تغییر گذرگاه تریلی های ترکیه از مسیر ترانزیتی ایران به جمهوری آذربایجان به دلیل امکانات محدود کشتی از آذربایجان به ترکمنستان و قزاقستان در دریای خزر، برای بخش حمل و نقل این کشور مشکل آفرین شده است.

تغییر گذرگاه از ایران به جمهوری آذربایجان برای تریلی های ترکیه مشکل آفرین شد
 
به گزارش قدس آنلاین به نقل از  ایرنا، تریلی های ترکیه به دنبال بروز مشکل در روابط حمل و نقلی بین ایران و ترکیه بر سر اخذ عوارض ورود ترکیه از تریلی های ایرانی و تجمع تریلی های دوکشور در دو سوی پایانه های مرزی بازرگان و گوربولاغ، به مسیر گرجستان – جمهوری آذربایجان – دریای خزر برای سفر به کشورهای آسیای مرکزی روی آورده اند.
 
'فاتح شنر' رئیس انجمن دست اندرکاران حمل و نقل بین المللی ترکیه روز پنجشنبه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که تریلی های این کشور 10 روز است در باکو در انتظار تامین کشتی رو – رو در دریای خزر برای انتقال به شهر ترکمن باشی، ترکمنستان به سر می برند. او از مقامات جمهوری آذربایجان خواست تا هرچه زودتر در تامین کشتی لازم برای انتقال تریلی های ترکیه به ترکمنستان، اقدام کنند.
 
او گفت: تریلی های ترکیه که به خاطر بروز بحران حمل و نقلی با ایران به مسیر جمهوری آذربایجان روی آوردند که این بار به دیوار رو – رو برخورد کرده اند. 
 
ماه گذشته با اقدام ترکیه در اخذ عوارض از تریلی های ایرانی به هنگام ورود به خاک ترکیه ، تردد کامیونها بین دوکشور به شدت کاهش یافته و این موجب تراکم جدی تریلی ها در پایانه های مرزی ایران و ترکیه شده بود.
 
در اوایل آذرماه جاری با پیشنهاد ترکیه برای عبور از مشکل ایجاد شده در اخذ عوارض مضاعف در هر دو طرف از تریلی ها،مقرر شد باک سوخت تریلی ها در پایانه های مرزی مهر و موم شود و تریلی های ترکیه دیگر در عبور از قلمروی ایران از سوخت ارزان استفاده نکنند.
 
ولی در عمل این طرح موجب تراکم و ایجاد صف های 20 کیلومتری در پایانه های مرزی شد تا بالاخره هر دو طرف توافق کردند بطور موقت به نظام پیشین برگردند. 
 
مذاکرات قرار است در سطح وزرای راه و ترابری و حمل و نقل ایران و ترکیه برای یافتن راه حلی پویا به مساله انجام شود.
 
تریلی های ترکیه با توجه به مسیر امن و راحت و هزینه پائین ایران، در سفرهای ترانزیتی به آسیای مرکزی ترجیح می دهند از قلمروی کشورمان عبور کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.