سخنران حرم مطهر رضوي گفت: الگوی اخلاقی، تربیتی پیامبر اکرم(ص)، در شریعت و آیینی که آن حضرت از سوی خداوند برای هدایت بشریت آورده است، مناسب‌ترین و نیکوترین الگوی تربیتی است.

الگوی اخلاقی پیامبر اکرم(ص)، نیکوترین الگوی تربیتی است

به گزارش ستاد خبري ويژه برنامه‌هاي دهه پاياني صفر آستان قدس رضوي، آيت الله محسن كازروني در سلسله جلسات سخنراني كه در رواق بزرگ امام خميني(ره) حرم مطهر رضوي برگزار شد، به بررسی و تبیین «سیره تربیتی، فضائل اخلاقی و کرامات حضرت پیامبر اعظم(ص)» پرداخت و عنوان كرد: پیامبر اعظم(ص) به دلیل داشتن «خلق عظيم »، نمونه و الگوی مکارم اخلاقى براى تمام انسان‌ها در تمام دوران‌ها بوده است.

وي گفت: از ضروریات اخلاق انسانی، رفتار شایسته در جامعه و آداب صحیح معاشرت است كه در این خصوص، انبیاء و ائمه معصومین(ع)، سفارش و تأکید فراوانی کرده‌اند. با تأمل و نگرش در زندگانی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت اطهار(ع)، می‌توان معیارهای افعال و اعمال اخلاقی را در جامعه اسلامی مشخص كرد.

 

پیامبر اکرم(ص)؛ شایسته ترین الگو

سخنران حرم مطهر رضوي بيان داشت: حضرت  محمد مصطفي(ص) به عنوان بهترین و کامل‌ترین اسوه‌ی راستین بشریت، بودند و به دليل در راستای متخلق بودن به اخلاق و کردار کریمانه در طول 23 سال نبوت توانستند، دل‌های گمراه بسیاری را شیفته مکتب اسلام کنند.

وي با اشاره به بیان عظمت پیامبر اکرم(ص) افزود: خداوند متعال، برای تکریم و تجلیل مقام آن حضرت، در قرآن با لقب‌های بی همتایی مانند، «یا ایها الرسول» و «یا ایها النبی»، از ایشان یاد می‌کند.

آيت الله كازروني ابراز داشت: در برخي از روايات، اخلاق نبی اکرم (ص)، به قرآن تشبیه شده است، یعنی اگر کسی به دنبال‏ نمونه‏ی عینی و عملی قرآن است، اخلاق آن حضرت را بررسی کند، تا دریابد که چگونه‏ قرآن در اخلاق، بینش، منش و سیره‏ی رسول گرامي اسلام(ص)، تبلور یافته است.

وي اظهار داشت: زندگانی گهر بار پیامبر اکرم(ص)، سرشار از معنویت، صفا، عاطفه و مهرورزی است. در بعد اخلاق و آداب زندگانی فردی، آن حضرت نمونه کامل انسانی از لحاظ محبت و مهربانی، نیک خلقی، صداقت و راستگویی، علم و دانش، گذشت و فداکاری، جوانمردی و... است.

  • اين كارشناس مذهبي با اشاره به اينكه ابراز محبت و مهربانی با بندگان خدا از ویژگی‌های بارز پیامبر اکرم(ص) بوده است، تصريح كرد: سیره‌ی عملی، رفتار و معاشرت‌های فردی و اجتماعی پیامبر اکرم(ص)، مملو از مهر و رحمت و عطوفت است.

يادآور مي‌شود: مرثيه‌سرايي و عزاداري، قرائت ادعيه و زيارت از ديگر برنامه‌هايي است كه از سوي معاونت تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي طي اين ايام در حرم مطهر رضوي برگزار مي‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.