باراک اوباما، رییس جمهور امریکا در یک تغییر سیاست بنیادین اعلام کرده است امریکا و کوبا پس از بیش از ۵۰ سال قطع رابطه، روابط دیپلماتیک با یکدیگر را از سرمی‌گیرند.

اوباما: امریکا روابط دیپلماتیک با کوبا را از سرمی‌گیرد

 اوباما روز چهارشنبه (۲۶ آذر) در سخنانی از کاخ سفید از پایان آنچه وی از آن به عنوان سیاست «سختگیرانه» انزوای کوبا یاد کرد خبر داد؛ سیاستی که موثر نبوده است.

اوباما افزود فصل جدیدی در روابط واشنگتن با کوبا گشوده شده است و وی می‌خواهد درباره دورنمای لغو تحریم تجاری هاوانا که نیم قرن به طول انجامیده است به طور جدی با کنگره گفتگو کند.

وی گفت: به عقیده من ما نمی‌توانیم بیش از ۵ دهه به یک رویه مشابه ادامه دهیم و انتظار داشته باشیم نتیجه متفاوتی بگیریم. انزوا نتیجه‌ای نداشته است.»

رییس جمهور امریکا همچنین اعلام کرد واشنگتن سفارتخانه‌ای در هاوانا افتتاح خواهد کرد و میزان پولی را که می‌توان از امریکا به کوبا ارسال کرد به نحو چشمگیری افزایش خواهد داد.

وی افزود واشنگتن معامله بین دو کشور را تسهیل و مجاز می‌کند و صادرات به کوبا نیز برای تجار امریکایی ساده‌تر خواهد شد.

این سخنان در بحبوحه اتخاذ یک سری تدابیر جدید برای اعتمادسازی بین دو دشمن دیرینه مطرح شد که از جمله آنها می‌توان به آزادی آلن گراس، زندانی امریکایی و یک جاسوس امریکایی دیگر و همچنین آزادی ۳ کوبایی از زندان‌های امریکا اشاره کرد.

کوبا و امریکا از سال ۱۹۶۱ میلادی با یکدیگر روابط دیپلماتیک نداشته‌اند. آنها اندکی پس از انقلاب ۱۹۵۹ که فیدل کاسترو را به قدرت رساند به دشمنان ایدئولوژیک یکدیگر مبدل شدند.

پرس تی وی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.