قدس آنلاین یزد - همايش بزرگداشت اندیشمند شهیر مسیحی "جرج جرداق" محقق برجسته نهج البلاغه و نویسنده کتاب الامام علی صوت العداله الانساتیه (امام علی، ندای عدالت انسانی) در يزد برگزار شد.

بزرگداشت "جرج جرداق" محقق برجسته نهج ‏‏البلاغه در یزد برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، ريیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه در همايشي كه به مناسبت چهلمين روز درگذشت اين متفكر مسيحي به همت دانشگاه جواد(ع) يزد برگزار شد، به آشنايي اين دانشمند مسیحی از دوران كودكي با افكار و ديدگاه‎‎هاي امام علي(ع) از طريق نهج البلاغه اشاره كرد و گفت: عشق و ارادت جرج جرداق به حضرت علي(ع) كه در گفته‎‎هايش به وضوح ديده مي‏‏شود، ناشی از شناخت کافی وي از ایشان بوده است.

آیت‌الله "سیدجمال‌الدین دین‌پرور"  با تاکید بر شناخت هر مکتبی با مطالعه و شناخت افراد شاخص آن مکتب، اين را همان روشي خواند كه جرج جرداق را با مكتب اسلام و شخصیت حضرت علی(ع) آشنا كرد.

"محمدمهدی جعفری" از مترجمان برجسته کشور نيز در این همايش كه با حضور معاون سياسي امنيتي استاندار، فرماندار يزد و جمع ديگري از مسئولان استان برگزار شد با اشاره به علاقه و نحوه شناخت جرج جرداق با شخصيت حضرت امير(ع) به ويژگي‏هاي حقوق بشر از ديدگاه امام علي(ع)  تفاوت آن با اعلاميه جهاني حقوق بشر پرداخت.

وي اعلامیه جهانی حقوق بشر را لاف و گزافي خواند كه حتي اجراي كامل آن نمي‎‎تواند حقوق همه مردم را تحقق بخشد ولي در مقابل آنچه امام علی(ع) گفته است را دربرگيرنده حقوق همه مردم اعم از مسلمان و غیرمسلمان دانست.

"غضنفر رکن‌‌آبادی" سفیر سابق ایران در لبنان نیز در این همايش کتاب جرج جرداق را نه تنها كتاب بلكه حقیقتي خواند كه وي آن را در لبنان زنده کرد و تاثیر بین‌المللی داشت.

جرج جرداق"، چهار دهه از عمرش را برای مطالعه و تحقیق در باره امام علی (ع) صرف و ثابت کرد مولا علی (ع) فراتر از مرزها، قومیت‏‏ها و ادیان توحیدی است و فقط متعلق به اسلام و شیعه نیست.

این محقق با مطالعه 200 دور نهج البلاغه توانست دائره المعارف "امام علی، ندای عدالت انسانی" را بنویسد كه مشتمل بر پنج مجلد با عناوین علی و حقوق بشر، علی و انقلاب فرانسه، علی و سقراط، علی و دوران او و علی و ناسیونالیسم عربی و به عنوان پیوست این کتاب‏‏ها هم روائع نهج البلاغه را نوشت.

"جرج جرداق" نویسنده، شاعر، نمایشنامه نویس، متفکر مسیحی و استاد ادبیات و فلسفه اسلامی دانشگاه بیروت یک ماه پیش در 84 سالگی در بیروت درگذشت .

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.