمهوری کامل در آن سال تبديل کرده بود.

 

***ایران برای ورود به عراق از آمریکا اجازه نمی گیرد

نشریه پرتیراژ فرانسوی زبان "فیگارو" در نوشتاری با اشاره به ادعای وزارت دفاع آمریکا و شبکه الجزیره مبنی بر بمباران مواضع داعش از سوی جنگنده های ایرانی نوشت: «در عین حالی که ایران حمله به داعش را تایید نکرده است، پنتاگون این اقدام را تایید کرده و می گوید شواهدی برای این ادعا موجود است.»

فیگارو با اشاره به اظهارات سخنگوی پنتاگون می نویسد: «دریادار جان کربی، دراین خصوص گفت: "ما شاخص هایی داریم که نشان می دهد آنها با جنگنده های فانتوم اف-۴ حملات هوایی انجام داده اند."

ازسوی دیگر، دولت آمریکا اظهار داشته که این حملات هوایی با نیروهای ائتلاف بین المللی که ایران از اعضای آن نیست، هماهنگ نشده. ایران اما چنین حملاتی را تأیید نکرده است. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در یک کنفرانس مطبوعاتی دراین ارتباط گفت: "در سیاست ایران برای حمایت و مشاوره دادن به مسؤولان عراقی در مبارزه علیه داعش تغییری حاصل نشده است." او در ادامه افزود: "من این اطلاعات را درخصوص همکاری نظامی با عراق تأیید نمی کنم. مشاوره ها و حمایت های نظامی ما در چارچوب قوانین بین المللی انجام می شود."»

فیگارو در ادامه می افزاید: «کمی قبل تر از آن (اظهارنظرها)، تصاویر جنگنده های اف-۴، مشابه با آنچه در ارتش ایران است، به آماج هایی در استان دیالا در نزدیکی مرز ایران و عراق حمله کردند. این تصاویر در شبکه تلویزیونی الجزیره منتشر شد. عراق و ایران در نبرد علیه دولت اسلامی دارای روابط تنگاتنگی هستند. ارتش ایران در خاک عراق کاملاً فعال است و به شبه نظامیان شیعه و واحدهای مختلف ارتش عراق کمک رسانی می کند، ولی این اولین باری است که واشنگتن تأیید کرده حملات هوایی توسط جنگنده های ایرانی علیه داعش انجام شده. این درحالی است که ایران همچنین هواپیماهای شکاری سوخو Su-25 را برای عراق تأمین کرده و همچنین شایعه شده که خلبانان ایرانی هدایت این هواپیماها را برعهده دارند.»

این نشریه فرانسوی با بیان اینکه "عراق هماهنگی حملات را انجام می دهد" می افزاید: «ایالات متحده خاطرنشان می سازد که پنتاگون وظیفه هماهنگی حملات هوایی توسط کشورهای مختلف حاضر در ائتلاف بین المللی را برعهده ندارد و این وظیفه دولت عراق است. جان کربی دراین خصوص گفت: "ما مأموریت هایی را در آسمان عراق انجام می دهیم و این کار پس از هماهنگی با دولت عراق انجام می شود. کنترل آسمان عراق دراختیار دولت این کشور است." او همچنین افزود: "هیچ چیز درخصوص سیاست ما که فعالیت هایمان را با ایران هماهنگ نمی کنیم عوض نشده است."»

فیگارو در پایان افزود: «جنگنده های آمریکایی بر فراز آسمان عراق مأموریت هایی را به طور روزانه انجام می دهند و در این راستا، هواپیماهای نظامی کشورهای دیگر مانند فرانسه، استرالیا، یا کانادا نیز مشارکت می کنند. ایالات متحده حملات هوایی خود علیه دولت اسلامی (داعش) را در تاریخ ۸ اوت در عراق آغاز کرد و در ماه سپتامبر نیز حملاتی را در آسمان سوریه انجام داد.»

***اسراییل را مسلح کنید

پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن (Freebeacon)، با انتشار خبری به پوشش اظهارات "تام کاتن" سناتور آمریکایی، در حاشیه نشست سالانه اندیشکده "ابتکار سیاست خارجی" (FPI)، در مورد برنامه هسته ای ایران پرداخت.

در این خبر به نقل از این سناتور آمریکایی آمده است: کنگره باید اسراییل را برای حمله به ایران مسلح کند. وی همچنین هشدار داد: ادامه مذاکرات با ایران، اشتباهی بزرگ است.

در ادامه این خبر آمده است: سناتور تام کاتن روز چهارشنبه از کنگره خواست که نگاهی جدی به موضوع مجهز کردن اسراییل به هواپیماهای پیشرفته بمب افکن برای حمله احتمالی علیه تاسیسات هسته ای مستحکم و زیرزمینی ایران، داشته باشند.

وی افزود: درحالی که دولت اوباما به دنبال پیگیری دیپلماسی با ایران در سایه تمدید مجدد مذاکرات هسته ای است، کنگره باید فشارها بر تهران را افزایش داده و استفاده معتبر از فشار و شدت عمل را در نظر بگیرد؛ سیاستی که می تواند شامل تجهیز اسراییل به سلاح های پیشرفته مورد نیاز برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران باشد.

تام کاتن، به گروهی از گزارشگران گفت: به نظر من مذاکرات از اول یک اشتباه سخت بود و آن ها به زودی شاهد این خواهند بود که چه کار بیهوده ای انجام می دهند. کنگره باید تا اوایل سال آینده، تحریم هایی را که توسط دولت اوباما برداشته شده اند، دوباره بر ایران تحمیل کند.

وی افزود: هر گونه اقدام کنگره در رابطه با ایران باید با استفاده معتبر از فشار و شدت عمل همراه باشد. در حالی که مذاکرات هسته ای با ایران در حال ادامه است، رژیم ایران به سوی دستیابی به تسلیحات هسته ای پیشروی می کند ... نقش کنگره باید این باشد که به این مذاکرات پایان دهد.

در این خبر همچنین آمده است: "مایک پمپئو"، از اعضای کمیته انتخابی دائم مجلس نمایندگان آمریکا در امور اطلاعاتی، نیز در مورد تدارک حمله احتمالی علیه ایران با گزارشگران گفتگو کرد.

وی گفت: حمله موثر به تاسیسات هسته ای ایران آنقدر که برخی اعتقاد دارند پیچیده نیست. چنین حمله ای می تواند برنامه هسته ای ایران را 24 تا 36 ماه به عقب بازگرداند.

این پیشنهاد جنگ علیه ایران از سوی مقامات آمریکایی در حالي مطرح مي‌شود که پيش از اين نيز در موارد متعدد، مسائل مختلفي از سوي مقامات آمريکايي و اسرائيلي در زمینه حمله به ايران مطرح شده؛ اما روشن است که هدف از این سخن پراکنی ها تنها اعمال جنگ رواني براي پيشبرد اهداف خاص بويژه در مقطع مذاکرات هسته‌اي ايران و غرب است.

***واکنش عجیب رییس دفتر خاتمی به تاسیس حزب ندا

"محمد علی ابطحی" رییس دفتر سید محمد خاتمی در تازه ترین اظهارات فیسبوکی خود به تاسیس حزب "ندا" واکنش نشان داد.

وی با اشاره به این حزب تازه تاسیس شده گفت: «حزب نداي ايران اسلامي مجوز گرفت. همراهي با نظام با نگاه اصلاح طلبانه اصلي ترين مانيفست آنها به نظر مي رسد. برايشان آرزوي توفيق دارم. و به دست اندركارانش تبريك مي گويم. اصلي ترين نگراني اين است كه آنها در حوزه سياست همه اصلاحات را به روايت خودشان تقديم كنند واميد جديدي در نسل جوان اصلاح طلب ايجاد كنند ولي عملا نتوانند درب هاي آهنين قدرت را باز كنند و دوباره موج جديدي از نااميدي نسل جوان اصلاح طلب را در بر بگيرد.»

ابطحی در ادامه تصریح کرده است: «تلاشهاي اصلي اين گروه احتمالا براي تاثير در مجلس شوراي اسلامي است. تحليلگران زيادي بر اين باورند كه شوراي نگهبان با تاسيس حزب ندا و پدر جد حزب ندا وارتباطات و پول ندايي، از معيارهايي كه دارد كوتاه نمي آيند و انتخاب كانديدا با آن معيارها را هم پايداري ها و مشابه هاي آنان معرفي خواهند كرد. موضعگيري محتاطانه رهبري جريان اصلاح طلب نسبت به ندا از اين پايگاه است. اگر اين تحليل غلط باشد و حزب ندا بتواند حتي كانديداهاي اصلاح طلب معتدل را به مجلس بفرستد، كاري كارستان خواهد كرد. در هر حال هر حزبي در كشور به صورت رسمي آغاز به كار كند، گامي در جهت دموكراسي برداشته است.»

***بشار اسد سکوتش را شکست

رئیس جمهور سوریه اعلام کرد که حملات ائتلاف آمریکایی به داعش برای کشورش فایده ای نداشته است.

به گزارش آر تی نیوز، "بشار اسد" در گفتگوی خود با مجله "باری ماتش" فرانسه در جدیت و فعال بودن حملات هوایی ائتلاف ضد داعش اعلام تردید کرد.

وی همچنین ترکیه را به حمایت مستقیم از تروریست های داعش در مناطق مرزی متهم کرد.

رئیس جمهور سوریه افزود: «با حملات هوایی نمی توان بر تروریست غلبه کرد و از سوی دیگر دست یابی به نتایج در حملات زمینی نیز نیازمند آن است که نیروها در زمان های مناسب اقدام کنند.»

بشار اسد همچنین تصریح کرد که فقط این نیروهای سوری هستند که در نبرد زمینی با تروریست ها به جنگ مشغول اند مضاف بر این که هیچ تغییر چشمگیری بعد از حمله غربی ها بر علیه داعش دیده نمی شود.

بشار اسد همچنین درباره امکان از سرگیری ارتباط با "اولاند"، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد: «این موضوع یک مسأله شخصی نیست بلکه موضوع روابط دو کشور و سازمان ها است و پای مصالح ملی دو کشور در میان است.»

***هشدار داعش به پیشمرگه و صدری ها

روزنامه الدیار نوشت: «انفجار تروریستی دیروز در شهر صدر در شرق بغداد که اغلب ساکنان آن را شیعیان شکل می دهند، 21 کشته و 69 زخمی بر جا گذاشت.»

این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت: «همچنین در شهر کردنشین کرکوک در شمال عراق، حمله تروریستی به کشته شدن 17 تن و زخمی شدن 22 تن دیگر انجامید. این حمله تروریستی خرابی ساختمان های زیادی را در پی داشت.»

این روزنامه در ادامه افزود: «گروهک تروریستی داعش مسئولیت این دو حمله تروریستی در کرکوک و شهر صدر را به عهده گرفت و اعلام کرد که این حملات هشداری به پیشمرگه ها و نیروهای مقتدی صدر است.»

***داعش یک جنگنده مربوط به ائتلاف را ساقط کرد

روزنامه الدیار نوشت: «فعالان سوریه خبر دادند که گروهک داعش در استان دیرالزور در شرق سوریه یک فروند جنگنده مربوط به ائتلاف را ساقط کرد.»

این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت: «فعالان سوریه دیروز (پنجشنبه) کلیپی را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند که در آن لاشه ای مربوط به یک هواپیما را نشان می داد که در یکی از اجزای آن خون مشاهده می شد. از میان این اجزاء انبار سوخت و قطعات الکترونیکی غول پیکر قابل تشخیص است.»

شایان ذکر است که بعضی از فعالان سوریه در این رابطه به دلیل غیرقابل تشخیص بودن لاشه، احتمال می دهند این اجزاء مربوط به موشک بالستیک باشد.

***سازمان سیا رهبر القاعده لیبی را به دام انداخت

روزنامه الدیار نوشت: «نیروهای امنیتی ترکیه در شمال غرب این کشور با همکاری سرویس های جاسوسی آمریکا رهبر القاعده لیبی را به دام انداختند.»

این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت: «روز گذشته سازمان سیا به سرویس های اطلاعاتی ترکیه خبر داد که "عبد الباسط عزوز" رهبر القاعده لیبی وارد استامبول شده است. عزوز 48 ساله در کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی دست داشت.»

خاطرنشان می شود که عبدالباسط عزوز جزو 10 تروریست خطرناک جهان است که در لیست سازمان سیا درج شده اند.

***تاجر ایزدی خریدار زن البغدادی

یک منبع امنیتی که خواست نامش فاش نشود گفت: یکی از مسئولان گروه 14 مارس لبنان اعلام کرد که یک تاجر ایزدی در نامه‌ای به یکی از شخصیت‌های لبنان از وی خواسته تا همسر ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش را که هفته گذشته توسط این ارتش بازداشت شده به هر مبلغی که می‌خواهند به وی بفروشند تا او را با زنان ایزدی که توسط اعضای گروه تروریستی داعش در بازار برده فروشان سوریه و عراق فروخته شدند، مبادله کند.

مقامات لبنانی در سه شنبه هفته جاری اعلام کردند زنی که در یکی از گذرگاه های مرزی دستگیر شد، همسر دوم ابوبکر بغدادی و اهل سوریه است که قصد داشته از این کشور وارد لبنان شود. یک مقام نظامی لبنان به روزنامه «الجمهوریه» لبنان گفت که این زن در وزارت دفاع اعتراف کرده که همسر البغدادی است.

برخی رسانه های لبنانی نیز، گزارش دادند که این زن، همان «سجی الدلیمی» دختر حمید الدلیمی افسر ارشد حزب بعث صدام است که همراه با دختر 9 ساله اش (از شوهر قبلی) دستگیر شده است.

سجی الدلیمی که همچون همسرش، تفکرات افراطی و ادعای مجاهدت دارد، پیش از این نیز، بطور ناخواسته جان چندین گروگان را نجات داده بود. در زمان آزادی راهبه های معلولا، این زن که در بازداشت ارتش لبنان بود، با راهبه ها مبادله شد.

تحلیلگران درباره علت تلاش همسر بغدادی برای بازگشت به لبنان می‌گویند که وی قصد راه اندازی مجدد شبکه‌ای که با دستگیری «جمانه حمید» از هم پاشید، داشته است. جمانه حمید، مدیریت شبکه ای از زنان تکفیری را بر عهده داشت که در تهیه، انتقال و کار گذاشتن بمب در لبنان، سوریه و عراق فعال بودند. این زن چندی پیش شناسایی و دستگیر شد و اکنون در زندان رومیه نگهداری می‌شود.

گروه داعش پس از حمله ژوئن گذشته به منطقه موصل عراق هزاران زن اقلیت ایزدی مقیم این شهر را ربوده و برخی از آنها را به عقد نکاح سرکرده‌ها و عناصر خود درآورده و همچنین برخی از آن‌ها را در بازار برده فروشی در عراق یا الرقه سوریه فروخت و برخی شیخ‌های قبایل عرب آن‌ها را به خاطر آزاد شدن از داعش می‌خرند.

بر اساس گزارش‌ها هنوز صدها زن ایزدی در اسارت گروه تروریستی داعش هستند؛ زن هایی که همگی زیر 35 سال سن دارند. تعداد زیادی از این زن ها در مدارس موصل عراق به اسارت گرفته شده اند. ایزدی‌ها فرقه‌ای هستند که یکی از قدیمی‌ترین اجتماع ها را در شمال عراق پایه‌گذاری کرده و قدمت آنها به بیش از 6 هزار سال می‌رسد.

با این حال این روزها گفته می شود 500 تا 600 هزار نفر از این قوم کرد در عراق سکونت دارند که در جاهای مختلف پراکنده شده‌اند، با این حال به چشم داعشی ها این فرقه در زمره کافران قرار دارند و بر خلاف مسیحی‌ها و یهودی‌ها که می‌توانند در ازای زنده ماندشان مالیات بدهند ایزیدی‌ها نمی‌توانند نه مالیات بدهند و نه اینکه در منطقه تحت هدایت داعشی‌ها باقی بمانند.

***نظر هاشمی رفسنجانی درباره سفرش به عربستان

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه ای با روزنامه آساهی ژاپن که پایگاه اطلاع‌رسانی ایشان آن را بازنشر داده است، به بیان دیدگاه های خود از جمله حرف و حدیث ها در مورد سفرش به عربستان و رایزنی با مقامات سعودی در مورد مسائل منطقه ای پرداخت.

در گزیده مصاحبه تیرماه سال جاری هاشمی رفسنجانی با روزنامه آساهی آمده است:

خبرنگار آساهی: اخیراً سفیر ایران در عربستان به دیدار جنابعالی آمده بود. گویا تصمیم به سفر داشتید. چگونه می‌خواهید رابطه با عربستان را در اولویت کارهای خود قرار دهید؟

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: اگر زمانی به عربستان سفر کنم، سفر زیارتی خواهد بود. چون مسایلی که مربوط به رهبری و دولت می‌شود، مسئولیت‌های من نیست. بهبود روابط با عربستان در اولویت برنامه‌های من است که هر وقت کمک بخواهند، کمک می‌کنم.

خبرنگار آساهی: کشور شما بر اساس ولایت فقیه است، چگونه می‌توانید با کشور پادشاهی عربستان همکاری کنید؟

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: امروزه جز در ایران، هیچ کشور در قانون اساسی خویش «ولایت فقیه» ندارد، مگر با کشورهای مختلف دنیا همکاری نمی‌کنیم؟ همکاری کشورها بر اساس اصول دیپلماسی است و هر کشوری شرایط خاص خودش را دارد.

***نامه ای که در مورد زلزله در تهران تکذیب شد

همه‌چیز از یک پیام کوتاه در شبکه‌های اجتماعی شروع شد: «احتمال زلزله در تهران» و بعد نامه‌ای به نقل یکی از سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران که در آن خطاب به همه سازمان‌ها اعلام وضع آماده‌باش شده بود.

روزنامه شهروند در این باره نوشته است: همه اینها شایعه تازه‌ای را درباره زلزله در تهران شکل داده‌اند؛ زلزله‌ای بزرگتر از 4 ریشتر اما سازمان مدیریت بحران کشور دیروز آنچه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود ازجمله نامه آماده‌باش سازمان‌ها را تکذیب کرد و گفت آنچه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده واقعیت ندارد.

در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی پیغامی مبنی بر این‌که «امروز ساعت 5 بعدازظهر در کارتابل شهرداری پیغام محرمانه‌ای از سازمان مدیریت بحران برای 22 منطقه شهرداری به تهران اعلام شده با این مضمون، گسل تهران حرکت کرده است و 2 روز پشت سر هم جنوب تهران زلزله خفیف آمده است. امشب و فردا امکان وقوع زلزله تا بیش از 4 ریشتر وجود دارد... هم‌اینک برای کلیه شهرداری‌های تهران آماده‌باش اعلام شده است.»

احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پی انتشار پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر وقوع زلزله در پایتخت گفت: هیچ زلزله‌ای تهران را تهدید نمی‌کند و وقوع زمین‌لرزه قابل پیش‌بینی نیست. شهروندان نباید به این نوع پیغام‌های غیررسمی توجه کنند و تنها هشدارها درخصوص زلزله را مرکز ژئوفیزیک تهران می‌تواند اعلام کند.

به گفته صادقی، درحال حاضر وضع غیر عادی وجود ندارد که براساس آن پیش‌بینی زلزله صورت گیرد و این نوع اظهارنظرها تازه نیست. او تأکید کرد که احتمال وقوع زلزله در تهران همیشه وجود دارد و باید در برابر آن آمادگی‌های لازم را داشت. به گفته مقامات شهرداری، هیچ پیغامی با این مضمون صحت ندارد و هیچ‌کدام از نیروهای شهرداری در آماده‌باش برای مقابله با زلزله احتمالی به سر نمی‌برند.

****حال خراب فضای مجازی و قربانیانی چون چرخنده، توسلی و بهاره رهنما

«الهام چرخنده از فیس‌بوک رفت»؛ «هانیه توسلی اینستاگرامش را بست»؛ «بهاره رهنما از فرد هتاک در شبکه‌های اجتماعی شکایت کرد» و... . این روزها خبرهایی از این قبیل را زیاد شنیده‌‌ایم؛ مجموعه اتفاقاتی که حاصل برآورده شدن یک رؤیای دیرین جامعه بشری به نام «آزادی‌بیان» در رسانه‌های جدید است؛ جایی که آزادی بیان هست اما اثری از قانون نیست. منظورم از قانون هم درنظر گرفتن جنبه قضایی آن نیست بلکه وجه شخصی آن را هم شامل می‌شود.

برای هر چیزی نمی‌شود حدود قضایی تعیین کرد، قانون‌ها و هنجارهایی باید درون ما شکل بگیرد تا طوری نشود که در یک جلسه رسمی با لفظ قلم حرف بزنیم و در یک استادیوم فوتبال چاک دهان را باز کنیم.‌ وقتی با رفتن در صفحه افراد معروفی مثل مسی و رونالدو حتی بدیهی‌ترین وجهه شخصیتی خودمان یعنی هویت و فرهنگ‌مان را با نوشتن الفاظ رکیک زیر سؤال می‌بریم، حتما نه سواد رسانه‌ای که حتی آداب ساده معاشرت را هم نیاموخته‌ایم اما می‌خواهم توجه شما را به روی دیگر سکه نیز جلب کنم. فرض کنیم بخشی از مخاطبان شبکه‌های اجتماعی در کشور ما سواد‌ رسانه‌ای ندارند اما آیا آن بخشی از افراد معروف جامعه ما که در شبکه‌های اجتماعی حضوری فعال دارند هم از سواد رسانه‌ای بهره‌ای برده‌اند؟

‌حالا افراد مشهور فرصت آن را یافته‌اند تا از شبکه‌های اجتماعی، بهره بیشتری ببرند؛ چرا که به واسطه شهرت‌شان قدرت جذب مخاطبان بیشتری دارند و میزان تأثیرگذاری‌شان هم بیشتر می‌شود. اما از سوی دیگر لغزش و خطای آنان نیز تأثیری صد چندان می‌یابد، بنابراین از آنان انتظار خطایی کمتر و سطح شعور اجتماعی و رسانه‌ای بیشتری می‌رود. اما آیا آنها از رسانه بزرگی که به‌طور شخصی در اختیار دارند، فهم و درک مناسبی دارند؟ آیا آنها از تأثیرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مطلب و یا عکس تازه‌ای که منتشر می‌کنند، آگاه هستند؟ آیا می‌دانند که هر نوع رسانه‌ای به سبب نوع مخاطب و مکانیسم اطلاع‌رسانی، مستلزم محتوای خاصی است و هر چیزی را در هر جایی نباید منتشر کرد؟ آیا می‌توانند تشخیص بدهند که شرایط اجتماعی برای آن پیامی که قصد انتشارش را دارند، مناسب هست یا نه؟ آیا می‌دانند مجموع شرایط کشور و بافت جامعه ما با دیگر جاهای دنیا فرق دارد، بنابراین نباید مثل افراد معروف کشورهای دیگر رفتار کنند؟ آیا می‌دانند در جامعه‌ای که اغلب قریب به اتفاق افراد آن قطعا نمی‌توانند ماهی یک سفر خارجه بروند نباید دائما از پزهای متفاوتشان هنگام خوردن صبحانه و ناهار و شام در رستوران‌های فلان شهر دنیا عکس بگذارند؟ آیا می‌دانند آنها هم باید قانونی درون خود داشته باشند که نگذارد هر چیزی که دلشان خواست را با لمس یک کلید در فضای پرتلاطم شبکه‌های اجتماعی رها کنند؟ آیا آدم معروف‌ها حواس‌شان هست؟...

این روزها شبکه‌های اجتماعی همانطورکه مظهر تحقق «آزادی‌بیان» هستند، بستر ایجاد هر نوع ناهنجاری و بی‌اخلاقی اجتماعی نیز می‌توانند باشند. اگر چارچوبی برای «قلم» خود نگذاریم و مهری بر «لب» خود ننهیم، ادامه حیات در چنین دنیایی آسان نخواهد بود.

***تهدید محبوبیت " انگری بردز " از سوی رقیب ایرانی

نرم افزار 'توپ های تنبل' حاصل تلاش یک گروه 10 نفره از دانشجویان جوان ایرانی است که برای طراحی و تولید آن یک سال و نیم وقت گذاشته اند.

 این بازی ایرانی روز گذشته 11 آذرماه موفق به کسب رتبه برتر در بخش برنامه های بازی و سرگرمی مسابقات ایران موبی کد 2014+ شد.

 سرپرست گروه طراحی و تهیه 'توپ های تنبل' درباره این نرم افزار سرگرمی گفت: نرم افزار توپ های تنبل یک بازی تفننی (casual) است که بر روی سیستم عامل اندروید تلفن همراه یا تبلت نصب می شود.

 سعید کاملی افزود: توپ های تنبل، حیوانات یک مزرعه هستند که به شکل توپ، گرد شدند و گوسفند، گاو، مرغ، خروس و جوجه حیوانات اصلی این بازی هستند.

 وی توضیح داد: این حیوانات به خاطر حالت توپی شکلشان، خودشان نمی توانند حرکت کنند و ماموریت فردی که وارد بازی می شود حرکت دادن حیوانات گرد و رساندن آنها به غذاست.

 دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه مخاطبان این نرم افزار سرگرمی معمولا در رده سنی کودکان هفت ساله تا بزرگسالان بالای چهل سال قرار می گیرند، ادامه داد: بازی توپ های تنبل علاوه بر مزرعه در محیط های مختلف مانند بیابان و ساحل با حیوانات مخصوص آنها مثل عقرب و مار نیز دنبال می شود و کاربر می تواند با سلاح های مختلف آنها را به حرکت درآورد و با پیشرفت هر مرحله، امتیازات بیشتری کسب کند.

 وی با بیان اینکه استفاده از 'توپ های تنبل' رایگان است و بر روی سایت کافه بازار قابل دسترسی و نصب بر روی تلفن همراه است، گفت: درآمد این بازی از طریق پرداخت های درون برنامه ای به دست می آید و کاربران هزینه ای بابت استفاده از آن پرداخت نمی کنند.

 کاملی به استقبال خوب کاربران ایرانی از بازی توپ های تنبل اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در مدت دو تا سه ماهی که از انتشار توپ های تنبل بر روی سایت بازار می گذرد کاربران از مجموع 5 امتیاز به این بازی، امتیاز 4 را داده اند که سطح خوبی از رضایت آنها را نشان می دهد.

***راه اندازی خانه های فساد به طرفداری از داعش در بریتانیا

روزنامه الدیار نوشت: «داعش در راستای بهره کشی و بردگی جنسی زنان و دختران اقدام به راه اندازای خانه های فساد در سوریه و عراق از طریق طرفداران خود کرده است.

الدیار به نقل از روزنامه دیلی میل انگلیس افزود: 11 زن بریتانیایی به طرفداری از داعش خانه های فساد به راه انداخته اند تا از این طریق زنان جوان را جذب این گروهک تروریستی کنند.

به گزارش این روزنامه لبنانی: این زنان در برخی مناطق بریتانیا خانه های فسادی برپا کرده اند تا ضمن حمایت خود از داعش، زنان را فریفته و تسلیم نیروهای آنان کنند.

الدیار در گزارش خود به نقش تبلیغات در جذب این زنان می افزاید: زنان اروپایی تحت تاثیر تبلیغات پوچ اما گسترده عوامل داعش شستشوی مغزی شده و به سمت انتخاب همسر از بین تروریست ها کشیده می شوند. سلمى و زهره هلانی دو خواهر دو قلو از جمله زنانی هستند که تحت تاثیر این جو تبلیغی از بریتانیا پا به فرار گذاشته و به سوریه سفر کرده اند. این دو خواهر از میان تروریست های داعش همسر اختیار کردند.

***نامه خانواده «مرتضی پاشایی» به صداوسیما

ناصر پاشایی پدر مرتضی پاشایی در این نامه با اشاره به پوشش مناسب و مطلوب مراسم تشییع و تدفین آن مرحوم حضور صدا و سیما در این مراسم را موجب جاودانه ماندن یاد و خاطره فرزند هنرمند خود دانسته است.

وی با قدردانی از این همراهی به یاد ماندنی برای موفقیت هر چه بیش‌تر کارکنان صدا و سیما از خداوند متعال آرزوی توفیق روزافزون کرده است.

مرتضی پاشایی خواننده جوان کشور ۲۳ آبان پس از تحمل دوره‌ای بیماری دارفانی را وداع گفت. در مراسم تدفین و ختم هنرمند جوان کشورمان تعداد زیادی از علاقه‌مندانش شرکت کردند. پوشش مناسب مراسم تشییع، تدفین و بزرگداشت این هنرمند موجب قدردانی جامعه هنری و خانواده وی از صدا و سیما شده است.

***فهرست فاسدترین کشورهای جهان

خبرگزاری رویترز گزارش داد؛ شاخص مذکور بر پایه عقاید کارشناسان فساد بخش دولتی است و شفافیت بین‌الملل به عنوان یک نهاد ناظر مستقر در برلین کشورها را از رتبه صفر (به معنای فاسدترین کشور) تا رتبه 100 (به معنای پاک‌ترین کشور) طبقه بندی کرده است. طبق آمار این گروه ضد فساد، 10 کشور فاسد جهان به ترتیب عبارتند از سومالی،‌ کره شمالی، سودان،‌ افغانستان، سودان جنوبی، عراق، ترکمنستان، ازبکستان، لیبی و اریتره.

طبق شاخص شفافیت بین‌المللی 10 کشوری که کمترین فساد را در جهان دارند، عبارتند از دانمارک، نیوزیلند، فنلاند، سوئد، نروژ، سوئیس، سنگاپور، هلند، لوکزامبورگ و کانادا.

این سازمان با انتشار لیست کشورها خواستار همکاری نزدیکتر کشورها برای ریشه کن کردن ارتشاء و مبارزه با سوء‌ استفاده از قدرت شد.

در لیست این سازمان 175 کشور رتبه بندی شده‌اند و رتبه برخی کشورها از جمله ترکیه با سقوط مواجه بوده است. رتبه ترکیه با پنج پله سقوط به 45 رسیده است، حال آنکه رتبه پاک‌ترین کشور که دانمارک اعلام شده 92 است. رتبه کشور چین نیز با چهار پله سقوط به 36 رسیده و این در حالی است که پکن کمپین مقابله با مقام‌های فاسد را برای مبارزه با فساد به راه انداخته است.

 رئیس سازمان شفافیت بین‌الملل اعلام کرد: فساد بزرگ در اقتصادهای بزرگ جهان نه تنها مانع تحقق حقوق اولیه انسان‌ها می‌شود بلکه مشکلات حکومت‌داری و بی ثباتی را نیز به همراه می‌آورد. در این لیست برخی از کشورها رتبه پایین گرفتند و دولت‌های آن‌ها باید اطمینان حاصل کنند که فساد را به کشورهای توسعه نیافته صادر نمی‌کنند.

به گفته وی، فساد رشد اقتصادی را تضعیف می‌کند و تلاش‌ها را برای مقابله با ارتشاء نقش بر آب می‌کند. همین طور تمایل مسئولان برای سوء‌استفاده از قدرت و اختلاس اموال عمومی برای انگیزه‌های شخصی، افزایش می‌یابد.

***سال آینده هم نان گران می شود

رییس اتحادیه نانوایان سنگک با اشاره به افزایش 30 درصدی قیمت نان، گفت: در شب پیش از اعلام افزایش قیمت نان تا ساعت 23 در استانداری جلسه داشتیم و هر چند ما به دنبال افزایش 50 درصدی قیمت نان بودیم، دولت نپذیرفت که امسال به این رقم تن دهد، اما قول‌ داد سال آینده در دو مرحله نان گران شود.

محمدرضا نظرنژاد اعلام کرد: افزایش فعلی قیمت نان تنها مانند یک مسکّن عمل خواهد کرد و در دراز مدت بار دیگر کیفیت نان کاهش خواهد یافت.

او با اشاره به خواسته نانوایان از دولت برای افزایش قیمت نان در سه سال گذشته، گفت: ثابت ماندن قیمت نان طی این مدت باعث شد فشار آزادسازی آن بر روی دولت یازدهم بیفتد هرچند این دولت نیز به دنبال شیب ملایم در آزادسازی قیمت نان است.

نظرنژاد با اشاره به جلسه استاندار و اصناف مرتبط با نان که در محل استانداری تهران برگزار شد، گفت: در آن جلسه مطرح کردیم وزن چانه نان سنگک باید نیم کیلو باشد تا کیفیت این نان حفظ شود.

رییس اتحادیه نانوایان سنگک ادامه داد: اما نمایندگان دولت که در جلسه حاضر بودند موافقت نکردند و تاکید داشتند با چانه 400 گرمی قیمت هر نان سنگک 700 تومان تعیین شود تا به مردم فشار وارد نیاید. هر چند ما تاکید کردیم کم کردن از وزن نان از کیفیت آن به شدت می‌کاهد.

او خبر داد: میان توافقات صورت گرفته قرار است سال آینده نیز نان گران شود تا قیمت نان واقعی شود و دولت مجبور به پرداخت دوباره یارانه نباشد چرا که در صورت آزادسازی قیمت نان مردم می‌توانند نان با کیفیت و با دور ریز ناچیز خریداری کنند.

***ستاره یاغی پرسپولیس تیم جدیدش را معرفی کرد!

همانطور که در اخبار چند روز پیش خود عنوان کردیم، حمید درخشان تصمیم گرفته که برای نیم فصل دوم، نام چند بازیکن به اصطلاح یاغی تیم را در لیست فروش قرار بدهد، بازیکنانی که حتی توانایی های فنی آنها هم باعث نخواهد شد که از این لیست خارج شوند.

گویا پیام صادقیان یکی از همین بازیکنان است، بازیکنی که پس از مطلع شدن از این قضیه و در جمع برخی از پرسپولیسی ها مدعی شده که اگر این خبر صحت داشته باشد، برای نیم فصل دوم و در صورت بازگشت علی دایی به فوتبال، شاید تیم او را برای ادامه فوتبالش انتخاب کند.

گفتنی است که این روزها صحبت از مذاکره مدیران صبا با دایی است.

***پرسپولیسی ام و نباید به استقلال می رفتم

مهرداد اولادی با انتشار تصویری که در حال نمایش عدد 6 و کری خواندن برای استقلالی هاست، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «بدانید پرسپولیسی ام. هر جای دنیا هم باشم باز هم می گم نباید می رفتم استقلال.»

گفتنی است اولادی که نیم فصل اول در تیم فوتبال ملوان انزلی توپ می زد در لیست مازاد قرار گرفته و هم اکنون بدون تیم است.

***هافبک چپ پای لیگ برتری در راه پرسپولیس

بعد از انتقال رضا خالقی فر از تیم راه آهن به پرسپولیس در نقل و انتقالات نیم فصل، مسئولان باشگاه پرسپولیس درصدد هستند تا در صورت مهیا بودن شرایط، میلاد محمدی هافبک چپ تیم راه آهن را هم به خدمت بگیرند.

هنوز حضور محمدی در تیم پرسپولیس قطعی نیست. با توجه به روابط صمیمانه مسئولان دو باشگاه و در صورت تایید نهایی حمید درخشان این بازیکن هم به احتمال زیاد در تعطیلات نیم فصل به جمع سرخپوشان اضافه خواهد شد.

***رویایم این است که در استقلال زیر نظر منصوریان کار کنم

علیرضا بیرانوند درباره پیروزی تیمش مقابل پرسپولیس اظهار داشت: «بازی بسیار خوبی انجام دادیم و توانستیم به خوبی توپ را درد زمین به گردش در بیاوریم. خوشبختانه در لحظات پایانی به گل دوم هم رسیدیم و موفق شدیم 3 امتیاز را بگیریم. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.»

وی درباره پاس گلی که به مطهری داد، تاکید کرد: «من روی این حرکات کار می کنم اما با توجه به اینکه در گذشته با دست پاس گل داده بودم، پرسپولیسی ها بسیار مراقب بودند و اجازه نمی دادند توپ های بلند من از دفاع رد شود. خداراشکر می کنم که یک لحظه اشتباه کردند و همان توپ به گل دوم ما تبدیل شد.»

دروازه بان نفت درباره اینکه انتقام استقلال را از پرسپولیس گرفته اند، عنوان کرد: «من یک استقلالی تمام عیار هستم و از این بابت خوشحالم. به استقلالی ها می گویم دیگر ناراحت نباشید، ما استقلالی ها انتقام شما را گرفتیم. با این حال تعهد ما به نفت تهران است و باید بتوانیم در آینده نتایج خوبی کسب کنیم.»

بیرانوند درباره شانس دعوت شدنش به تیم ملی فوتبال بیان داشت: «سعی خواهم کرد این روند را حفظ کرده و بتوانم نظر کی روش را جلب کنم. رویایم حضور در لیست نهایی تیم ملی برای جام ملت های آسیا است و باید به این مهم برسم.»

وی در پایان افزود: «علیرضا منصوریان یکی از بهترین مربیان ایران است. او در این فصل عالی کار کرده و امیدوارم بتوانیم به چیزی که استحقاقش را داریم در فصل جاری برسیم. آرزوی من این است که با علیرضا منصوریان به استقلال برویم و در تیم محبوبم زیر نظر او کار کنم.»

***لک با آبروی تبریز بازی کرد / او اخراج است

ایوب ذوالفقاری درباره اینکه رسول خطیبی گفته است که حامد لک باید خودش را به پادگان معرفی کند اظهار داشت: «خطیبی درست می گوید. لک با آبروی تراکتورسازی و تبریز بازی کرد. مطمئن باشید این مشکل با گل و شیرینی و وساطت حل نمی شود.»

وی درباره اینکه آیا لک همراه تیم در اهواز به سر می برد یا نه گفت: «وقتی خطیبی او را نمی خواهد کجا بیاید؟ لک از اردوی تیم اخراج شد. ما به تهران می آییم و او همراه ما نخواهد بود.»

ذوالفقاری درباره اینکه به نظرش لک چه مشکلی دارد که این عملکرد ضعیف را از خود نشان می دهد اظهار داشت: «اگر مشکل هم داشت از مردانگی به دور بود که به ما نگوید. او مردانگی نکرد. اگر این را به کادر فنی منتقل می کرد از او در این بازی استفاده نمی کردیم. ما حتما یک دروازه بان جدید جذب می کنیم.»

وی افزود: «جلال بشررزاد مربی دروازه بان هم همیشه از لک تعریف می کرد. او می گفت لک انگیزه بالایی دارد. شاید روز قبل از بازی برایش مشکل پیش آمده و بهتر بود که به مربی دروازه بان ها می گفت.»

***مهاجم محبوب آبی ها در آستانه بازگشت به استقلال

عنایتی آرزو دارد که به استقلال باز گردد و با این تیم فوتبال خود را به پایان برساند اما این در حالی است که وی با ممانعت هایی روبروست.

گفتنی است پدیده در مقابل نفت به میدان می رود و اگر در نیمه نهایی به موفقیت برسد شرایط برای انتقال عنایتی سخت می شود و این بازیکن برای قهرمانی تیمش در تیم می ماند.

شایان ذکر است از طرفی قلعه نویی خیلی موافق حضور این بازیکن در تیمش نیست و حضور دیگر گزینه ها را به این بازیکن ارجح می داند اما مشکل خط حمله استقلال جدی است و قلعه نویی به این مسئله واقف است.

اعلام شده است که این بازیکن در آستانه عقد قرار داد با استقلال قرار دارد اما همه چیز به بازی نیمه نهایی جام حذفی بستگی دارد.

*** خانم ایرانی شناگر تیم ملی آمریکا

لیلا وزیری ( متولد: ۱۶ خرداد ۱۳۶۴ در کورال اسپرینگز، فیلادلفیا) شناگر تیم ملی آمریکا، رکورددار سابق شنای ۵۰ متر کرال پشت و قهرمان شنای جهان در سال ۲۰۰۷ در این رشته است. لیلا در مورد هویت شخصی و زندگی خانوادگی خود می‌گوید: مادرم اصلیت آلمانی دارد و پدرم ایرانی است. پس من پنجاه-پنجاه هستم. این قطعا ترکیب دلپذیریست. پدرم در ایران به دنیا آمده و همان جا بزرگ شده.

من یک برادر بزرگتر هم دارم و احساس خیلی نزدیکی به هویت ایرانی ام دارم، یه جورایی یک ایرانی-آمریکایی نسل دوم هستم. نمی‌توانم ادعا کنم که همچون مهاجرین واقعی هستم، اما پدرم یک مهاجر است و مرا با ویژگی های ایرانی مثل فروتنی و عادت دادن به ارزشهای سنتی بار آورده. پدرم مسلمان است و من با وجود اینکه مسلمان بزرگ نشده ام، دو فرهنگی بودن بخش بزرگ و مهمی از هویتم را شکل می‌دهد.

وزیری در سال ۲۰۰۷ برای اولین بار در مسابقات قهرمانی جهان در شهر ملبورنشرکت کرد. او هرچند در رشته تخصصی خود ۱۰۰ متر کرال پشت در مرحله نیمه نهایی دهم شد و در رسیدن به فینال ناکام ماند، اما در حالی که برای اولین بار در یک مسابقه مهم ۵۰ متر کرال پشت شرکت می‌کرد، مرحله نیمه نهایی را با ۲۸/۱۶ ثانیه به پایان رساند و رکورد تازه این ماده را به نام خود ثبت کرد.لیلا یک روز بعد در ۲۹ مارس با ثبت مجدد ۲۸/۱۶ بر تابلو اعلان نتایج استخر سوزی اونیل ورزشگاه رُد لاور، مدال طلای این رشته را بالاتر از آلکساندریا هراسیمنیا شناگر اهل بلاروس و تایلی زیمر از استرالیا بر گردن آویخت.

وزیری یک مدال نقره نیز در ترکیب تیم ۴ در ۱۰۰ متر مختلط امدادی کشورش به دست آورد.

رکورد ۵۰ متر کرال پشت او در ۱۹ اکتبر ۲۰۰۷ توسط لی یانگ شناگر چینی شکسته شد. بیشتر فعالیت‌های ورزشی در ایالات متحده آمریکا تا پیش از ورود به ورزش حرفه‌ای در نظام آموزشی این کشور انجام می‌شود. لیلا وزیری نیز بعد از پایان دبیرستان در کورال اسپرینگز در سال ۲۰۰۲ وارد دانشگاه ایندیانا شد و بادریافت ۱۵ حکم قهرمانی شنای امریکا سابقه درخشانی از خود در تاریخ شنای دانشگاه‌های امریکا به جا گذاشت.

وزیری در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۶ به عنوان بهترین شناگر ۱۰۰ یارد (حدود نودویک و نیم متر) و ۲۰۰ یارد کرال پشت دانشجویان آمریکا انتخاب شد و در همین فصل در چهار مسابقه امدادی رکورد جدیدی را برای دانشگاه ایندیانا خلق کرد: ( ۴۰۰و ۸۰۰ یارد آزاد، ۲۰ و ۴۰۰ یارد مختلط).

وزیری همچنین دومین رکورد برتر تاریخ دانشگاه ایندیانا در ۱۰۰ یارد و ۲۰۰ یارد کرال پشت، چهارمین در ۱۰۰ یارد و ۲۰۰ یارد آزاد وپنجمین در ۵۰ یارد آزاد را به دست آورده است..لیلا در اوت ۲۰۰۶ با پیروزی در مسابقات قهرمانی ملی کونکو فیلیپس به ترکیب تیم ملی آمریکا برای شرکت در مسابقات قهرمانی پان پاسیفیک ۲۰۰۷ راه یافت و با ثبت دومین زمان برتر ۱۰۰ متر کرال پشت در میان هم تیمی‌های خود و کسب مدال برنز ۱۰۰ یارد کرال پشت قهرمانی دانشجویان امریکا (NCAA) به عضویت تیم ملی کشورش برای مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۰۷ ملبورن درآمد.

****عذرخواهی بهنوش بختیاری به خاطر حجاب

این بازیگر زن نوشته: «دوستانم وقتشه راجع به این موضوع همین جا حرف بزنیم و تمومش کنیم. واقعا شخصیت منو اینطور دیدید که منی که به عقاید همه احترام میذارم بیام و پوشش چادر رو به سخره بگیرم؟ من مثل شما بزرگ شده خانواده مسلمون و شیعه هستم. حالا خودم این پوششو انتخاب کردم و براش دلایلی دارم که یکیش اینه که راحت تر فعالیت میکنم اینطوری.

کسانی که منو از نزدیک میشناسن میدونن که اقوام مادری من همه بسیار مذهبی و خانم ها همه چادری هستن. اما در طول این سالها هرگز نه من نه اونا به هم بی احترامی نکردیم و برام عجیبه که چطور حتی به ذهنتون میرسه که من بخوام حجاب رو دست بندازم. باید فاتحه روابطو خوند با این تفکر بدبینانه. حجاب هر کس انتخاب خودشه. اصلا مگه ما ادم بی حجاب داریم تو کشورمون؟

 

دلم میگیره وقتی انقدر بی منظورم و اینطوری برداشت میشه. چند روز پیش با دوستم مژده لواسانی حرف میزدم و ایشونم دلگیر بود که مدام در مظان اتهامه که با پوشش چادرش داره چاپلوسی میکنه. آخه ما باید چکار کنیم که حرفی توش نباشه؟ چرا فکر میکنید با این عقاید تندرو فقط شما مسلمانید؟ من هرگز غیبت نمیکنم. سعی میکنم دروغ نگم. تهمت نزنم. انسان باشم.

اینا مسلمونی نیست آیا؟ به هرحال اگر یه عده از رفتار من چنین برداشتی کردن حتما ایراد از من بوده و بدونید که بهنوش بختیاری به همه آدما و مسلکشون و تفکرشون احترام میذاره. دور از چاپلوسی.

چون دختر بختیاری باج به کسی نمیده که الکی بخواد تملق کنه اما… اما… اگه برداشت دیگه ای از من داشتید ازتون معذرت میخوام. کاش به دلایل هم گوش بدیم و بعد قضاوت کنیم. خاله هام… عمه هام… همه فامیلم همیشه به عقاید همه احترام گذاشتن… چادرین اما کاری به کار کسی ندارن… این حرفارو تو فضای مجازی دیدم فقط… مبهوتم… بازم معذرت اگه به کسی چیزی برخورده. فارغ از محافظه کاری به رسم انسانیت… یاعلی

***ماجرای شنیدنی عشق پسر 20 ساله به زن 90 ساله

در صفحه آخر ضمیمه تپش که چهارشنبه​ها در روزنامه «جام جم» منتشر می​شود به اخبار جالب حدود 50 سال قبل پرداخته می‌شود. اخباری که از نظر موضوع نگارش، تیتر و محتوا بسیار متفاوت‌تر از اخباری است که این روزها در روزنامه‌ها چاپ می‌شود.

این هفته به ماجرای جوان بیست ساله که عاشق پیرزن نود ساله شده بود، اشاره شده که آذر سال 1340 در روزنامه کیهان به چاپ رسید.

یک جوان بیست ساله عاشق نابینای نود ساله شد و به علت ایجاد مزاحمت برای پیرزن به وسیله ماموران ژاندارمری بازداشت گردید.

این حادثه در قریه بام صفی آباد روی داد. چند روز قبل لیلا نود ساله اهل قریه بام صفی آباد به دادسرا شکایت کرد که جوان بیست ساله ای به نام عباس عاشق او شده و مرتب برای او مزاحمت فراهم می کند. به دنبال شکایت پیرزن، عباس که در صحرا مشغول زراعت بود دستگیر شد و در بازجویی سریعا اعتراف کرد که عاشق پیرزن نود ساله است.

خبرنگار ما که با لیلا در دادسرا ملاقات کرده است می نویسد: لیلا پیرزن نود ساله ای است که براثر مرور زمان قوه بینایی خود را از دست داده است و جایی را نمی بیند. او دارای دو پسر سی و چهل ساله است و هر کدام از پسرهایش دارای زن و چند فرزند هستند. وقتی از لیلا علت مزاحمت عباس را پرسیدم وی گفت مدتی است که این خیر ندیده عاشق من شده و هر روز که از صحرا برمی گردد مزاحم من می شود و برای من اشعار عاشقانه زمزمه می کند.

قربانعلی فرزند چهل ساله لیلا گفت: مدت ها بود که از گوشه و کنار می شنیدم که عباس مزاحمت مادر مرا فراهم می کند ولی باور نمی کردم تا این که چند روز پیش مادرم به من مراجعه کرد و گفت اگر شر عباس را از سرم کوتاه نکنی خودکشی خواهم کرد. مادرم گفت عباس شب گذشته جلو من چمباتمه زده و گفته است اگر امشب جواب مساعد به من ندهی هم ترا و هم خود را خواهم کشت. قربانعلی می گفت تا من عباس را گوشمالی حسابی ندهم و سر جایش ننشانم دست بردار نخواهم بود. اکنون لیلا و قربانعلی در شهر به سر می برند تا مسئولان دادسرا به شکایت آنها رسیدگی نمایند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 313 IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    جواني كه مجبورشد....شهيدعبدالحسین برونسي بود.روحش شاد