رئیس اسبق سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در دوره‌ای که به عنوان رئیس این سازمان فعالیت می‌کردم، به دلیل تخلفاتی که در گذشته در فرآیند انجام طرح آتیه صورت گرفته بود، دیوان محاسبات نسبت به ادامه اجرای این طرح اشکالات وارد کرد.

طرح «آتیه» ویژه دانش‌آموزان استثنایی چند سال پیش به دلیل برخی تخلفات متوقف شد
خبرگزاری فارس: طرح «آتیه» ویژه دانش‌آموزان استثنایی چند سال پیش به دلیل برخی تخلفات متوقف شد
  •  

سوسن کشاورز، رئیس اسبق سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که «در زمان ریاست شما در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور چه اقداماتی صورت گرفته است؟»، اظهار داشت: در ادامه فعالیت‌های انجام شده، بنده نیز چندین کار اساسی انجام داده‌ام.

وی ادامه داد: یکی از کارهای اساسی بحث بیمه آتیه بود که متأسفانه به دلیل تخلفاتی که در فرآیند انجام کار صورت گرفته بود، دیوان محاسبات نسبت به ادامه انجام این طرح اشکالاتی وارد کرد و به همین خاطر مبلغ زیادی از پولی که در یکی از بانک‌ها برای این دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری شده بود دیوان محاسبات اعلام کرد باید به حساب دولت واریز شود و نباید به حساب دانش‌آموزان واریز شود.

رئیس اسبق سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور یادآور شد: بنده در مدتی که مسئولیت داشتم با پیگیری‌های شبانه‌روزی که از طریق دیوان محاسبات انجام دادم توانستم آنها را قانع کنم تا آن مقدار پولی که آن زمان سرمایه‌گذاری شده و مقدار زیادی بود، به حساب دانش‌آموزان استثنایی واریز شود.

کشاورز افزود: خوشبختانه با حمایت وزیر وقت آموزش و پرورش و هماهنگ‌هایی که با رئیس دیوان محاسبات در آن زمان انجام شد، موفق شدیم این مبلغ را از حساب دولت بیرون کشیده و به حساب دانش‌آموزان استثنائی واریز کنیم.

وی اضافه کرد: متأسفانه به دلیل تخلفات صورت گرفته در فرآیند انجام کار در سال‌های گذشته، دیوان محاسبات دیگر به ما اجازه کار را نداد و با واریز این مبلغ به حساب دانش‌آموزان، دیوان حکم داد تا از این به بعد ادامه آن باید متوقف شود و توقف این طرح به معنای عدم پیگیری مسئولان قبلی نبوده است؛ بلکه به خاطر تخلفات بوده است که در زمان‌های گذشته توسط مسئولان قبلی در فرآیند انجام کار صورت گرفته بود.

* تدوین سند نقشه راه سازمان آموزش و پرورش استثنایی

رئیس اسبق سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تصریح کرد: از کارهای دیگری که بنده انجام دادم، بحث تدوین سند نقشه راه سازمان آموزش و پرورش استثنایی بوده است با توجه به اینکه اسناد تحولی توسط بالاترین مقام عالی کشور یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود باید تمامی قسمت‌های مختلف آموزش و پرورش مبتنی بر این نقشه راه کلی تعلیم و تربیت رسمی و عمومی برای خودشان سند تهیه می‌کردند.

کشاورز ادامه داد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی این افتخار را داشت تا نخستین سازمان از سازمان‌های وابسته به آموزش و پرورش باشد که سند مربوط به آموزش و پرورش استثنایی را مبتنی به اسناد تحولی محتوای شورای انقلاب فرهنگی تهیه کرد که این نیازمند همکاری صاحب نظران بود و فرآیند طولانی داشت و ما موفق شدیم این سند را تهیه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: از کارهای ارزشمندی که در این دوران انجام شد، بحث تغییراتی بود که با توجه به آخرین تحولاتی که در عرصه بحث‌های تخصصی استثنایی صورت گرفته بود و با توجه به نیازهای روز که باید تغییراتی در اساسنامه سازمان دیده می شد و با جلسات متعدد شورای سازمان با اساتید صاحب‌نظر، موفق شدیم تغییرات لازم را که باعث خدمتگزاری بهتر می‌شود در اساسنامه اعمال کنیم.

*طراحی بودجه ریزی عملیاتی

رئیس اسبق سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور یادآور شد: از کارهای انجام شده در زمان بنده بودجه‌ریزی عملیاتی بود؛ با توجه به اینکه در تمامی اسناد بالادستی تأکید شده است سازمان‌های دولت بودجه‌ریزی خود را بر اساس بودجه‌ریزی عملیاتی تهیه کنند، ما سفارش انجام کار و اینکه اصول بودجه‌ریزی در سازمان چگونه باشد را با جلسات متعدد با صاحب‌نظران انجام دادیم.

وی گفت: بنابراین احساس می‌کنم هر مسئولی که هر زمان می‌آید با توجه به تکلیف و تخصصی که دارد تلاش می‌کند تا خدمات کیفی و کمی‌تری نسبت به قبل ارائه دهد و به این معنا نیست که مسئولان اهتمام یا توانمندی ندارند.

کشاورز اضافه کرد: اگر محدودیت‌هایی در بعضی از مسائل ایجاد شده است به خاطر اشکالاتی است که در فرآیند انجام کار بوده‌ است.

*زمینه سازی برای برقراری مجدد سنوات ارفاقی/رفع مشکل ایاب و ذهاب

رئیس اسبق سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خاطر نشان کرد: بحث ایاب و ذهاب نیز در زمان بنده با مشکل روبه‌رو شده بود که با پیگیری‌های متعدد که داشتیم موفق شدم آن مشکلات را برطرف کنم و یا بحث سنوات ارفاقی و حق استثنایی نیز به دلیل قانون مدیریت خدمات کشوری متوقف شد که نشست‌های متعددی با معاونت نظارت راهبردی برای برقراری مجدد بحث سنوات ارفاقی داشتم و منجر شد بعد از بنده مشکلات آن در این زمینه حل شود؛ یعنی کارهای زمینه‌سازی در زمان بنده انجام شد و بعد از آن این مشکل برطرف شد.

وی افزود: فکر می‌کنم مسئولان وقتی به سر کار می‌آیند باید با انصاف صحبت کنند و به معنای این نباشد که تمام کارها به دست آن فرد که در آن زمان است، انجام شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.