پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: شاید الان کمی دیر باشد چرا که اوج سفر به عتبات عالیات توسط هواپیما گذشته است و تجربه تلخ افزایش قیمت هواپیما دراین روزها را باید به فراموشی سپرد اما ماجرا تمام نشده و این روزها سفر به مشهد مقدس برای ایام اخر صفر نیز همان روایت رادارد و باید اکنون چشمها را در این مسیر گشود ودید که شرکتهای هواپیمایی با مسافران مشتاق زیارت چه میکنند.

آخر صفر و قیمت بلیت مشهدکه سر به آسمان میزند/وقتی قیمت بلیت هواپیما 4برابر میشود/ چارتر یعنی هر قیمت که دلم بخواهد

 

با توجه به این که برخی از آژانس‌ها ترجیح می دهند از مدت ها قبل و پیش از رسیدن زمان پیک سفر پروازهای مقاصد پر مسافر را به شکل چارتر تنظیم کنند و همین امر باعث میشود تا  قیمت بلیت هواپیما افزایشی غیر قابل تصور داشته باشد.

هرچند این افزایش قیمت طی روزهای گذشته باعث شد پای رییس سازمان هواپیمایی کشور به مجلس نیز باز شود تا درباره آنچه سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی افزایش 400 درصدی قیمت بلیت هواپیما خوانده پاسخگو باشد.البته رییس سازمان هواپیمایی نیز دلیل اصلی این افزایش قیمت را پروازهای چارتر عنوان کرده است.

پروازهایی که با توجه به ماهیت متفاوتشان از پروازهای معمولی برای آژانس و یا شخصیت حقوقی که آن را چارتر کرده امکان خرید و فروش بلیت با کمترین نظارت را فراهم می کند و همان طور که در روزهای پر مسافر در رابطه با بسیاری از مسیرهای داخلی اتفاق افتاده این روزها نیز قیمت بلیت سفر تا چند برابر افزایش دهد.

***چارتر بهانه‌ای برای گران فروشی

دراین راستا یک عضو کمیته حمل و نقل مجلس با انتقاد از عملکرد سازمان هواپیمایی کشوری در ایام اربعین حسینی، گفت: در روزهای اخیر برخی آژانس ها با سوء استفاده از تعداد زیاد مسافران اقدام به گران فروشی و تخلف کردند که انتظار می رفت مسئولان سازمان هواپیمایی برای کنترل وضعیت بوجود آمده وارد عمل می شدند.

مهرداد بائوج لاهوتی با اشاره به افزایش 400 درصدی بلیت هواپیما در ایام اربعین حسینی، افزود: برخی آژانس های هواپیمایی با سوء استفاده از افزایش تعداد مسافران به بهانه کمبود صندلی اقدام به افزایش 400 درصدی بلیت ها کردند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مسئولان سازمان هواپیمایی باید از طریق ابزارهای نظارتی خود در کنترل وضعیت بوجود آمده وارد عمل می شدند تا زائران با مشکل گرانی غیر منطقی بلیت مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی در اینباره عملکرد مورد انتظار را نداشت، توضیح داد: به دلیل عدم مدیریت مطلوب سازمان هواپیمایی در کنترل اوضاع و برخورد با متخلفان ، عملکرد مسئولان مربوطه راضی کننده نیست.

بائوج لاهوتی با اشاره به ممنوعیت پروازهای چارتری، توضیح داد: متاسفانه عده ای با استفاده از کمبودی که در ناوگان هواپیمایی وجود دارد درروزهای شلوغ و پرمسافر اقدام به گران فروشی می کنند.

وی ادامه داد: در روزهای پرمسافر مانند ایام اربعین و یا تعطیلات عید نوروز و تابستان برخی آژانس های هواپیمایی اقدام به چارتر کردن بلیت می کنند که این مسئله سایر مسافران را با مشکل نبود بلیت و یا گرانی آن مواجه می کند.

لاهوتی با بیان اینکه چارتر کردن بلیت در شرایط عادی مشکل ساز نیست، گفت: چارتر کردن بلیت در شرایط عادی مشکل خاصی را بوجود نمی آورد اما در روزهای پرمسافر و مناسبت های خاص به بهانه ای برای افزایش غیر منطقی بلیت ها تبدیل می شود.

عضو کمیته حمل و نقل مجلس، افزود: در این شرایط انتظار می رود سازمان هواپیمایی در کنترل اوضاع موثر باشد که  در روزهای اخیر البته شاهد بودیم عملا بی نظمی های بسیاری بوجود آمد و از این رهگذر مسافران با مشکل مواجه شدند.       

وی با تاکید بر اینکه زمان خرید بلیت در قیمت آن بسیار موثر است، توضیح داد: البته باید توجه داشت که زمانی که مسافران اقدام به رزرو و خرید بلیت می کنند در قیمت بلیت تاثیرگذار است . به عنوان مثال قیمت بلیتی که چند هفته قبل از پروازها تهیه می شود  طبیعتا با قیمت بلیت در واپسین لحظات تفاوت محسوسی دارد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، افزود: اما این مسئله نباید به بهانه ای برای افزایش غیر منطقی بلیت در روزهای خاص و سوء استفاده برخی افراد شود.

***الزام سازمان هواپیمایی برای نظارت بر قیمت

درهمین حال سخنگوی اصل 90 مجلس، گفت: موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیماها در سفرهای خارجی در کمیسیون بررسی و مقرر شد تا سازمان هواپیمایی فرآیندی را برای نظارت بر این امر تعریف و به کمیسیون اصل 90 ارائه کند.

حسین آذین نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به جلسه امروز کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: در این جلسه که با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیر نظارت بر ایرلاین‌ها موضوع قیمت بلیت سفرهای خارجی هواپیماها مورد بحث و بررسی قرار گرفت که طی چند وقت اخیر افزایش قیمت قابل توجهی را داشته است.

وی افزود:‌مسئولان مربوطه در این جلسه پاسخ خاصی را به سؤالات ندادند اما در بیان کلی عنوان کردند که عرضه و تقاضا قیمت این بلیت‌ها را مشخص می‌کند و مقرر شد تا در جلسه بعدی کمیسیون آمار و اطلاعات لازم از تعداد آژانس‌ها به کمیسیون ارائه کنند و فرآیندی را تعریف کرده تا بتواند نظارت لازم را در این حوزه داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: با توجه به استقبال کثیر مردم از سفر به عتبات به ویژه در ایام اربعین ما شاهد افزایش بلیت سفر به عراق تا 2 میلیون تومان نیز بوده‌ایم. که البته در شرایط موجود این واسطه‌ها هستند که قیمت بلیت‌ها را تعیین می‌کنند و فروش بلیت به صورت اینترنتی نیز به گونه‌ای است که فروشندگان آن فاقد مجوز قانونی لازم هستند.

آذین خاطرنشان کرد: مقامات سازمان هواپیمایی کشوری در این جلسه عنوان کردند که یک قاضی تعزیرات در این سازمان مستقر شده تا به تخلفات در بحث شرکت‌های هواپیمایی رسیدگی کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.