رئیس کل دادگستری استان کرمان بر تشکیل کمیته‌ای خاص به منظور رفع نقایص فرآیندهای رسیدگی به پرونده‌های وقف تاکید کرد.

تشکیل کمیته‌ای برای رفع نقایص فرآیندهای رسیدگی به پرونده‌های وقف
 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، یدالله موحد در دیدار با کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان به مناسبت هفته وقف، افزود: عمل به وقف، مدیریت موقوفه و نظارت بر وقف به مراتب از خود وقف اهمیت بیشتری دارد و اثربخشی بالاتری نیز به دنبال دارد که می‌تواند موجب شود تا مردم به امر مقدس وقف توجه بیشتری داشته باشند.
 
وی با بیان این‌که «مدیریت و نظارت بر متولیان را باید جدی گیریم تا مردم هر چه بیشتر به موضوع وقف و اهمیت آن واقف باشند» تاکید کرد: وقف یک نهاد حقوقی مقدس است که خاص دین مبین اسلام است و مشابه آن در سایر کشورها وجود ندارد.
 
رئیس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر این‌که «نهاد حقوقی وقف در حوزه فرهنگ، اقتصاد و مسایل اجتماعی برکات زیادی را در جامعه بر جای گذاشته است» ادامه داد: اصل وقف کردن از سوی مالک که امری خداپسندانه و مقدس است و مهمتر از آن مدیریت و نظارت بر موقوفات است که کاری دشوارتر و پیچیده‌تر است.
 
وی تصریح کرد: وقف زمانی می‌تواند موثر باشد که مدیریت و نظارت بر اموال موقوفه کارایی لازم را داشته باشد تا ضمن افزایش بهره‌دهی موقوفه، نیات واقف حاصل شده و ثمرات و برکات مورد نظر واقف را تامین کند.
 
رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: کار در حوزه وقف، کاری سنگین است و همه وظیفه دارند در هر حوزه به این موضوع توجه لازم را داشته باشند و در این زمینه تلاش کنند.
 
موحد بر تشکیل کمیته‌ای خاص به منظور رفع نقایص فرآیندهای رسیدگی به پرونده‌های وقف تاکید کرد و گفت: به منظور رفع نقایص احتمالی در روند رسیدگی به پرونده‌های حوزه وقف، آمادگی لازم در دستگاه قضایی استان کرمان برای برگزاری دوره‌های آموزشی وجود دارد.
 
وی بیان کرد: پس از برگزاری دوره آموزشی مذکور، می‌توان جلسات مشترک تشکیل داده و کمیته‌ای با همکاری اداره کل اوقاف داشته باشیم تا موضوعات این حوزه با سرعت بیشتری و بهتر برطرف شوند.
 
رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: با توجه به کم بودن تعداد قضات در شهرستان‌ها، امکان انتخاب قاضی ویژه وقف در این مناطق وجود ندارد اما در مرکز استان می‌توان یک قاضی ویژه را برای رسیدگی به پرونده‌های وقف تعیین کرد.
 
موحد تاکید کرد: در پرونده‌های حقوقی از جمله وقف، مدیریت پرونده با اصحاب دعواست که چگونه بتوانند دعوا را به نفع خود کنند زیرا قاضی در رسیدگی به تمامی پرونده‌ها بی طرف است و در این زمینه هر چه نمایندگان حقوقی تسلط بیشتری به موازین دعاوی و آیین دادرسی مدنی داشته باشند، بهتر می‌توانند حق وقف را ایفا کنند. 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.